  • 31. Data: 2024-07-19 20:15:10
    Temat: Re: Kodeks Schengen
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > https://maps.app.goo.gl/rJwsA3rr6GKwax3n7. Kilka miesięcy przed wejściem
    > do Schengen wybudowano tu duże nowoczesne przejście graniczne, po czym
    > się okazało, że to tak trochę bez sensu, bo nie ma granicy. No więc już
    > nie wybudowano łącznika pomiędzy tym przejściem, a DW 971.
    Zaraz - niepotrzebne to było przejście, a nie droga!

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 32. Data: 2024-07-19 21:11:06
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 19 Jul 2024 16:44:14 +0200, nadir wrote:
> [...]
    ?uri=CELEX:32006R0562#d1e1492-1-1

    > Nie wiem czy ktoś źle tłumaczy. Przepisy Schengen były i są ciągle
    > zmieniane, ale ogólna zasada jest taka:
    > 1. granice zewnętrze można przekraczać tylko przez wyznaczone przejścia
    > graniczne
    > 2. granice wewnętrzne w każdym miejscu

    No tak mówią, ale co innego gdy mówią, a co innego gdy w przepisie
    przeczytać :-)

    > 3. granice oraz przejścia graniczne wewnętrzne wcale nie zniknęły i
    > można czasowo przywrócić kontrole

    Taa, tylko gdzie przywrócic kontrole?
    Na przejsciach?

    A przejsc można obok :-)

    > Pierwotne pytanie było o przekraczanie graniczy.
    > Przekroczyć można, przechodząc lub przejeżdżając rowerem, ale samochodem
    > już nie.

    No chyba, ze cięzarowym (i barierka nie wytrzyma :-))

    > Jak nie było porozumienia to nie było i przejścia, jednostronnie nie da
    > się powołać przejścia granicznego. Mało tego, nawet nie da się
    > jednostronnie je/go zlikwidować.

    Ale da się jednostronnie zamknąć. Patrz Białorus, tzn nasze decyzje.

    > Przekraczanie jest dozwolone na całej granicy, co nie znaczy, że zawsze
    > i wszędzie można to robić. Jak do granicy państwa prowadzą prywatne
    > pola, drogi i działki, to bez zgody ich właściciela nie możesz się po
    > nich snuć, więc i granicy przekroczyć nie możesz.

    Polemizowałbym troche. Tu nie Texas, nie zastrzelą przy przechodzeniu.
    Teksas tez już nie ten - tez nie zastrzelą.

    Poza tym pola rzadko bywają ogrodzone, to skąd masz wiedziec czy
    prywatne czy panstwowe?

    > Nie tylko covid, od kilku miesięcy Niemcy kontrolują granicę
    > polsko-niemiecką pod kątem nielegalnej emigracji. Mają sprawę ułatwioną,
    > bo granicę między nami stanowią rzeki.

    Dokładnie.
    Ale czy Niemcy nie za długo kontrolują?

    > Gdyby coś podobnego chcieli
    > zrobić Czesi lub Słowacy, to w zasadzie musieliby zrobić przynajmniej
    > płot na wzór naszego, żeby cokolwiek skontrolować.

    A czy mogą płot postawić ? :-)

    J.

  • 33. Data: 2024-07-19 22:33:38
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 19.07.2024 o 20:15, Shrek pisze:
    > Zaraz - niepotrzebne to było przejście, a nie droga!

    Ogarniaj całość, a nie wybrane zdania. Po słowackiej stronie ta droga
    jest przystosowana do jazdy samochodów ciężarowych. Po polskiej taką
    drogą jest ta łączącą Krynicę z Piwniczną. Rzuć sobie okiem na mapę.

    Odkąd pamiętam, czyli jeszcze od czasów Czechosłowacji trwa przepychanka
    pomiędzy Polakami i Czechosłowakami / Słowakami o to, jak te dwie sieci
    drogowe połączyć. Polska chciała to łączyć w Piwnicznej. Nawet most
    graniczny wybudowano, tylko po słowackiej stronie jest problem z
    dostosowaniem drogi dojazdowej od Starej Libovli do granicy dla
    ciężarówek. W latach 70-tych zrobili tam kawałek, ale dalej utknęli.

    Z kolei na wysokości Muszyny to nowe przejście graniczne oddziela od
    drogi Krynica - Piwniczna ulica Leśna i taki kawałek wąskiej drogi po
    osuwisku. Ludzie nie chcą się zgodzić na ruch ciężarówek.

    W końcu Słowacy wzięli się za dokończenie odcinka Stara Lubovla - Mnisek
    (czyli koło piwnicznej)O, to z kolei ludzie przy drodze Piwniczna - Nowy
    Sącz protestują i nie chcą puścić. Chodzą po przejściach. Ślą pisma itd.

    Generalnie, skoro już chcesz tak dokładnie, to głównym problemem jest
    brak połączenia dla ciężarówek przez granicę.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 34. Data: 2024-07-19 22:36:46
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 19.07.2024 o 21:11, J.F pisze:
    > Taa, tylko gdzie przywrócic kontrole? Na przejsciach? A przejsc można
    > obok ?

    Nie można. W razie przywrócenia kontroli można tylko w miejscach
    wyznaczonych.

    > Ale da się jednostronnie zamknąć. Patrz Białorus, tzn nasze decyzje.

    Umknęło Ci, że Białoruś nie jest w Unii.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 35. Data: 2024-07-20 01:11:58
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 19.07.2024 o 21:11, J.F pisze:

    > Taa, tylko gdzie przywrócic kontrole?
    > Na przejsciach?

    Na przejściach przede wszystkim, a na pozostałych odcinkach granicy, tak
    jak było przed Schengen.

    USTAWA
    z dnia 12 października 1990 r.
    o ochronie granicy państwowej

    Art. 17a. [Tymczasowe przywracanie kontroli granicznej na wewnętrznych
    granicach strefy Schengen]

    Minister właściwy do spraw wewnętrznych, w drodze rozporządzenia,
    przywraca tymczasowo, przedłuża lub znosi kontrolę graniczną osób
    przekraczających granicę państwową stanowiącą granicę wewnętrzną w
    rozumieniu kodeksu granicznego Schengen, określając:
    1)
    odcinki granicy państwowej, na której kontrola graniczna osób zostaje
    przywrócona tymczasowo, przedłużona lub zniesiona;
    2)
    przejścia graniczne, rodzaj ruchu dozwolonego przez te przejścia i czas
    ich otwarcia oraz zasięg terytorialny przejść granicznych;
    3)
    okres, na który kontrola graniczna osób zostaje przywrócona tymczasowo
    lub przedłużona.

    Rozporządzenie powinno uwzględniać dostosowanie zakresu kontroli do
    przyczyn uzasadniających jej wprowadzenie oraz możliwość stosowania
    kontroli na niektórych odcinkach drogowych lub kolejowych przecinających
    granicę państwową, a także w niektórych portach i przystaniach oraz
    portach lotniczych i lotniskach.

    > A przejsc można obok :-)

    Oczywiście, ale trzeba się liczyć z kontrolą i ewentualnym nie
    przekroczeniem granicy. Na przykład w czasie covid tak było. W pewnym
    okresie nie można było przekraczać granicy jak nie spełniło się
    określonych wymagań, a potem można było przekraczać ale trafiało się na
    kwarantannę.

    > No chyba, ze cięzarowym (i barierka nie wytrzyma :-))

    No to granicę przekroczysz, ale popełniasz wykroczenie z innego paragrafu.

    > Ale da się jednostronnie zamknąć. Patrz Białorus, tzn nasze decyzje.

    Ale cały czas mowa o strefie Schengen. Z państwami, w którymi jesteśmy
    na noże obie strony mogą robić co chcą. Na chwilę obecną formalnie nie
    są pozamykane przejścia graniczne z Rosją, ale nasza Straż Graniczna
    chyba nadal tak nikogo nie przepuszcza.

    > Polemizowałbym troche. Tu nie Texas, nie zastrzelą przy przechodzeniu.
    > Teksas tez już nie ten - tez nie zastrzelą.

    A co ma do tego Texas? Po prywatnym teranie bez zgody właściciela u nas
    też nie można hasać.

    > Poza tym pola rzadko bywają ogrodzone, to skąd masz wiedziec czy
    > prywatne czy panstwowe?

    Wystarczy, że wiesz że nie Twoje i masz dużo mniejsze prawo tam przebywać.

    > Dokładnie.
    > Ale czy Niemcy nie za długo kontrolują?

    Rządzą w Europie to robią co chcą.

    > A czy mogą płot postawić ? :-)

    Jak przywrócą kontrole i będzie ich stać, to dlaczego nie?

  • 36. Data: 2024-07-20 01:38:15
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-07-19, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Nie można. W razie przywrócenia kontroli można tylko w miejscach
    > wyznaczonych.

    Jak mieszkałem te ćwierć wieku temu w pobliżu granicy
    holendersko-niemieckiej to od czasu do czasu były organizowane kontrole
    i po prostu sprawdzali wszystkich przejeżdżających. Jakiejś specjalnej
    infrastruktury stałej nie kojarzę. Ot, było małe zgromadzenie policji
    czy pojazdów SG.

    --
    Marcin