-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!3.eu.feeder.erj
e.net!feeder.erje.net!news.albasani.net!newsreader4.netcologne.de!news.netcolog
ne.de!peer02.ams1!peer.ams1.xlned.com!news.xlned.com!peer02.fr7!futter-mich.hig
hwinds-media.com!news.highwinds-media.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-02.news
.neostrada.pl!unt-spo-a-02.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-m
ail
Newsgroups: pl.soc.prawo
X-Mozilla-News-Host: news://news.neostrada.pl:119
From: u2 <u...@o...pl>
Subject: Hulajnogi elektryczne jak rowery. Nowe przepisy
Date: Fri, 9 Aug 2019 18:10:30 +0200
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:60.0) Gecko/20100101
Thunderbird/60.8.0
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
Content-Language: pl
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Lines: 133
Message-ID: <5d4d9af6$0$520$65785112@news.neostrada.pl>
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 83.9.143.241
X-Trace: 1565367030 unt-rea-b-01.news.neostrada.pl 520 83.9.143.241:65493
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
X-Received-Bytes: 7764
X-Received-Body-CRC: 454191951
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:788212
[ ukryj nagłówki ]https://www.msn.com/pl-pl/motoryzacja/wiadomosci/hul
ajnogi-elektryczne-jak-rowery-nowe-przepisy/ar-AAFxd
jJ
Hulajnogi elektryczne jak rowery. Nowe przepisy
Michał Szymaczek 21 godz. temu
Projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym zakłada unormowanie
statusu elektrycznych hulajnóg i tym podobnych pojazdów. To ważne
również dla kierowców.
Resort infrastruktury od kilku miesięcy pracuje nad nowelizacją ustawy
Prawo o ruchu drogowym, która ma uporządkować sytuację związaną z
elektrycznymi hulajnogami. Popularność tego typu pojazdów gwałtownie
rośnie, pojawiło się wiele wypożyczalni elektrycznych pojazdów, a co za
tym idzie, na chodnikach, drogach rowerowych i ulicach zapanował chaos.
Prowadzący hulajnogi elektryczne często korzystają ze zwykłych dróg, nie
mając ani wiedzy o przepisach, ani tak naprawdę prawa do poruszania się
większością tras. Dość powiedzieć, że w skrajnych przypadkach młodzi
ludzie na elektrycznych hulajnogach widywani byli na drogach szybkiego
ruchu czy trzypasmowych miejskich trasach, gdzie dozwolona prędkość
samochodów przekracza 70-80 km/h.
Inna kwestia to nagminne porzucanie elektrycznych hulajnóg na środku
chodnika po zakończeniu okresu wypożyczenia lub po rozładowaniu
akumulatora. To spory problem dla pieszych, w szczególności dla niewidomych.
Ale elektryczne pojazdy to nie tylko hulajnogi, ale też choćby Segwaye,
elektryczne deskorolki czy jednokołowe pojazdy. Wszystkie powyższe
kwestie uporządkować ma ustawa, której projekt trafił właśnie do
konsultacji społecznych i został opublikowany na stronach Rządowego
Centrum Legislacji.
Zobacz także: nowe znaki na polskich drogach od połowy sierpnia
Urządzenia transportu osobistego - co to takiego?
W Rządowym Centrum Legislacji przejrzeć możemy projekt noweli Prawa o
ruchu drogowym oraz ustawy o elektromobilności i paliwach
alternatywnych, która reguluje kwestię poruszania się m.in. na
hulajnogach elektrycznych. Co takiego wprowadzić mają nowe przepisy?
Przede wszystkim pojawia się definicja ,,urządzenia transportu
osobistego". Jak czytamy w projekcie, jest to "urządzenie konstrukcyjnie
przeznaczone do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego
się na tym urządzeniu".
Dalej znajdują się dokładne parametry, jakim podlega takie urządzenie.
Szerokość nieprzekraczająca w ruchu 0,9 m, długość nieprzekraczająca
1,25 m, masa własna nieprzekraczająca 20 kg. Urządzenie wyposażone w
napęd elektryczny, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h.
Zobacz także: czasowa rejestracja aut już działa
Hulajnogą elektryczną po jezdni
Projekt resortu infrastruktury nakłada na użytkowników elektrycznych
hulajnóg pewne obowiązki i zakazy. W jednym z punktów czytamy, że
,,kierujący urządzeniem transportu osobistego może, w przypadku braku
drogi rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, poruszać się jezdnią drogi, na
której prędkość dopuszczalna pojazdów lub zespołów pojazdów jest nie
większa niż 30 km/h.
Zatem jadąc elektryczną hulajnogą i tym podobnym sprzętem, należy
korzystać z dróg rowerowych, a jeśli tych nie ma, można wjechać na
ulicę, ale tylko tę z ograniczeniem prędkości do 30 km/h. Zawęża się to
właściwie do dróg osiedlowych, itp.
Jeśli chodzi o poruszanie się po chodniku, będzie ono dopuszczone
jedynie w przypadku, gdy szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch
pojazdów dozwolony jest z prędkością większą niż 30 km/h, wynosi co
najmniej 2 metry i nie ma wydzielonej ścieżki rowerowej.
Kierujący hulajnogami będą musieli poruszać się powoli, zachować
szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym. Czyli podobnie, jak w
przypadku dotychczasowych przepisów dla rowerzystów.
Zobacz także: auta elektryczne obowiązkowo z dźwiękiem - nowe przepisy
Karta rowerowa dla dorosłych?
Kierowcy samochodów będą się musieli liczyć z tym, że na drogach pojawi
się w zupełnie legalny sposób więcej osób, które korzystają z dróg
publicznych, nie mając pojęcia o przepisach ruchu drogowego. Jak to możliwe?
Otóż ustawodawca określił minimalny wiek prowadzącego UTO (urządzenie
transportu osobistego) na 10 lat, bo taka jest dolna granica możliwości
uzyskania karty rowerowej. Ta obowiązuje wszystkich korzystających z
dróg, w wieku 10-18 lat.
A co z dorosłymi, którzy nie mają prawa jazdy żadnej kategorii, karty
rowerowej i mają zerowe pojęcie o przepisach? Oni w świetle przepisów
mogą swobodnie korzystać z dróg publicznych, czy to na rowerze, czy już
niedługo także na UTO.
Może warto byłoby pomyśleć o wprowadzeniu obowiązku posiadania karty
rowerowej również dla dorosłych? Prawo jazdy nie jest przecież
obowiązkowe i wiele osób po 18. roku życia takich uprawnień nie posiada,
a korzysta z dróg publicznych, niejednokrotnie stwarzając zagrożenie dla
siebie i innych.
Zobacz także: grad niszczy samochody - jak uzyskać odszkodowanie?
Zakaz porzucania hulajnóg na chodnikach
Zostawmy jednak te rozważania na boku, wracając do projektu ustawy. Mówi
on także, że zabronione będzie pozostawianie urządzeń jak elektryczne
hulajnogi na drodze, przystanku lub w innym miejscu utrudniającym ruch
lub zagrażającym bezpieczeństwu.
Jak czytamy w uzasadnieniu resortu infrastruktury, efektem
projektowanych zmian ma być prawne uporządkowanie ruchu urządzeń
transportu osobistego (np. hulajnóg elektrycznych), co z kolei - m.in.
poprzez znaczne ograniczenie ruchu tych urządzeń na chodnikach i drogach
dla pieszych - zapewni wyższy poziom bezpieczeństwa uczestników ruchu
drogowego (zarówno pieszych, jak i użytkowników wskazanych wyżej
urządzeń), a także wpłynie pozytywnie na komfort korzystania przez
pieszych z przeznaczonej dla nich przestrzeni.
Co z urządzeniami, które obecnie nie spełniają wymagań projektu ustawy?
Będą one musiały zostać dostosowane do nowych przepisów, w ciągu 6
miesięcy od wejścia ustawy w życie. A ta wejdzie po upływie 14 dni od
dnia jej ogłoszenia. Zważywszy na fakt, że obecnie projekt jest na
początku swojej drogi, na nowe przepisy możemy jeszcze chwilę zaczekać.
Tymczasem ustawodawca powinien mieć na uwadze fakt, że już teraz nawet
co dziesiąty Polak korzysta z urządzeń objętych projektowaną ustawą, a
popularność elektrycznych hulajnóg stale rośnie. Są one coraz tańsze i
bardziej dostępne, nie mówiąc o tym, że to nie tylko modny, ale i
wygodny sposób na przemieszczanie się po mieście.
--
I love love
Następne wpisy z tego wątku
- 09.08.19 18:51 RadoslawF
- 09.08.19 19:13 u2
- 09.08.19 23:22 RadoslawF
- 10.08.19 12:20 u2
- 10.08.19 12:44 RadoslawF
- 10.08.19 13:46 u2
- 10.08.19 17:38 RadoslawF
- 10.08.19 19:44 u2
- 10.08.19 22:03 RadoslawF
- 10.08.19 22:14 u2
Najnowsze wątki z tej grupy
- Czy Sejm RP zahamuje proceder zabijania dla organów?
- Policjant użył broni, na skutek czego jego kolega został ranny.
- znów wrocław
- Re: Antysemici z MTK w Hadze wydali nakazy aresztowania [Izrael odrzuca "fałszywe i absurdalne zarzuty"]
- Dla mr. J.F`a, Trybuna i Wiesiaczka którzy "troszczą" się o państwowe i u których 0 pragmatyzmu
- Ideologia Geniuszy-Mocarzy wer. 9927
- Re: Dla mr. J.F`a, Trybuna i Wiesiaczka którzy "troszczą" się o państwowe i u których 0 pragmatyzmu
- Re: Dla mr. J.F`a, Trybuna i Wiesiaczka którzy "troszczą" się o państwowe i u których 0 pragmatyzmu
- Re: Dla mr. J.F`a, Trybuna i Wiesiaczka którzy "troszczą" się o państwowe i u których 0 pragmatyzmu
- Re: Dla mr. J.F`a, Trybuna i Wiesiaczka którzy "troszczą" się o państwowe i u których 0 pragmatyzmu
- Re: Antysemici z MTK w Hadze wydali nakazy aresztowania [Izrael odrzuca "fałszywe i absurdalne zarzuty"]
- Ania zaginela
- Sprawdź PESEL w mObywatel
- Wzorcowa interwencja
- Akta sprawy Kajetan Poznański
Najnowsze wątki
- 2024-11-24 Czy Sejm RP zahamuje proceder zabijania dla organów?
- 2024-11-23 Policjant użył broni, na skutek czego jego kolega został ranny.
- 2024-11-23 znów wrocław
- 2024-11-23 Re: Antysemici z MTK w Hadze wydali nakazy aresztowania [Izrael odrzuca "fałszywe i absurdalne zarzuty"]
- 2024-11-21 Dla mr. J.F`a, Trybuna i Wiesiaczka którzy "troszczą" się o państwowe i u których 0 pragmatyzmu
- 2024-11-22 Ideologia Geniuszy-Mocarzy wer. 9927
- 2024-11-22 Re: Dla mr. J.F`a, Trybuna i Wiesiaczka którzy "troszczą" się o państwowe i u których 0 pragmatyzmu
- 2024-11-21 Re: Dla mr. J.F`a, Trybuna i Wiesiaczka którzy "troszczą" się o państwowe i u których 0 pragmatyzmu
- 2024-11-21 Re: Dla mr. J.F`a, Trybuna i Wiesiaczka którzy "troszczą" się o państwowe i u których 0 pragmatyzmu
- 2024-11-21 Re: Dla mr. J.F`a, Trybuna i Wiesiaczka którzy "troszczą" się o państwowe i u których 0 pragmatyzmu
- 2024-11-21 Re: Antysemici z MTK w Hadze wydali nakazy aresztowania [Izrael odrzuca "fałszywe i absurdalne zarzuty"]
- 2024-11-21 Ania zaginela
- 2024-11-21 Sprawdź PESEL w mObywatel
- 2024-11-18 Wzorcowa interwencja
- 2024-11-16 Akta sprawy Kajetan Poznański