  • 1. Data: 2008-12-15 13:11:01
    Temat: Fw: odsetki skarbowe a windykacja długów
    Od: "magda" <n...@m...xx>

    Witajcie,
    może tutaj uzyskam odp. na moje pytanie zadane na podatkach bez odzewu...
    Będę wdzięczna za pomoc. Poniżej opis problemu:

  • 2. Data: 2008-12-15 16:05:18
    Temat: Re: Fw: odsetki skarbowe a windykacja długów
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    magda pisze:
    > Witajcie,
    > może tutaj uzyskam odp. na moje pytanie zadane na podatkach bez odzewu...
    > Będę wdzięczna za pomoc. Poniżej opis problemu:

    Jeśli nie postanowiono inaczej, można dokonać cesji wierzytelności
    bez zgody dłużnika. Jednakże nowy wierzyciel może domagać się tylko
    tego, co stary wierzyciel, czyli w tym przypadku należą się wyłącznie
    odsetki ustawowe.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2008-12-15 17:51:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 15 Dec 2008, Liwiusz wrote:

> [...]
    [...]
    > Jeśli nie postanowiono inaczej, można dokonać cesji wierzytelności bez
    > zgody dłużnika.

    Odpowiadałem na to na .podatki (nim przeczytałem teraz ten post tutaj)
    - z opisu jednoznacznie wynika, że NIE miała miejsce cesja.

    Zwróć uwagę: "zleca ściągnięcie".
    Czyli Z jest pełnomocnikiem Y. Ściąga nie swój dług.

    No, chyba że opis jest mocno nieścisły :D

    Ale założyłem że jest ścisły - bo inaczej spytałbym: czy dłużnika
    powiadomiono (*skutecznie*) o przelewie zobowiązania?
    ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2008-12-15 18:19:58
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > [...]
    >
    > Odpowiadałem na to na .podatki (nim przeczytałem teraz ten post tutaj)
    > - z opisu jednoznacznie wynika, że NIE miała miejsce cesja.

    Nie zmienia to faktu, że żądanie odsetek "skarbowych" jest
    najprawdopodobniej bezpodstawne.

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2008-12-15 21:51:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > Nie zmienia to faktu, że żądanie odsetek "skarbowych" jest
    > najprawdopodobniej bezpodstawne.

    A to się zgadza (na .podatki też zaznaczyłem), ale idzie mi
    o to że całość jest niekompatybilna :D
    (innemu podmiotowi przysługują roszczenia)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2008-12-15 22:45:14
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > A to się zgadza (na .podatki też zaznaczyłem), ale idzie mi
    > o to że całość jest niekompatybilna :D
    > (innemu podmiotowi przysługują roszczenia)

    Bądź łaskawy dla autorki wątku. Być może używa nieprecyzyjnych
    określeń (tak jak na przykład odsetki skarbowe). Być może nie doszło
    tutaj do cesji, co nie zmienia faktu, że firma trzecia może występować
    jako pełnomocnik wierzyciela i w jego imieniu pobierać należność. Nie ma
    to jednak większego znaczenia dla problemu poruszonego w temacie :)

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2008-12-16 08:23:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 15 Dec 2008, Liwiusz wrote:

    > Bądź łaskawy dla autorki wątku.

    No przecież nie proponowałem rozstrzeliwania ani nic w tym stylu :)
    Zasugerowałem że trzeba opisać stan prawny, aby było wiadomo kto komu
    jest dłużny.
    Bo jak chodzi o kwoty:

    > wierzyciela i w jego imieniu pobierać należność. Nie ma to jednak większego
    > znaczenia dla problemu poruszonego w temacie :)

    ...to owszem się zgadza!
    Ale była sprawa m.in. dokonania przelewu na rzecz pierwotnego wierzyciela
    (a nie "windykatora").
    Prawidłowość tej operacji zależy od roli "Z" - jeśli był tylko
    pełnomocnikiem, to operacja jest na pewno przeprowadzona poprawnie
    i tyle.
    Jeśli zaś miałaby miejsce cesja, to o prawidłowości przelewu zadecyduje
    prawidłowość powiadomienia - Ty to wiesz, ja to wiem, ale nie wiem czy
    jeśli przyjąć iż pytanie jest zadane nieściśle, to czytajacy załapie
    o co chodzi :)
    Kierowałem w stronę zmniejszenia ilości niewiadomych, a tym samym
    kombinacji możliwych zależności (do jednej :D)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2008-12-16 11:11:54
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

> [...]
    > prawidłowość powiadomienia - Ty to wiesz, ja to wiem, ale nie wiem czy
    > jeśli przyjąć iż pytanie jest zadane nieściśle, to czytajacy załapie

    O prawidłowości cesji nie świadczy prawidłowość powiadomienia o niej
    dłużnika. Brak powiadomienia skutkuje jedynie tym, że spłata na rzecz
    poprzedniego wierzyciela powoduje zaspokojenie również obecnego
    wierzyciela.

    --
    Liwiusz