Rządowy projekt ustawy o odpadach
projekt dotyczy określenia zasad postępowania z odpadami, które mają zapewnić ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Chodzi zwłaszcza o zapobieganie powstawaniu odpadów, ograniczanie ilości wytwarzanych odpadów, zmniejszanie ich negatywnego oddziaływania na środowisko, a także przygotowanie do ponownego użycia i wykorzystania.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 456
- Data wpłynięcia: 2012-05-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o odpadach
- data uchwalenia: 2012-12-14
- adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 21
456-c3
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Cel wprowadzenia regulacji
Podstawowym celem wprowadzenia niniejszego projektu rozporządzenia jest konieczność
wydania nowych rozporządzeń realizujących upoważnienia zawarte w projekcie nowej ustawy
o odpadach stanowiącej transpozycję dyrektywy Parlamentu Europejskiego z dnia 19 listopada 2008 r.
w sprawie odpadów oraz uchylającej niektóre dyrektywy (Dz. U. L 312 z 22.11.2008, str. 3).
2. Podmioty, na które będzie oddziaływać regulacja
Przedmiotowy projekt rozporządzenia nie będzie oddziaływał na żadne podmioty, z tego
względu, że stanowi przeniesienie obowiązujących do tej pory rozporządzeń Ministra rodowiska z
dnia 23 marca 2003 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących lokalizacji, budowy,
eksploatacji i zamknięcia, jakim powinny odpowiadać poszczególne typy składowisk odpadów (Dz.
U. Nr 61, poz. 549, z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra rodowiska z dnia 9 grudnia 2002 r. w
sprawie zakresu, czasu, sposobu oraz warunków prowadzenia monitoringu składowisk odpadów (Dz.
U. Nr 220, poz. 1858 i Dz. U. z 2010 r. Nr 238, poz. 1588).
2. Konsultacje
Projekt rozporządzenia, zgodnie z § 12 ust. 5 uchwały Nr 49 Rady Ministrów z dnia
19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. Nr 13, poz. 221, z późn.zm.) zostanie
poddany konsultacjom społecznym w ramach procedury legislacyjnej. Projekt przedmiotowego
rozporządzenia zostanie umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej
Ministerstwa rodowiska www.mos.gov.pl.
Lista podmiotów, do których projekt rozporządzenia zostanie przesłany w ramach
konsultacji społecznych jest zamieszczona poniżej:
1. Prezydenci Miast: Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk, Gorzów Wielkopolski, Katowice, Kielce,
Kraków, Lublin, Łódź, Olsztyn, Opole, Poznań, Rzeszów, Szczecin, Toruń, Warszawa,
Wrocław, Zielona Góra,
2. Regionalni Dyrektorzy Ochrony rodowiska,
3. Marszałkowie Województw,
4. Główny Urząd Statystyczny,
5. Główny Inspektor Ochrony rodowiska,
15
6. Wojewódzkie Inspektoraty Ochrony rodowiska,
7. Narodowy Fundusz Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej,
8. NSZZ „Solidarność”,
9. OPZZ,
10. Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan,
11. Konfederacja Pracodawców Polskich,
12. Federacja Regionalnych Związków Gmin i Powiatów RP,
13. Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego,
14. Centrum Prawa Ekologicznego,
15. Polski Klub Ekologiczny, ul. Sławkowska 26A, 31-014 Kraków,
16. Instytut na Rzecz Ekorozwoju, ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa,
17. Biuro Wspierania Lobbingu Ekologicznego ul. Raszyńska 32/44, 02-026 Warszawa,
18. Centrum Prawa Ekologicznego, ul. Uniwersytecka 1, 50-951 Wrocław,
19. Polska Izba Ekologii, ul. Warszawska 3, 40-009 Katowice,
20. Ogólnopolska Izba Gospodarcza Recyklingu, ul. Karmelicka 30/2, 00-181 Warszawa,
21. Polska Izba Gospodarki Odpadami, ul. więtokrzyska 36 lok. 47, 00-116 Warszawa,
22. Krajowa Izba Gospodarcza, ul. Trębacka 4, 00-074 Warszawa,
23. Państwowa Rada Ochrony rodowiska, ul. Wawelska 52/54, 00-922 Warszawa,
24. Krajowa Izba Gospodarki Odpadami, Al. Jerozolimskie 44 pok. 324/325, 00-024 Warszawa,
25. Stowarzyszenie Polskich Przedsiębiorców Gospodarki Odpadami, ul. Grunwaldzka 1, 99-300
Kutno,
26. Związek Pracodawców Przemysłu Utylizacyjnego, ul. Nowogrodzka 31 lok. 100, 00-511
Warszawa,
27. Instytut Ochrony rodowiska, ul. Krucza 5/11d, 00-548 Warszawa,
28. Instytut Gospodarowania Odpadami, ul. Barbary 21a lok. 247, 40-053 Katowice,
29. Fundacja Plastics Europe Polska, Trębacka 4, 00-074 Warszawa.
Ponadto projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej,
zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz.
U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337).
Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych zostaną zamieszczone w Biuletynie
Informacji Publicznej.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego
16
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sektor finansów publicznych, w tym
na budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projekt rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
7. Wpływ na ochronę środowiska
Brak wpływu na ochronę środowiska w stosunku do poprzednio obowiązującej regulacji.
2-05-dg
17
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA RODOWISKA1)
z dnia
w sprawie warunków technicznych kwalifikowania czę ci energii odzyskanej
z termicznego przekształcania odpadów2)
Na podstawie art. 158 ust. 2 ustawy z dnia … o odpadach (Dz. U. poz. …)
zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie okre la szczegółowe warunki techniczne kwalifikowania czę ci
energii odzyskanej z termicznego przekształcania odpadów jako energii z odnawialnego
źródła energii, w tym:
1) rodzaje frakcji biodegradowalnych zawartych w odpadach;
2) warunki kwalifikowania udziału frakcji biodegradowalnych zawartych w odpadach
podlegających termicznemu przekształcaniu w spalarniach i we współspalarniach
odpadów i zaliczonych jako źródło odnawialne w bilansie energetycznym odzysku
energii w spalarni i współspalarni odpadów.
§ 2. Użyte w rozporządzeniu okre lenia oznaczają:
1) odnawialne źródło energii – odnawialne źródło energii w rozumieniu art. 3
pkt 20 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz. U. z
2006 r. Nr 89, poz. 625, z późn. zm. 3));
1) Minister rodowiska kieruje działem administracji rządowej – rodowisko na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra rodowiska (Dz. U. Nr 248, poz. 1493 i Nr 284, poz. 1671).
2) Niniejsze rozporządzenie zostało notyfikowane Komisji Europejskiej w dniu 10 …. r. pod numerem …,
zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz
z 2004 r. Nr 65, poz. 597), które wdraża postanowienia dyrektywy 98/34/WE Parlamentu Europejskiego
i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającej procedurę udzielania informacji w zakresie norm
i przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego (Dz. Urz. WE L
204 z 21.07.1998, str. 37, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 13, t. 20, str. 337).
1
2) biomasa – biomasę w rozumieniu przepisów wydanych na podstawie art. 9a
ust. 9 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne.
§ 3. Do rodzajów frakcji biodegradowalnych zalicza się następujące frakcje:
1) frakcję podsitową o granulacji 0 – 20 mm;
2)
odpady kuchenne pochodzenia ro linnego lub zwierzęcego, ogrodowe
oraz z terenów zieleni;
3) drewno;
4)
papier lub tekturę;
5) tekstylia
z
włókien naturalnych;
6) odpady
wielomateriałowe, w tym odpady z utrzymania higieny;
7) skórę.
§ 4.1. Czę ć energii odzyskanej z termicznego przekształcania odpadów
zawierających frakcje, o których mowa w § 3, może być zakwalifikowana jako energia
z odnawialnego źródła energii, jeżeli są spełnione łącznie następujące warunki:
1) termicznie przekształcane są odpady zawierające co najmniej jedną z frakcji
biodegradowalnych;
2) w przypadku odpadów komunalnych termicznie przekształcane są zmieszane
odpady pochodzące wyłącznie z obszarów, na których, zgodnie z regulaminem
utrzymania czysto ci i porządku na terenie gminy, są selektywnie zbierane
odpady przeznaczone do innych procesów odzysku, w tym do procesów
recyklingu;
3) warto ć ryczałtowa udziału energii chemicznej frakcji biodegradowalnych
w energii chemicznej całej masy odpadów, o których mowa w pkt 1, kierowanych
do termicznego przekształcania osiąga poziom 42 % cało ci energii odzyskanej
w wyniku termicznego przekształcenia tych odpadów;
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708,
Nr 158, poz. 1123 i Nr 170, poz. 1217, z 2007 r. Nr 21, poz. 124, Nr 52, poz. 343, Nr 115, poz. 790
i Nr 130, poz. 905, z 2008 r. Nr 180, poz. 1112 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 3, poz. 11, Nr 69,
poz. 586, Nr 165, poz. 1316 i Nr 215, poz. 1664, z 2010 r. Nr 21, poz. 104 i Nr 81, poz. 530 oraz z 2011 r.
Nr 94, poz. 551,poz. 135, poz. 789, Nr 205, poz. 1208 i Nr 233, poz. 1381.
2