  • 1. Data: 2008-02-09 20:17:44
    Temat: Gwarancja niepisemna
    Od: Jacek_FH <s...@h...net.pl>

    Witam

    Temat wyszedł przy okazji mojego problemu opisanego w sąsiednim temacie,
    ale jako że jest bardziej ogólny i już do tamtej sprawy niezbyt potrzebny
    (bo raczej nie będę z niej korzystał), to daję nowy temat.

    Szczególnie na allegro bardzo często się spotyka uwagi w opisie typu:
    "przedmiot objęty jest x-tygodniową/miesięczną gwarancją"
    gdzie ta gwarancja jest dość wirtualna bo ani w formie pisemnej ani
    elektronicznej się jej nie zobaczy.

    Czy taki zapis do czegokolwiek sprzedawcę zobowiązuje ?
    Okres obejmowania jest zawsze krótszy od czasu rękojmi, warunki nawet jakby
    gdzieś były to by też nie przekraczały tych wynikających z rękojmi.
    Więc czy jest to zupełnie pusty zapis, czy też może być podstawą do
    czegokolwiek (choćby ułatwić zatwierdzenie wyroku)?

    Z drugiej strony patrząc:
    http://forum.purepc.pl/index.php?showtopic=211152
    "Gwarancja musi być wyrażona w reklamie lub w osobnym dokumencie.
    Koniecznie musi co najmniej precyzować obowiązki gwaranta. Jeśli tego nie
    robi, to gwarancja nie istnieje. Gwarancja nie może być więc paragonem.
    Wynika to z art. 13 ustawy o sprzedaży konsumenckiej."
    Wg. tych informacji taka niepisana gwarancja de facto nie istnieje.
    Czy w związku z tym można by było zgłosić reklamację powołując się na brak
    gwarancji?

    --
    Jacek_FH

  • 2. Data: 2008-02-11 06:37:23
    Temat: Re: Gwarancja niepisemna
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 09.02.2008 Jacek_FH <s...@h...net.pl> napisał/a:
> [...]
    > Wg. tych informacji taka niepisana gwarancja de facto nie istnieje.
    > Czy w związku z tym można by było zgłosić reklamację powołując się na brak

    Jest jeszcze u.3 stojacy trochę w sprzeczności z u.1, którego opis
    podałeś.

    "Oświadczenie gwarancyjne powinno być sformułowane zgodnie z wymaganiami
    określonymi w art. 3 ust. 1 zdanie pierwsze. Jednakże uchybienie tym
    wymaganiom pozostaje bez wpływu na ważność gwarancji i nie pozbawia
    kupującego wynikających z niej uprawnień."

    Tak czy inaczej jest to jakies zobowiązanie i prawdę mówiąc to w
    interesie sprzedawcy (gwaranta) jest określenie tych warunków.

    --
    Marcin