Poselski projekt ustawy o Radzie Fiskalnej
projekt dotyczy powołania Rady Fiskalnej instytucji o charakterze opiniodawczo-doradczym
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 611
- Data wpłynięcia: 2012-02-22
- Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 21 dnia 14-09-2012
611
Druk nr 611
Warszawa, 22 lutego 2012 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Pani
Ewa
Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o Radzie Fiskalnej.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Ryszarda Zbrzyznego.
(-) Romuald Ajchler; (-) Leszek Aleksandrzak; (-) Marek Balt; (-) Jacek
Czerniak; (-) Eugeniusz Czykwin; (-) Tomasz Garbowski; (-) Tadeusz
Iwiński; (-) Dariusz Joński; (-) Ryszard Kalisz; (-) Tomasz Kamiński;
(-) Witold Klepacz; (-) Krystyna Łybacka; (-) Zbigniew Matuszczak;
(-) Grzegorz Napieralski; (-) Cezary Olejniczak; (-) Artur Ostrowski;
(-) Stanisława Prządka; (-) Małgorzata Sekuła-Szmajdzińska; (-) Tadeusz
Tomaszewski; (-) Jerzy Wenderlich; (-) Bogusław Wontor; (-) Stanisław
Wziątek; (-) Zbyszek Zaborowski; (-) Ryszard Zbrzyzny.
USTAWA
z dnia ……………………….2012 r.
o Radzie Fiskalnej
Art. 1. 1. Tworzy się Rada Fiskalna, zwaną dalej "Radą", jako organ państwowy
realizujący cele okre lone w ustawie.
2. Siedzibą Rady jest Warszawa.
Art. 2. 1. Do zadań Rady należy w szczególno ci:
1) analizowanie projektu budżetu państwa w zakresie jego spójno ci z
przedstawionymi założeniami oraz prognozami makroekonomicznymi;
2) analizowanie zgodno ci polityki finansowej państwa z cyklem
koniunkturalnym, przy uwzględnieniu długoterminowej wypłacalno ci systemu
finansów publicznych;
3) analizowanie zgodno ci polityki finansowej państwa z obowiązującymi regułami
fiskalnymi oraz ze zobowiązaniami międzynarodowymi Polski;
4) analizowanie skutków ekonomicznych i budżetowych projektów aktów
normatywnych, w szczególno ci tych, których skutkiem finansowym może być
zwiększenie wydatków lub zmniejszenie dochodów jednostek sektora finansów
publicznych w stosunku do wielko ci wynikających z obowiązujących
przepisów;
5) informowanie Sejmu, Senatu, Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w
przedmiocie wiarygodno ci i jako ci systemu finansów publicznych w Polsce;
6) informowanie Sejmu i Senatu o podejmowanych przez Radę działaniach, w
szczególno ci o opracowanych analizach;
7) informowanie opinii publicznej o podejmowanych przez Radę działaniach;
8) promowanie debaty publicznej o podejmowanych przez Radę działaniach;
9) rozpowszechnianie opracowań, analiz i publikacji Rady.
2. Rada przedstawia Sejmowi, Senatowi i Prezydentowi Rzeczypospolitej
Polskiej, nie później niż do 31 maja roku następnego, informację z rocznej
działalno ci Rady. Nad informacją w Sejmie i Senacie nie przeprowadza się
głosowania.
Art. 3. 1. Rada otrzymuje do zaopiniowania założenia projektu budżetu
państwa oraz projekt ustawy budżetowej przed przedstawieniem ich Radzie
Ministrów, w terminie odpowiednim do wydania opinii. Rada wydaje opinię przed
przyjęciem dokumentów przez Radę Ministrów.
2. W przypadku wyrażenia opinii przez Radę, Minister Finansów ma
obowiązek odniesienia się do tej opinii oraz dołączenia jej do założeń projektu
budżetu państwa oraz projektu ustawy budżetowej.
3. Przed uchwaleniem ustawy budżetowej, Sejm jest obowiązany odnie ć się do
załączonej opinii Rady.
Art. 4. 1. Rada otrzymuje do zaopiniowania plany wieloletnie przed ich
przyjęciem przez Radę Ministrów, w terminie odpowiednim do wydania opinii.
Rada wydaje opinię przed przyjęciem planu przez Radę Ministrów.
2. Rada ma prawo dokonywać oceny planowania i gospodarowania rodkami
publicznymi w jednostkach sektora finansów publicznych.
3. Wykonując uprawnienie, o którym mowa w ust. 2, Rada ma prawo wglądu
do wszelkich dokumentów, informacji i danych oraz do innych materiałów
związanych z funkcjonowaniem jednostek sektora finansów publicznych.
4. Wykonując uprawnienie, o którym mowa w ust. 2, Rada wydaje opinię, którą
przekazuje Ministrowi Finansów.
Art. 5. 1. W skład Rady wchodzi trzech członków powoływanych przez Sejm,
po jednym na wniosek Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Prezesa Narodowego
Banku Polskiego oraz Prezesa Polskiej Akademii Nauk, spo ród osób
wyróżniających się wiedzą i
do wiadczeniem w zakresie systemu finansów
publicznych.
2. Członek Rady przed objęciem obowiązków w Radzie składa przed organem
powołującym przysięgę następującej tre ci:
"Obejmując obowiązki członka Rady Fiskalnej przysięgam uroczyście, że będę działać z pełną
bezstronnością, posiadaną wiedzą i doświadczeniem w zakresie systemu finansów publicznych."
3. Przewodniczącym Rady, jest członek Rady, powołany na wniosek
Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
4. Przewodniczący Rady zwołuje i przewodniczy posiedzeniom plenarnym
Rady.
5. Przewodniczącego zastępuje wyznaczony przez niego członek Rady, a je li
żaden członek Rady nie został wyznaczony, wtedy zastępuje go członek Rady,
który został wybrany na wniosek Prezesa Narodowego Banku Polskiego.
6. Kadencja członków Rady trwa 6 lat, licząc od dnia powołania ostatniego
członka. Co 2 lata zmienia się 1/3 składu Rady. Członkowie Rady pełnią swe
funkcje do czasu powołania następców.
6. Członek Rady nie może być powołany na kolejną kadencję.
7. Członka Rady można odwołać wyłącznie w przypadku:
1) zrzeczenia się swej funkcji;
2) choroby trwale uniemożliwiającej sprawowanie funkcji;
3) skazania prawomocnym wyrokiem za popełnione umy lnie przestępstwo lub
przestępstwo skarbowe.
8. W ciągu trzech miesięcy od odwołania członka Rady lub jego mierci przed
upływem kadencji, Sejm na wniosek odpowiednio Prezydenta Rzeczypospolitej
Polskiej, Prezesa Narodowego Banku Polskiego, Prezesa Polskiej Akademii Nauk,
powołuje nowego członka Rady na okres do końca tej kadencji.
Art. 6. 1. W okresie kadencji członek Rady nie może zajmować żadnych innych
stanowisk i podejmować działalno ci zarobkowej lub publicznej poza pracą
naukową, dydaktyczną lub twórczo cią autorską, a za zgodą Rady może działać w
organizacjach międzynarodowych.
2. Członek Rady będący członkiem partii politycznej lub związku zawodowego,
obowiązany jest na okres kadencji w Radzie zawiesić działalno ć w tej partii lub w
tym związku, pod rygorem odwołania z Rady.
3. Członkom Rady przysługuje wynagrodzenie w wysoko ci równej
wynagrodzeniu wiceprezesów NBP. Wynagrodzenie to przysługuje również w
ciągu 3 miesięcy od daty wyga nięcia kadencji, z wyjątkiem, gdy powodem
odwołania jest skazanie prawomocnym wyrokiem za popełnione umy lnie
przestępstwo lub przestępstwo skarbowe.
Art. 7. 1. Rada obraduje na posiedzeniach plenarnych.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 611 › Pobierz plik