eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami

projekt dotyczy wyeliminowania wątpliwości interpretacyjnych pojawiających się przy kwalifikowaniu nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego na cele obronności i bezpieczeństwa państwa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 561
  • Data wpłynięcia: 2012-06-19
  • Uchwalenie: wycofany dnia 02-04-2014

561


Druk nr 561

Warszawa, 15 czerwca 2012 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja




Pani

Ewa
Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej



Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:


- o zmianie ustawy o gospodarce
nieruchomościami.

Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy panią poseł Renatę Zarembę.



(-) Małgorzata Adamczak; (-) Jerzy Budnik; (-) Joanna Fabisiak; (-) Iwona
Guzowska; (-) Agnieszka Hanajczyk; (-) Marek Hok; (-) Maria Małgorzata
Janyska; (-) Bożena Kamińska; (-) Agnieszka Kołacz-Leszczyńska; (-) Ewa
Kołodziej; (-) Zbigniew Konwiński; (-) Krzysztof Kwiatkowski; (-) Józef
Lassota; (-) Tomasz Lenz; (-) Zofia Ławrynowicz; (-) Katarzyna Matusik-
Lipiec;
(-) Izabela
Katarzyna
Mrzygłocka;
(-)


Killion Munyama;
(-) Konstanty Oświęcimski; (-) Witold Pahl; (-) Lucjan Marek Pietrzczyk;
(-) Dorota Rutkowska; (-) Bożena Sławiak; (-) Paweł Suski; (-) Bożena
Szydłowska; (-) Tomasz Szymański; (-) Monika Wielichowska; (-) Marek
Wójcik; (-) Renata Zaremba; (-) Ewa muda-Trzebiatowska.
USTAWA
z dnia ……..
o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami


Art. 1. W ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2010
r. Nr 102, poz. 651, z późn. zm.1)) art. 91 otrzymuje brzmienie:
„Art. 91. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje nieruchomości
oddawanych w użytkowanie wieczyste lub trwały zarząd na cele obronności i bezpieczeństwa
państwa, uwzględniając ich przeznaczenie, sposób ich wykorzystywania, zagospodarowania,
wyposażenie i lokalizację.”
Art. 2. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 91 ustawy, o której
mowa w art. 1, zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych
na podstawie art. 91 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
Art. 3. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
















1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 106, poz. 675, Nr 143,
poz. 963, Nr 155, poz. 1043, Nr 197 poz. 1307 i Nr 200 poz. 1323 oraz z 2011 r., z 2011 r. Nr 64, poz. 341, Nr
106, poz. 622, Nr 135, poz. 789, Nr 129, poz. 732, Nr 187, poz. 1110, Nr 163, poz. 981, Nr 224, poz. 1337.
UZASADNIENIE
Celem projektowanej zmiany jest wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych
pojawiających się przy kwalifikowaniu nieruchomości stanowiących własność Skarbu
Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego na cele obronności i bezpieczeństwa
państwa.
Zmiany zostały zainicjowane w związku z pojawiającymi się w praktyce
rozbieżnościami przy ustalaniu wysokości opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego
nieruchomości położonych w granicach portów morskich o szczególnym znaczeniu dla
gospodarki narodowej (Gdańsk, Gdynia, Szczecin i winoujście). W przypadku
nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste położonych w granicach portów morskich
w Gdańsku i Gdyni zastosowano stawkę opłaty rocznej w wysokości 0,3% ceny
nieruchomości gruntowej, czyli najniższą stawkę opłat rocznych, przewidzianą dla
nieruchomości oddanych na cele obronności i bezpieczeństwa państwa. Natomiast w
przypadku portów Szczecin i winoujście pobierana jest opłata roczna ustalona z
zastosowaniem najwyższej stawki procentowej w wysokości 3% ceny nieruchomości
gruntowej. Takie zróżnicowanie sytuacji prawnej podmiotów o identycznym statusie
prawnym jest nieuzasadnione. Zaproponowana zmiana ma zatem na celu ujednolicenie
praktyki przy kwalifikowaniu, które nieruchomości mogą być oddawane na cele obronności i
bezpieczeństwa państwa w użytkowanie wieczyste, co tym samym umożliwi rzetelne i
zgodnie z przepisami ustalenie stawek opłat rocznych z tego tytułu. Analogiczna sytuacja
dotyczy nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostek samorządu
terytorialnego oddawanych na cele obronności i bezpieczeństwa państwa w trwały zarząd. W
związku z powyższym zaproponowane w projekcie zmiany będą skutkowały również w
odniesieniu do kwalifikowania na cele obronności i bezpieczeństwa państwa nieruchomości
oddawanych w trwały zarząd na rzecz jednostek organizacyjnych nie posiadających
osobowości prawnej.
Należy zauważyć, że źródłem wątpliwości powstających na tle obecnie
obowiązujących w omawianym zakresie regulacji jest nomenklatura stosowana w
poszczególnych przepisach ustawy o gospodarce nieruchomościami (zwana dalej „uogn”).
Ustawodawca posługuje się bowiem zarówno pojęciem nieruchomości „niezbędnej” na cele
obronności i bezpieczeństwa państwa (art. 91 uogn), jak i „oddanej” na cele obronności i
bezpieczeństwa państwa (art. 72 ust. 3 pkt 1 i art. 83 ust. 2 pkt 1 uogn). Takie rozróżnienie
powoduje wątpliwości, czy pojęcia te są tożsame, tj. czy uprawnionym jest pogląd, że na cele
obronności i bezpieczeństwa państwa oddaje się tylko te nieruchomości, które zostały
wyszczególnione w zamkniętym katalogu nieruchomości niezbędnych dla obronności i
bezpieczeństwa państwa, zawartym w wydanym na podstawie upoważnienia zawartego w art.
91 uogn rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 24 sierpnia 2004 r. w sprawie określenia
rodzajów nieruchomości uznawanych za niezbędne na cele obronności i bezpieczeństwa
państwa (Dz. U. Nr 207, poz. 2107)
. W orzecznictwie sądów i w praktyce gospodarowania
nieruchomościami przez właściwe organy pojawiły się niejednolite poglądy na ww. kwestię.
W rezultacie zachodzą przypadki, gdy na cele obronności i bezpieczeństwa państwa
kwalifikowane i oddawane są nieruchomości, które nie są ujęte w katalogu nieruchomości
niezbędnych na takie cele lub takie nieruchomości, które w praktyce nie mają funkcji
wyłącznie obronnej, a pełnią funkcję mieszaną z przewagą funkcji nie związanych z celem
obronnym (np. funkcję gospodarczą, komercyjną i obronną), gdyż użytkowane są przez
przedsiębiorców realizujących tylko pewien zakres zadań na rzecz obronności państwa.
Osiągnięcie zamierzonego celu polegającego na ujednoliceniu i zdyscyplinowaniu
praktyki kwalifikowania nieruchomości publicznych na cele, które uzasadniają wnoszenie
najniższych opłat rocznych nastąpi poprzez wprowadzenie zmian polegających na
zharmonizowaniu pojęć stosowanych w art. 72 ust. 3 pkt 1 i art. 83 ust. 2 pkt 1 uogn oraz w
rozporządzeniu wykonawczym szczegółowo określającym rodzaje nieruchomości
wykorzystywanych na cele obronności i bezpieczeństwa państwa. Stąd w przedłożonym
projekcie zaproponowano zmianę brzmienia upoważnienia ustawowego do wydania
rozporządzenia zawartego w art. 91 uogn w sposób nawiązujący i spójny z nomenklaturą
stosowaną w art. 72 ust. 3 pkt 1 i art. 83 ust. 2 pkt 1 uogn. Konsekwencją tej zmiany będzie
konieczność wydania przez Radę Ministrów nowego rozporządzenia, w którym określony
zostanie, tak jak dotychczas, zamknięty katalog rodzajów nieruchomości oddawanych w
użytkowanie wieczyste lub w trwały zarząd na cele obronności i bezpieczeństwa państwa,
który zapewni jednolitą praktykę kwalifikowania nieruchomości na te cele.
Uwzględniając zasady techniki prawodawczej, w art. 2 przedłożonego projektu
zawarto przepis przejściowy przesądzający o terminie obowiązywania dotychczasowych
przepisów wykonawczych do czasu wydania nowej regulacji w tym zakresie.
Z uwagi na pilną potrzebę ujednolicenia praktyki kwalifikowania nieruchomości na
cele obronności i bezpieczeństwa państwa, co będzie skutkowało zapewnieniem równości
wobec prawa podmiotów, które użytkują tego rodzaju nieruchomości, zaproponowano aby
ustawa weszła w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Ustawa powoduje nieznaczne skutki finansowe dla budżetu państwa. Przedmiot
projektowanej regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.


Warszawa, 26 czerwca 2012 r.
BAS-WAPEiM-1604/12



Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej



Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami (przedstawiciel
wnioskodawcy: poseł Renata Zaremba)



Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2012 r. poz. 32)
sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy przewiduje zmianę art. 91 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997
r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651, ze
zmianami). Przepis ten zawiera upoważnienie do wydania rozporządzenia w
sprawie określenia rodzajów nieruchomości uznawanych za niezbędne na cele
obronności i bezpieczeństwa państwa. Proponowana ustawa ma usunąć
wątpliwości interpretacyjne dotyczące zmienianego przepisu.
Proponowana ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.

2.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Kwestie stanowiące przedmiot projektu ustawy nie są regulowane
prawem Unii Europejskiej.

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa

Unii Europejskiej
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje kwestii zawartych w przepisach
opiniowanego projektu.



strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: