  • 11. Data: 2010-05-20 22:27:01
    Temat: Re: Czy można uniknąc zachowku?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    news:ht4cfl$raa$1@inews.gazeta.pl...

    > O ile w którymkolwiem miejscu posłużą się kontem bankowym, to namierzenie
    > darowizny będzie bardzo łatwo.

    To byłaby faktycznie spora nieostrożność. Tylko po co.

    > Sądzisz, że mu oko nie zadrży jak usłyszy, że składa oświadczenie w US
    > pod odpowiedzialnością karno-skarbową.
    > Dla tych paru złotych nie warto kombinować.

    Nie wiemy, o jaką kwotę ostatecznie chodzi. Poza tym nie wiemy, w jakim
    wieku jest matka pytającego. Nie chce mi się szukać teraz, ale te darowizny
    do zachowku wchodzą chyba do 5 lat.

  • 12. Data: 2010-05-20 22:54:06
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Robert Tomasik wrote:

    > Nie wiemy, o jaką kwotę ostatecznie chodzi. Poza tym nie wiemy, w jakim
    > wieku jest matka pytającego. Nie chce mi się szukać teraz, ale te
    > darowizny do zachowku wchodzą chyba do 5 lat.

    w przypadku osób "w rodzinie" w ogole nie ma ograniczenia.

    osoby trzecie maja 10 lat.

  • 13. Data: 2010-05-21 00:03:29
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    > (20.05.2010 18:20), Jan wrote:

    > A dlaczego załatwia zachowek? Przecież do zachowku liczą się darowizny
    > dokonane za życia w ciągu ostatnich X lat, a w przypadku najbliższych -
    > bezterminowo.

    Bo to nie darowizna, lecz swego rodzaju sprzedaż - ty dostajesz
    nieruchomość i w zamian zobowiązujesz się do opieki nad "sprzedającym" aż do
    jego śmierci.
    Wadą jest to, że 2% PCC od wartości transakcji trzeba zapłacić, zaletą
    (dla osób z dalszych grup pokrewieństwa), że podatku od darowizn od tego nie
    ma.

  • 14. Data: 2010-05-21 06:36:32
    Od: "taki jeden wyborca" <t...@j...com>

    Użytkownik "karol" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Mam pytanie - mama chce mi przepisać gospodartstwo tak żeby mój brat nie
    > miał do niego prawa po jej smierci (bo ma ją gdzies). Czy to w ogóle
    > mozliwe?
    >
    > Karol
    Nalezy porozmawiać z notariuszem o umowie dożywocia.
    Nie wiem jak w przypadku gospodarstwa ale w znanym mi przypadku mieszkania
    ten sposób działa.
    Pzdr
    Taki jeden user

    __________ Informacja programu ESET Smart Security, wersja bazy sygnatur wirusow 5133
    (20100520) __________

  • 15. Data: 2010-05-21 09:12:28
    Od: Jan <j...@w...pl>

    witek pisze:

    > w przypadku osób "w rodzinie" w ogole nie ma ograniczenia.
    >
    > osoby trzecie maja 10 lat.

    Przy darowiźnie reszta rodzinki może skutecznie dochodzić zachowku od
    obdarowanego do 10 lat.

  • 16. Data: 2010-05-21 09:16:52
    Od: Jan <j...@w...pl>

    Jan pisze:

    > Przy darowiźnie reszta rodzinki może skutecznie dochodzić zachowku od
    > obdarowanego do 10 lat.
    ....gdyby był testament. Jak nie ma testamentu, to może dochodzić
    doliczając darowiznę do masy spadkowej.

  • 17. Data: 2010-05-21 09:36:41
    Od: Jan <j...@w...pl>

    Jan pisze:

    > Przy darowiźnie reszta rodzinki może skutecznie dochodzić zachowku od
    > obdarowanego do 10 lat.
    przepraszam - roszczenia z tytułu zachowku przedawniają się z upływem lat 3

  • 18. Data: 2010-05-21 09:43:58
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 21.05.2010 Jan <j...@w...pl> napisał/a:

    > przepraszam - roszczenia z tytułu zachowku przedawniają się z upływem lat 3

    Mylisz dwie rzeczy. Do podstawy obliczania zachowku wlicza się darowizny do
    10 lat wstecz (przynajmniej tak było kiedy ostatnio KC czytałem). Zupełnie
    inną rzeczą jest czas, w jakim można domagać się ustalenia zachowku
    (niezależnie od tego, co w niego wchodzi, czy były darowizny itd).
    --
    Samotnik

  • 19. Data: 2010-05-21 13:28:50
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Jan wrote:

    > przepraszam - roszczenia z tytułu zachowku przedawniają się z upływem lat 3

    Ale my nie o tym.

    My o tym, jak długo darowizny dolicza sie do masy spadkowej (czyli do
    zachowku), czyli ile lat przed śmercią należałoby zrobić darowiznę.

    10 lat w przypadku osob trzecich, bez limitu w przypadku darowizn w
    rodzinie.

  • 20. Data: 2010-05-21 18:33:22
    Od: Jan <j...@w...pl>

    witek pisze:

> [...]
    > zachowku), czyli ile lat przed śmercią należałoby zrobić darowiznę.
    >
    > 10 lat w przypadku osob trzecich, bez limitu w przypadku darowizn w
    a jakbyś mógł zapodać nr art z którego wynika to "bez limitu", to
    byłbym zobowiązany