eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoAllegro - Płacę z Allegro - skarga do UOKiKAllegro - Płacę z Allegro - skarga do UOKiK
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
    From: " " <f...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Allegro - Płacę z Allegro - skarga do UOKiK
    Date: Wed, 21 Apr 2010 15:00:18 +0000 (UTC)
    Organization: "Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl"
    Lines: 108
    Message-ID: <hqn3u2$aa7$1@inews.gazeta.pl>
    NNTP-Posting-Host: localhost
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: inews.gazeta.pl 1271862018 10567 172.20.26.233 (21 Apr 2010 15:00:18 GMT)
    X-Complaints-To: u...@a...pl
    NNTP-Posting-Date: Wed, 21 Apr 2010 15:00:18 +0000 (UTC)
    X-User: fotoreporter1
    X-Forwarded-For: 212.76.37.214
    X-Remote-IP: localhost
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:636597
    [ ukryj nagłówki ]

    Założyłem nowy wątek, bo w tamtym zrobiło się gęsto nie na temat.

    Mnie też zbulwersowało narzucenie przez Allegro przymusu pośrednictwa
    finansowego. Przede wszystkim, w opisach swoich aukcji podaję, że nie
    akceptuję narzuconej przez Allegro tej formy płatności i towar będzie wysłany
    wyłącznie po wpłynięciu należności na moje konto.

    Po drugie, zasięgnąłem porady:
    Stowarzyszenie Konsumentów Polskich
    Ul. Gizów 6, 01-249 Warszawa
    Tel. 22 634 06 69
    Fax: 22 634 06 67
    Infolinia Konsumencka: 0 800 800 008
    www.skp.pl
    --------------------
    zadając pytanie dotyczące praktyk firmy QXL Poland Sp. z o.o., ul. Marcelińska
    90, 60-324 Poznań, prowadzącej serwis aukcyjny allegro.pl:
    W dniu 23 marca 2010 roku wprowadzono opcję płatności pod nazwą "Płacę z
    Allegro". Podmiotem świadczącym usługę Płacę z Allegro, jako agent
    rozliczeniowy, jest PayU S.A. z siedzibą w Poznaniu, 60-324 Poznań, przy
    ul. Marcelińskiej 90, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez
    Sąd Rejonowy Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy
    Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem 0000274399. Opcja ta polega na tym, że
    kupujący, po dokonaniu zakupu na aukcji, przelewa pieniądze nie na dobro
    sprzedającego, ale na konto wskazane przez Allegro. Wybranie tego sposobu
    płatności nie jest dobrowolne, ale narzucone przez Allegro i nie ma możliwości
    nieskorzystania z tej opcji. Jednocześnie, zgodnie z punktem
    1.7. Regulaminu Płacę z Allegro za zakupy, "świadczenie usług przez Agenta
    Rozliczeniowego w ramach usługi Płacę z Allegro za zakupy dla Użytkownika
    Allegro podlegają opłatom wskazanym w art. 8 i 9 niniejszego Regulaminu."
    Na razie opłaty nie są pobierane, wynoszą 0 zł, ale w każdej chwli należy się
    spodziewać ich wprowadzenia.
    Uprzejmie proszę o informację, czy takie działanie jest zgodne z prawem. Moim
    zdaniem nie, gdyż jest to typowe wyłudzanie pieniędzy; obowiązek opłaty za
    coś, czego się nie chce, na co się nie zgadza.
    ----------------

    i dostałem odpowiedź:
    ----------------
    Przedstawiona przez Pana praktyka może stanowić naruszenie zbiorowych
    interesów konsumentów oraz zasad konkurencji, wobec czego skargę na działanie
    portalu należy zgłosić do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów:

    Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
    Plac Powstańców Warszawy 1,
    00-950 Warszawa
    tel.: 22 55 60 800
    e-mail: u...@u...gov.pl

    Z poważaniem,
    Jakub Dziekciowski
    Prawnik- konsultant
    --------------------

    Skargę złożyłem i Wam proponuję to samo. Im więcej takich sygnałów dotrze do
    UOKiK, tym prędzej i chętniej zajmą się tą sprawą. Zresztą, jak widać poniżej,
    konieczne jest "formalne zawiadomienie (art. 86 ust. 4 ustawy)", złożone na
    piśmie; właśnie takowe przygotowuję i Was też zachęcam :-)

    Cytuję pismo, które dostałem z UOKiK:

    -----------------
    Dziękujemy uprzejmie za kontakt z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
    Niniejsze wystąpienie potraktowane zostanie jako sygnał zauważonych
    nieprawidłowości i szczegółowo przeanalizowane pod kątem kompetencji Prezesa
    Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W przypadku stwierdzenia w
    przedstawionej sprawie podstaw do podjęcia działań przez Prezesa UOKiK,
    podjęte będą stosowane kroki zgodnie
    z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów lub kodeksem postępowania
    cywilnego.
    Uprzejmie informujemy, iż Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji Konsumentów jest
    właściwy w sprawach ochrony konkurencji i konsumentów podejmowanej jedynie w
    interesie publicznym (art. 1 ustawy), a zatem nie podejmuje działań w sprawach
    indywidualnych, mających charakter cywilnoprawny, jak również nie prowadzi
    działalności w zakresie poradnictwa ani na rzecz konsumentów ani na rzecz
    przedsiębiorców.
    Udzielaniem porad prawnych i pomocy prawnej konsumentom w sporach
    z przedsiębiorcami zajmują się organizacje konsumenckie oraz powiatowi
    (miejscy) rzecznicy konsumentów wykonujący zadania samorządu powiatowego w
    zakresie ochrony konsumentów. Lista oraz dane teleadresowe organizacji
    konsumenckich i powiatowych rzeczników konsumentów znajdują się na stronie
    internetowej Urzędu (www.uokik.gov.pl).

    Natomiast Prezes UOKiK realizuje cele ustawy o ochronie konkurencji
    i konsumentów, zgodnie z którą do jego zadań należy w szczególności
    sprawowanie kontroli przestrzegania przez przedsiębiorców przepisów ustawy. I
    tak, Prezes UOKiK wydaje,
    w przypadkach określonych ustawą, decyzje w sprawach przeciwdziałania
    praktykom ograniczającym konkurencję, w sprawach koncentracji lub podziału
    przedsiębiorców oraz przeciwdziałania praktykom naruszającym zbiorowe interesy
    konsumentów, a także decyzji w sprawach kar (art. 31 pkt 1 i 2 ww. ustawy).

    Jednocześnie wyjaśniamy, że Prezes UOKiK informację na piśmie o sposobie
    załatwienia zgłoszonej sprawy wraz z uzasadnieniem przekazuje w odpowiedzi na
    formalne zawiadomienie (art. 86 ust. 4 ustawy). Zawiadomienie takie zgłasza
    się na piśmie wraz
    z uzasadnieniem (art. 86 ust. 1 i art. 100 ust. 1 ustawy), może ono w
    szczególności zawierać: wskazanie przedsiębiorcy, któremu jest zarzucane
    naruszenie ustawy o ochronie konkurencji
    i konsumentów, opis stanu faktycznego, uprawdopodobnienie naruszenia przepisów
    ustawy
    a także dane identyfikujące zgłaszającego zawiadomienie. Do zawiadomienia
    dołącza się wszelkie dokumenty, które mogą stanowić dowód naruszenia przepisów
    ustawy(art. 86
    ust. 2 i 3).

    --
    Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1