  • 1. Data: 2007-11-22 19:40:44
    Temat: Dlugi spoldzielni - odrebna wlasnosc
    Od: "MarkX" <m...@o...pl>

    Dostalem ze spoldzielni pismo w sprawie przeksztalcenia mieszkania
    spoldzielczego-wlasnosciowego na lokal o odrebnej wlasnosci. Warunkiem
    zawarcia umowy o ustanowienie odrebnej wlasnosci lokalu jest uregulowanie
    wszystkich zobowiazan wobec spoldzielni. I to sie rozumie. Czynsz jest
    oplacany regularnie, nie mam zadnych zobowiazan.
    Jednak wg pisma ze spoldzielni wysokosc moich zobowiazan na dzien 31.10.2007
    to 6099,67zl. Jak podaje spoldzielnia wynika to z tyt.art. 12.1
    pkt.3.art.17(14(82))1(83) pkt. 1 i 2 ustawy z dnia 15.12.2000r. z
    pozniejszymi zmianami.
    Szukajac na necie tej ustawy wyczytalem:

    "Art. 12. 1. Na pisemne żądanie członka, któremu przysługuje spółdzielcze
    lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielnia jest obowiązana
    zawrzeć z tym członkiem umowę przeniesienia własności lokalu po dokonaniu
    przez niego:
    1) spłaty wszelkich długów związanych z tym lokalem,

    2) spłaty przypadającej na jego lokal części innych zobowiązań spółdzielni
    związanych z budową, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1, w tym w
    szczególności odpowiedniej części zadłużenia kredytowego spółdzielni wraz z
    odsetkami,

    3) wpłaty różnicy pomiędzy wartością rynkową prawa odrębnej własności lokalu
    a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego i spłat, o których mowa w
    pkt 1 i 2."

    I najbardziej zainteresowal mnie pkt 2. Czy ta kwota moze oznaczac kredyt
    zaciagniety przez spoldzielnie np. na remont? Co to znaczy budowa w tym
    punkcie? Jezeli tak, to czy jakies znaczenie ma czas w ktorym zaciagnieto
    kredyt? Kiedy kupowalem lokal z rynku wtornego nie mial on zadnych obciazen.
    Czy jedynym wyjsciem zeby przeksztalcic taki lokal na odrebna wlasnosci jest
    splata tego kredytu? Czy takie dzialania spoldzielni sa zgodne z prawem?
    Jezeli tak, to po splaceniu jednego kredytu przez spoldzielnie, moze ona
    zaciagnac drugi bez mojej wiedzy i zgody i niekoniecznie kwota do splaty
    bedzie mniejsza? Czy moze dojsc do takiej sytuacji, ze przez te kredyty
    spoldzielni nigdy nie przeksztalce lokalu w odrebna wlasnosc, bo po prostu
    nie bedzie mnie stac splacic ich(mojego?) dlugu?

    Co w przypadku, w ktorym spoldzielnia z jakiegos powodu nie splaci swoich
    zobowiazan i zostaje bankrutem? Rozumiem, ze dlug przechodzi na reszte
    lokali z niewyodrebniona wlasnosci? Czyli de facto tak czy inaczej przedzej
    czy pozniej przyjdzie mi placic?

    MarkX