Rządowy projekt ustawy o obowiązkach w zakresie informowania o zużyciu energii przez produkty wykorzystujące energię
Rządowy projekt ustawy o obowiązkach w zakresie informowania o zużyciu energii przez produkty wykorzystujące energię
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 533
- Data wpłynięcia: 2012-06-25
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o obowiązkach w zakresie informowania o zużyciu energii przez produkty wykorzystujące energię
- data uchwalenia: 2012-09-14
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1203
533
– Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych LEWIATAN,
– Business Centre Club,
– Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej,
– Związku Rzemiosła Polskiego.
W trybie art. 7 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa, uwagi do projektu ustawy zgłosił CECED Polska;
Związek Pracodawców AGD. Uwagi zostały w większości uwzględnione
w projekcie.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
24
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
1) dostawcy produktów wykorzystujących energię, na których nałożono obowiązki
w zakresie informowania o zużyciu energii przez produkty wykorzystujące
energię,
2) dystrybutorzy produktów wykorzystujących energię,
3) użytkownicy produktów wykorzystujących energię,
4) Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w zakresie obowiązku
monitorowania funkcjonowania systemu kontroli produktów wykorzystujących
energię,
5) wojewódzcy inspektorzy Inspekcji Handlowej, Prezes Urzędu Komunikacji
Elektronicznej w zakresie prowadzenia kontroli produktów wykorzystujących
energię.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych
Projekt ustawy został udostępniony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej
Rządowego Centrum Legislacji, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169,
poz. 1414, z późn. zm.). Ponadto projekt ustawy został przesłany do konsultacji do
następujących instytucji:
–
Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”,
–
Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych,
– Forum
Związków Zawodowych,
–
Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych LEWIATAN,
–
Business Centre Club,
–
Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej,
– Związku Rzemiosła Polskiego.
3. Wpływ regulacji na:
3. 1. Sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
25
Wejście w życie ustawy wiąże się z koniecznością utworzenia systemu kontroli
wykonywania obowiązków w zakresie informowania o zużyciu energii oraz
innych podstawowych zasobów przez produkty wykorzystujące energię. Zgodnie
z art. 11 dyrektywy 2010/30/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 maja
2010 r. w sprawie wskazania poprzez etykietowanie oraz standardowe informacje
o produkcie, zużycia energii oraz innych zasobów przez produkty związane
z energią (Dz. Urz. UE L 153 z 18.06.2010, str. 1), Komisji Europejskiej
powierzono uprawnienia do przyjmowania aktów delegowanych na produkty
wykorzystujące energię do dnia 19 czerwca 2015 r. W związku z tym należy się
spodziewać, iż zakres produktów objętych wymaganiami etykietowania zostanie
znacznie rozszerzony. Będą to bowiem nie tylko urządzenia gospodarstwa
domowego, jak dotychczas, ale również inne produkty, jak np. sprzęt
elektroniczny.
Jakkolwiek wejście w życie dyrektywy oraz aktów delegowanych wydanych na jej
podstawie wiąże się z koniecznością sprawdzania spełniania wymagań w zakresie
etykietowania ustanowionych w tych przepisach, to należy podkreślić, że
produkty te objęte są już w pewnym stopniu kontrolą zgodnie z przepisami
rozdziału 6 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności.
Niezbędne będzie jednak rozszerzenie zakresu kontrolowanych parametrów tych
produktów. Konieczne będzie także rozszerzenie nadzoru rynku w Polsce,
zwłaszcza w związku z objęciem kontrolą dodatkowych produktów.
Zarówno rozszerzenie zakresu kontroli produktów, dla których określono
szczegółowe wymagania w dyrektywie z dnia 21 października 2009 r.
ustanawiającej ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla
produktów związanych z energią (Dz. Urz. UE z 31.10.2009, L 285/10), jak
również wprowadzenie nowych produktów objętych zakresem kontroli, powoduje
konieczność zwiększenia środków finansowych, jakimi dysponują organy
tworzące system kontroli produktów wykorzystujących energię (tj. zwiększenie
zasobów kadrowych oraz inne koszty związane z przeprowadzaniem badań
laboratoryjnych).
Projekt ustawy nakłada na Prezesa UOKiK obowiązki w zakresie pełnienia funkcji
organu monitorującego system kontroli produktów wykorzystujących energię,
takie jak:
26
1) monitorowanie wykonywania obowiązków w zakresie informowania
o zużyciu energii oraz innych podstawowych zasobów przez produkty
wykorzystujące energię,
2) współpraca z organami kontrolującymi,
3) gromadzenie informacji o wynikach kontroli produktów wykorzystujących
energię,
4) przygotowywanie, zgodnie z przepisami odrębnymi, okresowych planów
kontroli przeprowadzanych przez organy kontrolujące.
Prezes UOKiK na podstawie wyników monitorowania sporządza co cztery lata
sprawozdanie z wykonania obowiązków określonych w ustawie i przekazuje je
Komisji Europejskiej w terminie do dnia 30 czerwca danego roku, w którym
sprawozdanie sporządzono.
Zgodnie z art. 10 projektu ustawy wojewódzcy inspektorzy Inspekcji Handlowej
oraz Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej będą pełnić funkcje organów
kontrolujących. Organy te będą prowadzić kontrolę w zakresie wymagań
dotyczących etykietowania produktów wykorzystujących energię w oparciu
o przepisy projektowanej ustawy, jak również aktów delegowanych wydanych na
poszczególne produkty. Akty delegowane określają bowiem wymagania
dotyczące sporządzania dokumentacji technicznej oraz stosowania etykiet i kart,
a także procedurę weryfikacji do celów nadzoru rynku produktów
wykorzystujących energię.
Organy kontrolujące będą prowadzić kontrolę u dostawcy, dystrybutora lub
dystrybutora, reklamującego produkt wykorzystujący energię, w szczególności
w postaci reklamy prasowej, elektronicznej, programach radiowych
i telewizyjnych lub innych środkach komunikacji elektronicznej
i zamieszczającego w tej reklamie informacje o cenie tego produktu lub zużyciu
przez niego energii.
Zgodnie z projektowaną ustawą do zadań organów kontrolujących będzie należała
kontrola wykonania obowiązków, o których mowa w art. 4, a art. 5 i art. 7 ust. 1
ustawy oraz przestrzegania zakazów, o których mowa w art. 6 ustawy. Należy
podkreślić, iż będzie się to wiązało również z koniecznością przeprowadzania
badań laboratoryjnych, np. w celu weryfikacji rzetelności informacji zawartej na
27
etykiecie i karcie i jej zgodności z parametrami technicznymi produktu
wykorzystującego energię.
Powierzenie funkcji kontrolnych wojewódzkim inspektorom Inspekcji Handlowej
oraz Prezesowi Urzędu Komunikacji Elektronicznej jest związane
z dotychczasowymi zadaniami realizowanymi przez te instytucje. Prowadzą one
w ramach swoich kompetencji kontrolę produktów wykorzystujących energię
w zakresie wymagań dotyczących ekoprojektu dla produktów wykorzystujących
energię w ramach dyrektywy 2009/125/EC. Należy zauważyć, iż są to często
produkty objęte również wymaganiami w
zakresie etykietowania. Zatem
połączenie kontroli wymagań w zakresie ekoprojektu z kontrolą wymagań
w zakresie etykietowania pozwoli uniknąć dublowania niektórych czynności
kontrolnych i powinno wpłynąć pozytywnie na efektywność systemu kontroli.
Przyjęto, iż wojewódzcy inspektorzy Inspekcji Handlowej będą prowadzić
kontrolę wszystkich produktów wykorzystujących energię objętych wymaganiami
w zakresie etykietowania, z wyjątkiem produktów objętych właściwością Urzędu
Komunikacji Elektronicznej na podstawie ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo
telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800, z późn. zm.). W projektowanej
ustawie (tj. poprzez zmianę ustawy – Prawo telekomunikacyjne) Prezesowi
Urzędu Komunikacji Elektronicznej została powierzona kontrola odbiorników
telewizyjnych, o których mowa w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE)
nr 1062/2010 z dnia 28 września 2010 r. uzupełniającym dyrektywę Parlamentu
Europejskiego i Rady 2010/30/UE w
odniesieniu do etykiet efektywności
energetycznej dla telewizorów (Dz. Urz. UE L 314 z 30.11.2010, str. 64).
W przypadku wojewódzkich inspektorów Inspekcji Handlowej na chwilę obecną
kontrola będzie dotyczyła produktów wykorzystujących energię wprowadzanych
do obrotu lub oddawanych do użytku w zakresie wymienionym w następujących
aktach delegowanych:
a) rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 1059/2010 z dnia 28 września
2010 r. uzupełniającym dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady
2010/30/UE w odniesieniu do etykiet efektywności energetycznej dla
zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych (Dz. Urz. UE L 314
z 30.11.2010, str. 1),
28
– Business Centre Club,
– Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej,
– Związku Rzemiosła Polskiego.
W trybie art. 7 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa, uwagi do projektu ustawy zgłosił CECED Polska;
Związek Pracodawców AGD. Uwagi zostały w większości uwzględnione
w projekcie.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
24
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
1) dostawcy produktów wykorzystujących energię, na których nałożono obowiązki
w zakresie informowania o zużyciu energii przez produkty wykorzystujące
energię,
2) dystrybutorzy produktów wykorzystujących energię,
3) użytkownicy produktów wykorzystujących energię,
4) Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w zakresie obowiązku
monitorowania funkcjonowania systemu kontroli produktów wykorzystujących
energię,
5) wojewódzcy inspektorzy Inspekcji Handlowej, Prezes Urzędu Komunikacji
Elektronicznej w zakresie prowadzenia kontroli produktów wykorzystujących
energię.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych
Projekt ustawy został udostępniony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej
Rządowego Centrum Legislacji, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169,
poz. 1414, z późn. zm.). Ponadto projekt ustawy został przesłany do konsultacji do
następujących instytucji:
–
Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”,
–
Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych,
– Forum
Związków Zawodowych,
–
Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych LEWIATAN,
–
Business Centre Club,
–
Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej,
– Związku Rzemiosła Polskiego.
3. Wpływ regulacji na:
3. 1. Sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
25
Wejście w życie ustawy wiąże się z koniecznością utworzenia systemu kontroli
wykonywania obowiązków w zakresie informowania o zużyciu energii oraz
innych podstawowych zasobów przez produkty wykorzystujące energię. Zgodnie
z art. 11 dyrektywy 2010/30/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 maja
2010 r. w sprawie wskazania poprzez etykietowanie oraz standardowe informacje
o produkcie, zużycia energii oraz innych zasobów przez produkty związane
z energią (Dz. Urz. UE L 153 z 18.06.2010, str. 1), Komisji Europejskiej
powierzono uprawnienia do przyjmowania aktów delegowanych na produkty
wykorzystujące energię do dnia 19 czerwca 2015 r. W związku z tym należy się
spodziewać, iż zakres produktów objętych wymaganiami etykietowania zostanie
znacznie rozszerzony. Będą to bowiem nie tylko urządzenia gospodarstwa
domowego, jak dotychczas, ale również inne produkty, jak np. sprzęt
elektroniczny.
Jakkolwiek wejście w życie dyrektywy oraz aktów delegowanych wydanych na jej
podstawie wiąże się z koniecznością sprawdzania spełniania wymagań w zakresie
etykietowania ustanowionych w tych przepisach, to należy podkreślić, że
produkty te objęte są już w pewnym stopniu kontrolą zgodnie z przepisami
rozdziału 6 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności.
Niezbędne będzie jednak rozszerzenie zakresu kontrolowanych parametrów tych
produktów. Konieczne będzie także rozszerzenie nadzoru rynku w Polsce,
zwłaszcza w związku z objęciem kontrolą dodatkowych produktów.
Zarówno rozszerzenie zakresu kontroli produktów, dla których określono
szczegółowe wymagania w dyrektywie z dnia 21 października 2009 r.
ustanawiającej ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla
produktów związanych z energią (Dz. Urz. UE z 31.10.2009, L 285/10), jak
również wprowadzenie nowych produktów objętych zakresem kontroli, powoduje
konieczność zwiększenia środków finansowych, jakimi dysponują organy
tworzące system kontroli produktów wykorzystujących energię (tj. zwiększenie
zasobów kadrowych oraz inne koszty związane z przeprowadzaniem badań
laboratoryjnych).
Projekt ustawy nakłada na Prezesa UOKiK obowiązki w zakresie pełnienia funkcji
organu monitorującego system kontroli produktów wykorzystujących energię,
takie jak:
26
1) monitorowanie wykonywania obowiązków w zakresie informowania
o zużyciu energii oraz innych podstawowych zasobów przez produkty
wykorzystujące energię,
2) współpraca z organami kontrolującymi,
3) gromadzenie informacji o wynikach kontroli produktów wykorzystujących
energię,
4) przygotowywanie, zgodnie z przepisami odrębnymi, okresowych planów
kontroli przeprowadzanych przez organy kontrolujące.
Prezes UOKiK na podstawie wyników monitorowania sporządza co cztery lata
sprawozdanie z wykonania obowiązków określonych w ustawie i przekazuje je
Komisji Europejskiej w terminie do dnia 30 czerwca danego roku, w którym
sprawozdanie sporządzono.
Zgodnie z art. 10 projektu ustawy wojewódzcy inspektorzy Inspekcji Handlowej
oraz Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej będą pełnić funkcje organów
kontrolujących. Organy te będą prowadzić kontrolę w zakresie wymagań
dotyczących etykietowania produktów wykorzystujących energię w oparciu
o przepisy projektowanej ustawy, jak również aktów delegowanych wydanych na
poszczególne produkty. Akty delegowane określają bowiem wymagania
dotyczące sporządzania dokumentacji technicznej oraz stosowania etykiet i kart,
a także procedurę weryfikacji do celów nadzoru rynku produktów
wykorzystujących energię.
Organy kontrolujące będą prowadzić kontrolę u dostawcy, dystrybutora lub
dystrybutora, reklamującego produkt wykorzystujący energię, w szczególności
w postaci reklamy prasowej, elektronicznej, programach radiowych
i telewizyjnych lub innych środkach komunikacji elektronicznej
i zamieszczającego w tej reklamie informacje o cenie tego produktu lub zużyciu
przez niego energii.
Zgodnie z projektowaną ustawą do zadań organów kontrolujących będzie należała
kontrola wykonania obowiązków, o których mowa w art. 4, a art. 5 i art. 7 ust. 1
ustawy oraz przestrzegania zakazów, o których mowa w art. 6 ustawy. Należy
podkreślić, iż będzie się to wiązało również z koniecznością przeprowadzania
badań laboratoryjnych, np. w celu weryfikacji rzetelności informacji zawartej na
27
etykiecie i karcie i jej zgodności z parametrami technicznymi produktu
wykorzystującego energię.
Powierzenie funkcji kontrolnych wojewódzkim inspektorom Inspekcji Handlowej
oraz Prezesowi Urzędu Komunikacji Elektronicznej jest związane
z dotychczasowymi zadaniami realizowanymi przez te instytucje. Prowadzą one
w ramach swoich kompetencji kontrolę produktów wykorzystujących energię
w zakresie wymagań dotyczących ekoprojektu dla produktów wykorzystujących
energię w ramach dyrektywy 2009/125/EC. Należy zauważyć, iż są to często
produkty objęte również wymaganiami w
zakresie etykietowania. Zatem
połączenie kontroli wymagań w zakresie ekoprojektu z kontrolą wymagań
w zakresie etykietowania pozwoli uniknąć dublowania niektórych czynności
kontrolnych i powinno wpłynąć pozytywnie na efektywność systemu kontroli.
Przyjęto, iż wojewódzcy inspektorzy Inspekcji Handlowej będą prowadzić
kontrolę wszystkich produktów wykorzystujących energię objętych wymaganiami
w zakresie etykietowania, z wyjątkiem produktów objętych właściwością Urzędu
Komunikacji Elektronicznej na podstawie ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo
telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800, z późn. zm.). W projektowanej
ustawie (tj. poprzez zmianę ustawy – Prawo telekomunikacyjne) Prezesowi
Urzędu Komunikacji Elektronicznej została powierzona kontrola odbiorników
telewizyjnych, o których mowa w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE)
nr 1062/2010 z dnia 28 września 2010 r. uzupełniającym dyrektywę Parlamentu
Europejskiego i Rady 2010/30/UE w
odniesieniu do etykiet efektywności
energetycznej dla telewizorów (Dz. Urz. UE L 314 z 30.11.2010, str. 64).
W przypadku wojewódzkich inspektorów Inspekcji Handlowej na chwilę obecną
kontrola będzie dotyczyła produktów wykorzystujących energię wprowadzanych
do obrotu lub oddawanych do użytku w zakresie wymienionym w następujących
aktach delegowanych:
a) rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 1059/2010 z dnia 28 września
2010 r. uzupełniającym dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady
2010/30/UE w odniesieniu do etykiet efektywności energetycznej dla
zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych (Dz. Urz. UE L 314
z 30.11.2010, str. 1),
28
Dokumenty związane z tym projektem:
- 533 › Pobierz plik