  • 1. Data: 2010-03-18 20:37:21
    Temat: Autor, redaktor, wydawca
    Od: jedrus <j...@n...btx.pl>

    Tak wyglada gradacja rang w systemach zarzadzania trescią (CMS). Latwo
    dzieki niemu stworzyc efektowna witryne: firmy, instytucji, spolecznosci
    czy prywatna. Jakie jest jednak usytuowanie prawne takich systemow. Sa
    one bezplatne i coraz bardziej popularne jednak jak to ma sie do prawa?
    Przyklad:
    Stowarzyszenie xxx stawia serwis i jak to w stowarzyszeniach bywa,
    dzieki samofinansowaniu chce placic za publikowane w serwisie artykuly
    ale.... no wlasnie. Autor, redaktor, czy wydawca (rangi np. w Joomla)
    nie sa dziennikarzami wiec z jakiego paragrafu zaplacic za artykul komus
    kto nie posiada legitymacji dziennikarskiej ale zna sie na rybkach,
    pijawkach, malinach lepiej niz rasowy dziennikarz?
    Jaki jest w koncu status administratora/wlasciciela domeny i serwisu?
    Czy jest on szefem "redakcji" serwisu?
    Czas jakic temu bylo cos na ten temat ale nie moge tego znalezc.
    Jak wiec uzyskac do serwisu materialy dotyczace tresci serwisu a
    wydawane tylko dziennikarzom jak np. w IPN?
    Czy certyfikat od rejestratora domeny na ktorej stoi serwis informacyjny
    (ladne certyfikaty wydaje hoome.pl) wystarczy czy moze trzeba dokanac
    zmiany wpisu dzialalnosci gospodarczej dodajac..... no wlasnie co?
    Czy trzeba uzupelniac studia o dziennikarstwo? To problem, bo np. ktos
    kto prowadzi serwis o MS w pilce noznej zanim skonczy studia to bedzie
    juz po rybkach;)
    Czy jest na to jakas rada?
    Mam 38 czynnych baz danych dla CMSow ale dostaje za to faktury i sam je
    wystawiam klientom. W jednym z serwisow historycznych dot. II WS ktory
    prowadze osobiscie powstal problem ktorego bez materialow z IPN i innych
    archiwow nie da sie rozwiazac. Niestety (moze stety), archiwalia wydaje
    sie naukowcom lub dziennikarzom i tu sprawa utknela. Jaki dokument ma
    pokazac moj redaktor? Czy jezeli wystawie mu identyfikator z nr., fotka,
    adresem.... i pieczecia firmy to wystarczy? Czy jako wlasciciel serwisu,
    domeny, serwera w ogole mam prawo taki kartonik wystawic? W koncu nikt z
    nas nie jest dziennikarzem.

    --
    jedrus

    Kiedy leje a brak chmurki, to ktos z Tobą leci w kulki.
    http://lecawkulki.eu/ , a Mokotów jest tu: http://mokotow.btx.pl/

  • 2. Data: 2010-03-18 21:11:18
    Temat: Re: Autor, redaktor, wydawca
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Zaglądnij do Ustawy prawo prasowe.

  • 3. Data: 2010-03-18 21:41:42
    Od: jedrus <j...@n...btx.pl>

    Piotr [trzykoty] pisze:
    > Zaglądnij do Ustawy prawo prasowe.

    A coś mniej skostniałego znasz?

  • 4. Data: 2010-03-18 21:46:55
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "jedrus" <j...@n...btx.pl> wrote
    > A coś mniej skostniałego znasz?

    Nic mi nie przychodzi do głowy.
    http://www.dziennikarz.pl/index.php/2009/05/17/czy-j
    est-cos-takiego-jak-dziennikarstwo-internetowe/

  • 5. Data: 2010-03-18 22:10:38
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Thu, 18 Mar 2010 22:41:42 +0100, jedrus napisał(a):

    > A coś mniej skostniałego znasz?

    Jeśli pytasz o podstawy działania redakcji prasowych to nie było
    późniejszego aktu prawnego.

    --
    :) Olgierd ||
    Lege Artis ==> http://legeartis.org.pl

  • 6. Data: 2010-03-18 22:11:22
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    On 2010-03-18 22:41, jedrus wrote:

    > A coś mniej skostniałego znasz?

    Poruszyłeś kilka, niezwiązanych ze sobą tematów, więc tridno znaleźć Ci
    coś na miarę. Płacenie za teksty? Ustawa o prawach autorskich + umowa
    cywilna, czyli KC. Czy jest redakcja, czyli czy jest szef redakcji - o
    tym decyduje właściciel. A co do informacji z IPN, trzeba by się
    dowiedzieć o procedurę pozyskiwania takich informacji.

  • 7. Data: 2010-03-19 06:12:20
    Od: jedrus <j...@n...btx.pl>

    Maciej Bebenek (news.onet.pl) pisze:

> [...]
    > tym decyduje właściciel. A co do informacji z IPN, trzeba by się
    > dowiedzieć o procedurę pozyskiwania takich informacji.

    Procedury udostepniania informacji sa takie jakie jak napisalem. Mam
    nawet stosowne druczki z IPN. Jeden, jak wynika z naglowka jest dla
    historyka-badacza w celu prowadzenia badan naukowych, drugi dla
    dziennikarza w celu publikacji materialu prasowego.
    Olgierd ma racje piszac o braku nowelizacji ustawy o prawie prasowym bo
    rzeczywiscie brak. Dziwi mnie to, ze ustawodawca pozostaje daleko z tylu
    za rozwojem technik przekazu informacji ale opuscmy na to zaslone
    milczenia. Moze jakis kod z PKD mozna by dopisac do dzialalnosci? Jest
    tam totalny misz-masz wiec m.in dlatego pytam na grupie.
    Panienka w urzedzie informuje coby szukac w PKD 2007 a google informuje
    juz o nowym (starym dzis) PKD 2009. Ping-pong i tyle.

  • 8. Data: 2010-03-19 06:39:29
    Od: jedrus <j...@n...btx.pl>

    Piotr [trzykoty] pisze:

    > Nic mi nie przychodzi do głowy.
    > http://www.dziennikarz.pl/index.php/2009/05/17/czy-j
    est-cos-takiego-jak-dziennikarstwo-internetowe/

    Dobre, dobre tylko nadal brak usytuowania tego wszyskiego w prawie.
    Podobno Pawlak chcial cos z tym zrobic (nie znam sprawy dokladnie) ale
    "przyschlo" i ja sie temu nie dziwie. Przeciez prawo w kraju ustala 460
    blogersow z Wiejskiej a wiec do czasu gdy sprawa "dziennikarstwa
    internetowego" jest nie do konca sprecyzowana jest wygodna dla sejmowych
    pismakow ktorzy dowartosciowuja sie na swoich blogach.

    Zapytam inaczej. Po nazwie firmy mam "agencja reklamowa". Moze do tego
    mozna "dopasowc" cos z PKD co przynajmniej bedzie stawrzalo wrazenie ze
    zajmujemy sie tez internetowa dzialalnoscia wydawnicza? Serwisy
    informacyjne ktore prowadzimy praktycznie sa takowymi tyle ze dzialanie
    bez jasno sprecyzowanej podstawy prawnej troche mnie podlamuje. Jezeli
    np. (to chyba sie da) zmienie na "agencja wydawnicza" to z kolei mam
    przechlapane z tym co robimy w dziale "reklama" a to jest wazniejsze niz
    serwisy stanowiace raczej pewnego rodzaju "misje" a nie komercje.
    Kuras w tym miejscu powiedzialby, ze chocby czlowiek krecil sie nie
    wiadomo jak, dupa zawsze zostaje z tylu.

  • 9. Data: 2010-03-19 07:57:33
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Fri, 19 Mar 2010 07:12:20 +0100, jedrus napisał(a):

    > Moze jakis kod z PKD mozna by dopisac do dzialalnosci? Jest tam totalny
    > misz-masz wiec m.in dlatego pytam na grupie.

    W celu prowadzenia działalności prasowej nie musisz mieć żadnego PKD. W
    zakresie "prasy mniejszej" powinien wystarczyć sam fakt babrania się
    mediami (tego żaden urząd Ci nie łyknie), w zakresie "prasy większej"
    niezbędne będzie zarejestrowanie czasopisma rejestrze prasowym, we
    właściwym sądzie okręgowym.

    (PKD nieważny dlatego, że prasa to ekwiwalent wolności słowa, nie zaś
    prawo do prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na wydawaniu
    czegoś.)

    -
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    [reklama] dobry fotograf w mieście Wrocław ==> http://foto-krzyki.pl