Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej oraz o pieczęciach państwowych
projekt dotyczy nadania szczególnego statusu domenom "Rzeczypospolita Polska" z rozszerzeniem ".pl" i "Polska" z rozszerzeniem ".pl" oraz domenom składającym się z odpowiedników tych nazw w językach urzędowych państw, z którymi RP utrzymuje kontakty dyplomatyczne
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 464
- Data wpłynięcia: 2012-05-14
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
464
niniejszej ustawy, opłata rejestracyjna za niewykorzystany okres podlega zwrotowi przez
podmiot rejestracji domeny. Z chwilą wygaśnięcia rejestracji domeny narodowej, zgodnie
z ust. 1, wygasają także wszelkie umowy dotyczące tych domen, w szczególności umowy
najmu, dzierżawy, użyczenia, użytkowania itp.
Proponuje się zastosowanie racjonalnego rozwiązania, by do rozliczeń między
stronami tych umów stosować odpowiednio przepisy o skutkach odstąpienia od umowy.
Projekt reguluje kwestie nie objęte prawem europejskim. Warto wskazać, że Unia
Europejska w stosunku do domen z rozszerzeniem ".eu" przyjęła założenia podobne do
założeń przedstawionych w niniejszym projekcie nowelizacji.
Proponowane zmiany nie wiążą się z obciążeniem budżetu państwa dodatkowymi
środkami.
Przedmiotowy projekt ustawy powoduje pozytywne skutki społeczno-gospodarcze.
Warszawa, 30 maja 2012 r.
BAS-WAPEiM-1211/12
Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej
poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o godle, barwach i hymnie
Rzeczypospolitej Polskiej oraz o pieczęciach państwowych (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Jarosław Sellin)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2012 r. poz. 32) sporządza się
następującą opinię:
I.
Przedmiot projektu ustawy
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o godle, barwach i hymnie
Rzeczypospolitej Polskiej oraz o pieczęciach państwowych przewiduje zmianę
tytułu nowelizowanej ustawy, a także wprowadzenie pojęcia domen
narodowych Rzeczypospolitej Polskiej. Domenami narodowymi byłyby domeny
internetowe składające się z nazwy własnej „Rzeczpospolita Polska” i
rozszerzenia .pl oraz z nazwy własnej „Polska” i rozszerzenia .pl, wraz z
odpowiednikami tych nazw w językach urzędowych państw, z którymi
Rzeczypospolita Polska utrzymuje stosunki dyplomatyczne i rozszerzenia .pl.
Zgodnie z projektem, rejestracji domen narodowych mógłby dokonać
jedynie Prezydent RP na swoją rzecz. Domeny narodowe, zarejestrowane przez
Prezydenta RP mogłyby być wykorzystywane wyłącznie przez Prezydenta RP
lub przez wskazane przez niego organy administracji publicznej. Projekt
zakłada, że domen tych nie można będzie udostępniać innym podmiotom.
Projekt zawiera przepis przejściowy, zgodnie z którym rejestracja domen
narodowych Rzeczypospolitej Polskiej, dokonana przed wejściem w życie
projektowanej ustawy, wygaśnie z upływem okresu rejestracji, nie później
jednak niż po sześciu miesiącach od daty wejścia ustawy w życie. W przypadku
wygaśnięcia rejestracji domeny przed upływem okresu rejestracji na mocy
proponowanego przepisu, opłata rejestracyjna za niewykorzystany okres
podlegałaby zwrotowi. Z chwilą wygaśnięcia rejestracji domeny wygasałyby
także wszelkie umowy dotyczące tych domen, a do rozliczenia między stronami
tych umów stosowałoby się odpowiednio przepisy o skutkach odstąpienia od
umowy.
Ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
II.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Ze
względu na przedmiot projektu ustawy należy przywołać następujące
akty prawa Unii Europejskiej:
rozporządzenie (WE) Nr 733/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z
dnia 22 kwietnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie Domeny
Najwyższego Poziomu.eu (Dz. Urz. WE L 113 z 30.04. 2002 r. , s. 1, ze
zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdział 13, tom 29, s. 394,
ze zm.),
rozporządzenie Komisji (WE) Nr 874/2004 z dnia 28 kwietnia 2004 r.
ustanawiające reguły porządku publicznego dotyczące wprowadzenia w
życie i funkcji Domeny Najwyższego Poziomu .eu oraz zasady regulujące
rejestrację (Dz. Urz. UE L 162 z 30.04.2004 r. s. 40, ze zm.; Dz. Urz. UE
Polskie wydanie specjalne rozdział 13, tom 34, s. 825, ze zm.),
art. 345 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TfUE),
przepis art. 17 i art. 51 Karty praw podstawowych (Kpp).
III. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
III.1. Na mocy rozporządzenia Nr 733/2002 Parlamentu Europejskiego i
Rady i rozporządzenia Komisji Nr 874/2004 ustanowione zostały specjalne
zasady rejestracji domen z rozszerzeniem .eu. Załącznik do rozporządzenia
874/2004 w związku z art. 8 tego rozporządzenia określa listę nazw, które mogą
być zastrzeżone lub zarejestrowane jako nazwy tylko w domenie drugiego
poziomu bezpośrednio w .eu TLD przez kraje wskazane na liście. W przypadku
Polski przewidziano dwanaście takich nazw (m.in. rzeczpospolitapolska,
polonia, pologne, poland, polska). Rozporządzenia zastrzegają domeny
składające się z nazwy państwa członkowskiego w sposób zbliżony do regulacji
przewidzianej w projekcie ustawy. Należy jednak zaznaczyć, że rozporządzenia
dotyczą wyłącznie domen z rozszerzeniem .eu i nie można ich stosować do
domen z innymi rozszerzeniami. Rozporządzenia nie ograniczają jednak państw
członkowskich w możliwości wprowadzania podobnych regulacji w odniesieniu
do domen z rozszerzeniem krajowym. W konsekwencji należy uznać, że projekt
ustawy nie jest objęty zakresem regulacji żadnego z przywołanych
rozporządzeń.
III.2. Przepis art. 17 ust. 1 Kpp stanowi, ze każdy ma prawo do władania,
używania, rozporządzania i przekazania w drodze spadku mienia nabytego
zgodnie z prawem. Nikt nie może być pozbawiony swojej własności, chyba że w
interesie publicznym, w przypadkach i na warunkach przewidzianych w
ustawie, za słusznym odszkodowaniem za jej utratę wypłaconym we właściwym
terminie. Korzystanie z mienia może podlegać regulacji ustawowej, w zakresie,
w jakim jest to konieczne ze względu na interes ogólny.
Zgodnie z art. 52 ust. 3 Kpp w związku z art. 1 protokołu nr 1 do
Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności (Dz. U. z 1995
2
r. Nr 36, poz. 175, ze zm.) pojęcie własności, o którym mowa w art. 17 ust. 1
Kpp należy traktować szeroko, jako własność (w sensie cywilnoprawnym) oraz
wszelkie inne prawa majątkowe1. Jest to o tyle istotne, że w doktrynie przyjmuje
się, że rejestracja domeny internetowej nie powoduje powstania prawa
własności w stosunku do domeny, ani żadnych innych praw skutecznych erga
omnes. Rejestracja domeny powoduje jedynie powstanie praw obligacyjnych
względem organu rejestrowego2, które mogą być jednak uznane za własność w
rozumieniu Kpp. Zatem przewidziana w projekcie regulacja dotycząca
wygasania rejestracji domen narodowych Rzeczypospolitej Polskiej (art. 2
projektu ustawy), dokonanych niezgodnie z projektem mogłaby być oceniana co
do zgodności z art. 17 ust. 1.
Zgodnie jednak z art. 51 Kpp postanowienia Karty mają zastosowanie do
państw członkowskich wyłącznie w zakresie, w jakim stosują one prawo Unii.
Karta nie rozszerza zakresu zastosowania prawa Unii poza kompetencje Unii,
nie ustanawia nowych kompetencji ani zadań Unii, ani też nie zmienia
kompetencji i zadań określonych w Traktatach. Natomiast przepis art. 345 TfUE
stanowi, że Traktaty nie przesądzają w niczym zasad prawa własności w
państwach członkowskich.
Ponieważ kwestie związane z regulacją domen internetowych z
rozszerzeniem .pl, a także kwestie majątkowe z tym związane nie są regulowane
przez prawo Unii Europejskiej, nie znajduje do nich zastosowania również Karta
praw podstawowych, a w szczególności jej art. 17 ust. 1.
IV. Konkluzja
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o godle, barwach i hymnie
Rzeczypospolitej Polskiej oraz o pieczęciach państwowych nie jest objęty
zakresem regulacji prawa Unii Europejskiej.
Szef Kancelarii Sejmu
Lech Czapla
1 A. Wróbel [w:] L. Garlicki (red.), Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności.
Komentarz do artykułów 19-59 oraz do Protokołów dodatkowych. Tom II, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa
2011, s. 473, a także wyrok Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z 21.6.2011 r. w sprawie Bellizzi
przeciwko Malcie (46575/09).
2 J. Ożegalska-Trybalska, Adresy Internetowe. Zagadnienia cywilnoprawne, Uniwersytet Jagielloński,
Zakamycze 2003, s. 280 i n.
3
Warszawa, 30 maja 2012 r.
BAS-WAPEiM-1212/12
Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o
zmianie ustawy o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej oraz o
pieczęciach państwowych (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Jarocsław
Sellin) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej w
rozumieniu art. 95a regulaminu Sejmu
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o godle, barwach i hymnie
Rzeczypospolitej Polskiej oraz o pieczęciach państwowych przewiduje zmianę
tytułu nowelizowanej ustawy, a także wprowadzenie pojęcia domen
narodowych Rzeczypospolitej Polskiej. Domenami narodowymi byłyby domeny
internetowe składające się z nazwy własnej „Rzeczpospolita Polska” i
rozszerzenia .pl oraz z nazwy własnej „Polska” i rozszerzenia .pl, wraz z
odpowiednikami tych nazw w językach urzędowych państw, z którymi
Rzeczypospolita Polska utrzymuje stosunki dyplomatyczne i rozszerzenia .pl.
Zgodnie z projektem, rejestracji domen narodowych mógłby dokonać
jedynie Prezydent RP na swoją rzecz. Domeny narodowe, zarejestrowane przez
Prezydenta RP mogłyby być wykorzystywane wyłącznie przez Prezydenta RP
lub przez wskazane przez niego organy administracji publicznej. Projekt
zakłada, że domen tych nie można będzie udostępniać innym podmiotom.
Projekt zawiera przepis przejściowy, zgodnie z którym rejestracja domen
narodowych Rzeczypospolitej Polskiej, dokonana przed wejściem w życie
projektowanej ustawy, wygaśnie z upływem okresu rejestracji, nie później
jednak niż po sześciu miesiącach od daty wejścia ustawy w życie. W przypadku
wygaśnięcia rejestracji domeny przed upływem okresu rejestracji na mocy
proponowanego przepisu, opłata rejestracyjna za niewykorzystany okres
podlegałaby zwrotowi. Z chwilą wygaśnięcia rejestracji domeny wygasałyby
także wszelkie umowy dotyczące tych domen, a do rozliczenia między stronami
tych umów stosowałoby się odpowiednio przepisy o skutkach odstąpienia od
umowy.
Projekt ustawy nie ma na celu wykonania żadnego przepisu prawa Unii
Europejskiej.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 464 › Pobierz plik