-
Oznaczanie treści sponsorowanych w social media a prawo ochrony konkurencji
Od kiedy portale społecznościowe zyskały status naczelnej siły marketingowej naszych czasów coraz więcej mówi się o potrzebie stworzenia ram prawnych dla biznesu w social mediach. Brak szczególnych rozwiązań w polskim prawie nie oznacza jednak, że zagadnienia te wymykają się spod zakresu obowiązujących od wielu lat w naszym porządku prawnym ustaw, ...
-
Odpowiedzialność członka zarządu za długi spółki. Jak się bronić?
Spółki kapitałowe są dobrą alternatywą dla wspólników, którzy chcieliby uniknąć odpowiedzialności za długi związane z prowadzeniem biznesu. Jednak warto pamiętać, że ochrona zapewniana przez te podmioty nie jest bezwzględna. W niektórych sytuacjach członkowie zarządu odpowiadają za zobowiązania spółki akcyjnej, z o.o., lub PSA. Kiedy pojawia się ...
Tematy: odpowiedzialność członków zarządu, członek zarządu, członkowie zarządu, zarząd spółki, zobowiązania spółki, spółka kapitałowa, spółki kapitałowe, odpowiedzialność członka zarządu, odpowiedzialność zarządu spółki, odpowiedzialność za długi, kodeks spółek handlowych, spółka z o.o., spółka akcyjna, prosta spółka akcyjna, egzekucja należności -
Powierzenie przetwarzania danych osobowych a ich udostępnienie - jakie różnice?
W biznesie, w kwestiach związanych z RODO często spotykamy się z sytuacją, w której kontrahenci mylą powierzenie przetwarzania danych osobowych z udostępnieniem danych osobowych. Przez ten zabieg niepotrzebnie wymagają zawarcia umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych, obok umowy głównej, w ramach której przekazywane są dane osobowe. ...
-
Dyrektywa Omnibus. Promocje w e-commerce - na co zwrócić uwagę?
Dyrektywa Omnibus, która ma zapewniać konsumentom lepszą ochronę, między innymi zobowiązuje sklepy internetowe do zmiany sposobu oznaczania cen promocyjnych. Dyrektywa nie została co prawda jeszcze wdrożona w Polsce, ale Izba Gospodarki Elektronicznej podsumowała nowe wymogi. Celem Dyrektywy Omnibus jest unowocześnienie przepisów dotyczących ...
-
Kary umowne w zleceniach transportowych budzą wątpliwości
Kary umowne powinny chronić interesy zlecających, jednak bywają one niekiedy sposobem na ścięcie wydatków lub dodatkowy zarobek kosztem wykonawców. Choć w branży TSL kary umowne w zleceniach transportowych są stosowane bardzo często, zasadność wielu z nich budzi wątpliwości, a niektóre, w świetle prawa, ocierają się o absurd. Zlecenie transportowe ...
-
Jak nie stać się ofiarą cyberprzestępstwa?
Z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu, przypadającego 7 lutego, Europejskie Centrum Konsumenckie, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości przygotowali dla konsumentów porady, jak nie stać się ofiarą cyberprzestępstwa. Z tego tekstu dowiesz się m.in.: Jakie metody stosują cyberprzestępcy? Jak ...
-
UOKiK: podsumowanie działań w 2022 roku
UOKiK podsumował swoje działania w 2022 roku. Ponad 950 decyzji z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów w efekcie czego nałożono 430 mln zł kar, 327 decyzji dotyczących koncentracji, prawie 20 tys. kontroli sprawdzających jakość i bezpieczeństwo zabawek, ubrań oraz produktów codziennego użytku. Jakie jeszcze inicjatywy podejmował Prezes UOKiK? ...
-
Sztuczna inteligencja w świetle prawa autorskiego
Czy "dzieło" stworzone przez sztuczną inteligencję (AI), jest utworem podlegającym ochronie na podstawie przepisów prawa autorskiego? A jeżeli tak, komu przysługują osobiste i majątkowe prawa autorskie? Czy można swobodnie kopiować, rozpowszechniać lub przerabiać "dzieła" stworzone przez AI? Sztuczna inteligencja, czyli co? AI w ostatnim czasie ...
-
Ochrona konkurencji - nowelizacja ustawy weszła w życie
20 maja weszła w życie nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Jakie zmiany zostały wprowadzone? Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, zwiększenie niezależności organu antymonopolowego, kadencyjność Prezesa UOKiK, a także nowe rozwiązania dotyczące programu leniency - to niektóre z nich. Nowelizacja ustawy o ochronie ...
-
Przedsiębiorco, uważaj na nowe przepisy ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów
Dnia 20 maja 2023 r. weszły w życie przepisy nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (u.o.k.i.k.). Zmiany te wynikają z konieczności wdrożenia w Polsce Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1 z dnia 11 grudnia 2018 r. i są szczególnie istotne dla przedsiębiorców. Czy zmiany te przyczynią się do zwiększenia ...
-
Satyra zjawiska a naruszenie dóbr osobistych konkretnej osoby
Nie ulega wątpliwości, że przytoczenie okoliczności czy cech umożliwiających identyfikację konkretnej osoby może wywołać u odbiorców skojarzenie z daną osobą bez wskazania takich konkretnych danych osobowych. Dobra osobiste człowieka, jako dobra indywidualne, nierozerwalnie związane z konkretną osobą, pozostają zaś pod ochroną kodeksu cywilnego. ...
-
Prawa autorskie w erze sztucznej inteligencji: jakie wyzwania?
Coraz powszechniejsze wykorzystywanie rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji to duże wyzwanie zarówno dla ekspertów od cyberbezpieczeństwa, jak i prawników wyspecjalizowanych w prawie autorskim. Szczególnie problematyczną kwestią wydaje się tu być ochrona własności intelektualnej czy odpowiedzialności za nadużycia. Z tego tekstu dowiesz ...
-
Kiedy satyra stanowi naruszenie dóbr osobistych konkretnej osoby?
W ostatnim czasie głośno zrobiło się na temat sporu celebrytki Caroline Derpieński z artystką Katarzyną Nosowską. Sprawa ta wywiązała się w związku z udziałem Katarzyny Nosowskiej w reklamie napoju sojowego znanej marki - w związku z kreacją piosenkarki w tejże reklamie, modelka poczuła się dotknięta jej treścią. Przy okazji podniesione zostały ...
-
Dyrektywa Omnibus a programy lojalnościowe. Jak stosować nowe przepisy?
Choć dyrektywa Omnibus obowiązuje już od ponad pół roku, wciąż budzi wiele wątpliwości. Także w zakresie programów lojalnościowych. Na początku mówiło się, że nie będą one objęte nowymi przepisami, później - że dyrektywa nie obowiązuje w przypadku personalizacji oferty. Dziś - dzięki szczegółowym wyjaśnieniom prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i ...
-
Płaciłeś za kontakt z infolinią Orange? Sprawdź jak otrzymać zwrot kosztów
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta (UOKiK) zakwestionował dwie praktyki spółki Orange Polska. Pierwsza polegała na pobieraniu opłat za połączenia z infoliniami obsługowymi Orange i nju mobile, również w sytuacji, gdy konsument miał w ofercie darmowe rozmowy do sieci komórkowych i stacjonarnych. Jak się okazuje, Orange naliczała opłaty również ...
-
Decyzje środowiskowe dla OZE - jakie zmiany?
Nie wszystkie inwestycje w farmy fotowoltaiczne wymagają od przedsiębiorcy, by posiadał decyzje środowiskowe. W życie weszło rozporządzenie Rady Ministrów z 10 sierpnia 2023 roku usprawniające proces powstawania farm, aby ułatwić realizowanie inwestycji z obszaru odnawialnych źródeł energii. Przepisy wskazują, że powierzchnia zabudowy musi wynosić ...
-
Odpowiedzialność za produkty wadliwe - jakie zmiany w dyrektywie unijnej?
Nowa wersja przepisów dyrektywy w sprawie odpowiedzialności za produkty wadliwe (w polskim prawie - za produkty niebezpieczne) ma przede wszystkim zwiększyć odpowiedzialność biznesu i dbałość o to, by produkt pojawiający się na rynku spełniał wszystkie wymagania. Ma to się przełożyć na lepszą ochronę konsumentów, którzy będą mogli liczyć na ...
-
8 sposobów na ochronę przed kradzieżą towaru w czasie transportu
Ryzyko kradzieży i wyłudzeń stanowi poważne zagrożenie dla przewożonych ładunków. Przewoźnicy borykają się nie tylko z możliwością utraty towaru, lecz także z licznymi oszustwami ze strony nieuczciwych kontrahentów. Te negatywne zjawiska generują znaczne straty, co w efekcie wpływa na wynik finansowy. Kto powinien ponosić odpowiedzialność za ...
-
10 porad od Mikołaja na zakupy świąteczne
Z okazji świąt Bożego Narodzenia chętnie obdarowujemy swoich bliskich i przyjaciół prezentami. Na ich zakup zostało już niewiele czasu, dlatego Europejskie Centrum Konsumenckie przygotowało 10 porad dla wszystkich pomocników Świętego Mikołaja. Jak bezpiecznie kupować prezenty świąteczne? Jak chronić swoje prawa konsumenckie? Z tego tekstu dowiesz ...
-
Platformy internetowe mają nowe obowiązki w zakresie moderowania treści
17 lutego 2024 r. wchodzi w życie Akt o Usługach Cyfrowych, często nazywany "Konstytucją Internetu", który wprowadza nowe obowiązki dla przedsiębiorców działających w sieci. Uwaga firm i mediów skupiła się przede wszystkim na nowych zasadach dotyczących wyświetlania reklam. Jeszcze większe zmiany czekają nas jednak w obszarze moderacji treści i ...
-
Wadliwe produkty: nowe przepisy o ochronie konsumentów przyjęte
Parlament Europejski przyjął nowe przepisy o ochronie konsumentów, które umożliwią im łatwiejszy dostęp do rekompensat za szkody spowodowane przez wadliwe produkty. Posłowie przyjęli zmiany w przepisach uzgodnione wcześniej z rządami UE 14 grudnia 2023 roku, 543 głosami za, 6 przeciw, przy 58 wstrzymujących się od głosu. Łatwiejsze roszczenia ...
-
UOKiK: podsumowanie działań w 2023 roku
UOKiK podsumował swoje działania w 2023 roku. Ponad 1000 decyzji z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów w efekcie czego nałożono 612 mln zł kar, 310 decyzji dotyczących koncentracji, 15 tys. kontroli sprawdzających jakość i bezpieczeństwo produktów. Jakie jeszcze inicjatywy podejmował Prezes UOKiK? Z tego tekstu dowiesz się m.in.: Jakie ...
-
Żądanie ewentualne pozwu dopiero po oddaleniu żądania głównego
Powód wnosząc powództwo dąży do zapewnienia ochrony swojego interesu prawnego. W niektórych okolicznościach pozostaje w niepewności co do skuteczności wybranego roszczenia. Wówczas z ostrożności procesowej może zgłosić żądanie ewentualne. W jednej ze spraw dotyczących bankowych umów kredytowych Sąd Apelacyjny we Wrocławiu uchylił korzystny dla ...
-
Umowa o zachowaniu poufności (NDA) a współpraca z freelancerem
Umowa o zachowaniu poufności, znana również jako NDA, staje się coraz bardziej popularnym narzędziem w wielu firmach. Mimo że jej zawieranie nie jest obligatoryjne podczas współpracy z freelancerami, dokument ten skutecznie chroni innowacyjne projekty, tajemnice handlowe, strategie biznesowe oraz inne wrażliwe informacje. W interesie każdej firmy ...
-
5 znaków ostrzegawczych w eksporcie, czyli jak uniknąć naruszeń przepisów
Zapewnienie zgodności działań firm logistycznych z przepisami eksportowymi jest nie tylko wymogiem prawnym, ale ma również kluczowe znaczenie dla utrzymania integralności globalnego handlu oraz ochrony interesów narodowych jego poszczególnych uczestników. Eksperci z firmy C.H. Robinson przedstawiają znaki ostrzegawcze, które mogą sygnalizować ...
-
Ustawa o sygnalistach - na co zwrócić uwagę przy jej wdrażaniu?
Pracodawcy mają tylko trzy miesiące na wdrożenie w swoich firmach procedur związanych z ustawą o ochronie sygnalistów. Zapisy ustawy wchodzą bowiem w życie już 25 września br. Na co zwrócić uwagę, aby sprawnie i bez błędów opracować odpowiednie procedury - radzi Dominika Domiańska-Drzazga, radca prawny z agencji zatrudnienia Trenkwalder Polska. 21 ...
-
Sygnaliści w firmach - jak stworzyć skuteczny system zgłaszania nieprawidłowości?
W dzisiejszych czasach dbałość o etykę i zgodność z przepisami staje się coraz bardziej kluczowa dla każdej firmy. Jednym z narzędzi, które mogą w tym pomóc, jest system zgłaszania nieprawidłowości, znany również jako system dla sygnalistów. Wprowadzenie i utrzymanie skutecznego systemu zgłaszania nieprawidłowości może nie tylko zapobiec poważnym ...
-
Ustawa o sygnalistach - jakie obowiązki pracodawcy?
25 września 2024 r. wejdą w życie przepisy dotyczące ochrony sygnalistów. Regulacje te implementują do polskiego porządku prawnego Dyrektywę (UE) 2019/1937 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2019 r. Obecnie mamy okres wakacyjny, a do wejścia w życie ustawy pozostało nieco ponad dwa miesiące, więc warto już teraz rozpocząć ...
-
Jakie sankcje za nieprzestrzeganie dyrektywy Omnibus?
Choć od momentu wprowadzenia przepisów implementujących do naszego porządku prawnego Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2161 z 27 listopada 2019 r. odnoszącą się do lepszego egzekwowania i unowocześnienia unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumenta (znaną jako „dyrektywa Omnibus”), upłynęło już ponad półtorej roku, wiele ...
-
ESG, czyli zarządzanie firmą w oparciu o zrównoważony rozwój
ESG jest to akronim słów Environmental, Social, Governance, które stanowią główne filary i wskaźniki służące raportowaniu wyników niefinansowych przedsiębiorstw. ESG to nowy sposób zarządzania przedsiębiorstw, który dąży do uwzględniania wpływu działalności na środowisko naturalne (ze szczególnym uwzględnieniem ochrony środowiska i zasad ...
-
Nowe powództwa grupowe lepiej ochronią prawa konsumenta
UOKiK informuje o wejściu w życie nowych przepisów, których efektem ma być lepsza ochrona praw konsumenta, w tym łatwiejsze dochodzenie roszczeń na drodze tzw. powództw przedstawicielskich. Lista spraw, które mogą znaleźć rozwiązanie w sądzie, jest długa. Konsumenci mogą liczyć na pomoc w sprawach dotyczących m.in. nieudanych zakupów, błędnego ...
-
Powódź jako siła wyższa a przedawnienie roszczeń i odpowiedzialność za szkodę
W polskim prawie cywilnym brak jest definicji siły wyższej. Jednak w doktrynie i orzecznictwie, siłę wyższą najczęściej ujmuje się jako zjawisko zewnętrzne, nieuchronne, którego nie można było przewidzieć ani mu się przeciwstawić [1]. Za siłę wyższą uznaje się zdarzenia o przyczynach naturalnych (vis naturalis), czyli klęski żywiołowe, takie jak ...
-
4 kluczowe powody, dla których warto założyć fundację rodzinną
Fundacje rodzinne oferują nie tylko skuteczną ochronę majątku przed rozdrobnieniem, ale także dają elastyczność w zarządzaniu, optymalizację podatkową i płynne przekazywanie aktywów dalszym pokoleniom. Przedstawiamy kluczowe korzyści, które powodują, że coraz więcej osób decyduje się na założenie tego rodzaju instytucji. Od ponad roku polscy ...
-
Sygnaliści w firmie - co należy wiedzieć o procedurach i jak je wdrożyć
Wprowadzenie nowej ustawy o ochronie sygnalistów, która weszła w życie 25 września 2024 roku, stanowi istotny krok na drodze do podniesienia standardów etycznych w polskich przedsiębiorstwach oraz instytucjach publicznych. Dla wielu pracodawców oznacza to konieczność nie tylko dostosowania swoich procedur wewnętrznych do nowych regulacji, ale ...
-
20 lat ochrony praw pasażerów lotniczych
20 lat temu weszło w życie Rozporządzenia (WE) nr 261/2004, którego celem była ochrona praw pasażerów lotniczych w Unii Europejskiej. Czy poprawiło ono bezpieczeństwo podróżnych? Czy pasażerowie korzystają z przysługujących im praw? Sprawdzili to eksperci z firmy AirCashBack. Z tego tekstu dowiesz się m.in.: Kto i w jakim celu uchwalił ...