  • 11. Data: 2006-05-14 14:46:02
    Temat: Re: Gwarancja a zwrot pieniedzy
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 14.05.2006 Piotr Janda <p...@p...onet.pl> napisał/a:
    > W gwarancji kodeksowej, istnieje od 10 lat art. 579 k.c."kupujący
    > może wykonywać uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne
    > rzeczy, niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji." Moim
    > zdaniem należy brać go pod uwagę również przy ocenie uprawnień
    > konsumenta.

    Absolutnie nie należy :) Art. 535(1) Przepisy niniejszego działu
    stosuje się do sprzedaży konsumenckiej w takim zakresie, w jakim sprzedaż
    ta nie jest uregulowana odrębnymi przepisami.
    Gwarancja konsumencka jest uregulowana w Ustawie z dnia 27 lipca 2002 r.

    > Inne są osoby zobowiązanych- w przypadku gwarancji jest to gwarant, a
    > w razie odstąpienia z tytułu niezgodności- sprzedawca, zatem w
    > gwarancji można zwracać się tylko do gwaranta o wykonanie
    > zobowiązania. Sprzedawca nie jest stroną gwarancji.

    Zgadza się, no chyba że sprzedawca jest jednocześnie gwarantem, bo nic
    temu nie stoi formalnie na przeszkodzi i takie rzeczy się zdarzają.

    --
    Marcin

  • 12. Data: 2006-05-15 19:57:58
    Od: "Piotr Janda" <p...@p...onet.pl>

    Marcin Debowski napisał(a):

> [...]
    >
    > Zgadza się, no chyba że sprzedawca jest jednocześnie gwarantem, bo nic
    > temu nie stoi formalnie na przeszkodzi i takie rzeczy się zdarzają.

    Według Ciebie, czy kupujący ma prawo odstąpić od umowy ze
    sprzedawcą, gdy proces gwarancyjny nie zakończy się w sposób
    prawidłowy , jeżeli rozpoczęty proces reklamacyjny wyłącza jego
    uprawnienia z tytułu niezgodności, a sprzedawca nie jest stroną
    gwarancji?

  • 13. Data: 2006-05-16 06:29:21
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Piotr Janda napisał(a):
> [...]
    > prawidłowy , jeżeli rozpoczęty proces reklamacyjny wyłącza jego
    > uprawnienia z tytułu niezgodności, a sprzedawca nie jest stroną

    Z tego powodu, że proces gwarancyjny źle się zakończył - nie może.
    Może natomiast rozpocząć - od początku - procedurę przewidzianą w
    ustawie o szczególnych warunkach (...) i odstąpić od umowy po spełnieniu
    przewidzianych w niej warunków.

    KG

  • 14. Data: 2006-05-16 10:38:21
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 16.05.2006 kam <#k...@w...pl#> napisał/a:
> [...]
    > Może natomiast rozpocząć - od początku - procedurę przewidzianą w
    > ustawie o szczególnych warunkach (...) i odstąpić od umowy po spełnieniu

    A nie będzie to też zależeć od stanu towaru w danym momencie procesu
    gwarancyjnego, bo co jeśli gwarant nie doprowadzi towaru do stanu zgodnego
    z umową ale jednak dokona w nim zmian? Wtedy zgodnie z tym co kiedyś sobie
    tu pisaliśmy odpowiedzialność sprzedawcy jest dyskusyjna.
    Wszystko byłoby takie proste jeśliby przyjąć że gwarancja jest cechą
    funkcjonalną towaru i jej uchybienia stanowią także niezgdność z umową :)

    --
    Marcin

  • 15. Data: 2006-05-16 19:49:27
    Od: "Piotr Janda" <p...@p...onet.pl>

    m...@g...com wrote:

    > "Czy wedlug prawa konsumenta mam prawo domagac sie zwrotu pieniedzy
    > za zakupiony towar ze wzgledu na niewywiazanie sie sprzedawcy z
    > realizacji gwarancji w deklarowanym terminie?"

    Skupiając się na próbie odpowiedzi na to pytanie, myślę, że
    konsumnet ma prawo odstąpić od umowy ze sprzedawcą, gdy gwarant bez
    uzasadnienia ociąga się z naprawą. Sprzedawca rzadko co prawda ma
    wpływ na naprawę, ale konsument nie może podjąć żadnej sankcji w
    stosunku do gwaranta. Sprzedawca zaś może podejmować wobec gwaranta
    roszczenia odszkodowawcze.
    Zawsze można spróbować użyć tego argumentu w negocjacjach ze
    sprzedawcą.

  • 16. Data: 2006-05-16 22:36:41
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 16.05.2006 Piotr Janda <p...@p...onet.pl> napisał/a:
> [...]
    > wpływ na naprawę, ale konsument nie może podjąć żadnej sankcji w
    > stosunku do gwaranta. Sprzedawca zaś może podejmować wobec gwaranta

    Jesli mowisz o mozliwosci dochodzenia odszkodowania na podstawie art.12
    u.1. to warunkiem kniecznym jest tu zaspokojenie roszczen wynikających z
    niezgodności towaru a tu w ogóle tego nie ma. Ponadto gwarant nie
    koniecznie musi być którymkolwiek z poprzednich sprzedawców.

    Jedyna droga co do ktorej panuje jakaś zgodność to ta ktora podal
    kam: przerwanie trybu gwarancji i reklamacja w trybie niezgodnosci z
    umowa, ktory klarownie daje taka mozliwosc. Zapewne mozna jescze na
    zasadach ogolnych KC ale nie jestem przekonany czy bedzie to latwiejsze.

    --
    Marcin

  • 17. Data: 2006-05-17 15:41:39
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Marcin Debowski napisał(a):
> [...]
    > z umową ale jednak dokona w nim zmian? Wtedy zgodnie z tym co kiedyś sobie
    > tu pisaliśmy odpowiedzialność sprzedawcy jest dyskusyjna.

    tak, ale to już kwestie dowodowe co do istnienia niezgodności w chwili
    wydania towaru

    > Wszystko byłoby takie proste jeśliby przyjąć że gwarancja jest cechą
    > funkcjonalną towaru i jej uchybienia stanowią także niezgdność z umową :)

    zbyt proste :)
    poza tym - dlaczego sprzedawca ma odpowiadać za gwaranta i to co ten
    sobie wymyśli?

    KG

  • 18. Data: 2006-05-17 23:11:27
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 17.05.2006 kam <#k...@w...pl#> napisał/a:

    > zbyt proste :)
    > poza tym - dlaczego sprzedawca ma odpowiadać za gwaranta i to co ten
    > sobie wymyśli?

    Równie dobrze można by powiedzieć, dlaczego sprzedawca ma odpowiadać za
    producenta i co ten sobie wymyślił :) Warunki gwarancji są sprzedawcy
    znane tak samo jak cechy towaru. Klient dokonując zakupu kieruje się nie
    tylko cechami funkcjonalnymi samego wyrobu ale też np. długością gwarancji
    i jest to właściwość (tu prawna) całości pakietu, więc dlaczego przymuje
    się, że wyłączono ją z odpowiedzialności? Na tej samej zasadzie jak
    sprzedawca w przypadku zaspokojenia żądania klienta (wada fizyczna) ma
    roszczenie do poprzednich sprzedawców, tak samo mógłby mieć roszczenie w
    przypadku wady wykonania umowy gwarancyjnej, tym bardziej, że de facto w
    grę wchodzą tylko dwa przypadki: albo gwarant powiązany jest z
    producentem, albo z samym sprzedawcą.

    --
    Marcin

  • 19. Data: 2006-05-31 07:13:09
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Marcin Debowski napisał(a):
> [...]
    > i jest to właściwość (tu prawna) całości pakietu, więc dlaczego przymuje
    > się, że wyłączono ją z odpowiedzialności?

    Ale czym innym są zasady gwarancji - i tu sprzedawca będzie odpowiadał
    jeśli gwarancja będzie inna niż zapewniał, a czym innym jej wykonywanie
    przez inny podmiot .

    KG

  • 20. Data: 2006-05-31 11:39:49
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 31.05.2006 kam <#k...@w...pl#> napisał/a:

    > Ale czym innym są zasady gwarancji - i tu sprzedawca będzie odpowiadał
    > jeśli gwarancja będzie inna niż zapewniał, a czym innym jej wykonywanie
    > przez inny podmiot .

    Przecież wykonanie gwarancji to realizacja jej zapewnień.

    --
    Marcin