    From: maczek <t...@t...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Jak zinterpretować zapis "ustosunkował się"
    Date: Thu, 16 Feb 2006 21:17:40 +0100

    Witam wszystkich

    Zastanawia mnie pewna rzecz. Otóż ostatnio reklamowałem buty i 14 dnia
    od złożenia reklamacji w sklepie dostałem informacje, że "rzeczoznawca
    nie jest w stanie określić co spowodowało usterkę, więc sprawa się
    przedłuży".

    Zajrzałem sobie do "Ustawy o specjalnych warunkach sprzedaży
    konsumenckiej..." i znalazłem tam taki oto zapis:

    "Jeżeli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie określone w
    ust. 1, nie ustosunkował się do tego żądania
    w terminie 14 dni, uważa się, że uznał je za uzasadnione."

    Uznałem, że informacja którą mi przekazali nie jest ustosunkowaniem się
    do mojego żądania. Uważałem (i dalej uważam), że zwrot "ustosunkować
    się" oznacza w tym wypadku, że sprzedawca ma określić, czy uznaje
    reklamacje, czy ją odrzuca.

    Ponieważ uważałem, że mam rację, spędziłem trochę czasu na chodzeniu do
    sklepu i upominaniu się o swoje. Gdy w końcu producent odesłał buty z
    orzeczeniem, że usterka wynikła z mojej winy, ja - przekonany, że
    sprzedawca w tym momencie ma już obowiązek dokonania bezpłatnej naprawy,
    albo wymiany - zażądałem zwrotu pieniędzy za buty.

    Sprzedawca się nie zgodził, tłumacząc się, że zrobił wszystko co do
    Niego należało. Ja wtedy stwierdziłem, że zgłoszę się z całą sprawą do
    rzecznika konsumentów.

    Jak powiedziałem, tak i zrobiłem. Nie jest chyba niczym dziwnym, że
    bardzo się zdziwiłem, gdy rzecznik powiedział mi, że "w tym wypadku
    poinformowanie mnie o tym co się dzieje z reklamacją też jest
    ustosunkowaniem się".

    Ja dalej uważam, że miałem racje. Ale skoro rzecznik praw konsumenta -
    który ma działać tak, aby pomóc mi jak tylko się da - stwierdził, że nie
    miałem racji postanowiłem sobie odpuścić w tej kwestii i uznać, że
    jednak to sprzedawca miał rację.

    I tu pojawia się moje pytanie. Mianowicie - jak Wy rozumiecie ten zapis?
    Czy według Was, zgodnie z przytoczonym przeze mnie przepisem, informacje
    o tym co się dzieje z reklamacją można uznać za "ustosunkowanie się"?
    Czy może według Was oznacza to, że sprzedawca powinien się określić czy
    uznaje, czy odrzuca moje roszczenia reklamacyjne?

    Bardzo chętnie poznam Wasze zdanie na ten temat, bo nie ukrywam, że cała
    ta sprawa bardzo mnie zainteresowała.

    Pozdrawiam
    Maczek