eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ratyfikacji Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Kanadą w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu wraz z Protokołem, podpisanych w Ottawie dnia 14 maja 2012 r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Kanadą w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu wraz z Protokołem, podpisanych w Ottawie dnia 14 maja 2012 r.

projekt dotyczy zastosowania metody wyłączenia z progresją dla wszystkich kategorii dochodów, z wyłączeniem dywidend, odsetek, licencji, zysków z przeniesienia własności majątku

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 672
  • Data wpłynięcia: 2012-08-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ratyfikacji Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Kanadą w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu wraz z Protokołem, podpisanych w Ottawie dnia 14 maja 2012 r.
  • data uchwalenia: 2012-10-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1295

672

w państwie, w którym powstają. Państwo rezydencji zobowiązane jest
natomiast do zastosowania odpowiedniej metody, w celu uniknięcia
podwójnego opodatkowania. W przypadku funduszy powierniczych,
wprowadzono limit opodatkowania u ródła wg stawki 15%. Zapisy te
zbieżne są z analogicznymi postanowieniami Umowy z 1987 r.
Art. 21 Unikanie podwójnego opodatkowania
Polska stosowała metodę wyłączenia z progresją w stosunku do kategorii
dochodu uregulowanych w dotychczasowej umowie (z
wyłączeniem
opodatkowania dywidend, licencji oraz odsetek). W nowej Konwencji
również zastosowanie znajdzie metoda wyłączenia z progresją, jako
właściwa dla unikania podwójnego opodatkowania.
W odniesieniu natomiast do dochodów z dywidend, odsetek, należności
licencyjnych i zysków majątkowych – Rzeczpospolita Polska będzie
stosowała metodę zaliczenia proporcjonalnego.
Metoda wyłączenia z progresją polega na tym, że dochód osiągnięty za
granicą jest zwolniony z podatku w kraju rezydencji podatkowej,
natomiast jest brany pod uwagę jedynie przy obliczaniu stawki
podatkowej, według której podatnik będzie zobowiązany rozliczyć
podatek od dochodów uzyskanych w kraju rezydencji podatkowej.
Ustalenie wysokości podatku w takim przypadku następuje w czterech
etapach. Do dochodów podlegających opodatkowaniu dodaje się dochody
zwolnione z opodatkowania. Od tak uzyskanej sumy dochodów oblicza się
kwotę podatku według skali określonej w ustawie o podatku dochodowym
od osób fizycznych. Następnie oblicza się stopę procentową podatku
wyrażającą stosunek kwoty podatku do łącznego dochodu. Wreszcie
uzyskaną w ten sposób stopę procentową podatku stosuje się jako stawkę
podatkową, tylko i wyłącznie do tych dochodów podatnika, które nie są
zwolnione od podatku.
Metoda proporcjonalnego zaliczenia polega na tym, że podatek zapłacony
od dochodu osiągniętego za granicą jest zaliczany na poczet podatku
należnego w
kraju rezydencji podatkowej, obliczonego od całości
dochodów w takiej proporcji, w jakiej dochód ze ródeł zagranicznych
pozostaje w stosunku do całości dochodu podatnika. Ustalenie wysokości

13
podatku w takim przypadku składa się z trzech etapów. Na początku,
zsumowaniu podlegają dochody osiągnięte przez podatnika ze ródeł
przychodów położonych na terytorium Polski z dochodami ze ródeł
przychodów położonych poza terytorium Polski. Następnie od sumy tak
obliczonych dochodów oblicza się podatek dochodowy według skali
określonej w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W trzecim etapie od wyżej obliczonego podatku odejmuje się kwotę
podatku równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie.
Odliczenie to nie może jednak przekroczyć części podatku, która
proporcjonalnie przypada na dochody osiągnięte ze ródeł położonych
poza terytorium Polski w
stosunku do wszystkich opodatkowanych
dochodów podatnika.
Art. 24 Wymiana informacji
Obowiązująca umowa w art. 26 zawiera skróconą wersję przepisów
dotyczących wymiany informacji. Konwencja rozszerzona została
m.in. o zapisy umożliwiające żądanie informacji, nawet jeżeli drugie
Umawiające się Państwo nie potrzebuje ich do własnych celów oraz
informacji znajdujących się w posiadaniu instytucji finansowych
i banków.
Zmiana ta jest zgodna z obowiązującą treścią Modelowej Konwencji
OECD.
IV. Skutki wejścia w życie nowej Konwencji
Podmioty prawa krajowego, których dotyczy Konwencja
Minister Finansów będzie sprawował nadzór nad realizacją Konwencji. Przepisy
Konwencji będą miały zastosowanie do wszystkich przedsiębiorstw i osób
fizycznych uczestniczących w dwustronnych stosunkach między Rzecząpospolitą
Polską a Kanadą oraz do organów polskiej administracji podatkowej stosujących
postanowienia Konwencji w polsko-kanadyjskich stosunkach gospodarczych
i kulturalnych.
Następujące akty prawne są związane z przedmiotową Konwencją:
− ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych
(Dz. U. z 2012 r. poz. 361 i 362, z pó n. zm.) – podmiot i przedmiot
opodatkowania,
ródła przychodów, zwolnienia przedmiotowe, podstawa

14
obliczenia i wysokość podatku, pobór podatku lub zaliczek na podatek przez
płatników, szczególne zasady ustalania dochodu,
− ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych
(Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, z pó n. zm.) – podmiot i przedmiot
opodatkowania, przychody, koszty uzyskania przychodów, zwolnienia
przedmiotowe, podstawa opodatkowania i wysokość podatku, pobór podatku,
− ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r.
Nr 8, poz. 60, z pó n. zm.) – informacje podatkowe, kontrola podatkowa,
tajemnica skarbowa, wymiana informacji z innymi państwami,
− ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym
w administracji (Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954, z pó n. zm.) – udzielanie
pomocy obcemu państwu oraz korzystanie z jego pomocy przy dochodzeniu
należności pieniężnych,
− ustawa z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 2011 r.
Nr 41, poz. 214, z pó n. zm.) – postępowanie kontrolne,
− ustawa z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 2007 r.
Nr 111, poz. 765, z pó n. zm.) – przestępstwa skarbowe i wykroczenia
skarbowe przeciwko obowiązkom podatkowym,
− ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U.
z 2002 r. Nr 101, poz. 926, z pó n. zm.) – przekazywanie danych osobowych
do państwa trzeciego,
− ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72,
poz. 665, z pó n. zm.) – ujawnianie informacji stanowiących tajemnicę
bankową.
Skutki finansowe
Zarówno obecnie obowiązująca Umowa, jak też nowa Konwencja zawierają jako
podstawową metodę wyłączenie z progresją dla wszystkich kategorii dochodów,
z wyłączeniem dywidend, odsetek, licencji, zysków z przeniesienia własności
majątku i „innych dochodów”. Zatem szacuje się, iż wejście w życie nowej
Konwencji nie pociągnie za sobą znacznych skutków budżetowych. Oczekuje się,
iż obniżenie stawek podatku u ródła dla dochodów pasywnych zostanie
zneutralizowane poprzez intensyfikację stosunków gospodarczych po wejściu
w życie korzystniejszych zapisów umownych.

15
Skutki społeczne i gospodarcze
Przewiduje się możliwość ożywienia relacji gospodarczych z uwagi na obniżenie
stawek podatku u ródła dla dochodów pasywnych. Nie przewiduje się
znaczących skutków nowej Konwencji na płaszczy nie społecznej.
Skutki polityczne
Nie przewiduje się znaczących skutków politycznych wejścia w życie nowej
Konwencji, z uwagi na fakt, iż jej zmiany mają głównie charakter techniczny,
dostosowujący postanowienia Umowy z 1987 r. do aktualnej polityki
Umawiających się Państw.
Skutki prawne wejścia w życie Konwencji
Umowa stanie się częścią funkcjonujących już w Polsce mechanizmów wymiany
informacji podatkowych oraz unikania podwójnego opodatkowania. Po jej
wejściu w życie rozszerzeniu ulegnie zakres terytorialny jurysdykcji, z którymi
Polska prowadzi efektywną wymianę informacji podatkowych w odniesieniu do
informacji bankowych.
Postanowienia Konwencji nie są sprzeczne z obowiązującym w Polsce
ustawodawstwem ani z prawem Unii Europejskiej.
Wejście w życie Konwencji nie spowoduje konieczności dokonania zmian
w ustawodawstwie wewnętrznym.
V. Tryb
związania się przez Rzecząpospolitą Polską Umową
Zgodnie z artykułem 12 ustęp 2 ustawy z dnia 14 kwietnia 2000 r. o umowach
międzynarodowych (Dz. U. Nr 39, poz. 443, z pó n. zm.) związanie Konwencją
nastąpi w drodze ratyfikacji, za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, ponieważ
Konwencja ta spełniać będzie przesłanki określone w artykule 89 ustęp 1 punkt 5
Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.


12/07/BS

16
strony : 1 ... 3 . [ 4 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: