    From: "szlovak" <B...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Aukcja w allegro i problem z lodówką
    Date: Wed, 9 Mar 2005 15:40:18 +0000 (UTC)

    Witam

    Kontrahent zamówił lodówkę na adres inny niż w allegro. Lodówka
    przyszła z pękniętą szybą i paroma wadami zewnętrznymi mało ważnymi
    wynikłymi w transporcie (lodówka jest do zabudowy) oraz z wadami które
    było idealnie widać w aukcji :
    http://allegro.pl/show_item.php?item=41208110 , są to troche uszkodzony
    zaczep półeczki (widać na powiększeniu) oraz uszkodzona szuflada
    ociekacza. Jak widać w aukcji napisałem że stan jest bardzo dobry , ale
    nie idealny. Mam dwa pytania:

    -Właściwie co jest wiążące w opisie? Opis "stan bardzo dobry" według
    mnie nie jest dokładny, tak ogólnie oceniałem lodówkę, która tak na
    prawdę nie była moja i kolega tak ją ocenił.

    -Czy kierując się tymi paragrafami KC co dalej wymieniam, kupujący
    ponosi odpowiedzialność za ewentualne szkody wynikłe w czasie
    transportu?:

    "Art. 155. § 1. Umowa sprzedaży, zamiany, darowizny lub inna umowa
    zobowiązująca do przeniesienia własności rzeczy co do tożsamości
    oznaczonej przenosi własność na nabywcę, chyba że przepis szczególny
    stanowi inaczej albo że strony inaczej postanowiły.

    Art. 544. § 1. Jeżeli rzecz sprzedana ma być przesłana przez sprzedawcę
    do miejsca, które nie jest miejscem spełnienia świadczenia, poczytuje
    się w razie wątpliwości, że wydanie zostało dokonane z chwilą, gdy w
    celu dostarczenia rzeczy na miejsce przeznaczenia sprzedawca powierzył
    ją przewoźnikowi trudniącemu się przewozem rzeczy tego rodzaju.

    Art. 548. § 1. Z chwilą wydania rzeczy sprzedanej przechodzą na
    kupującego korzyści i ciężary związane z rzeczą oraz niebezpieczeństwo
    przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy.

    § 2. Jeżeli strony zastrzegły inną chwilę przejścia korzyści i
    ciężarów, poczytuje się w razie wątpliwości, że niebezpieczeństwo
    przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy przechodzi na kupującego z
    tą samą chwilą."

    Moim zdaniem umowa wa allegro dotyczy adresu w danych osobowych
    kupującego , mimo spekulacji "Rodrig Falkensteina" w poście "Przesyłka
    i po przesyłce" w tej grupie. Jednakże kiedy kupujący kupował i zamówił
    towar na inny adres to według tych przepisów jedynie moja dobra wola
    (którą mam) może sprawić że pokryję koszty usterek. Jednakże sprawa
    jeszcze nie wyjaśniona ponieważ rząda sobie on aż 100zł co przewyższa
    koszt sprawnej szyby. Proszę o pomoc.