  • 61. Data: 2004-04-05 17:57:02
    Temat: Re: Hipermarkety a plecaki (ponownie)
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "chester" <c...@p...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    news:c4r9hg$40j$1@inews.gazeta.pl...

    > nic nie muszę :-)

    Nie musisz. Możesz to zrobić dobrowolnie, by nie czekać na Policję.

> [...]
    > Zaznaczę tu, że szczególnie w takich sytuacjach zachowuję w sposób
    > nieprowokujący, nie jestem agresywny i do tego na złodzieja nie wyglądam
    > (a kto wygląda?) więc policja może mieć podstawy by mi uwierzyć.
    > Mi zależy na:
    > a) wygodzie zakupów z plecakiem i pakowaniu rzeczy do niego przy kasie
    > b) poszanowaniu moich praw
    > c) nietraktowaniu mnie jak złodzieja
    >
    > Mój "tajny" plan to w sytuacji próby zatrzymania przez ochronę
    > wyciągnięcie komórki i wezwanie policji - wszak ktoś mnie chce
    > bezpodstawnie zatrzymać wbrew mojej woli.

    Z tą bezprawnością jest różnie. Jak pisałem, to dość płynna sprawa.
    Detektyw sklepowy zezna, że zachowywałeś się podejrzanie i w zasadzie tego
    ujemnie nie da się zweryfikować. Oczywiście po przyjeździe policji
    policjant dokona kontroli osobistej i po stwierdzeniu, że nic nie ukradłeś
    i wylegitymowaniu Cię zostaniesz zwolniony. Tyle, że chwilę czasu upłynie.

    By ochroniarze ponieśli jakąś odpowiedzialność za takie wezwanie, to
    należało by udowodnić, że Twoje zachowanie było nie budzące podejrzeń. Ale
    jak tego dokonać? No chyba, ze ktoś za Tobą będzie chodził i Cię ukrytą
    kamerą filmował, a później to jako dowód w sądzie zostanie przedstawione.
    Inny sposób udowodnienia fałszywych zeznań detektywów nie widzę.

  • 62. Data: 2004-04-05 18:00:40
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "edward u" <e...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > ani pracownik agencji ochrony. Mają oni natomiast prawo zatrzymać
    klienta
    > sklepu do czasu przyjazdu policji. Oczywiście takie środki mogą zostać
    > podjęte tylko w sytuacji, gdy sprzedawca bądź pracownik ochrony mają
    > uzasadnione podejrzenie, że klient dokonał kradzieży. Prawa i obowiązki
    > pracowników agencji ochrony reguluje ustawa z dnia 22 sierpnia 1997 r. o
    > ochronie osób mienia oraz rozporządzenie Rady Ministrów z 30 czerwca
    1998 r.
    > w sprawie szczegółowych warunków i sposobu użycia przez pracowników

    Jedna uwaga techniczna. W wielu marketach pracownicy ochrony nie są
    pracownikami ochrony w rozumieniu zacytowanej przez Ciebie ustawy. To po
    prostu pracownicy marketu, którym się płaci za pilnowanie. Więc nawet praw
    pracownika ochrony nie mają.

  • 63. Data: 2004-04-05 18:17:43
    Od: chester <c...@p...gazeta.pl>

    > takie same szopki sa w kinach. do facetow wielkie hallo o kazda torbe,
    > nawet taka w ktorej miescie sie 5 zeszytow A4, legitymacja, klucze, i jakies
    > papiury, a kobity wchodza z torebkami w ktorych zmiesci sie nawet stara
    > kamera VHS...

    Hehe - jak się dowiedziałem kiedyś przypadkiem, to nie tylko o kamery
    chodzi, choć też. Również o jedzenie. Duże kina sporą część dochodu
    czerpią z popcornu i coli. Jak ktoś weźmie kanapki i wodę ze
    spożywczaka, to wyda 2.5 zamiast 7.5. Razy 1000 widzów dziennie...

    chester
    --
    "Śmiejmy się! Kto wie czy świat potrwa jeszcze trzy tygodnie?" (Pierre
    Augustin Beaumarchais)

  • 64. Data: 2004-04-05 19:26:03
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "PAweł" <p...@w...pl@niechcespamu> napisał w wiadomości

    > Ejże, chyba się zagalopowałeś. Czy naprawdę uważasz,że ochrona
    (właściciel
    > sklepu) może wpuszczać do ogólnie dostępnego sklepu (nie np. klubu z
    kartami
    > wstępu, itp) ludzi deklarujących np. chęć zapoznania sie z ofertą i
    > ewentualnie zakup towaru, "po uważaniu", bo do tego się to sprowadza. A
    co z
    > wystawieniem towaru z cena i przymusem jego sprzedania? Czyzby ta oferta
    > było tylko dla wybrańców, wbrew (chyba) kc .

    Odnoszę wrażenie, ze zostałem źle zrozumiany. Wszak piszę, ze nie ma
    żadnych podstaw, by gościa z plecakiem zatrzymać.

  • 65. Data: 2004-04-05 20:02:31
    Od: chester <c...@p...gazeta.pl>

> [...]
    > i wylegitymowaniu Cię zostaniesz zwolniony. Tyle, że chwilę czasu upłynie.

    Cóż - pewność siebie to podstawa - dziś kolejny raz na
    " proszę zosgtawić plecak w przechowalni"
    powiedziałem:
    "nie" i poszedłem dalej.
    Przy kasie stał za mną ochroniaż i usiłował zajrzeć do plecaka, a ja się
    zabawiłem i mu to uniemożliwiłem :-) Ale nie próbowali mnie zatrzymać.
    Pewnie jakbym kupił tylko gumy do żucia za 1.5 a nie robił zakupy za
    58.90 to by inaczej podeszli do sprawy :-)
    Ale nie walczę o swoje prawa dla samej walki, tylko dla wygody, plecak
    mi jest po prostu przydatny i nic ponadto.
    Zasłoniłem tylko dla sportu :-)

> [...]
    > kamerą filmował, a później to jako dowód w sądzie zostanie przedstawione.
    > Inny sposób udowodnienia fałszywych zeznań detektywów nie widzę.

    W sumie racja. Ale czy "podejrzane zachowanie" klienta jest
    wystarczającym powodem zatrzymania?
    Zakładam, że nikt się nie posunie do jawnego kłamstwa, że widział jak
    kradnę.

    chester

    --
    "Kobieta wierzy, że 2 i 2 zmieni się w 5, jeśli będzie długo płakać i
    zrobi awanturę." (George Eliot)

  • 66. Data: 2004-04-05 20:21:31
    Od: "PiotRek" <b...@p...gazeta.pl.invalid>

    Użytkownik "Nixe" <n...@i...peel> napisał w wiadomości
    > Ochroniarze sklepowi mają prawo rewizji czyichś torebek czy teczek?

    Oni tylko _proszą_. Ja też mogę poprosić kogoś o pokazanie
    zawartości torby. Inna sprawa, że osoba proszona nie ma obowiązku
    się na to zgodzić.

    PiotRek
    mailto:b...@p...gazeta.pl
    gg:327620

  • 67. Data: 2004-04-05 20:26:46
    Od: "Nixe" <n...@i...peel>

    PiotRek pisze:

    > Oni tylko _proszą_.

    Ale po co? W jakim celu?
    Co ich obchodzi zawartość cudzej torby?

    > Ja też mogę poprosić kogoś o pokazanie
    > zawartości torby.

    A prosisz? ;-)

    > Inna sprawa, że osoba proszona nie ma obowiązku się na to zgodzić.

    Otóż to! Dlatego proszenie ochroniarza o okazanie wnętrza torby jest imho
    pozbawione jakiegokolwiek sensu.

    --
    PozdrawiaM

  • 68. Data: 2004-04-05 20:28:43
    Od: "Binek" <binek1(cut)@go2.pl>

    Wiecie co... a może by tak nie chodzić na zakupy do sklepów typu
    "hipermarket" tylko do innych normalnych sklepów , takich jak kiedyś
    były....Jeszcze na szczęscie są takie i tam z nikogo przy wejściu nie robią
    złodzieja tylko uprzejmie witają...
    Co o tym myślicie?

    Binek

  • 69. Data: 2004-04-05 20:32:50
    Od: "PiotRek" <b...@p...gazeta.pl.invalid>

    > Odnoszę wrażenie, ze zostałem źle zrozumiany.

    Raczej źle napisałeś :-)

    Pytanie KLoSSa brzmiało:
    "A jakie są przeciwskazania prawne aby ochrona po prostu
    nie wpuściła na teran sklepu takiej osoby z plecakiem?"
    Ty odpowiedziałeś, że nie ma żadnych.

    Czyli skoro nie ma przeciwwskazań, to są wskazania
    (jest tu duży skrót myślowy, ale nie zmienia on wartości
    logicznej powyższych zdań), aby ochrona nie wpuściła osoby
    z plecakiem.

    Inna sprawa, że pytanie zostało sformułowane w sposób
    bardzo zawiły...

    > Wszak piszę, ze nie ma
    > żadnych podstaw, by gościa z plecakiem zatrzymać.

    Trzeba było tak od razu :-)))

    PiotRek
    mailto:b...@p...gazeta.pl
    gg:327620

  • 70. Data: 2004-04-05 20:53:39
    Od: kam <X#k...@p...onet.pl.#X>

    Binek wrote:

    > Wiecie co... a może by tak nie chodzić na zakupy do sklepów typu
    > "hipermarket"

    co przez to rozumiesz?

    > tylko do innych normalnych sklepów , takich jak kiedyś
    > były....

    co przez to rozumiesz?

    KG