Rządowy projekt ustawy o obowiązkach w zakresie informowania o zużyciu energii przez produkty wykorzystujące energię
Rządowy projekt ustawy o obowiązkach w zakresie informowania o zużyciu energii przez produkty wykorzystujące energię
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 533
- Data wpłynięcia: 2012-06-25
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o obowiązkach w zakresie informowania o zużyciu energii przez produkty wykorzystujące energię
- data uchwalenia: 2012-09-14
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1203
533
b) rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 1060/2010 z dnia 28 września
2010 r. uzupełniającym dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady
2010/30/UE w odniesieniu do etykiet efektywności energetycznej dla urządzeń
chłodniczych dla gospodarstw domowych (Dz. Urz. UE L 314 z 30.11.2010,
str. 17),
c) rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 1061/2010 z dnia 28 września
2010 r. uzupełniającym dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady
2010/30/UE w odniesieniu do etykiet efektywności energetycznej dla pralek
dla gospodarstw domowych (Dz. Urz. UE L 314 z 30.11.2010, str. 47),
d) rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 626/2011 z dnia 4 maja 2011 r.
uzupełniającym dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE
w odniesieniu do etykiet efektywności energetycznej dla klimatyzatorów
(Dz. Urz. UE L 178 z 06. 07. 2011, str. 1).
Stworzenie systemu kontroli i w ślad za tym rozszerzenie obowiązków Prezesa
Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Wojewódzkich Inspektorów
Inspekcji Handlowej oraz Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej jest
konsekwencją konieczności wdrożenia art. 15 dyrektywy, który nakłada na
państwa członkowskie obowiązek w zakresie ustanowienia sankcji za naruszenia
przepisów dotyczących etykietowania produktów wykorzystujących energię oraz
zapewnienia wykonania tych przepisów. Celem nowych zadań organów
kontrolujących oraz organu monitorującego jest przeciwdziałanie wprowadzaniu
do obrotu lub oddawaniu do użytku produktów wykorzystujących energię, do
których nie dołączono etykiety i karty oraz dla których nie sporządzono
dokumentacji technicznej oraz na których umieszczono etykiety i karty
zawierające dane niezgodne z parametrami technicznymi tych produktów.
Miernikiem realizacji tego celu będzie procentowy udział wykrytych niezgodności
w stosunku do ogólnej liczby przeprowadzonych działań kontrolnych.
W celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania systemu kontroli produktów
wykorzystujących energię konieczne będzie zwiększenie zatrudnienia w każdym
wojewódzkim inspektoracie IH o jeden etat, czyli łącznie o 16 etatów. W UKE
także zachodzi konieczność zwiększenia zatrudnienia o 18 osób. Konieczne
będzie także zwiększenie zatrudnienia o 1 etat w UOKiK w związku ze
sprawowaniem przez UOKiK funkcji organu monitorującego system kontroli.
29
Dodatkowo należy zapewnić środki związane z koniecznością przeprowadzania
badań laboratoryjnych. Należy jednak podkreślić, iż na obecnym etapie
precyzyjne określenie wysokości
środków finansowych związanych
z koniecznością przeprowadzania badań laboratoryjnych w ramach kontroli jest
trudne do oszacowania w związku z faktem, iż nie jest wiadomo na chwilę
obecną, ile i jakie produkty zostaną objęte wymaganiami w zakresie etykietowania
(Komisja Europejska posiada bowiem uprawnienia do wydawania aktów
delegowanych do 19 czerwca 2015 r.).
W projekcie ustawy wprowadzono rozwiązanie pozwalające na zmniejszenie
obciążenia budżetowego związanego z kosztami funkcjonowania systemu kontroli
produktów wykorzystujących energię, w szczególności w związku z wysokimi
kosztami badań laboratoryjnych. Wprowadzono w art. 16, zgodnie z którym,
w przypadku stwierdzenia, że produkt wykorzystujący energię, nie spełnia
wymagań określonych w karcie lub w etykiecie, opłaty za badania laboratoryjne,
ponosił będzie podmiot, który wprowadził produkt wykorzystujący energię do
obrotu lub oddał go do używania. Na chwilę obecną trudno jest jednakże
oszacować wysokość ewentualnych wpływów do budżetu z tego tytułu.
Koszty związane z realizacją zadań wynikających z projektowanych rozwiązań
będą ponoszone w ramach limitu wydatków właściwych dysponentów części
budżetowej na dany rok, tj. Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Urzędu
Komunikacji Elektronicznej oraz wojewodów (tj. w przypadku wojewódzkich
inspektorów Inspekcji Handlowej).
Załącznik do OSR zawiera szczegółowe wyliczenie kosztów związanych
z funkcjonowaniem systemu kontroli produktów wykorzystujących energię.
Wyjaśnienia wymaga fakt, iż koszty zawarte w załączniku do OSR przewidziane
dla Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej są wyższe niż kalkulowane na
etapie uzgodnień międzyresortowych. Powyższe jest konsekwencją
przeprowadzonych spotkań uzgodnieniowych z
Urzędem Komunikacji
Elektronicznej, także pisma Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej
dotyczącego szacunków kosztów kontroli w ramach projektowanej ustawy.
30
3. 2. Rynek pracy
Wejście w życie projektu ustawy nie będzie miało bezpośredniego wpływu na
rynek pracy.
3. 3. Konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Regulacje zaproponowane w projekcie ustawy usuwają bariery w swobodnym
obrocie produktami związanymi z energią na wspólnym rynku UE i mogą mieć
pozytywny wpływ na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną krajowej
gospodarki.
Rozszerzenie zakresu produktów objętych etykietowaniem będzie skutkować dla
konsumentów większym wyborem tych produktów, które są najbardziej
efektywne energetycznie, a także pośrednio będzie się przyczyniać do wzrostu
innowacyjności przedsiębiorstw.
3. 4. Sytuację i rozwój regionalny
Projekt regulacji nie będzie miał wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
3. 5. Ochronę środowiska
Wprowadzenie zaproponowanych regulacji związane jest pośrednio z poprawą
stanu środowiska w kraju poprzez stymulowanie przedsiębiorców do
podejmowania działań na rzecz ograniczania zużycia energii elektrycznej i innych
zasobów przez produkty związane z energią. Mechanizm taki służy bardziej
racjonalnemu wykorzystaniu zasobów naturalnych, sprzyjając ograniczeniu
negatywnego oddziaływania na środowisko.
31
Załącznik
Szacunek kosztów badań oraz kosztów związanych z dodatkowym
zatrudnieniem w UOKiK, IH, UKE
Do chwili obecnej przyjęto pięć rozporządzeń delegowanych KE. Obejmują one
urządzenia gospodarstwa domowego powszechnego użytku o dużych gabarytach, tzw.
duże AGD: urządzenia chłodnicze, telewizory, pralki, zmywarki do naczyń oraz
klimatyzatory. W
ramach każdego rozporządzenia delegowanego KE procedura
weryfikacji do celów nadzoru rynku obejmuje sprawdzenie przynajmniej kilku
parametrów w każdym badanym modelu produktu (np. przy lodówkach jest to sześć
parametrów). W przypadku stwierdzenia niezgodności, należy przebadać trzy
dodatkowe urządzenia, przynajmniej pod kątem niezgodnego parametru, w celu
bezspornego potwierdzenia wykrytych nieprawidłowości. Dodatkowo należy brać pod
uwagę znaczne koszty związane z transportem do laboratorium próbek produktów
pobranych do badań. Należy także wskazać, że możliwa jest sytuacja, iż na terenie
Polski nie będzie akredytowanego laboratorium, które mogłoby przebadać pobrane
próbki, co znacząco zwiększy koszty ich transportu.
Jednocześnie należy mieć na uwadze, że zakres produktów badanych w ramach
procedur weryfikacji do celów nadzoru rynku określonych w aktach delegowanych KE
będzie stale się powiększał.
UOKiK, IH
Z szacunków UOKiK wynika, iż jednostkowy koszt przebadania urządzenia
chłodniczego dla gospodarstwa domowego, np. lodówki (rozporządzenie delegowane
Komisji Europejskiej nr 1060/2010) kształtuje się od 3 000 do 4 000 EUR, zaś pralki
(rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1061/2010) między 4 000 do 5 000 EUR
(m.in. ze względu na konieczność zakupu specjalnych materiałów tekstylnych
wykorzystywanych podczas badań).
Zatem, przyjmując założenie pobierania przez Inspekcję Handlową do badania 12 prób
wyrobów rocznie (1 próba w miesiącu), na podstawie jednego rozporządzenia
delegowanego dot. pralek otrzymamy koszty wynoszące 12 x 5000 EUR = 60 000 EUR
32
(pierwszy etap badania); 36 x 5000 EUR =180 000 EUR (drugi etap badania, gdyż
w przypadku wykrycia niezgodności, bada się trzy kolejne egzemplarze produktu).
Kwoty te powinny być zapewnione w budżetach wojewódzkich inspektorów Inspekcji
Handlowej. Łącznie zatem szacunkowa roczna wysokość kosztów dla IH z tytułu
przeprowadzenia badań laboratoryjnych pralek wynosi 240
000 EUR,
tj. 964 704 PLN.1)
Przyjmując, że UOKiK będzie zlecał kontrole i ponosił koszty badań również
w przypadku otrzymania skarg od konsumentów, należy rocznie zapewnić w budżecie
urzędu: 5 x 5 000 EUR = 25 000 EUR (pierwszy etap badania) oraz 15 x 5 000 EUR =
75 000 EUR (drugi etap badania), czyli łącznie 100 000 EUR, tj. 401 960 PLN.
Biorąc pod uwagę analogiczne wyliczenie dla pozostałych produktów, tj. sprzęt
chłodniczy, zmywarki do naczyń oraz klimatyzatory oraz przyjmując, iż średni koszt
przebadania produktu związanego z energią to 3 500 EUR, szacunkowe koszty
w odniesieniu do ww. produktów przedstawiają się następująco: 12 próbek produktów
rocznie na podstawie jednego rozporządzenia delegowanego Komisji Europejskiej
12 x 3 500 EUR = 42 000 EUR (pierwszy etap badania), 36 x 3500 EUR = 126 000
EUR (drugi etap badania). Kwoty te powinny być zapewnione w budżetach
wojewódzkich inspektorów IH. Zatem szacunkowa roczna wysokość kosztów dla IH
wynosi 168 000 EUR, tj. 675 292 PLN dla jednego rodzaju produktu (tj. 675 292 PLN
powinno być przeznaczone z tytułu badań laboratoryjnych dla lodówek, zmywarek oraz
klimatyzatorów).
Dodatkowo konieczne będzie zwiększenie zasobów kadrowych o 1 etat i zakup
wyposażenia stanowisk pracy w każdym z 16 wojewódzkich inspektoratach Inspekcji
Handlowej oraz o 1 etat w UOKiK (przeciętny koszt utworzenia i utrzymania
stanowiska pracy w Inspekcji Handlowej to 51 375 PLN rocznie, zaś w UOKiK
– 79 000 PLN rocznie). Zatem dla 16 wojewódzkich IH koszt zwiększenia zatrudnienia
będzie wynosił: 822 000 PLN. Ponadto konieczne będzie przeszkolenie inspektorów IH
oraz pracowników UOKiK (koszt ok. 10 000 PLN).
1) Ministerstwo Gospodarki otrzymało szacunek kosztów badań laboratoryjnych w EUR. Do przeliczenia
kosztów na PLN przyjęto średni kurs złotego w stosunku do EUR na poziomie 4.0196 zgodnie
z rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2011 r. w sprawie kwot wartości
zamówień oraz konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi
Publikacji UE (Dz. U. Nr 282, poz. 1649).
33
2010 r. uzupełniającym dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady
2010/30/UE w odniesieniu do etykiet efektywności energetycznej dla urządzeń
chłodniczych dla gospodarstw domowych (Dz. Urz. UE L 314 z 30.11.2010,
str. 17),
c) rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 1061/2010 z dnia 28 września
2010 r. uzupełniającym dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady
2010/30/UE w odniesieniu do etykiet efektywności energetycznej dla pralek
dla gospodarstw domowych (Dz. Urz. UE L 314 z 30.11.2010, str. 47),
d) rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 626/2011 z dnia 4 maja 2011 r.
uzupełniającym dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE
w odniesieniu do etykiet efektywności energetycznej dla klimatyzatorów
(Dz. Urz. UE L 178 z 06. 07. 2011, str. 1).
Stworzenie systemu kontroli i w ślad za tym rozszerzenie obowiązków Prezesa
Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Wojewódzkich Inspektorów
Inspekcji Handlowej oraz Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej jest
konsekwencją konieczności wdrożenia art. 15 dyrektywy, który nakłada na
państwa członkowskie obowiązek w zakresie ustanowienia sankcji za naruszenia
przepisów dotyczących etykietowania produktów wykorzystujących energię oraz
zapewnienia wykonania tych przepisów. Celem nowych zadań organów
kontrolujących oraz organu monitorującego jest przeciwdziałanie wprowadzaniu
do obrotu lub oddawaniu do użytku produktów wykorzystujących energię, do
których nie dołączono etykiety i karty oraz dla których nie sporządzono
dokumentacji technicznej oraz na których umieszczono etykiety i karty
zawierające dane niezgodne z parametrami technicznymi tych produktów.
Miernikiem realizacji tego celu będzie procentowy udział wykrytych niezgodności
w stosunku do ogólnej liczby przeprowadzonych działań kontrolnych.
W celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania systemu kontroli produktów
wykorzystujących energię konieczne będzie zwiększenie zatrudnienia w każdym
wojewódzkim inspektoracie IH o jeden etat, czyli łącznie o 16 etatów. W UKE
także zachodzi konieczność zwiększenia zatrudnienia o 18 osób. Konieczne
będzie także zwiększenie zatrudnienia o 1 etat w UOKiK w związku ze
sprawowaniem przez UOKiK funkcji organu monitorującego system kontroli.
29
Dodatkowo należy zapewnić środki związane z koniecznością przeprowadzania
badań laboratoryjnych. Należy jednak podkreślić, iż na obecnym etapie
precyzyjne określenie wysokości
środków finansowych związanych
z koniecznością przeprowadzania badań laboratoryjnych w ramach kontroli jest
trudne do oszacowania w związku z faktem, iż nie jest wiadomo na chwilę
obecną, ile i jakie produkty zostaną objęte wymaganiami w zakresie etykietowania
(Komisja Europejska posiada bowiem uprawnienia do wydawania aktów
delegowanych do 19 czerwca 2015 r.).
W projekcie ustawy wprowadzono rozwiązanie pozwalające na zmniejszenie
obciążenia budżetowego związanego z kosztami funkcjonowania systemu kontroli
produktów wykorzystujących energię, w szczególności w związku z wysokimi
kosztami badań laboratoryjnych. Wprowadzono w art. 16, zgodnie z którym,
w przypadku stwierdzenia, że produkt wykorzystujący energię, nie spełnia
wymagań określonych w karcie lub w etykiecie, opłaty za badania laboratoryjne,
ponosił będzie podmiot, który wprowadził produkt wykorzystujący energię do
obrotu lub oddał go do używania. Na chwilę obecną trudno jest jednakże
oszacować wysokość ewentualnych wpływów do budżetu z tego tytułu.
Koszty związane z realizacją zadań wynikających z projektowanych rozwiązań
będą ponoszone w ramach limitu wydatków właściwych dysponentów części
budżetowej na dany rok, tj. Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Urzędu
Komunikacji Elektronicznej oraz wojewodów (tj. w przypadku wojewódzkich
inspektorów Inspekcji Handlowej).
Załącznik do OSR zawiera szczegółowe wyliczenie kosztów związanych
z funkcjonowaniem systemu kontroli produktów wykorzystujących energię.
Wyjaśnienia wymaga fakt, iż koszty zawarte w załączniku do OSR przewidziane
dla Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej są wyższe niż kalkulowane na
etapie uzgodnień międzyresortowych. Powyższe jest konsekwencją
przeprowadzonych spotkań uzgodnieniowych z
Urzędem Komunikacji
Elektronicznej, także pisma Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej
dotyczącego szacunków kosztów kontroli w ramach projektowanej ustawy.
30
3. 2. Rynek pracy
Wejście w życie projektu ustawy nie będzie miało bezpośredniego wpływu na
rynek pracy.
3. 3. Konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Regulacje zaproponowane w projekcie ustawy usuwają bariery w swobodnym
obrocie produktami związanymi z energią na wspólnym rynku UE i mogą mieć
pozytywny wpływ na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną krajowej
gospodarki.
Rozszerzenie zakresu produktów objętych etykietowaniem będzie skutkować dla
konsumentów większym wyborem tych produktów, które są najbardziej
efektywne energetycznie, a także pośrednio będzie się przyczyniać do wzrostu
innowacyjności przedsiębiorstw.
3. 4. Sytuację i rozwój regionalny
Projekt regulacji nie będzie miał wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
3. 5. Ochronę środowiska
Wprowadzenie zaproponowanych regulacji związane jest pośrednio z poprawą
stanu środowiska w kraju poprzez stymulowanie przedsiębiorców do
podejmowania działań na rzecz ograniczania zużycia energii elektrycznej i innych
zasobów przez produkty związane z energią. Mechanizm taki służy bardziej
racjonalnemu wykorzystaniu zasobów naturalnych, sprzyjając ograniczeniu
negatywnego oddziaływania na środowisko.
31
Załącznik
Szacunek kosztów badań oraz kosztów związanych z dodatkowym
zatrudnieniem w UOKiK, IH, UKE
Do chwili obecnej przyjęto pięć rozporządzeń delegowanych KE. Obejmują one
urządzenia gospodarstwa domowego powszechnego użytku o dużych gabarytach, tzw.
duże AGD: urządzenia chłodnicze, telewizory, pralki, zmywarki do naczyń oraz
klimatyzatory. W
ramach każdego rozporządzenia delegowanego KE procedura
weryfikacji do celów nadzoru rynku obejmuje sprawdzenie przynajmniej kilku
parametrów w każdym badanym modelu produktu (np. przy lodówkach jest to sześć
parametrów). W przypadku stwierdzenia niezgodności, należy przebadać trzy
dodatkowe urządzenia, przynajmniej pod kątem niezgodnego parametru, w celu
bezspornego potwierdzenia wykrytych nieprawidłowości. Dodatkowo należy brać pod
uwagę znaczne koszty związane z transportem do laboratorium próbek produktów
pobranych do badań. Należy także wskazać, że możliwa jest sytuacja, iż na terenie
Polski nie będzie akredytowanego laboratorium, które mogłoby przebadać pobrane
próbki, co znacząco zwiększy koszty ich transportu.
Jednocześnie należy mieć na uwadze, że zakres produktów badanych w ramach
procedur weryfikacji do celów nadzoru rynku określonych w aktach delegowanych KE
będzie stale się powiększał.
UOKiK, IH
Z szacunków UOKiK wynika, iż jednostkowy koszt przebadania urządzenia
chłodniczego dla gospodarstwa domowego, np. lodówki (rozporządzenie delegowane
Komisji Europejskiej nr 1060/2010) kształtuje się od 3 000 do 4 000 EUR, zaś pralki
(rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1061/2010) między 4 000 do 5 000 EUR
(m.in. ze względu na konieczność zakupu specjalnych materiałów tekstylnych
wykorzystywanych podczas badań).
Zatem, przyjmując założenie pobierania przez Inspekcję Handlową do badania 12 prób
wyrobów rocznie (1 próba w miesiącu), na podstawie jednego rozporządzenia
delegowanego dot. pralek otrzymamy koszty wynoszące 12 x 5000 EUR = 60 000 EUR
32
(pierwszy etap badania); 36 x 5000 EUR =180 000 EUR (drugi etap badania, gdyż
w przypadku wykrycia niezgodności, bada się trzy kolejne egzemplarze produktu).
Kwoty te powinny być zapewnione w budżetach wojewódzkich inspektorów Inspekcji
Handlowej. Łącznie zatem szacunkowa roczna wysokość kosztów dla IH z tytułu
przeprowadzenia badań laboratoryjnych pralek wynosi 240
000 EUR,
tj. 964 704 PLN.1)
Przyjmując, że UOKiK będzie zlecał kontrole i ponosił koszty badań również
w przypadku otrzymania skarg od konsumentów, należy rocznie zapewnić w budżecie
urzędu: 5 x 5 000 EUR = 25 000 EUR (pierwszy etap badania) oraz 15 x 5 000 EUR =
75 000 EUR (drugi etap badania), czyli łącznie 100 000 EUR, tj. 401 960 PLN.
Biorąc pod uwagę analogiczne wyliczenie dla pozostałych produktów, tj. sprzęt
chłodniczy, zmywarki do naczyń oraz klimatyzatory oraz przyjmując, iż średni koszt
przebadania produktu związanego z energią to 3 500 EUR, szacunkowe koszty
w odniesieniu do ww. produktów przedstawiają się następująco: 12 próbek produktów
rocznie na podstawie jednego rozporządzenia delegowanego Komisji Europejskiej
12 x 3 500 EUR = 42 000 EUR (pierwszy etap badania), 36 x 3500 EUR = 126 000
EUR (drugi etap badania). Kwoty te powinny być zapewnione w budżetach
wojewódzkich inspektorów IH. Zatem szacunkowa roczna wysokość kosztów dla IH
wynosi 168 000 EUR, tj. 675 292 PLN dla jednego rodzaju produktu (tj. 675 292 PLN
powinno być przeznaczone z tytułu badań laboratoryjnych dla lodówek, zmywarek oraz
klimatyzatorów).
Dodatkowo konieczne będzie zwiększenie zasobów kadrowych o 1 etat i zakup
wyposażenia stanowisk pracy w każdym z 16 wojewódzkich inspektoratach Inspekcji
Handlowej oraz o 1 etat w UOKiK (przeciętny koszt utworzenia i utrzymania
stanowiska pracy w Inspekcji Handlowej to 51 375 PLN rocznie, zaś w UOKiK
– 79 000 PLN rocznie). Zatem dla 16 wojewódzkich IH koszt zwiększenia zatrudnienia
będzie wynosił: 822 000 PLN. Ponadto konieczne będzie przeszkolenie inspektorów IH
oraz pracowników UOKiK (koszt ok. 10 000 PLN).
1) Ministerstwo Gospodarki otrzymało szacunek kosztów badań laboratoryjnych w EUR. Do przeliczenia
kosztów na PLN przyjęto średni kurs złotego w stosunku do EUR na poziomie 4.0196 zgodnie
z rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2011 r. w sprawie kwot wartości
zamówień oraz konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi
Publikacji UE (Dz. U. Nr 282, poz. 1649).
33
Dokumenty związane z tym projektem:
- 533 › Pobierz plik