eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoCałkowite odrzucenie spadku - kilka szczegółowych pytań laika ( sytuacja prawdziwa, nie hipotetyczna ) › Całkowite odrzucenie spadku - kilka szczegółowych pytań laika ( sytuacja prawdziwa, nie hipotetyczna )
    From: Tomaszek <t...@j...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Całkowite odrzucenie spadku - kilka szczegółowych pytań laika ( sytuacja
    prawdziwa, nie hipotetyczna )
    Date: Sun, 05 Apr 2009 13:36:42 +0200

    Mój ojciec zmarł 3 kwietnia tego roku pozostawiając spadek w postaci
    długów w wysokości ok. 7.000 zł. Są to kredyty gotówkowe wzięte w tzw.
    instytucjach finansowych. Poza długami nie pozostawił nic wartościowego.
    Podjąłem decyzję o całkowitym odrzuceniu spadku. Poprawcie mnie jeśli
    gdzieś się mylę:

    biorę odpis skrócony aktu zgonu ojca, swój dowód osobisty i idę do
    notariusza. Wypełniam wniosek o odrzuceniu spadku, opłacam wniosek.
    Notariusz składa/wysyła do odpowiedniego sądu, sprawa załatwiona.

    1.Czy w wyniku tego działania nie będę musiał spłacać po nim
    jakichkolwiek długów kiedykolwiek?
    2.Czy powinienem zrobić jeszcze coś oprócz tego powyżej?
    3.Czy windykacja długów ma prawo mnie nachodzić po wykonaniu wyżej
    opisanych działań? ( pytanie hipotetyczne, nic takiego na razie się nie
    dzieje )
    4.Czy wierzyciele mają prawo na podstawie innych przepisów, ustaw żądać
    ode mnie zapłaty za cokolwiek?
    5.Czy data złożenia tego oświadczenia jest dla mnie wiążąca i nie będę
    odpowiadał za ewentualną opieszałość sądu. Może inaczej: czy data
    złożenia oświadczenia to data odrzucenia przeze mnie spadku?

    Informacje które mogą okazać się istotne dla udzielenia mi odpowiedzi:
    - nie zamieszkiwałem z ojcem w tym samym gospodarstwie domowym, ani
    nie byłem tam zameldowany kiedykolwiek gdzie on mieszkał ( mieszkanie
    socjalne, meldunek tymczasowy na 3 lata -- do 2010 roku -- to mojego ojca)
    - nie jestem ani współpłacącym ani żyrantem żadnego z tych kredytów
    -utrzymywałem z ojcem sporadyczne kontakty

    Druga sprawa ( cytat z jakiegoś poradnika spadkowego ) :
    "Do spadku zaliczają się natomiast koszty pogrzebu spadkodawcy (w takim
    zakresie, w jakim pogrzeb ten odpowiada zwyczajom przyjętym w danym
    środowisku), koszty postępowania spadkowego, obowiązek zaspokojenia
    roszczeń o zachowek oraz obowiązek wykonania zapisów i poleceń, a także
    koszty zarządu majątkiem spadkowym oraz wynagrodzenie wykonawcy
    testamentu (jeśli taki został ustanowiony)." (koniec cytatu)

    W moim przypadku jeżeli odrzucę spadek w całości to przechodzi na mnie
    cokolwiek z tych obowiązków?
    Majątku nie ma, więc jak rozumiem postępowania nie będzie ( zachowek,
    koszty zarządu majątkiem oraz wynagrodzenie wykonawcy testamentu --
    testamentu nie było ) Natomiast jest dla mnie otwarta sprawa pogrzebu.
    Pogrzeb będzie finansowany przez ZUS ( zmarły miał rentę inwalidzką II
    grupy ) za pomocą tzw. zasiłku pogrzebowego. Zorganizowaniem pogrzebu
    zająłem się osobiście. Zakład pogrzebowy po wyliczeniu kosztów
    poinformował mnie, że kwota niewykorzystana ( ok. 900zł ) zostanie mi
    zwrócona do rąk własnych po tym jak otrzymają pieniądze z ZUS'u gdyż
    należy się ona mi jako najbliższej rodzinie. Moje pytanie:

    Czy tą kwotę, która pozostanie muszę oddać wierzycielom, ZUS'owi lub
    komukolwiek? ( zamierzam odrzucić spadek w całości bez płacenia za
    cokolwiek, więc dlatego się tu dopytuję ) Jeżeli muszę to jak ją
    podzielić, kto o tym decyduje, jak to załatwić?

    Jeżeli czyhają tu na mnie jeszcze jakieś pułapki, kruczki prawne itp. to
    proszę o ewentualne informacje

    Przedstawiona w tym poście sytuacja jest jak najbardziej prawdziwa, więc
    proszę o rzeczowe i konkretne odpowiedzi.
    | TEL: (0)882733602 *naprawy i modernizacje komputerów*diagnostyka* |
    | *dojazd*PŁACISZ TYLKO ZA EFEKTY, NIE ZA CZAS PRACY* ***WARSZAWA***|