  • 11. Data: 2007-09-11 11:49:37
    Temat: Re: 1% dziennie za zwłok
    Od: Liwiusz <l...@p...onet.pl>

    BogdanK pisze:

    > A na jakiej podstawie twierdzisz że nie można w umowie zastrzec kary umownej
    > za różne odstępstwa od umowy w tym za nieterminową zapłatę?

    Zapewne chodzi o to, że kara umowna może być ustalona za świadczenie
    niepieniężne, a obowiązek zapłaty jest jak najbardziej świadczeniem
    pieniężnym.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 12. Data: 2007-09-11 11:51:17
    Od: "BogdanK" <b...@p...onet.pl>

  • 13. Data: 2007-09-11 11:53:41
    Od: stern <s...@n...to>

    Świadomy znaczenia swych słów i odpowiedzialności przed prawem Tue, 11 Sep
    2007 13:51:17 +0200, BogdanK zeznał(a):

    > A na jakiej podstawie twierdzisz że nie można w umowie zastrzec kary umownej
    > za różne odstępstwa od umowy w tym za nieterminową zapłatę?

    Myli ci się dużo.

    Zacznij od lektury 483 par. 1 k.c., przejrzyj orzeczenia, a potem
    pogadamy.
    Zanim zmienisz temat - broniąc się - pamiętaj, że napisałeś:
    "można wpisać karę umowną zamiast odsetek" ;)

    http://surowiec.net.pl GG: 4494911

  • 14. Data: 2007-09-11 11:57:01
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "BogdanK" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Można w umowie zastrzec karę umowną zamiast odsetek przy czym ta kara
    > umowna nie może być naliczana od ilości dni zwłoki.

    chciałbym tylko zaznaczyć, że pytający mówi o odsetkach, a zatem sytuacji,
    gdy dłużnik spóźnia się z zapłatą świadczenia pieniężnego; zaś kara umowna
    zastrzeżona może być, zgodnie z art.483kc, jedynie w przypadku zobowiązania
    niepieniężnego - jego niewykonania lub nienależytego wykonania, z którego
    wynikła szkoda
    zatem w razie opoźnienia w zapłacie kwoty pieniężnej należą się tylko
    odsetki - albo umowne albo ustawowe (te pierwsze nie większe niż wskazane w
    art.359kc - przepraszam za pierwotna pomyłkę), a nie kara umowna

    pzdr

  • 15. Data: 2007-09-11 11:57:28
    Od: "BogdanK" <b...@p...onet.pl>

    > Zapewne chodzi o to, że kara umowna może być ustalona za świadczenie
    > niepieniężne, a obowiązek zapłaty jest jak najbardziej świadczeniem
    > pieniężnym.

    Tak macie rację.

  • 16. Data: 2007-09-12 04:52:16
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Grzegorz Bednarczyk pisze:
    > "Maksymalna wysokość odsetek wynikających z czynności prawnej nie może w
    > stosunku rocznym przekraczać czterokrotności wysokości stopy kredytu
    > lombardowego Narodowego Banku Polskiego (odsetki maksymalne)." (art. 359 §
    > 2^1 kc.)

    a odsetki za zwłokę wynikają z czynności prawnej?

    KG

  • 17. Data: 2007-09-13 06:28:12
    Od: Grzegorz Bednarczyk <b...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 12 Sep 2007 06:52:16 +0200, kam napisał(a):

    > a odsetki za zwłokę wynikają z czynności prawnej?

    Umowa na przykład jest czynnością prawną :)
    Pozdrowienia
    --
    Grzegorz Bednarczyk
    http://jazon.hist.uj.edu.pl/~gb/

  • 18. Data: 2007-09-13 13:02:10
    Od: Paweł Marcisz <p...@g...com>

    On 13 Wrz, 08:28, Grzegorz Bednarczyk <b...@p...onet.pl> wrote:

    > Umowa na przykład jest czynnością prawną :)

    Ale odsetki za opoznienie wynikaja z art. 481 KC, a nie z tej umowy.
    Mozna z drugiej strony argumentowac, ze skoro umowa ustala inna
    wysokosc odsetek za opoznienie niz art. 481, to w tym zakresie
    wynikaja one jednak z niej. Ale nie przekonuje mnie to za bardzo.

  • 19. Data: 2007-09-13 13:35:11
    Od: Grzegorz Bednarczyk <b...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 13 Sep 2007 06:02:10 -0700, Paweł Marcisz napisał(a):

> [...]
    > wysokosc odsetek za opoznienie niz art. 481, to w tym zakresie
    > wynikaja one jednak z niej. Ale nie przekonuje mnie to za bardzo.

    Art. 481 § 2 kc. - "jeżeli stopa odsetek za opóźnienie nie była z góry
    oznaczona...".
    Ale nie gwarantuję, że mam rację, łącząc te dwa przepisy ze sobą :)
    --
    Grzegorz Bednarczyk
    http://jazon.hist.uj.edu.pl/~gb/