    From: "Darek" <d...@c...interia.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Cena nie niższa niż wartość - jak to jest?
    Date: Thu, 1 Sep 2005 17:31:18 +0200

    Gmina proponuje sprzedaż nieruchomości najemcy lokalu (chodzi o mieszkanie w
    bydynku - 8 mieszkań) pod warunkiem, że uiści opłatę za przygotowanie
    lokalu do sprzedaży w wysokości np 600 zł.
    Zostaje sporządzony przez rzeczoanawcę majątkowego operat szacunkowy z
    którego wynika, że mieszkanie warte jest np 50000,00zł a udział w prawie
    własności gruntu 10000,00zł. Łącznie więc nieruchomośc warta jest
    60000,00zł.
    Teraz jeżeli gmina proponuje bonifikatę w wysokości 90% to owa nieruchomośc
    powinna być do kupienia za 6000,00, nie licząc oczywiści opłat notarialnych,
    księgi wieczystej itd.
    Gmina proponuje tą nieruchomość za 15000,00 powołując się na art 67 ust. 3
    ustawy o gospodarce nieruchomościami, który mówi, że przy sprzedaży
    nieruchomości w drodze bezprzetargowej, o której mowa w art.37 ust. 2 i 3,
    cenę nieruchomości ustala się w wysokości nie niższej niż jej wartość.
    Moje pytanie brzmi: Czy są jakieś przepisy regulujące to ustalanie ceny
    powyżej wartości ustalonej przez rzeczoznawcę majątkowego?
    Czy mam prawo domagać się sprzedaży za cene równą wartości od której
    oczywiście udzielona będzie bonifikata?

    Korespondując z urzędasami dostałem pouczenie treści następującej: Ustalenie
    ceny należy do właściciela nieruchomości, a uprawniony do nabycia nie może
    domagać się sprzedaży nieruchomości za cenę równą wartośc ustalonej przez
    rzeczoanawcę majątkowego.
    Przypominam, że chodzi o własność gminy i jako taka powinna chyba podlegać
    jakimś przepisom regulującym rozporządznie ta własnością.
    Prosze o opinię na ten temat.

    Pozdr Darek