  • Data: 2011-01-28 22:06:05
    Temat: FW: zakup mieszkania a prowadzona DG
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    FUT warning! (.prawo.podatki)

    On Sun, 23 Jan 2011, lukasz wrote:

    > Witam,
    >
    > wiele portali i forum prawnych zwraca uwage na to czy mieszkanie jest
    > skladnikiem majatku prowadzonej przez Sprzedajacego dzialalnosci gospodarczej

    Acz dla porządku dodać wypada, że i tak nieco "ulżono" podatnikom.

    > obecnie jestem na etapie zakupu nieruchomosci na ktorej nie byla i nie jest
    > prowadzona DG (potwierdzilem to w UM)

    Zależy w której jednostce organizacyjnej UM sprawdzałeś.
    Przecież "prowadzenie DG" może polegać na wynajmie mieszkań.
    *W* takim mieszkaniu się DG nie prowadzi, ale *tym* mieszkaniem się
    je prowadzi (w roli narzędzia/przedmiotu, a nie miejsca prowadzenia).
    W takim przypadku... w której jednostce UM sprawdzisz? ;)

    > Sprzedajacy prowadzi DG i twierdzi ze przedmiot transakcji nie jest
    > skladnikiem majatku prowadzonych przez niego DG.
    >
    > W jaki sposob mozna to zweryfikowac ? Sprzedajacy proponuje oswiadczenie
    > wystawione przez jego ksiegowego, w ktorym bedzie zawarta informacja, że
    > Mieszkanie znajdujące sie pod adresem X nie stanowi skaładnika majątkowego
    > firmy Y. Czy takie oswiadczenie jest wystarczajace i w przyszlosci zwolni
    > mnie od odpowiedzialnosci wynikajace z art 112 ordynacji podatkowej
    > (http://lex.pl/serwis/du/1997/0926.htm)

    Cytuję:
    "Uwaga: Uprzejmie informujemy , że dostępny w tym miejscu tekst aktu
    prawnego jest nieaktualny"
    ZAWSZE zaczynaj od sprawdzania aktualności!
    (dotyczy to również wszelkich porad, w tym częstej krytyki na .podatki
    komentarzy i porad na paru portalach, które z braku dat są mało użyteczne,
    ba, lamerów często prowadzą w maliny).

    Czy przypadkiem nie interesuje Cię:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,23,63,767,26
    218,20110102,odpowiedzialnosc-podatkowa-osob-trzecic
    h.html
    +++
    Art. 112.
    § 1. Nabywca przedsiębiorstwa lub zorganizowanej częœci
    przedsiębiorstwa [...]
    [...]

    [BACZNOŚĆ!]
    § 6. Nabywca nie odpowiada za zaległoœci podatkowe, które nie zostały
    wykazane w zaœwiadczeniu, o którym mowa w art. 306g.
    [spocznij!]

    Art. 306g. § 1. Organy podatkowe w zakresie, o którym mowa w art. 112 § 1,
    wydajš zaœwiadczenie o wysokoœci zaległoœci podatkowych zbywajšcego:
    1) na wniosek zbywajšcego;
    2) na wniosek nabywcy, za zgodš zbywajšcego.
    § 2. W zaœwiadczeniu, o którym mowa w § 1, organ podatkowy okreœla
    wysokoœć zaległoœci podatkowych zbywajšcego na dzień wydania
    zaœwiadczenia.
    ---

    ...zamiast oświadczenia sprzedającego?
    ;)

    > Mieszkanie to stanowi odrebna wlasnosci Sprzedajacego. W ksiedze wieczystej
    > jako wlasciciele sa wpisani Sprzedjaacy i jego zona w ustawowej wspolnosci

    No to dlaczego "odrębną"?

    > a nie nazwa firmy,

    Masło maślane.
    W prawnym znaczeniu "firma" to "nazwa pod którą występuje
    przedsiębiorca". Nazwą słowa "nazwa" jest właśnie "nazwa" ;)

    > ktora prowadzi Sprzedajacy.

    Profilaktycznie:
    - przedsiębiorstwo to "zespół składników majątkowych i niemajatkowych"
    - przedsiębiorca to *osoba* (prawna lub fizyczna)

    Firma określa *przedsiębiorstwo* - w przypadku osoby prawnej jest
    tożsamość majątku tej osoby z jej przedsiębiorstwami, i stąd częste
    potoczne mieszanie pojęć.
    W prawie (a grupa ma .prawo w nazwie) jest ścisła regulacja :)

    > Czy taka informacja
    > jednoznacznie wskazuje, ze mieszkanie nie stanowi skladnika majatkowego
    > firmy, tzn czy wciagajac mieszkanie do DG nastepuje zmiana w ksiegach
    > wieczystych ?

    Urzędową moc prawną ma dokument urzędowy o którym mowa wyżej.
    Oświadczenie może być powodem ew. późniejszych roszczeń cywilnych
    (o odszkodowanie), ale "mocy urzędowej" stanu zastanego nie uchyli.

    BTW: IMO NTG. Istnieje grupa .prawo.podatki!

    pzdr, Gotfryd