  • 1. Data: 2006-06-17 14:25:48
    Temat: Jak wynajac komus mieszkanie?
    Od: WRonX <w...@C...wronx.net>

    Witam.

    Mam mieszkanie, z ktorego nie korzystam. Chcialbym je wynajac znajomemu,
    ale musze to przeprowadzic w pelni oficjalnie, bo chce on "wpisac sobie
    wynajem do kosztow", jak powiedzial - nie do konca rozumiem o co chodzi,
    ale pewnie o odliczenie czesci kosztow mieszkania od podatku, czy cos
    podobnego. Pewnie wiedzial, co mowi, bo teraz tez tak wynajmuje.

    W kazdym razie szukam sobie na sieci, ale znajduje tylko porady odn.
    tego "kogo nie mozna wygonic z mieszkania", czy "co powinna zawierac
    umowa". Znalazlem na TEJ grupie posta:
    http://groups.google.com/group/pl.soc.prawo/msg/8216
    f95fd24c00c5?dmode=source
    w ktorym stwierdzono, ze wlasciciel nie koniecznie musi zglaszac fakt
    wynajmu do spoldzielni. Aktualnie nie znam statusu spoldzielni, to
    sprawdze jeszcze. Mozecie mi powiedziec, jak przeprowadzic taki wynajem
    "oficjalnie", abym zaplacil jak najmniej?

    Mieszkanie to kawalerka, pokoj z kuchnia. Ja jestem studentem, nie mam
    stalych dochodow, od czasu do czasu pracuje na umowe o dzielo, mieszkam
    z rodzicami (zameldowany jestem wciaz w tamtym mieszkaniu). Kumpel
    studiuje zaocznie i pracuje. Ile procent i komu bede musial placic? I od
    czego? Czy od samego odstepnego, czy jeszcze od czegos?

    Pozdrawiam.
    --
    [= WRonX =] [= http://www.Majcher.ORG =|= http://WRonX.NET =]
    [ "...yet the blood of the wicked shall flow like a river." ]

  • 2. Data: 2006-06-17 16:10:52
    Temat: Re: Jak wynajac komus mieszkanie?
    Od: "Aicha" <b...@m...pl>

    Użytkownik "WRonX" napisał:

    > Ile procent i komu bede musial placic? I od czego? Czy od samego
    > odstepnego, czy jeszcze od czegos?

    Odpowiem jako praktyk - najem bez DG. Ponieważ "moi" studenci też
    potrzebowali umowę z racji dofinansowania uczelni, więc została
    podpisana umowa z wyszczególnieniem, kto płaci jakie rachunki,
    zameldowałam ich czasowo i zgłosiłam ten fakt do administracji
    spółdzielni (ich zamieszkania, nie wynajmu). Zdajesz sobie pewnie
    sprawę, że część opłat czynszowych płaci się zależnie od ilości osób
    zamieszkujących, więc jeśli tam nie mieszkasz, korzystniej dla Ciebie
    było zgłosić zamieszkiwanie "0" osób, a potem ew. aktualizacja tych
    danych.
    Płacisz podatek USowi. Albo rozliczasz się na zas. ogólnych - czyli po
    przekroczeniu kwoty wolnej w danym roku składasz PIT-5 i płacisz
    zaliczkę w wys. 19% dochodu od miesiąca, w którym przekroczysz KW albo
    ryczałtem - wtedy 8,5% obligatoryjnie co miesiąc bez możliwości
    odliczenia czegokolwiek. Zas. ogólne są IMO korzystniejsze, gdy masz
    co wrzucić w koszty - np. ja dostaję jakąś kwotę za wynajem, ale
    czynsz opłacam sama, więc wrzucam go w KUP. Podobnie z ubezpieczeniem
    mieszkania - jeśli jest ubezpieczone. To, co pozostaje jest dochodem,
    od którego płacę podatek.

    --
    Pozdrawiam - Aicha

    Dozwolone od lat 18 - na liczniku 65.000:
    http://www.opowiadania.org/autorzy/aicha/aicha.html