eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o środkach ochrony roślin

Rządowy projekt ustawy o środkach ochrony roślin

Rządowy projekt ustawy o środkach ochrony roślin

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 740
  • Data wpłynięcia: 2012-09-12
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o środkach ochrony roślin
  • data uchwalenia: 2013-03-08
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 455

740-cz-II

z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65,
poz. 597). Ponadto, mając na uwadze, że projektowane rozporządzenie określać
będzie wymagania dla sprzętu będącego w eksploatacji, podczas gdy wymagania
dla sprzętu wprowadzanego do obrotu będą regulowały przepisy odrębne,
w projektowanym rozporządzeniu określone zostały jedynie wymagania dotyczące
jego sprawności technicznej. Pominięte zostały natomiast wymagania odnoszące się
do konstrukcji opryskiwaczy.
Proponuje się, aby projektowane rozporządzenie weszło w życie w dniu
1 stycznia 2014 r. (a więc jednocześnie z przepisami rozdziału 5 ustawy z dnia ...
o środkach ochrony roślin dotyczącymi potwierdzania sprawności technicznej sprzętu
przeznaczonego do stosowania środków ochrony roślin), za wyjątkiem przepisów
nakładających obowiązek poddawania badaniom stanu technicznego sprzęt
agrolotniczego i opryskiwaczy montowanych na pojazdach kolejowych (proponuje się
aby przepisy te weszły w życie z dniem 26 listopada 2016 r.). Sprzęt agrolotniczy
oraz opryskiwacze montowane na pojazdach kolejowych nie były objęte do tej pory
obowiązkiem badania sprawności technicznej. Okres przejściowy, proponowany
w projektowanym rozporządzeniu, uwzględnia czas potrzebny przedsiębiorcom i
innym podmiotom dla rozpoczęcia prowadzenia działalności w zakresie
potwierdzania sprawności technicznej tego rodzaju sprzętu oraz przeprowadzenie
badań sprzętu agrolotniczego i opryskiwaczy montowanych na pojazdach
kolejowych, będących obecnie w eksploatacji. Termin ten jest zgodny z terminem
wskazanym w dyrektywie 2009/128/WE, w jakim państwa członkowskie powinny
zapewnić, że będący w użytkowaniu sprzęt przeznaczony do stosowania środków
ochrony roślin został poddany badaniom sprawności technicznej przynajmniej raz.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Uni Europejskiej.
Projektowane rozporządzenie wdraża postanowienia dyrektywy Parlamentu
Europejskiego i Rady 2009/128/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiającej ramy
wspólnotowego działania na rzecz zrównoważonego stosowania pestycydów i w związku
z powyższym jego projekt nie podlega notyfikacji w rozumieniu rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), projekt
14

rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej
Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Zgodnie z art. 6 tej ustawy w Biuletynie
Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi zostaną udostępnione
także wszelkie dokumenty dotyczące prac nad projektem tego rozporządzenia.
Projekt rozporządzenia zostanie ujęty w Wykazie prac legislacyjnych Ministra
Rolnictwa i Rozwoju Wsi.




























15

OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)

1. Podmioty, na które będzie oddziaływać projektowana regulacja
Projektowane rozporządzenie będzie oddziaływać na podmioty zajmujące się
stosowaniem środków ochrony roślin oraz na podmioty prowadzące badania sprzętu
przeznaczonego do stosowania środków ochrony roślin. Projektowane
rozporządzenie nie zmienia w sposób istotny dotychczas obowiązujących wymagań
technicznych dla opryskiwaczy. Wprowadza ono jednak nowe przepisy odnoszące
się do wymagań dla sprzętu agrolotniczego oraz sprzętu montowanego na pojazdach
kolejowych. Stosowanie opryskiwaczy, spełniających wymogi techniczne określone
w projektowanym rozporządzeniu, przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa
operatora opryskiwacza oraz osób trzecich,
mogących mieć kontakt
z opryskiwaczem. Będzie także miało korzystny wpływ na stan środowiska
naturalnego. Prawidłowe nanoszenie na rośliny lub glebę cieczy użytkowej umożliwia
uzyskanie wysokiej efektywności zabiegów ochronnych, co w konsekwencji pozwala
zredukować zużycie środków ochrony roślin. Ma to istotne znaczenie dla czystości
wód i gleby oraz dzięki zmniejszeniu poziomu pozostałości środków ochrony roślin
w płodach rolnych, także dla zdrowia człowieka.

2. Wpływ projektowanej regulacji sektor finansów publicznych, w tym na budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sektor finansów
publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.

3. Wpływ projektowanej regulacji na rynek pracy
Projektowana regulacja nie wpływa na rynek pracy.

4. Wpływ
projektowanej regulacji na
konkurencyjność
gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowane rozporządzenie określa wymagania techniczne dla opryskiwaczy
ciągnikowych i samobieżnych polowych lub sadowniczych oraz opryskiwaczy
montowanych na pojazdach szynowych. Spełnienie powyższych wymagań przez
sprzęt do stosowania środków ochrony roślin zapewnia prawidłowe dozowanie tych
środków oraz zapobiega niekontrolowanemu przedostawaniu się cieczy użytkowej do
środowiska. Ma to istotne znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa konsumentów
żywności pochodzenia roślinnego. Przy właściwym stosowaniu środków ochrony
16

roślin, pozostałości substancji czynnych nie powinny bowiem przekraczać ich
dopuszczalnego poziomu w płodach rolnych. Brak regulacji w tym zakresie może
spowodować postrzeganie żywności produkowanej w naszym kraju jako
niespełniającej standardów dotyczących jakości oraz negatywnie wpływać na jej
konkurencyjność.

5. Wpływ projektowanej regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
sytuację i rozwój regionalny.

6. Wpływ projektowanej regulacji na zdrowie ludzi i na środowisko
Wraz z innymi przepisami projektowanej ustawy o środkach ochrony roślin,
projektowane rozporządzenie będzie miało dodatni wpływ na zdrowie człowieka oraz
na środowisko naturalne. Stosowanie środków ochrony roślin sprzętem sprawnym
technicznie umożliwi uzyskanie wysokiej skuteczności zabiegów, przy jak
najmniejszym zużyciu środków ochrony roślin. Ograniczy to negatywny wpływ
zabiegów chemicznych na środowisko naturalne, w tym na organizmy pożyteczne
oraz zmniejszy poziom pozostałości substancji aktywnych w płodach rolnych.
Spełnienie wymogów, określonych w projekcie rozporządzenia, zapewni także
bezpieczeństwo operatora w czasie pracy oraz transportu opryskiwacza.

7. Konsultacje
Projekt rozporządzenia zostanie skonsultowany z organizacjami społeczno-
-zawodowymi i instytucjami działającymi w obszarze regulowanym rozporządzeniem,
między innymi z: Federacją Branżowych Związków Producentów Rolnych, Federacją
Związków Pracodawców – Dzierżawców i Właścicieli Rolnych, Krajowym
Niezależnym Samorządnym Związkiem Producentów Ziemniaków i Nasion
Rolniczych, Krajowym Związkiem Plantatorów Buraka Cukrowego, Krajowym
Związkiem Plantatorów Chmielu, Krajowym Związkiem Plantatorów Tytoniu,
Krajowym Związkiem Producentów Nasion Ogrodniczych i Materiału Szkółkarskiego,
Krajowym Związkiem Rewizyjnym Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych, Krajowym
Związkiem Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych, Polskim Związkiem
Ogrodniczym, Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych Rolników
i Organizacji Rolniczych, Związkiem Sadowników Polskich, Związkiem Szkółkarzy
Polskich, Związkiem Zawodowym Rolnictwa i Obszarów Wiejskich „Regiony”,
Związkiem Zawodowym Rolników Rzeczypospolitej „Solidarni”, Krajową Radą Izb
17

Rolniczych, Krajową Sekcją Pracowników Ochrony Roślin przy Zarządzie Głównym
Związków Zawodowych Pracowników Rolnictwa RP, Radą Krajową Sekretariatu
Rolnictwa NSZZ „Solidarność”, Stowarzyszeniem Polskich Producentów Środków
Ochrony Roślin, Polskim Związkiem Producentów Chmielu, Polskim Związkiem
Plantatorów Tytoniu, Niezależnym
Samorządnym Związkiem Rolników
Indywidualnych „Solidarność”, Związkiem Zawodowym Rolnictwa „Samoobrona”,
Związkiem Zawodowym Rolników „Ojczyzna”, Związkiem Zawodowym Centrum
Narodowe Młodych Rolników, a także uczelniami rolniczymi i instytutami naukowymi.






























08/23rch
18

strony : 1 ... 20 ... 29 . [ 30 ] . 31 ... 40 ... 61

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: