eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoEnerga, rządowa tarcza i zawyżony rachunekEnerga, rządowa tarcza i zawyżony rachunek
  • X-Received: by 2002:a17:902:d48e:b0:1b8:8c7:31e6 with SMTP id
    c14-20020a170902d48e00b001b808c731e6mr9883161plg.1.1693256162313; Mon, 28
    Aug 2023 13:56:02 -0700 (PDT)
    X-Received: by 2002:a17:902:d48e:b0:1b8:8c7:31e6 with SMTP id
    c14-20020a170902d48e00b001b808c731e6mr9883161plg.1.1693256162313; Mon, 28
    Aug 2023 13:56:02 -0700 (PDT)
    Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!1.us.feeder.erj
    e.net!feeder.erje.net!usenet.blueworldhosting.com!diablo1.usenet.blueworldhosti
    ng.com!peer02.iad!feed-me.highwinds-media.com!news.highwinds-media.com!news-out
    .google.com!nntp.google.com!postnews.google.com!google-groups.googlegroups.com!
    not-for-mail
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Mon, 28 Aug 2023 13:56:01 -0700 (PDT)
    Injection-Info: google-groups.googlegroups.com;
    posting-host=2a04:7840:3:50:4d64:7632:5dae:90e7;
    posting-account=wdldWwoAAADX8OUgn6n7T3MCt9Ks_Sjd
    NNTP-Posting-Host: 2a04:7840:3:50:4d64:7632:5dae:90e7
    User-Agent: G2/1.0
    MIME-Version: 1.0
    Message-ID: <9...@g...com>
    Subject: Energa, rządowa tarcza i zawyżony rachunek
    From: M M <m...@g...com>
    Injection-Date: Mon, 28 Aug 2023 20:56:02 +0000
    Content-Type: text/plain; charset="UTF-8"
    Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
    X-Received-Bytes: 5097
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:840369
    [ ukryj nagłówki ]

    Długie... Szukam pomocy prawnej w tematach rozliczeń za energię. URE twierdzi że
    nie ma do tego kompetencji (bo działalność gospodarcza, nie konsument).
    Mikro-przedsiębiorca, prosument z mikro-instalacją fotowoltaiczną (na starych
    zasadach net-metering, zużycie rejestrowane co godzinę licznikiem zdalnego odczytu),
    umowa kompleksowa i taryfa z grupy C ze standardowego cennika. W listopadzie 2022
    złożony wniosek o cenę maksymalną 785 zł/MWh netto od grudnia.
    Pierwszy "zgrzyt" - wniosek odrzucony bo rzekomo nie podpisany. Reklamacja, uznana -
    spojrzeli jeszcze raz i faktycznie był podpisany (profilem zaufanym), reklamacja
    uznana i wniosek przyjęty.
    Długo długo nic, pracowicie modernizują swoje systemy bilingowe, coś długo nie
    przychodzą fak-tury (normalnie były co 2 miesiące), w końcu przychodzi za 6 miesięcy
    (listopad 2022 - kwiecień 2023). Duża, zdecydowanie za duża.
    Z okresu letniego zostało trochę energii w magazynie do wykorzystania, w listopadzie
    energia była bardzo droga (ponad 2 zł/kWh) ale zużycie małe i magazyn powinien
    wystarczyć na jego pokrycie, a od grudnia niższa cena z tarczy na podstawie wniosku.
    Potem w połowie stycznia zmiana taryfy (z C12w na C12a ale nadal standardowy cennik)
    bo trochę się powinno w ten sposób zaoszczędzić.
    Na rachunku rozliczony uśredniony cały okres listopad+grudzień+połowa stycznia (do
    chwili zmiany taryfy), zamiast faktycznego zużycia, choć cena zmieniała się od
    grudnia (tarcza) i od stycznia (VAT) więc powinno zostać rozbite na 3 oddzielne
    okresy i w pierwszym (listopad) odliczony magazyn powinien dać zerowe zużycie.
    Wiedząc że energia w listopadzie droga człowiek oszczędza, a potem i tak płaci jak za
    zboże za coś czego nie zużył. Za te 6 miesięcy ponad 5k PLN, powinno być około 4k.
    Kilka kolejnych reklamacji odrzucają, cytując zapis z mitycznego OWU którego nie mają
    na stronie (mają w wersji dla konsumentów, nie dla firm). Na prośbę o ten dokument
    przesyłają jakąś inną wersję, gdzie jest zapis regulujący uśrednianie, ale w innym
    brzmieniu niż zacytowali odrzucając reklamację. Jest tam warunek że uśrednianie robi
    się gdy sprzedawca nie posiada danych o zużyciu, ale przecież posiada z licznika
    zdalnego odczytu, nawet można pobrać ładny arkusz z ich eBOK i jest tam komplet
    danych energii pobranej i oddanej w każdej godzinie listopada (30 dni * 24 = 720
    godzin i dla każdej z tych godzin ile pobrane i ile oddane). Sami przyznali że ten
    dane są tylko dla odbiorcy a nie są używane do rozliczeń - no wiem że nie są, a
    powinny i to jest właśnie przedmiotem reklamacji. Domyślam się, że być może chcą
    przez to powiedzieć "kliencie płać, a jak się nie podoba to idź do sądu".
    Sporna kwota pewnie porównywalna z kosztami sądowymi, ale sytuacja może się
    powtarzać, a być może mój przypadek nie jest odosobniony i grupa Obajtka robi sobie z
    tego całkiem niezły dodatkowy dochód, wiedząc że nawet jak sąd przyzna rację
    klientowi to i tak to potrwa, a kto wziął premię za rekordowe zyski to przecież nie
    będzie jej oddawać.
    Ktoś (najlepiej z okolic Trójmiasta) chętny podjąć się pomocy prawnej w takiej
    sprawie, w rozsądnych kosztach?

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1