-
1. Data: 2005-05-08 19:59:33
Temat: Brak płatności a relamacja
Od: Olek <o...@d...com.pl>
Witam
Prowadzę firmę i sprzedałem pewnemu kontrahentowi towar (faktura) termin
płatności minął dwa miesiące temu. Po moich monitach (wezwania do
zapłaty i groźbie oddanie sprawy do sądu) kontrahent nadal nie płaci ale
składa reklamację na odebrany towar (podobno niepełnowartościowy).
W związku z tym mam kilka pytań do fachowców - prawników.
Jaki jest termin składania reklamacji?
Czy w ogóle może złożyć reklamację na towar za którego nie zapłacił?
Jak najszybciej załatwić (ściągnąć pieniądze) ten problem?
Pozdrowienia
Olek
-
2. Data: 2005-05-08 20:15:43
Temat: Re: Brak płatności a relamacja
Od: Olek <o...@d...com.pl>
Olek napisał(a):
> Witam
> Prowadzę firmę i sprzedałem pewnemu kontrahentowi towar (faktura) termin
> płatności minął dwa miesiące temu. Po moich monitach (wezwania do
> zapłaty i groźbie oddanie sprawy do sądu) kontrahent nadal nie płaci ale
> składa reklamację na odebrany towar (podobno niepełnowartościowy).
>
> W związku z tym mam kilka pytań do fachowców - prawników.
> Jaki jest termin składania reklamacji?
> Czy w ogóle może złożyć reklamację na towar za którego nie zapłacił?
> Jak najszybciej załatwić (ściągnąć pieniądze) ten problem?
>
> Pozdrowienia
> Olek
Zapomniałem o jeszcze jednym pytaniu.
Jakie akty prawne regulują tą sytuację?
Domyślam się że "Kodeks cywilny" ale jakie artykuły?
Może jeszcze coś?
Olek
-
3. Data: 2005-05-08 22:06:56
Temat: Re: Brak płatności a relamacja
Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
Użytkownik "Olek" <o...@d...com.pl> napisał w wiadomości
news:d5lrc7$gd9$1@nemesis.news.tpi.pl...
> Jaki jest termin składania reklamacji?
W tym wypadku będzie to termin opisany w kodeksie cywilnym dla
przedawniena roszczeń z tytułu rękojmi za wady fizyczne. A więc zgodnie
z art. 563 kc kupujący traci uprawnienia z tytułu rękojmi za wady
fizyczne rzeczy, jeżeli nie zawiadomi sprzedawcy o wadzie w ciągu
miesiąca od jej wykrycia, a w wypadku gdy zbadanie rzeczy jest w danych
stosunkach przyjęte, jeżeli nie zawiadomi sprzedawcy o wadzie w ciągu
miesiąca po upływie czasu, w którym przy zachowaniu należytej
staranności mógł ją wykryć. Minister Handlu Wewnętrznego może w drodze
rozporządzenia ustalić krótsze terminy do zawiadomienia o wadach
artykułów żywnościowych. Jednakże przy sprzedaży między osobami
prowadzącymi działalność gospodarczą utrata uprawnień z tytułu rękojmi
następuje, jeżeli kupujący nie zbadał rzeczy w czasie i w sposób
przyjęty przy rzeczach tego rodzaju i nie zawiadomił niezwłocznie
sprzedawcy o dostrzeżonej wadzie, a w wypadku gdy wada wyszła na jaw
dopiero później - jeżeli nie zawiadomił sprzedawcy niezwłocznie po jej
wykryciu.
Nie piszesz co to za rzecz i co to za wada, tak więc trudno jest się mi
odnieść do tego, czy potrzebne było mu do zbadania było to ponad dwa
miesiące - nie wiem jaki był termin płątności faktury, a przecież termin
sprawdzenia biegnie od dostawy, a nie terminu zapłaty.
> Czy w ogóle może złożyć reklamację na towar za którego nie zapłacił?
Jedno z drugim ma dość luźny zwiążek. Przy czym gość mógł by ewentualnie
poiwsztrymać sie z zapłątą w razie stwierdzenia wadliwości towaru. No
ale to już raczej na włąsne niebezpieczeństwo. W sytuacji, gdy jego
roszczenie najprawdopodobniej się przedawniło, to nie ma żadej podstawy
do zatrzymania zapłaty.
> Jak najszybciej załatwić (ściągnąć pieniądze) ten problem?
Skoro nie chce płacić, to pozostaje Ci raczej wystąpić o nakaz zapłaty
uprzednio wysyłając wezwanie przedsądowe. napisz mu w nim, ze roszczenia
z tytułu rękojmi się przedawniły i nie wdajesz się w ogóle w spór co do
tego, czy ten towar jest pełnowartościowy, czy nie, bo to mógł sobie
sprawdzić po dostawie, a nie teraz.
To wszystko oczywiście przy założeniu, ze to nie są jakieś wady ukryte.
Bo jeśli to były wady ukryte, to co prawda Ty masz do niego roszczenie o
zapłatę, ale on ma do Ciebie roszczenie o naprawę szkody. Jeśli to wady
ukryte, to daj znać, bo nie chce mi się teraz tego wałkować, bowiem jest
to trochę bardziej skomplikowane.