Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
projekt dotyczy wprowadzenia jako podstawowego elektronicznego sposobu potwierdzania prawa do świadczeń opieki zdrowotnej przez świadczeniodawców na podstawie nr PESEL świadczeniobiorcy i związane z tym przeniesienie na NFZ ryzyka ponoszenia kosztów świadczeń udzielonych osobom nieuprawnionym; projekt zawiera też zmiany w zakresie zgłaszania do ubezpieczenia zdrowotnego i wyrejestrowania z ubezpieczenia członków rodziny, poszerzenia zakresu danych przekazywanych do Funduszu przez ZUS i KRUS oraz wprowadzenie ochrony danych identyfikujących funkcjonariuszy CBA
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 489
- Data wpłynięcia: 2012-06-05
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
- data uchwalenia: 2012-07-27
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1016
489
„1a) nie dokonuje w terminie zgłoszenia do ubezpieczenia
zdrowotnego lub wyrejestrowania z
ubezpieczenia
zdrowotnego,”,
b) pkt 6 otrzymuje brzmienie:
„6) będąc ubezpieczonym, nie informuje podmiotu
właściwego do dokonania zgłoszenia do ubezpieczenia
zdrowotnego o okolicznościach powodujących koniecz-
ność zgłoszenia lub wyrejestrowania członka rodziny,”.
Art. 2. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 87
ust. 11 oraz art. 92 ustawy, o której mowa w art. 1, zachowują moc do dnia wejścia
w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 87 ust. 11 oraz art. 92
ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, jednak nie
dłużej niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 3. 1. Podmioty właściwe do dokonania wyrejestrowania z ubezpieczenia
zdrowotnego, w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, w trybie
i na zasadach dotychczasowych, wyrejestrują z ubezpieczenia zdrowotnego osoby,
wobec których do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy wygasł obowiązek
ubezpieczenia zdrowotnego.
2. W odniesieniu do podmiotów, o których mowa w ust. 1, przepis
art. 193 pkt 1a ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą,
nie stosuje się.
Art. 4. Roszczenia powstałe przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy na
podstawie art. 50 ust. 4 i 5 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu obowiązującym
przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, ulegają przedawnieniu z upływem 5 lat
od dnia, w którym stały się wymagalne.
Art. 5. Do dnia 1 stycznia 2013 r. potwierdzanie, o którym mowa w art. 50
ust. 14 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, może
być dokonywane na podstawie numeru PESEL osoby obowiązanej do dokonania
zgłoszenia dziecka do ubezpieczenia zdrowotnego w przypadku dzieci do ukończenia 6.
miesiąca życia.
20
Art. 6. 1. W latach 2013 – 2022 maksymalny limit kosztów wynagrodzeń
Narodowego Funduszu Zdrowia wraz z opłacanymi przez pracodawcę składkami na
ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy z tytułu realizacji zadań, o których mowa
w art. 50 ust. 18 oraz art. 50 ust. 3 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu
nadanym niniejszą ustawą, wynosi 55 859 tys. zł, z tym że w poszczególnych latach
limit wynosi:
1) 2013 r. – 7 514 tys. zł;
2) 2014 r. – 7 702 tys. zł;
3) 2015 r. – 7 895 tys. zł;
4) 2016 r. – 5 665 tys. zł;
5) 2017 r. – 5 226 tys. zł;
6) 2018 r. – 4 816 tys. zł;
7) 2019 r. – 4 438 tys. zł;
8) 2020 r. – 4 317 tys. zł;
9) 2021 r. – 4 200 tys. zł;
10) 2022 r. – 4 086 tys. zł.
2. W latach 2013 – 2022 maksymalny limit wydatków budżetu
państwa na finansowanie w urzędach skarbowych wynagrodzeń wraz z opłacanymi
przez pracodawcę składkami na ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy z tytułu
realizacji zadań, o których mowa w art. 50 ust. 18 ustawy, o której mowa w art. 1,
w
brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, wynosi 20 856 tys. zł, z tym że
w poszczególnych latach limit wynosi:
1) 2013 r. – 2 806 tys. zł;
2) 2014 r. – 2 876 tys. zł;
3) 2015 r. – 2 948 tys. zł;
4) 2016 r. – 2 115 tys. zł;
5) 2017 r. – 1 951 tys. zł;
6) 2018 r. – 1 798 tys. zł;
7) 2019 r. – 1 657 tys. zł;
8) 2020 r. – 1 612 tys. zł;
9) 2021 r. – 1 568 tys. zł;
10) 2022 r. – 1 525 tys. zł.
21
3. Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia monitoruje wykorzystanie
rocznych limitów kosztów, o których mowa w ust. 1, oraz wdraża mechanizmy
korygujące, o których mowa w ust. 5 i 6.
4. Minister właściwy do spraw finansów publicznych monitoruje
wykorzystanie rocznych limitów wydatków, o których mowa w ust. 2, oraz wdraża
mechanizmy korygujące, o których mowa w ust. 5 i 6.
5. W przypadku gdy wielkość odpowiednio kosztów albo wydatków,
o których mowa w ust. 1 i 2, po pierwszym półroczu danego roku wyniesie więcej niż
65% limitów przewidzianych na ten rok, wielkość kosztów albo wydatków obniża się
w czwartym kwartale o kwotę stanowiącą różnicę pomiędzy wielkością tego limitu
a kwotą przekroczenia.
6. W przypadku gdy w drugim półroczu zostanie przekroczony limit
odpowiednio kosztów albo wydatków, o których mowa w ust. 1 i 2, przewidzianych na
dany rok, w następnym roku limit kosztów albo wydatków określonych na ten rok
obniża się o kwotę przekroczenia w poprzednim roku.
Art. 7. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 października 2012 r., z wyjątkiem
art. 1 pkt 11 lit. d, który wchodzi w życie z dniem 1 grudnia 2012 r.
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 216,
poz. 1367, Nr 225, poz. 1486, Nr 227, poz. 1505, Nr 234, poz. 1570 i Nr 237, poz. 1654, z 2009 r. Nr 6,
poz. 33, Nr 22, poz. 120, Nr 26, poz. 157, Nr 38, poz. 299, Nr 92, poz. 753, Nr 97, poz. 800, Nr 98,
poz. 817, Nr 111, poz. 918, Nr 118, poz. 989, Nr 157, poz. 1241, Nr 161, poz. 1278 i Nr 178,
poz. 1374, z 2010 r. Nr 50, poz. 301, Nr 107, poz. 679, Nr 125, poz. 842, Nr 127, poz. 857, Nr 165,
poz. 1116, Nr 182, poz. 1228, Nr 205, poz. 1363, Nr 225, poz. 1465, Nr 238, poz. 1578 i Nr 257,
poz. 1723 i 1725, z 2011 r. Nr 45, poz. 235, Nr 73, poz. 390, Nr 81, poz. 440, Nr 106, poz. 622, Nr 112,
poz. 654, Nr 113, poz. 657, Nr 122, poz. 696, Nr 138, poz. 808, Nr 149, poz. 887, Nr 171, poz. 1016,
Nr 205, poz. 1203 i Nr 232, poz. 1378 oraz z 2012 r. poz. 123 i poz. 476.
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 12, poz. 65 i Nr 73, poz. 501,
z 2008 r. Nr 127, poz. 817, z 2009 r. Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 40, poz. 230, Nr 167, poz. 1131
i Nr 182, poz. 1228 oraz z 2011 r. Nr 112, poz. 654, Nr 185, poz. 1092 i Nr 204, poz. 1195.
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 96, poz. 959 i Nr 173, poz. 1808,
z 2007 r. Nr 50, poz. 331, z 2008 r. Nr 171, poz. 1056 i Nr 216, poz. 1371, z 2009 r. Nr 201, poz. 1540
oraz z 2011 r. Nr 85, poz. 459 i Nr 134, poz. 779.
22
4)
Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz. 620,
Nr 123, poz. 835, Nr 152, poz. 1020, Nr 238, poz. 1578 i Nr 257, poz. 1726 oraz z 2011 r. Nr 185,
poz. 1092, Nr 201, poz. 1183, Nr 234, poz. 1386, Nr 240, poz. 1429 i Nr 291, poz. 1707.
5) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1264
i Nr 191, poz. 1954, z 2005 r. Nr 10, poz. 65 i Nr 130, poz. 1085, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711,
z 2007 r. Nr 82, poz. 559, z 2008 r. Nr 208, poz. 1308, z 2009 r. Nr 24, poz. 145, Nr 79, poz. 669,
Nr 95, poz. 785 i Nr 161, poz. 1278 oraz z 2010 r. Nr 27, poz. 141, Nr 36, poz. 204, Nr 113, poz. 745
i Nr 167, poz. 1130.
6) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1264
i Nr 191, poz. 1954, z 2005 r. Nr 10, poz. 65, Nr 90, poz. 757 i Nr 130, poz. 1085, z 2006 r. Nr 104,
poz. 708 i 711, z 2007 r. Nr 82, poz. 558, z 2008 r. Nr 66, poz. 402 i 409 i Nr 220, poz. 1410, z 2009 r.
Nr 24, poz. 145 i Nr 95, poz. 786, z 2010 r. Nr 113, poz. 745 oraz z 2011 r. Nr 205, poz. 1203.
25-05-aa
23
U Z A S A D N I E N I E
Projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych
ze środków publicznych ma na celu:
1) uproszczenie sposobu potwierdzania prawa do świadczeń opieki zdrowotnej przez
świadczeniobiorcę,
2) zdjęcie ze świadczeniodawców odpowiedzialności za potwierdzenie prawa
do świadczeń opieki zdrowotnej,
3) poprawę jakości i wiarygodności danych gromadzonych i przetwarzanych
w Centralnym Wykazie Ubezpieczonych prowadzonym przez Narodowy Fundusz
Zdrowia, m.in. poprzez poprawę w zakresie dokonywania zgłoszeń do
ubezpieczenia zdrowotnego oraz wyrejestrowywania z tego ubezpieczenia.
Uproszczenie sposobu potwierdzania prawa do świadczeń opieki zdrowotnej przez
osobę ubiegającą się o uzyskanie świadczenia (zmiany wprowadzone do art. 50
ust. 2 – 9)
Projekt ustawy jako podstawowy sposób potwierdzania prawa do świadczeń opieki
zdrowotnej przewiduje elektroniczne potwierdzanie przez świadczeniodawcę uprawnień
świadczeniobiorcy na podstawie numeru PESEL (w przypadku dzieci do 3. miesiąca
życia, które mogą jeszcze nie uzyskać własnego numeru PESEL, elektroniczne
potwierdzenie dokonywane jest na podstawie numeru PESEL rodzica).
wiadczeniobiorcę zwolni to z obowiązku okazywania dokumentu potwierdzającego
ubezpieczenie zdrowotne. Natomiast dla świadczeniodawcy potwierdzenie przez
Narodowy Fundusz Zdrowia (poprzez dokument elektroniczny) posiadania uprawnień
przez daną osobę będzie stanowiło gwarancję, iż świadczenie udzielone
„zweryfikowanej” osobie nie zostanie zakwestionowane z powodu braku tytułu
uprawnienia do świadczenia, nawet jeżeli w dalszym postępowaniu okaże się, iż nie
była ona uprawniona.
W celu umożliwienia bezproblemowego potwierdzania prawa do świadczeń dzieci
do ukończenia 18. roku życia wprowadzono zmiany do art. 2 ust. 1 pkt 3, polegające na
Dokumenty związane z tym projektem:
-
489
› Pobierz plik