  • 61. Data: 2017-12-03 13:41:08
    Temat: Re: Czy sklep może pobierać prowizję za płatność kartą ?
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    cef <c...@i...pl> pisze:

> [...]
    > Jak mam sklep z prowizją za kartę i bez, to wybieram ten bez
    > a jak nie mam wyjscia (np bilety lotnicze) to trudno.
    > Widać jest wystarczająco mało "głosujących nogami" i wystarczająco
    > dużo ludzi, dla których 2% nie gra roli.

    > Ja akurat korzystam z MPK kilka razy w roku i było mi wygodnie
    > kupić sobie bilet wychodząc z domu.
    > Teraz kupię w wagonie bezpośrednio - kartą i bez prowizji.
    > Ogólnie jest mi obojętne czy sklep prowadzi sprzedaż
    > czegoś czego i tak nie kupuję.
    > Dla Ciebie ma znaczenie czy w Twoim spożywczaku
    > jest w ofercie np czasopismo jakieś wędkarskie, modelarskie

    Normalnie różnica jest dla mnie niemal mikroskopijna. "Raz do roku" robi
    mi dużą różnicę czy "w spożywczaku bilety sprzedają" czy nie.
    Przeważnie wtedy jestem już wkurzony czymś innym. Jak się nie zwraca
    uwagi na "końcówki" to "statystycznie dobrze" często oznacza
    tylko "ledwie dostatecznie" w przełożeniu na satysfakcje obywatela.

    Jak się weźmie jednego Billa Gatesa i 99 bezdomnych to statystycznie nie
    wychodzi setka miliarderów i wszystko jest już w porządku?

    --
    A. Filip

  • 62. Data: 2017-12-03 13:56:14
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2017-12-03 o 13:41, A. Filip pisze:

> [...]
    > uwagi na "końcówki" to "statystycznie dobrze" często oznacza
    > tylko "ledwie dostatecznie" w przełożeniu na satysfakcje obywatela.

    Czyli jest Ci obojętne.
    Statystyka, to już rzeczywiste rachunki a nie odczucie.

    > Jak się weźmie jednego Billa Gatesa i 99 bezdomnych to statystycznie nie
    > wychodzi setka miliarderów i wszystko jest już w porządku?

    jw

  • 63. Data: 2017-12-03 13:59:51
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2017-12-03 o 13:56, cef pisze:
    > Czyli jest Ci obojętne.
    > Statystyka, to już rzeczywiste rachunki a nie odczucie.

    Rachunki mogą być rzeczywiste, ale wnioski (odczucia) już nie. Jeśli nie
    widzisz absurdu oceniania tylko na podstawie statystyki, to... tylko
    współczuć, bo rozmawiać nie ma o czym.

    --
    Liwiusz

  • 64. Data: 2017-12-03 14:04:48
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2017-12-03 o 13:59, Liwiusz pisze:

    > Rachunki mogą być rzeczywiste, ale wnioski (odczucia) już nie. Jeśli nie
    > widzisz absurdu oceniania tylko na podstawie statystyki, to... tylko
    > współczuć, bo rozmawiać nie ma o czym.

    Nie rozumiem zarzutu.
    I w ogóle o co chodzi?

  • 65. Data: 2017-12-03 14:22:48
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2017-12-03 o 14:04, cef pisze:

    > Nie rozumiem zarzutu.
    > I w ogóle o co chodzi?

    Że nie jest prawdą, że jest to mu obojętne, bo "to tylko 0,3%
    przypadków, kiedy ma potrzebę kupienia w sklepie".

    --
    Liwiusz

  • 66. Data: 2017-12-03 16:00:56
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2017-12-03 o 14:22, Liwiusz pisze:

    > Że nie jest prawdą, że jest to mu obojętne, bo "to tylko 0,3%
    > przypadków, kiedy ma potrzebę kupienia w sklepie".

    To brzmi czytelniej, ale oznacza wg mnie
    dokładnie to, co nazywasz wczesniej absurdem.

  • 67. Data: 2017-12-03 16:30:02
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 03-12-17 o 09:18, cef pisze:

    > Na te rabaty też by się coś chytrego znalazło, ale na razie nikomu nie
    > zależy aż tak.

    To jest główny powód ich istnienia. W przeważającej większości wypadków
    to drobne kwoty.

  • 68. Data: 2017-12-03 16:46:53
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 03-12-17 o 09:31, Kris pisze:

    > Firma od terminali która by faktycznie takie kary naliczała sprzedawcom może zwijać
    interes
    > Konkurencja chętnie swoje terminale do sklepu wstawi

    Boję się, że nie do końca masz rację. Oczywiście konkurencja
    konkurencją, ale kto będzie pchał się do sklepu, gdzie są problemy. Po
    za tym ja osobiście unikam sklepów z takimi dziwnymi obostrzeniami,
    bowiem z mojego doświadczenia wynika, że właśnie w takich
    "cwaniackich"firmach są i inne problemy. Jakiś lewy towar, marna obsługa
    posprzedażowa itp.

  • 69. Data: 2017-12-03 18:42:17
    Od: TomN <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Robert Tomasik w

    > ja osobiście

    przez pełnomocnika juz nie?

    > unikam sklepów z takimi dziwnymi obostrzeniami,

    unikasz, czy nie, właśnie się osobiście wpierd....

    > bowiem z mojego doświadczenia wynika, że właśnie w takich
    > "cwaniackich"firmach są i inne problemy. Jakiś lewy towar, marna obsługa
    > posprzedażowa itp.

    "https://www.x-kom.pl/aktualnosci/250-platnosc-karta
    mi-platniczymi-i-kredytowymi-w-sklepach-stacjonarnyc
    h-x-kom.html"

    Przeprosisz tu, czy temat lewego towaru pociągniesz z pełnomocnikiem X-KOMu?

    --
    'Tom N'

  • 70. Data: 2017-12-03 19:52:04
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 03-12-17 o 18:42, TomN pisze:

    > przez pełnomocnika juz nie?

    Nie.

    > unikasz, czy nie, właśnie się osobiście wpierd....

    Unikam. Czyli raczej drugi raz nie wrócę, chyba, ze by sprawdzić, czy
    skarga pomogła. Ale już będę się starał omijać taki sklep zawsze.

    > "https://www.x-kom.pl/aktualnosci/250-platnosc-karta
    mi-platniczymi-i-kredytowymi-w-sklepach-stacjonarnyc
    h-x-kom.html"

    > Przeprosisz tu, czy temat lewego towaru pociągniesz z pełnomocnikiem X-KOMu?

    Nikogo nie będę przepraszał. Po pierwsze akurat na tej stronie nie masz
    opłaty za użycie karty. Jakbyś czytał co piszę ze zrozumieniem, to taki
    sposób jest akurat dozwolony. Po za tym nie twierdziłem, że w każdej
    takiej firmie, tylko, że w takich firmach. Może istnieją wyjątki. Ale
    chyba nie tu. W dyskusji ktos ich zapytał o to przerzucanie prowizji na
    klienta. Odpowiedzieli "(...) Możliwość przeniesienia na klienta kosztów
    ponoszonych przez przedsiębiorcę w związku z udostępnieniem niektórych
    form płatności, jest w polskim porządku prawnym dopuszczalna, zgodnie z
    obowiązującą Ustawą z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U.
    2014 poz. 827). (...)"

    No to biorę i czytam tę Ustawę. Tekst jednolity znajdziesz tu:
    http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20
    140000827/U/D20140827Lj.pdf
    . No i znalazłem. Ustawa wprowadza zapis do Kodeksu Cywilnego: "Art.
    383'. Przedsiębiorca nie może żądać od konsumenta opłaty za skorzystanie
    z określonego sposobu zapłaty przewyższającej poniesione przez
    przedsiębiorcę koszty w związku z tym sposobem zapłaty." Czyli przepis
    zabrania pobierania opłaty za skorzystanie z określonego sposobu zapłaty
    powyżej kosztów, a nie pozwala na ich naliczenie. Gra słów. Nie chce mi
    się zresztą badać, czy czasem tej prowizji z VAT-em nie doliczają.

    Tak, czy siak akurat tu moje przypuszczenia się potwierdziły -
    przeważnie cwaniacy kombinują. W tym wypadku kombinacja akurat nie
    polega na bezprawnym doliczeniu kosztów (rabatu mogą dodatkowo nie dać
    przy zapłacie kartą) tylko wskazaniu w sposób opaczny podstawy prawnej
    tego, by przekonać klienta, że robią to zgodnie z ustawą.