  • 1. Data: 2007-08-31 19:04:43
    Temat: Re: Dostęp do działki???
    Od: "gasper" <n...@m...pl>

    news:fcmgk9$oco$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > Użytkownik "Wojtek" <k...@f...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Co do zasady działka B nie może zostać przez geodetę wydzielona bez drogi.

    działka przecież już może być wydzielona, a po drugie działke można sobie
    podzielić jak sie chce

  • 2. Data: 2007-09-17 16:43:07
    Temat: Dostęp do działki???
    Od: "Wojtek" <k...@f...onet.pl>

    Witam grupę!!!
    Może na początek przedstawię sytuację przestrzenną.
    Jest kilka działek budowlanych jak na schemacie poniżej.
    ---------- ----------------------
    a | | |
    | | |
    | | b |
    | | |
    | d | -------------------- | ziemia
    | | |
    | | c |
    | | |
    -----
    droga
    -----

    Działka (a) jest już zabudowana. Działki (b) i (c) są w planie
    zagospodarowania przestrzennego ujęte jako działki pod zabudowę
    jednorodzinną.
    Jak widać działki (a) i (c) mają dostęp do drogi, natomiast działka (b) nie
    ma. Pas oznaczony jako (d) ma szerokość 8m i podobno jest przez
    właściciela działek c i d przeznaczony pod drogę. Na tym pasie (d) rosną
    krzaki i kilka drzewek samosiewek.
    Moje pytania są następujące:
    1. Czy właściciel sprzedający działkę (b) jest zobowiązany zapewnić do niej
    dojazd i na czym ten obowiązek miałby konkretnie polegać?
    2. Słyszałem coś na temat tzw. służebności- na czym to konkretnie polega?
    3. Do kogo należy obowiązek wycięcia drzew i krzaków z pasa (d)?
    4. Jak ten problem najlepiej rozwiązać od strony kupującego działkę?
    Pozdrawiam grupę i dziękuję z góry za odpowiedzi.
    Wojtek

  • 3. Data: 2007-09-17 18:07:14
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]

    > 2. Słyszałem coś na temat tzw. służebności- na czym to konkretnie polega?

    Wpisuje się w księgę wieczystą, ze właściciela działki B ma prawo przejazdu
    przez działkę C (przykładowo). Osobiście gorąco odradzam takie układy, bo z
    czasem może dojść do różnych nieporozumień. O wiele lepiej było by albo
    wykupić kilkumetrowej szerokości pasek działki C lub stać się
    współwłaścicielem działki D.

    > 3. Do kogo należy obowiązek wycięcia drzew i krzaków z pasa (d)?

    Pewnie do budującego drogę.

    > 4. Jak ten problem najlepiej rozwiązać od strony kupującego działkę?

    1) Wykupić odpowiednią część działki B lub C by sobie na niej zbudować
    drogę dojazdową.
    2) Wykupić kawałek tej ziemi ornej po prawo i tam zbudować drogę.

    Służebności niosą za sobą ryzyko, ze właściciel działki zacznie wydziwiać i
    uwikłasz się w długie procesy.

  • 4. Data: 2007-09-17 18:38:20
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

    Użytkownik "Wojtek" <k...@f...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Moje pytania są następujące:
    > 1. Czy właściciel sprzedający działkę (b) jest zobowiązany zapewnić do
    > niej dojazd

    Nie, ale w jego interesie lezy, aby zapewnic jesli chce korzystnie sprzedac.

    > 2. Słyszałem coś na temat tzw. służebności- na czym to konkretnie polega?

    Google zamkneli?

    > 3. Do kogo należy obowiązek wycięcia drzew i krzaków z pasa (d)?

    Zwykle do wlasciciela nieruchomosci wladnacej, czyli korzystajacego ze
    sluzebnosci.

    > 4. Jak ten problem najlepiej rozwiązać od strony kupującego działkę?

    Dopilnowac, aby wlasciciele dzialki (czesci dzialki?) oznaczonej litera "d"
    zlozyli oswiadczenie (w formie aktu notarialnego) o ustanowieniu sluzebnosci
    przejazdu i przechodu na rzecz kazdoczesnych wlascicieli dzialki "b".

  • 5. Data: 2007-09-17 19:01:21
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

    > Osobiście gorąco odradzam takie układy, bo z czasem może dojść do różnych
    > nieporozumień. O wiele lepiej było by albo wykupić kilkumetrowej
    > szerokości pasek działki C lub stać się współwłaścicielem działki D.

    Bez przesady. Fakt, ze bardziej komfortowo miec wlasny, bezposredni dojazd,
    ale polowa nieruchomosci w tym kraju funkcjonuje ze sluzebnoscia dojazdu i
    jakos ich wlasciciele daja sobie rade.

  • 6. Data: 2007-09-17 19:33:56
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Heming wrote:

    > Bez przesady. Fakt, ze bardziej komfortowo miec wlasny, bezposredni dojazd,
    > ale polowa nieruchomosci w tym kraju funkcjonuje ze sluzebnoscia dojazdu i
    > jakos ich wlasciciele daja sobie rade.

    Dojazd pikuś. Gorzej z mediami, bo nadgorliwi gazownicy i elektrycy
    nękają właściciela o pozwolenie - nawet jeśli ktoś inny ma w akcie
    notarialnym służebność na przejście, przejazd i media.

  • 7. Data: 2007-09-18 17:05:17
    Od: "Wojtek" <k...@f...onet.pl>

    > Dojazd pikuś. Gorzej z mediami, bo nadgorliwi gazownicy i elektrycy
    > nękają właściciela o pozwolenie - nawet jeśli ktoś inny ma w akcie
    > notarialnym służebność na przejście, przejazd i media.

    Dzieki za podpowiedzi
    Pozdrawiam
    Wojtek