eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy objęcia obowiązkowym ubezpieczeniem emerytalnym, a w stosunku do części beneficjentów także rentowym i zdrowotnym osób sprawujących osobistą opiekę nad dzieckiem, które w związku z tym zawiesiły wykonywanie pozarolniczej działalności gospodarczej, zaprzestały wykonywania pracy na podstawie umów cywilnoprawnych albo są duchownymi bądź rolnikami. Składki za te osoby byłyby finansowane z budżetu państwa przez ZUS albo w formie dotacji do KRUS. Projekt określa też sposób ustalania podstawy wymiaru składek dla różnych kategorii ubezpieczonych, a także tryb obejmowania tych osób ubezpieczeniem.

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 939
  • Data wpłynięcia: 2012-11-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2013-07-26
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 983

939

2) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych,
3) Forum Związków Zawodowych.
2. Organizacje pracodawców:
1) Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej,
2) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan,
3) Związek Rzemiosła Polskiego,
4) BCC – Związek Pracodawców,
3. Konferencja Episkopatu Polski.
4. Polska Rada Ekumeniczna.
5. Alians Ewangeliczny w Rzeczypospolitej Polskiej.
Projekt został również przekazany:
- Krajowej Izbie Gospodarczej,
- Izbie Gospodarczej Towarzystw Emerytalnych,
- Centrum Adama Smitha,
- Krajowej Radzie Izb Rolniczych.
Projekt przekazano do konsultacji organizacjom kobiecym:
- Kongresowi Kobiet Polskich,
- Stowarzyszeniu Aktywne Kobiety,
- Bałtyckiemu Centrum Gender,
- Demokratycznej Unii Kobiet,
- Europejskiemu Forum Właścicielek Firm,
- Federacji na Rzecz Kobiet i Planowania Rodziny,
- Lidze Kobiet Polskich,
- Międzynarodowej Fundacji Kobiet,
- Stowarzyszeniu Współpracy Kobiet, NEWW Polska (NP).
Projekt ustawy został przekazany również do zaopiniowania organizacjom
rolniczym i związkom zawodowym rolników, w tym:
- Radzie Ubezpieczenia Społecznego Rolników,
14


Rolnicy
2013
40,2
5,2
12,6
2014
119,2
15,5
37,3
2015
117,4
15,3
36,7
2016
115,2
15,0
36,1
2017
112,8
14,7
35,3
2018
110,2
14,4
34,5
2019
107,4
14,0
33,6
2020
104,5
13,6
32,7
2021
101,7
13,3
31,8
2022
98,8
12,9
30,9
2023
96,1
12,5
30,1
2024
93,4
12,2
29,2
2025
91,0
11,9
28,5
2026
88,8
11,6
27,8
2027
86,9
11,3
27,2
2028
85,4
11,1
26,7
2029
84,1
11,0
26,3
2030
83,2
10,9
26,0
2031
82,6
10,8
25,9
2032
82,4
10,7
25,8
2033
82,4
10,7
25,8
2034
82,6
10,8
25,9
2035
83,0
10,8
26,0
2036
83,5
10,9
26,2
2037
84,1
11,0
26,3
2038
84,6
11,0
26,5
2039
85,0
11,1
26,6
2040
85,2
11,1
26,7
2041
85,3
11,1
26,7

1) Podlegające ubezpieczeniom w związku z wykonywaną działalnością pozarolniczą lub inną
działalnością zarobkową, osoby współpracujące i osoby duchowne, także te, których staż
ubezpieczeniowy jest krótszy niż 6 miesięcy
21

2042
85,2
11,1
26,7
2043
84,9
11,1
26,6
2044
84,4
11,0
26,4
2045
83,7
10,9
26,2
2046
82,9
10,8
26,0
2047
82,0
10,7
25,7
2048
80,9
10,6
25,3
2049
79,8
10,4
25,0
2050
78,5
10,2
24,6
2051
77,2
10,1
24,2
2052
75,9
9,9
23,8
2053
74,7
9,7
23,4
2054
73,5
9,6
23,0
2055
72,4
9,4
22,7
2056
71,3
9,3
22,3
2057
70,4
9,2
22,0
2058
69,6
9,1
21,8
2059
68,9
9,0
21,6
2060
68,2
8,9
21,3

Tabela 3. Wydatki z budżetu państwa na sfinansowanie składek emerytalno-rentowych
za osoby sprawujące osobistą opiekę nad dzieckiem (składki emerytalnej dla osób
nieubezpieczonych):
Wydatki na sfinansowanie składek emerytalno-rentowej za osoby:
Nieubezpieczone
Rok
prowadzące
- jedynie
rolników
Razem
Razem
działalność
emerytalna
w mln zł
w % PKB
2013
321,7
111,2
30,3
463,2
0,03%
2014
1025,0
354,4
113,4
1492,8
0,08%
2015
1084,9
374,7
117,9
1577,5
0,08%
2016
1135,1
394,3
121,1
1650,5
0,08%
2017
1176,4
409,0
123,1
1708,5
0,08%
2018
1215,8
423,0
124,7
1763,5
0,08%
2019
1253,3
436,4
125,9
1815,7
0,08%
2020
1291,2
449,8
127,0
1868,1
0,07%
2021
1332,1
464,3
127,9
1924,3
0,07%
2022
1371,7
478,2
128,7
1978,5
0,07%
2023
1410,0
491,6
129,2
2030,8
0,07%
2024
1448,6
505,1
129,7
2083,3
0,07%
2025
1488,3
518,8
130,3
2137,3
0,07%

2) Podlegające ubezpieczeniom w związku z wykonywaną działalnością pozarolniczą lub inną
działalnością zarobkową, osoby współpracujące i osoby duchowne, także te, których staż
ubezpieczeniowy jest krótszy niż 6 miesięcy
22

2026
1530,2
533,2
130,9
2194,3
0,06%
2027
1575,6
548,7
131,8
2256,1
0,06%
2028
1624,2
565,2
132,9
2322,3
0,06%
2029
1679,0
583,7
134,4
2397,0
0,06%
2030
1740,9
604,6
136,3
2481,9
0,06%
2031
1811,4
628,4
138,8
2578,5
0,06%
2032
1891,3
655,4
141,8
2688,6
0,06%
2033
1979,8
685,3
145,4
2810,5
0,06%
2034
2079,2
719,0
149,5
2947,6
0,06%
2035
2189,5
756,5
154,2
3100,2
0,06%
2036
2310,3
797,9
159,4
3267,6
0,06%
2037
2440,8
842,7
165,0
3448,5
0,06%
2038
2577,2
889,7
170,7
3637,7
0,06%
2039
2720,4
939,2
176,7
3836,3
0,06%
2040
2868,7
990,7
182,7
4042,1
0,06%
2041
3020,2
1043,5
188,6
4252,3
0,07%
2042
3173,0
1097,0
194,4
4464,4
0,07%
2043
3325,8
1150,5
199,9
4676,3
0,07%
2044
3477,4
1203,8
205,1
4886,3
0,07%
2045
3627,0
1256,4
210,0
5093,4
0,07%
2046
3773,9
1308,0
214,5
5296,4
0,07%
2047
3917,9
1358,7
218,6
5495,2
0,07%
2048
4059,1
1408,3
222,5
5689,9
0,07%
2049
4197,6
1457,0
226,0
5880,6
0,07%
2050
4332,9
1504,7
229,2
6066,9
0,07%
2051
4465,4
1551,2
232,2
6248,8
0,07%
2052
4596,0
1597,0
234,9
6427,9
0,07%
2053
4726,7
1642,5
237,5
6606,7
0,07%
2054
4859,4
1688,6
240,1
6788,1
0,07%
2055
4996,2
1735,8
242,9
6974,9
0,07%
2056
5138,7
1785,0
245,7
7169,4
0,07%
2057
5288,5
1836,4
248,9
7373,8
0,07%
2058
5447,4
1890,9
252,3
7590,6
0,07%
2059
5617,2
1949,0
256,1
7822,4
0,07%
2060
5797,3
2011,1
260,3
8068,7
0,07%

Skutki finansowe dla dochodów FUS będą neutralne, ponieważ dotacja z budżetu
państwa na pokrycie składek za osoby sprawujące osobistą opiekę nad dzieckiem
będzie zmniejszała konieczność niezbędnej dotacji uzupełniającej dla funduszu.
Natomiast po 2030 roku w związku z prognozowanym przyrostem siły roboczej
można oczekiwać stopniowego wzrostu dochodów funduszy ubezpieczeniowych
z tytułu składek.
Jednocześnie wzrosną kwoty przekazywane do otwartych funduszy emerytalnych
z tytułu przekazywanych składek.
23

Tabela 4. Kwoty składek przekazywanych do otwartych funduszy emerytalnych:
Rok
Kwota przekazanych składek w mln zł
2013
57,5
2014
202,7
2015
228,3
2016
253,7
2017
262,9
2018
271,8
2019
280,2
2020
288,7
2021
297,9
2022
306,8
2023
315,3
2024
324,0
2025
332,8
2026
342,2
2027
352,3
2028
363,1
2029
375,3
2030
389,1
2031
404,7
2032
422,5
2033
442,1
2034
464,2
2035
488,8
2036
515,7
2037
544,8
2038
575,3
2039
607,2
2040
640,4
2041
674,2
2042
708,5
2043
742,7
2044
776,6
2045
810,1
2046
843,0
2047
875,3
2048
906,9
2049
937,9
2050
968,3
2051
997,9
2052
1027,2
2053
1056,4
2054
1086,1
2055
1116,6
2056
1148,4
2057
1181,8
24

strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7 . 8

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: