eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoDziałalność gospodarcza
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 16

  • 1. Data: 2006-10-27 16:22:21
    Temat: Działalność gospodarcza
    Od: "Łukasz" <k...@g...pl>

    Witam,

    Mam pytanie w zwiazku z wlasna dzialalnoscia gospodarcza. Zastanawiam sie
    czy w przypadku kiedy mialbym na reke, zalozmy, dostac 1100 zl, to czy to
    sie w ogole oplaca robic... w porownaniu ze zwykla umowa o prace. Zeby
    zalozyc wlasna dzialonosc musze wydac ok 250 zl, a z moich obliczen ( nie
    wiem, moze blednych ) wynika ze koszty pracodawcy przy takiej kwocie sa
    porownywalne. Zakladam ze tak czy inaczej dostalbym na reke 1100 ( czy moze
    jesli bylaby to umowa o prace 1050, nie wiem czy dla tych 50 zl jest sens)

    Jesli ktos moglby mi pomoc, doradzic cokolwiek w zwiazku z tym to dziekuje!
    Przy wiekszych sumach wynagrodzenia napewno to sie przedstawia inaczej..
    I jeszcze jedno, podatek od uslug to 22%. W takim razie placilbym pelne 22%
    od kwoty brutto na fakturze?
    Moje watpliwosci wziely sie stad, ze przy umowie o prace niby jest 19%, ale
    tak naprawde (z tego co widze) nie placi sie tyle...


    Pozdrawiam i jeszcze raz z gory dziekuje za pomoc
    Łukasz



  • 2. Data: 2006-10-27 19:39:04
    Temat: Re: Działalność gospodarcza
    Od: "mr.all" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Łukasz" <k...@e...pl...
    > Witam,
    >
    > Mam pytanie w zwiazku z wlasna dzialalnoscia gospodarcza. Zastanawiam sie
    > czy w przypadku kiedy mialbym na reke, zalozmy, dostac 1100 zl, to czy to
    > sie w ogole oplaca robic... w porownaniu ze zwykla umowa o prace. Zeby
    > zalozyc wlasna dzialonosc musze wydac ok 250 zl, a z moich obliczen ( nie
    > wiem, moze blednych ) wynika ze koszty pracodawcy przy takiej kwocie sa
    > porownywalne. Zakladam ze tak czy inaczej dostalbym na reke 1100 ( czy
    moze
    > jesli bylaby to umowa o prace 1050, nie wiem czy dla tych 50 zl jest
    sens)
    >
    > Jesli ktos moglby mi pomoc, doradzic cokolwiek w zwiazku z tym to
    dziekuje!
    > Przy wiekszych sumach wynagrodzenia napewno to sie przedstawia inaczej..
    > I jeszcze jedno, podatek od uslug to 22%. W takim razie placilbym pelne
    22%
    > od kwoty brutto na fakturze?
    > Moje watpliwosci wziely sie stad, ze przy umowie o prace niby jest 19%,
    ale
    > tak naprawde (z tego co widze) nie placi sie tyle...

    Jako prowadzacy dzialalnosc masz mozliwosc odliczania szeregu kosztow.
    Poczawszy od ZUS (ok.720zl), poprzez zakup niezbednych do prowadzenia
    dzialalnosci sprzetow, materialow, urzadzen oraz kosztow lokalu, skonczywszy
    na samochodzie i jego eksploatacji.
    22% to VAT - chyba o to idzie. Wystawiasz fakture 1100 + 22%VAT.
    Niektore rzeczy w kosztach bedziesz odliczal takze w VAT, wiec do US nie
    bedzisz oddawal pelnej kwoty VAT z faktury (22% x 1100).
    19% to podatek od dochodow, ktore wyliczysz odejmujac koszty od przychodu
    (1100).
    Prowadzac swoja dzialalnosc mozesz takze myslec o uslugach dla innych, wiec
    o dodatkowych dochodach.

    Takie podejscie do wlasnej pracy ma swoje plusy i minusy...

    Dla pracodawcy, w zasadzie to pozostaje jeden koszt: Twoja faktura (1100)
    Jesli na etacie miales 1100 zl, to warto podyskutowac o podwyzszeniu stawki
    o jakies 300zl. Pracodawca placil Tobie 1100 + prawie 50% x 1100 obciazen,
    wiec zaoszczedza 550zl. Zaoszczedza rowniez papierkowa robote.
    --
    --pozdr.czes



  • 3. Data: 2006-10-27 21:17:31
    Temat: Re: Działalność gospodarcza
    Od: "Łukasz" <k...@g...pl>

    > Jako prowadzacy dzialalnosc masz mozliwosc odliczania szeregu kosztow.
    > Poczawszy od ZUS (ok.720zl), poprzez zakup niezbednych do prowadzenia
    > dzialalnosci sprzetow, materialow, urzadzen oraz kosztow lokalu,
    skonczywszy
    > na samochodzie i jego eksploatacji.
    > 22% to VAT - chyba o to idzie. Wystawiasz fakture 1100 + 22%VAT.
    > Niektore rzeczy w kosztach bedziesz odliczal takze w VAT, wiec do US nie
    > bedzisz oddawal pelnej kwoty VAT z faktury (22% x 1100).
    > 19% to podatek od dochodow, ktore wyliczysz odejmujac koszty od przychodu
    > (1100).
    > Prowadzac swoja dzialalnosc mozesz takze myslec o uslugach dla innych,
    wiec
    > o dodatkowych dochodach.
    >
    > Takie podejscie do wlasnej pracy ma swoje plusy i minusy...
    >


    Probuje cos wyczytac na Internecie, ale im wiecej czytam, tym wiecej mam
    watpliwosci:)
    Jestem osoba zaraz po studiach, nie prowadzilem wczesniej dzialolnosci, wiec
    aktualnie, przez 2 lata obejmowalaby mnie stawka 30%, jesli chodzi o
    skladki - a wiec jakies 265 zl. Z tego co przeczytalem, oprocz tego nalezy
    od wartosci na ktora wystawie fakture odliczyc 22% podatku VAT, podatku
    dochodowego za uslugi.
    Tak wiec wystawiajac fakture na 1800 zl, do reki trafia mi 1800 - (22% z
    1800) - 265 => 1139. (Tak to ma byc?)
    Zastanawiam sie teraz jakie koszty calkowite musialby poniesc pracodawca,
    abym do reki dostal tez 1139. Korzystajac z jakiegos tam kalkulatora na
    necie otrzymalem ze jest to 1993 zl. To tylko 200 zl wiecej, a wiec mimo
    wszystko, jak dla mnie zadna rewelacja (chociaz roznie mozna na to patrzec
    oczywiscie). A przy mniejszej kwocie koncowej pewnie ta roznica jest i
    mniejsza...

    > Dla pracodawcy, w zasadzie to pozostaje jeden koszt: Twoja faktura (1100)
    > Jesli na etacie miales 1100 zl, to warto podyskutowac o podwyzszeniu
    stawki
    > o jakies 300zl. Pracodawca placil Tobie 1100 + prawie 50% x 1100 obciazen,
    > wiec zaoszczedza 550zl. Zaoszczedza rowniez papierkowa robote.

    1100 zl to byla w zamysle wartosc, jaka dostaje do reki, tak na ktora bedzie
    opiewac faktora bedzie odpowiednio wyzsza.
    Cale te oszczednosci troche nie tak sie maja z tym przykladem, ktory podalem
    wyzej, i z tym calym kalkulatorem skladek i podatkow. Ktore jest
    niepoprawne?:)
    O tych 50% tez cos kiedys slyszalem, ale nie wiem czy tak jest. Bo
    zakladajac ze tak jest i biorac wartosc netto 1139 zl, a wiec brutto to
    bedzie 1650... pracowawca traci 1650 to 50% z 1650 => 2475. Wychodzi spora
    roznica w stosunku do przyklau. No i sam juz nie wiem co i jak sie liczy.

    Opcja dzialalnosci oczywiscie ma plusy i minusy.. Minusem jest napewno to ze
    pracodawca nie wie za wiele zobowiazan wobec pracownika i w kazdej chwili
    moze sie okazac ze sie jest bez pracy, poza tym myslac o jakims kredycie,
    byloby z tym ciezko. No ale jesli o to chodzi to zakladam ze bede korzystal
    z takiej opcji przez jakis czas, i na ten czas mnie interesuje czy wyjde z
    tym na swoje. Czy nie ma tu wiecej zachodzu niz pozytku, z calym tym
    zalatwianiem dzialonosci, prowadzeniem ksiegowosci i wplata 250 zl na
    poczatek. Takie pewnie obawy przed nieznanym:) Co odpisywania sobie kosztow
    np bezyny, komputera czy jakis tam innych... wiem ze mozna, ale szerzej bede
    sie o tym dowiadywal jak juz dzialolnosc zaloze:) Nie wiem natomiast nic o
    odliczaniu ZUSu.
    Innych plusow i minusow jeszcze nie znam...

    Mam weekend aby czegos sie dowiedziec, przecyztac, zaciagnac jakiejs
    rady..Ewentualne negociacje co do wynagrodzenia, podniesienia go z racy
    zakladania dzialolnosci mam nadzieje ze wchodza w gre, ale tego w tym
    momencie nie jestem pewien. Okaze sie..

    No ale jak to jest z tymi calkowityki kosztami pracodawcy przy tych dwoch
    wariantach, biorac pod uwage jakas kwote koncowa, ktora wpada do kieszeni.
    Ja tych roznic finansowych jakos tak szczegolnie nie widze, przynajmniej
    przy takich kwotach. Moze cos zle mysle, cos tu zle licze, no ale zaczalem
    sie interesowac tym szerzej dwa dni temu..

    I co do oddawania niepelnej kwoty VAT do urzedu skarbowego... to nie tak ze
    jednak miesiecznie oddaje pelna i dopiero przy rocznych rozliczeniach mam
    zwroty?
    A oprocz 22% VAT jeszcze jest 19% podatku od dochodzów?:) Mysalem ze tylko
    jedno obowiazuje... Ehhh A moze czegos nie zrozumialem:)

    Dzieki za odpowiedz, jesli moglbys rozwiac jeszcze jakies moje watpliwosci
    to rowniez dzieki:)

    Pozdrawiam!
    Łukasz
    .



  • 4. Data: 2006-10-27 22:38:16
    Temat: Re: Działalność gospodarcza
    Od: "mr.all" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Łukasz" <kemlerinews.gazeta.pl...

    Jesli piszesz o 1800zl, to masz kontrakt na 1475 zl + 22%VAT.
    Jesli przyjmiemy, ze etat opiewalby na 1475zl, to koszt pracodawcy bylby ok.
    2200zl.
    Nie wiem, jak dzis dokladnie to wyglada, ale kiedys, gdy sie tym
    interesowalem, to do szacunku kosztow pracodawcy wystarczylo mnozyc pensje
    przez 1,5. Dzis - jak wynika z kalkulatora, ktory opisales - jest wiecej:
    1,75. Byloby wiec: 2580zl.
    Zawsze warto poklocic sie o wyzszy kontrakt w stosunku do pensji.
    Pamietac trzeba, ze pracodawca placi ZUS od zarobku, a Ty, jako
    przedsiebiorca placisz najnizsza dopuszczalna stawke ZUS. Oczywiscie, mozesz
    placic wyzsza... Na stronie www.zus.gov.pl masz wszystkie informacje jak
    liczy sie poszczegolne skladniki skladki ZUS.

    Jako pracownik do reki dostajesz 1475zl.

    Jako przesiebiorca dostajesz 1800zl.
    Co miesiac rozliczasz sie z US z VAT i podatku dochodowego.
    Podatek dochodowy liczysz odejmujac koszty od przychodu (1475zl).
    Czesc skladek ZUS odejmuje sie od przychodu, czesc od wyliczonego podatku.
    Gdybys nie mial kosztow, to na tym by sie zakonczylo liczenie. Dokladnie Ci
    tego nie wylicze, ale nie bedzie to 1475 - 265. Od tego liczysz podatek
    dochodowy. Masz tu dwie mozliwosci do wyboru. Podatek liniowy - 19%, ale nie
    ma odliczen (nie mylic z kosztami). Podatek trzystopniowy (19, 30, 40) z
    odliczeniami. Przy przychodzie 1475zl/mies wybierasz to drugie, bo jest
    lepiej.
    Jednak prowadzac wlasna dzialalnosc masz prawo do odliczen roznych wydatkow
    (kosztow) na prowadzenie dzialalnosci.
    Kosztem beda wydatki na zakup sprzetu np. komputer, telefon, fax, drukarka,
    samochod, garnitur, teczka, biurko, krzeslo. Jesli juz masz komputer,
    samochod etc, to mozesz to wprowadzic do firmy i bedziesz czesciami
    odpisywal od przychodu. Wycene robisz sam, ale nie zawyzasz wartosci.
    Kosztem beda materialy eksploatacyjne np. papier komputerowy, faxowy,
    rachunki za telefon, benzyne, przeglady, ubezpieczenie, biuro, energie.
    Niektore z tych kosztow beda fakturowane z VAT. Kazdy VAT z tych faktur
    odejmiesz sobie od VAT z faktury jaka wystawisz firmie (325zl), wiec do US -
    w zasadzie nigdy - nie oddasz calego VAT (325zl).
    Jakby nie patrzec, czesc z tych kosztow i tak ponosisz, czy pracujesz na
    etacie, czy jako przedsiebiorca.

    Obliczenie podatku od dochodow i ile zostaje Ci na rece nie jest mozliwe bez
    dokladnego pokazania kosztow...Na oko podatku zaplacisz bardzo niewiele - na
    poczatku wrecz zadnego, bo wprowadzisz do firmy sprzet.
    Wiec na reku zostaje Ci 1475zl + czesc VAT z zakupow.
    Jakie masz koszty jako przedsiebiorca, ktorych nie masz jako pracownik?
    Praktycznie: ZUS.

    Poznanie kosztow i rozliczania sie z US warto, wrecz trzeba zrobic przed
    zalozeniem firmy.

    Rzecz jasna to wszystko jest spore uproszczenie...

    Zwroty podatkow bedziesz mial przy wykazanych nadplatach.
    Gdy prowadzilo sie jednoosobowa firme, kiedys mozna bylo sie opodatkowac z
    zona i na koniec roku skladalo sie do US zeznanie roczne. Gdy byla duza
    roznica w dochodach obu, to US zwracal nadplacona czesc podatku dochodowego.
    Nie wiem, czy tak jest jeszcze, bo jestem na liniowym 19%.

    Moze ktos jeszcze cos do tego doda.
    Pisze z glowy. Dzis moje sprawy prowadzi firma ksiegowa, wiec nie jestem na
    biezaco ani w szczegolach.
    --
    --pozdr.czes



  • 5. Data: 2006-10-27 23:13:01
    Temat: Re: Działalność gospodarcza
    Od: "Łukasz" <k...@g...pl>

    Dzieki za wyjasnienia, napewno mi to rozjasnilo sprawe.. jeszcze poczytam na
    necie..
    No a cokladnie co i jak okaze sie jak bedzie rozmowa o wynagrodzeniu..
    Co do calych odliczen musze sie dokladnie zorientowac.. Samo zalozenie
    dzialalnosci chyba chwilke zajmie wiec jak cos to bede mial czas.

    W kazdym razie z tego co przeczytalem to chyba jednak warto zalozyc taka
    dzialnosc ( oczywiscie sa minusy, no ale... )
    To 1800 zl to tez tak strzelilem, przykladowa kwota, nie wiem jaka bedzie
    realna.. zapewne nizsza. Ogolnie obawialem sie czy przy tej nizszej bedzie
    to jako tako oplacalne... Przykladowo 1600 (w tym 22% vat).

    > Obliczenie podatku od dochodow i ile zostaje Ci na rece nie jest mozliwe
    bez
    > dokladnego pokazania kosztow...Na oko podatku zaplacisz bardzo niewiele -
    na
    > poczatku wrecz zadnego, bo wprowadzisz do firmy sprzet.
    > Wiec na reku zostaje Ci 1475zl + czesc VAT z zakupow.
    > Jakie masz koszty jako przedsiebiorca, ktorych nie masz jako pracownik?
    > Praktycznie: ZUS.

    Czyli na poczatek bez problemu moge wprowadzic posiadany juz komputer,
    minitor, drukarke, czy jakis tam potrzebny sprzet i nastepnie to odliczyc?

    Pozdrawiam!
    Łukasz



  • 6. Data: 2006-10-27 23:26:04
    Temat: Re: Działalność gospodarcza
    Od: "Łukasz" <k...@g...pl>

    > Czyli na poczatek bez problemu moge wprowadzic posiadany juz komputer,
    > minitor, drukarke, czy jakis tam potrzebny sprzet i nastepnie to odliczyc?

    I jeszcze jedno do tego... sprzet nie jest nowy, nie mam na to zadnej
    faktury, czy rachunku... wycenic moge go spokojnie sam.. to nie bedzie
    problemem?



  • 7. Data: 2006-10-28 05:05:20
    Temat: Re: Działalność gospodarcza
    Od: "Robert" <r...@w...pl>

    > I jeszcze jedno do tego... sprzet nie jest nowy, nie mam na to zadnej
    > faktury, czy rachunku... wycenic moge go spokojnie sam.. to nie bedzie
    > problemem?

    A jak to firma jeżeli można wiedzieć ? Też tak pracuję, i teraz sobie chwalę
    całe koszta utrzymanai samochodu można sobie odliczyć, a jak chcę coś
    zrobić na boku, to nie ma problemu. Na twoim miejscu tylko nie zgodziłbym
    na to żeby dostawać na zus 256 pln tylko pełny w okolicach 750pln,
    czyli te twoje 1100 + 750 + vat 22%, pracodawcy nic do tego ile ty płacisz
    zus-u, licz się z tym że przez dwa lata nie będzie odkładana kasa na twoją
    emeryturę
    Pozd
    R.



  • 8. Data: 2006-10-28 09:36:15
    Temat: Re: Działalność gospodarcza
    Od: "Łukasz" <k...@g...pl>

    > A jak to firma jeżeli można wiedzieć ? Też tak pracuję, i teraz sobie
    chwalę
    > całe koszta utrzymanai samochodu można sobie odliczyć, a jak chcę coś
    > zrobić na boku, to nie ma problemu. Na twoim miejscu tylko nie zgodziłbym
    > na to żeby dostawać na zus 256 pln tylko pełny w okolicach 750pln,
    > czyli te twoje 1100 + 750 + vat 22%, pracodawcy nic do tego ile ty płacisz
    > zus-u, licz się z tym że przez dwa lata nie będzie odkładana kasa na twoją
    > emeryturę

    Firma informatyczna...

    A co do tej emerytury to nowosc, ktora teraz mnie zastanawia... Jest
    przeciez w tym wszystkim skladka emerytalna, rentowa itd. Tyle tylko ze jest
    rzeczywiscie mniejsza niz przy normalnej umowie o prace, przez co pewnie
    pieniadze odlozone sa male.. chyba ze w ogole zle to rozumie, czy moglbys to
    troszke rozwinac? Dosc znaczaca kwestia, nad ktora przydaloby sie zastanowic
    i podczas rozmowy podjac ja.. Chcialbym sie jak najwiecej dowiedziec do
    czasu tej rozmowy, a tez zabardzo nie mam sie kogo zapytac.. Tak wiec bylbym
    wdzieczny za troszeczke dokladniejsze informacje:)

    A co do samochodu.. hm, oki mam takowy, tyle tylko ze nie jestem jedynym
    jego wlascicielem, czy to jest problem? Jakby to wygladalo?

    Pozdrawiam!



  • 9. Data: 2006-10-28 09:40:25
    Temat: Re: Działalność gospodarcza
    Od: "Huckleberry" <n...@p...onetonet.pl>


    Użytkownik "mr.all" <j...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:ehtn60$l1v$1@news.onet.pl...
    > Jako prowadzacy dzialalnosc masz mozliwosc odliczania szeregu kosztow.
    > Poczawszy od ZUS (ok.720zl),

    Jesli chodzi o ZUS to można odliczyć tylko składkę na fundusz pracy - 37 zł.
    pozdrawiam



  • 10. Data: 2006-10-28 11:09:01
    Temat: Re: Działalność gospodarcza
    Od: "Łukasz" <k...@g...pl>

    Troszke sie juz wiecej dowiedzialem, rowniez z tymi skladkami na emeryture.
    Rzeczywiscie w takiej formie oszczednosci sa proporcjonalne do skladek, a
    wiec niewielkie. Tyle tylko ze tutaj mozna skorzystac z 3 filaru, zakladajac
    ze sie ma kase na oplacenie tego (Ciekawy jestem czy mozna jakos przerwac,
    moze zamrozic wplacanie skladek na 3 filar).

    Dochodzi jeszcze jedno pytanie, w raze jakis, nie wiem, problemow, blizej
    teraz mi nie znanych... a mianowicie zamkniecie dzialalnosci gospodarczej.
    Czy sa z tym zwiazane jakies warunki, czy tez np. po 4 miesiacach
    funkcjonowania mozna taka dzialalnosc zamknac bez zadnych konsekwencji.. czy
    moze jednak takowe sa ( te 4 miesiace to oczywiscie przyklad ).

    Pozdrawiam!


strony : [ 1 ] . 2


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1