  • 1. Data: 2006-03-29 08:03:48
    Temat: Art. z prasy na stronie vortalu
    Od: "No Name" <a...@e...pl>

    Witam serdecznie

    W internecie wiele jest stron, gdzie zamieszczane są art. z różnych gazet.
    Są to raz mniejsze a raz obszerniejsze publikacje. Zastanawiam się nad
    prawnym aspektem takiego działania.

    Prowadzę vortal o psach i kotach.
    Kupuję gazetę (np. Rzeczpospolita, Gazeta Prawna), czytam i znajduję jakiś
    ciekawy art. o tematyce zgodnej z zawartością mojej strony.
    Przepisuję ten art. i umieszczam go na stronie www. Oczywiście podaję
    wszelkie informacje dot. autora, pochodzenia tekstu itp.
    Czy moje działania są zgodne z prawem?

    Wydaje się, że nie więc ... pod tym zacytowanym artykułem umieszczam swój
    komentarz dot. sprawy w nim poruszanej.

    Czy teraz jest ok?

    Nie chciałbym naruszać prawa wydawcy (autora) ale czasami zebranie
    informacji w jednym miejscu pomaga wszystkim a jak do tego jest to
    udostępniane bezpłatnie to tylko się cieszyć.

    Nie za bardzo znam się na "sztuczkach i kruczkach" prawa autorskiego a bez
    tego tematu nie rozwikłam

  • 2. Data: 2006-03-29 08:14:11
    Temat: Re: Art. z prasy na stronie vortalu
    Od: Alianora <a...@g...pl>

    No Name napisał(a):
> [...]
    > Przepisuję ten art. i umieszczam go na stronie www. Oczywiście podaję
    > wszelkie informacje dot. autora, pochodzenia tekstu itp.

    Kawalek mojego postu na p.c.l.php, ktos sie pytal o zamieszczanie artykulow:

    "*Przedruk* musi dotyczyć aktualnych wydarzeń czy wypowiedzi. Tematy
    aktualne należy rozumieć jako tematy na których w danym momencie
    koncentruje się publiczna uwaga, publiczne zainteresowanie. Sam przedruk
    może zostać natomiast dokonany jedynie w celach informacyjnych. Ponadto
    przedruk może nastąpić jedynie z uwzględnieniem zasady integralności
    utworu. Konieczne jest podanie twórcy oraz źródła przedruku. Za przedruk
    utworów twórcy przysługuje prawo do wynagrodzenia.

    *Cytat* Ustawa o prawie autorskim w kwestii dopuszczalności
    zamieszczania cytatów jest dosyć lakoniczna. Mówi się bowiem o
    dopuszczalności cytowania "w zakresie uzasadnionym wyjaśnianiem, analizą
    krytyczną, nauczaniem lub prawami gatunku twórczości". Dozwolony użytek
    publiczny nie może w żadnym razie naruszać normalnego korzystania z
    utworu lub godzić w słuszne interesy twórcy. Korzystający z utworu w
    ramach tzw. dozwolonego użytku publicznego ma bezwzględny obowiązek
    respektowania autorskich praw osobistych twórcy, czyli podania autora,
    źródła z którego utwór został zaczerpnięty oraz wykazania zmian jeżeli
    zostały wprowadzone do utworu."

    I coby byc w zgodzie z litera prawa:
    http://www.mobility.com.pl/page.php?id=4

  • 3. Data: 2006-03-29 08:59:55
    Od: "No Name" <a...@e...pl>

    Użytkownik "Alianora" <a...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > respektowania autorskich praw osobistych twórcy, czyli podania autora,
    > źródła z którego utwór został zaczerpnięty oraz wykazania zmian jeżeli

    Widziałem, czytałem - serwis mobility postraszył, przytoczył przepisy
    wybrane przez siebie tylko szkoda, że zapomnieli o tym

    Art. 29. 1. Wolno przytaczać w utworach stanowiących samoistną całość
    urywki rozpowszechnionych utworów lub drobne utwory w całości, w zakresie