Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy zmniejszenia procedur niezbędnych przy rejestracji podmiotu gospodarczego, tj. skrócenia z 14 do 3 dni terminu na wydawanie potwierdzenia o nadaniu NIP firmom rozpoczynającym działalność gospodarczą (innym niż osoby fizyczne), zwolnienia pracodawców z obowiązku zgłaszania Państwowej Inspekcji Pracy i Państwowej Inspekcji Sanitarnej informacji o miejscu, rodzaju i zakresie wykonywanej działalności gospodarczej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 720
- Data wpłynięcia: 2012-09-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-11-09
- adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 2
720
rozpoczynające działalność gospodarczą z 14 do 3 dni stanowi rezultat uzgodnień
dokonanych z Ministerstwem Finansów. Zaproponowany 3-dniowy termin jest
aktualnie najkrótszym możliwym terminem, w którym organ skarbowy może w tym
przypadku wykonać nałożone na niego obowiązki. Należy podkreślić, że jakkolwiek
skrócenie terminu z 14 do 3 dni nie prowadzi jeszcze do zupełnego zrównania
sytuacji wszystkich podmiotów w omawianym zakresie, to i tak stanowi korzystną
zmianę dla znacznej liczby podmiotów.
Na marginesie nadmienić należy, że zgodnie z opracowywanym w Ministerstwie
Sprawiedliwości projektem założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o Krajowym
Rejestrze Sądowym i innych ustaw, nadanie numeru NIP dla podmiotów
podlegających wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego odbywać się będzie
niezwłocznie po wpisaniu podmiotu do Rejestru (w tym samym dniu), a zatem
docelowo istniejące różnice zostaną zniwelowane.
Pozostałe organizacje nie przekazały swojego stanowiska.
Przedmiotowy projekt ustawy realizuje skonsultowany społecznie projekt założeń
projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy, ustawy o statystyce publicznej,
ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej i ustawy o zasadach ewidencji
i identyfikacji podatników i płatników.
III. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanych zmian nie będzie wiązało się z koniecznością
zwiększenia wydatków z budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu
terytorialnego.
Określenie sposobu przekazywania danych Państwowej Inspekcji Pracy
i Państwowej Inspekcji Sanitarnej przez Główny Urząd Statystyczny i Zakład
Ubezpieczeń Społecznych pozostawiono do decyzji zainteresowanych instytucji,
albowiem to właśnie te instytucje, w trakcie bezpośrednich ustaleń, wykorzystując
swoje dotychczasowe doświadczenia, będą mogły dobrać taką formę przekazywania
danych, która będzie najbardziej efektywna i najmniej kosztowna.
7
Należy nadmienić, że na podstawie aktualnie obowiązujących przepisów prawa,
w szczególności art. 14 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej
Inspekcji Pracy oraz porozumienia z dnia 5 listopada 2010 r., zawartego między
Głównym Inspektorem Pracy a Prezesem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,
Państwowa Inspekcja Pracy uzyskuje odpowiednie dane z Zakładu Ubezpieczeń
Społecznych na płytach CD. Również Główny Urząd Statystyczny już dziś
dane o zarejestrowanych podmiotach przekazuje Państwowej Inspekcji Pracy na
płytach CD.
Uprawniony pracownik Państwowej Inspekcji Pracy, w ustalonym przez ww.
instytucje terminie, zgłasza się do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub do
Głównego Urzędu Statystycznego po odbiór płyt CD, a następnie dane te są
przetwarzane w systemie informatycznym Państwowej Inspekcji Pracy.
Główny Urząd Statystyczny i Zakład Ubezpieczeń Społecznych mogą przekazywać
dane Państwowej Inspekcji Sanitarnej w sposób analogiczny jak w przypadku
Państwowej Inspekcji Pracy.
Cykliczne przekazywanie przez Główny Urząd Statystyczny i Zakład Ubezpieczeń
Społecznych zaktualizowanej, przetworzonej bazy danych nie będzie zatem
wymagało ponoszenia wydatków na stworzenie systemu informatycznego.
Skrócenie czasu oczekiwania przez podmioty inne niż osoby fizyczne
rozpoczynające działalność gospodarczą na uzyskanie od naczelnika urzędu
skarbowego potwierdzenia o nadaniu numeru NIP z 14 do 3 dni nie będzie
skutkowało koniecznością dokonywania przesunięć etatowych w urzędach
skarbowych.
IV. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wprowadzana regulacja pozytywnie wpłynie na rynek pracy przez ograniczenie
obowiązków obciążających pracodawców i skrócenie czasu oczekiwania na
rozpoczęcie działalności.
V. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowana regulacja pozytywnie wpłynie na funkcjonowanie przedsiębiorstw
8
przez zlikwidowanie dwóch obowiązków zgłoszeniowych obciążających dotychczas
pracodawców. Pracodawcy nie będą już zobowiązani do zgłaszania Państwowej
Inspekcji Pracy i Państwowej Inspekcji Sanitarnej danych o miejscu, rodzaju
i zakresie prowadzonej działalności oraz wszelkich zmian co do miejsca, rodzaju
i zakresu – zwłaszcza zmiany technologii lub profilu produkcji.
Skrócenie czasu oczekiwania na uzyskanie numeru NIP z 14 do 3 dni dla szerokiej
grupy podmiotów innych niż osoby fizyczne rozpoczynające działalność
gospodarczą umożliwi wcześniejsze rozpoczęcie działalności.
Projektowane rozwiązania zarówno pracodawcom, jak i innym niż osoby fizyczne
rozpoczynające działalność gospodarczą podmiotom zobowiązanym do uzyskania
numeru NIP przyniosą oszczędności. I tak:
– w skali roku działalność rozpoczyna ok. 677.700 pracodawców (627.200 osób
fizycznych i 50.500 osób prawnych) obowiązanych do dokonywania zgłoszeń
wobec Państwowej Inspekcji Pracy i Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Likwidacja
obowiązku zgłoszeniowego wobec obu inspekcji powinna przynieść
pracodawcom łącznie oszczędności w kwocie 67 770 000 zł,
– w okresie roku powstaje ok.: 1.800 spółek jawnych, 250 spółek partnerskich,
2.000 spółek komandytowych, 450 spółek komandytowo-akcyjnych, 19.000
spółek z o.o. i 750 spółek akcyjnych. Dla tych podmiotów skrócenie czasu
oczekiwania na uzyskanie numeru NIP z 14 do 3 dni powinno przynieść w skali
roku oszczędności w kwocie 28 923 800 zł.
Tym samym wprowadzana regulacja wpłynie pozytywnie na poziom
konkurencyjności polskiej gospodarki.
VI. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Regulacja pośrednio – przez ułatwienie prowadzenia działalności dla
przedsiębiorców – może pozytywnie wpłynąć na sytuację i rozwój regionalny.
VII. Wpływ regulacji na ograniczenie biurokracji
Projektowana regulacja zmniejsza zakres obowiązków informacyjnych
obciążających pracodawców (w tym przedsiębiorców) i ogranicza wobec nich
procedury biurokratyczne.
9
VIII. Działalność lobbingowa w procesie stanowienia prawa
W trybie ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1014, z późn. zm.) projekt został
udostępniony na stronach internetowych w Biuletynie Informacji Publicznej
Ministerstwa Sprawiedliwości oraz Rządowego Centrum Legislacji – Rządowy
Proces Legislacyjny.
Dotychczas żaden podmiot wykonujący zawodową działalność lobbingową nie
zgłosił zainteresowania pracami nad projektem.
12-08-aa
10
Dokumenty związane z tym projektem:
- 720 › Pobierz plik