  • 1. Data: 2009-08-30 11:38:33
    Temat: Jak tu w tym przypadku postapić ?
    Od: " Anna" <m...@g...pl>

    Witam,
    przypomnę pokrótce sytuację : działka ze starym domem została w spadku po
    zmarłym, jest dwoje spadkobierców.Każdemu nalezy się pół działki i pół domu.
    10 lat temu, jeden z obecnych spadkobierców zajął połowę działki pod budowę
    swojego domu /ówczesny właściciel, a obecnie spadkodawca udzielił mu tej
    działki pod rozbudowę, wzamian miał mieszkać w starym domu, stojącym na
    drugiej połowie działki razem z drugim dzieckiem-obecnie drugi
    współwłasciciel terenu/

    Ten, który ma nowy dobudowany dom, korzystając z faktu braku "Dokumentu"
    zrzeczenia się z reszty nieruchomości, chce tamtą połowę działki ze swoim
    domem - na własność, a "starym" zająć TYLKO udział w domu, przez co ta
    połowa działki i stary dom nadal zostaną we współwłasności...
    Jesli sąd mu zasądzi tę połowę "starego" domu, to czy w przyszłości może on
    sprzeciwiać się wyburzeniu tego domu i postawieniu z naszych pieniędzy
    NOWEGO DOMU ???
    / nie było zlecanej wyceny przez rzeczoznawcę więc nie wiadomo nawet, jaka
    to by była suma. Dom jest do kompletnego remontu i jest raczej ujemnym
    elementem nieruchomości, obniżając jej wartość/

    - czy mając zapisany udział w starym domu, może mieć prawo do nowego, jesli
    nie będzie on postawiony z jego pieniędzy?

    Znając go - zapewne się nie zgodzi na budowę nowego, jesli nie przeniesiony
    zostanie jego "udział", ale prawo ma tylko do połowy starego domu, który
    jest masą spadkową.
    Dla nas to jest ze szkodą taki podział, bo nam na przyszłość "wiąże ręce" -
    działka ma 400 m po podziale, więc nie jest rewelacją, a mając dom z
    lokatorem, kto to kupi???
    Czy zgodnie z zapisem w KC - ten jest właścicielem domu, kto jest
    właścicielem gruntu?

    Czy sąd może tak niesprawiedliwie podzielić ?
    Czy w takiej sytuacji mogę wnosić o sprzedaż całości lub o spłatę od tamtego
    współwłaściciela, jesli on NIE ZGADZA SIĘ NA SPRZEDAŻ CAŁOŚĆI, ani nawet na
    spłatę?

    Proszę o poradę, bo nie stac mnie na adwokata, ajestem sama z dziećmi i
    najwyrazniej sprawa idzie na naszą niekorzyść...

  • 2. Data: 2009-09-01 01:07:42
    Temat: Re: Jak tu w tym przypadku postapić ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 30 Aug 2009, Anna wrote:

> [...]
    > swojego domu /ówczesny właściciel, a obecnie spadkodawca udzielił mu tej

    "Udzielił"?
    Znaczy co, podarował?
    *Notarialnie*?
    Nie pakuję się w odpowiedź, ale IMO bez wyjaśnienia tego problemu
    jest ona niemożliwa.

    > - czy mając zapisany udział w starym domu, może mieć prawo do nowego, jesli
    > nie będzie on postawiony z jego pieniędzy?

    Streszczenie zasady ogólnej:

    > Czy zgodnie z zapisem w KC - ten jest właścicielem domu, kto jest
    > właścicielem gruntu?

    O toto.

    > Czy sąd może tak niesprawiedliwie podzielić ?

    Nie ma niesprawiedliwosci - ten kto wzniósł budynek, może domagać
    się zwrotu kosztów budowy, albo żądać aby mu grunt sprzedano.

    Obejrzyj przykładowo art. 231 i art. 405 KC, np. tu:
    _117.html

    > Czy w takiej sytuacji mogę wnosić o sprzedaż całości lub o spłatę od tamtego
    > współwłaściciela, jesli on NIE ZGADZA SIĘ NA SPRZEDAŻ CAŁOŚĆI, ani nawet na
    > spłatę?

    O spłatę tak, natomiast równie dobrze on może żądać wykupu (spłacenia
    przez drugą stronę).
    W przypadku kiedy nastąpi "zapatowanie" właścicieli decyzję też może
    podjąć sąd, patrz do rozdziału "współwłasność".

    > Proszę o poradę

    A to ja przepraszam, nic nie pisałem :|
    Powyżej są dywagacje luzem a nie porada (po poradę MUSISZ iść do
    prawnika!)

    pzdr, Gotfryd