  • 11. Data: 2019-01-25 09:49:30
    Temat: Re: Gdzie należy zgłosić próbę wymszenia haraczu....
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 25-01-19 o 07:29, Liwiusz pisze:

    > Nie prowadziłeś nigdy firmy, to nie wiesz :)
    > Faktury zwykle generuje się do plików typu .pdf, a nie dostaje w formie
    > jakiegoś kodu xml.

    Pewnie masz rację. Ale podpisy są darmowe. Jakby wiadomość była
    podpisana przez wystawcę, to podesłanie niepodpisanej wiadomości już
    powinno włączyć jakiś alert.

    Po za tym żaden kod xml nie jest potrzebny.

  • 12. Data: 2019-01-25 10:00:36
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > Pewnie masz rację. Ale podpisy są darmowe. Jakby wiadomość była
    > podpisana przez wystawcę, to podesłanie niepodpisanej wiadomości już
    > powinno włączyć jakiś alert.

    Jak widać nikt podpisami sobie głowy nie zawraca.

    --
    Liwiusz

  • 13. Data: 2019-01-25 10:44:23
    Od: "Stokrotka" <o...@i...pl>

    > A twórcy wirusów nie wpadli na to, że trafią na odbiorę
    > INFORMATYKA-STOKROTKĘ, która otworzy załącznik w notatniku,

    Pszecież napisałam, że nie otwieram załącznikuw, zwykle.
    Owszem zdażami się i zalącznik otwierać w notatniku, ale bardzo, bardzo
    żadko.

    --
    (tekst bez: ó, ch, rz i -ii)

  • 14. Data: 2019-01-25 10:47:05
    Od: "Stokrotka" <o...@i...pl>

    > Pewnie masz rację. Ale podpisy są darmowe.

    To nie jest prawda. Nie umiesz liczyć.
    Nawet jeśli oprogramowanie do podpisu jest darmowe itp, to jest to kłopot.
    Kłopot pszeliczalny na pieniądze, to idzie po prostu w koszty pracy, wcale
    nie małe.

    --
    (tekst bez: ó, ch, rz i -ii)

  • 15. Data: 2019-01-25 13:52:00
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2019-01-25, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    [...]

    > Z nieznanych mi powodów nie dość, ze tych emaili się nie podpisuje
    > elektronicznie, to treść faktury wrzuca w załączniki - jakby nie mogło
    > być w treści e-maila.

    Treść maila można łatwo sfałszować praktycznie każdą przeglądarką (nawet podpisanego)
    i wydrukować.
    Z PDFem jest jednak nieco trudniej.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 16. Data: 2019-01-25 16:42:49
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 25-01-19 o 10:47, Stokrotka pisze:

    > To nie jest prawda. Nie umiesz liczyć.
    > Nawet jeśli oprogramowanie do podpisu jest darmowe itp, to jest to kłopot.
    > Kłopot pszeliczalny na pieniądze, to idzie po prostu w koszty pracy,
    > wcale nie małe.

    Oprogramowanie integruje się z programem pocztowym i generalnie jedyne
    co, to musisz hasło do klucza wpisać (to może być proste hasło, bo
    zabezpieczeniem jest konieczność posiadania klucza prywatnego) oraz
    zwrócenie uwagi na ikonę informującą o podpisaniu wiadomości.

  • 17. Data: 2019-01-25 16:45:26
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > [...]
    >
    > Treść maila można łatwo sfałszować praktycznie każdą przeglądarką (nawet
    podpisanego) i wydrukować.
    > Z PDFem jest jednak nieco trudniej.

    O ile sfałszowanie treści podpisanego emaila tak, by podpis się zgadzał
    jest praktycznie niewykonalne, to podmienienie przez byle wirusa pdf
    relatywnie proste.

  • 18. Data: 2019-01-25 19:13:17
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2019-01-25, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    [...]

    > O ile sfałszowanie treści podpisanego emaila tak, by podpis się zgadzał
    > jest praktycznie niewykonalne

    Tylko jeśli weryfikujesz podpis i nadawcę podpisu (czyli praktycznie nigdy).
    Można wysłać maila podpisanego przez kogoś innego, podając we "from" cokolwiek
    się chce i nikt nie zwróci na to uwagi.

    > to podmienienie przez byle wirusa pdf relatywnie proste.

    Na zdalnym serwerze, z dostępem po łączu szyfrowanym?
    To już musi być bardzo smart wirus, targetujący na konkretne rozwiązanie.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 19. Data: 2019-01-25 21:33:27
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Tylko jeśli weryfikujesz podpis i nadawcę podpisu (czyli praktycznie nigdy).
    > Można wysłać maila podpisanego przez kogoś innego, podając we "from" cokolwiek
    > się chce i nikt nie zwróci na to uwagi.

    Jak masz nowego kontrahenta i zweryfikujesz jego e-maila, to sobie
    dodajesz do grupy, od której program zmienia maile na jaki Twój ulubiony
    kolor. Jak nie zmieni, to się zastanawiasz czemu. Ja akurat przerzucam
    te emaile do lokalnego katalogu, ale rozwiązań pewnie z tuzin można
    wymyślić.

    Po za tym wiele tego typu ataków, to było robionych przez urządzenia /
    programy do seryjnego wysyłania dokumentów i one w ogóle nie obsługują
    podpisywania / szyfrowania. Ale oczywiście faktem jest, ze jak ludzie by
    zaczęli to częściej używać, to pewnie i sprawcy by zmienili sposoby.

    > Na zdalnym serwerze, z dostępem po łączu szyfrowanym?
    > To już musi być bardzo smart wirus, targetujący na konkretne rozwiązanie.

    Nie. Ale do pdf-a może być dołączony złośliwy kod. Do czystek e-maila
    już trudniej coś takiego wymyślić.

  • 20. Data: 2019-01-25 23:57:25
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-01-25, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Nie. Ale do pdf-a może być dołączony złośliwy kod. Do czystek e-maila
    > już trudniej coś takiego wymyślić.

    Wektor ataku może być np. taki, że pdf jest podmieniany/modyfikowany na
    komputerze odbierającego lub wysyłającego. Mozna np. podmienić w pdf'ie
    nr rachunku.

    Także ogólnie, MZ nie ma aż takiego znaczenia co jest nosnikiem
    (dokumentem). Trzeba po prostu uważać i weryfikować płatności inaczej.

    --
    Marcin