  • 1. Data: 2008-02-25 12:47:24
    Temat: Jakiego rodzaju zwolnienia podlegaja kontroli przez Zus?
    Od: ala <r...@g...com>

    Witam,

    czy bedac na zwolnieniu (zasilek chorobowy platny przez Zus) nie
    wymagajacym lezenia (sprawy psychologiczne) moge dorobic na umowe o
    dzielo w siedzibie zleceniodawcy? Czy sa tu jakies ograniczenia?

    Czy Zus moze kontrolowac tego typu zwolnienie np odwiedzajac mnie w
    domu? Mam okazje dorobic korzystnie w trakci leczenia.. ale nie wiem
    czy to zgodne z prawem w takiej opcji jak opisalam..

    Z gory dziekuje za odpowiedzi.

    a.

  • 2. Data: 2008-02-25 12:54:24
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    ala pisze:
> [...]
    > wymagajacym lezenia (sprawy psychologiczne) moge dorobic na umowe o
    > dzielo w siedzibie zleceniodawcy? Czy sa tu jakies ograniczenia?

    Będąc na zwolnieniu chorobowym nie można wykonywać żadnej pracy
    zarobkowej. Dotyczy to również jakichkolwiek umów-dzieł. Jak również
    własnej działalności zarobkowej. Moim zdaniem nawet handlu na allegro
    nie polecam. I o ile możnaby dyskutować, czy można wystawić pojedyncze
    swoje rzeczy, o tyle prowadzenie regularnej sprzedaży przez internet
    jest działalnością zarobkową, nawet jeśli nie ma się zarejestrowanej
    działalności.

    Zatem z pracą na zwolnieniu (zwłaszcza tym dłuższym) należy bardzo,
    bardzo uważać, mając na uwadze powyższe, i w odpowiedni sposób się
    zabezpieczać.

    > Czy Zus moze kontrolowac tego typu zwolnienie np odwiedzajac mnie w
    > domu? Mam okazje dorobic korzystnie w trakci leczenia.. ale nie wiem
    > czy to zgodne z prawem w takiej opcji jak opisalam..

    Jak najbardziej może kontrolować. Z tym że w celu wykrycia
    umowy-dzieła wystarczyłoby wysłać odpowiednie pytanie do US (czy były
    odprowadzane zaliczki na podatek dochodowy przez zamawiającego).

    W czasie, kiedy ja byłem na zwolnieniu (2-3 miesiące) ZUS wysłał do
    mnie pismo, w którym zobowiązał mnie do podpisania oświadczenia
    (kłamstwo karalne), że nie wykonywałem w czasie zwolnienia żadnej pracy
    zarobkowej.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz