Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o działalności leczniczej oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy usunięcia trudności interpretacyjnych i nieścisłości legislacyjnych z dotychczas obowiązującej ustawy. Proponowana data wejścia w życie nowej ustawy to 30 czerwca 2012 r.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 449
- Data wpłynięcia: 2012-05-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o działalności leczniczej oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-06-14
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 742
449
przychodów, o których mowa w art. 41 ustawy z dnia 29 wrze nia 1994 r. o rachunkowo ci
(Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223, z późn. zm.11)).
2. Warto ć odpowiadającą niezamortyzowanej czę ci warto ci początkowej aktywów
trwałych, o której mowa w ust. 1, ustala się na dzień 31 grudnia 2011 r.
3. Przeniesienie, o którym mowa w ust. 1, następuje nie później niż na dzień 31 grudnia
2012 r.
4. Rozliczenie warto ci przychodów przeniesionych, na podstawie ust. 1, na rozliczenia
międzyokresowe przychodów, następuje zgodnie z art. 41 ustawy z dnia 29 wrze nia 1994 r. o
rachunkowo ci.
5. Rozliczenie, o którym mowa w ust. 4, ma zastosowanie także do odpisów
amortyzacyjnych dokonanych w 2012 r.
Art. 8. Niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej działające w dniu 30 czerwca 2011 r.,
które zostały utworzone i prowadzone przez pracodawców będących ministrami, centralnymi
organami administracji rządowej, wojewodami, jednostkami samorządu terytorialnego,
instytucjami kultury, organami rentowymi albo uczelniami, mogą działać po dniu wej cia w
życie niniejszej ustawy, nie dłużej jednak niż do dnia 1 lipca 2013 r. Wnioski w tym zakresie
do rejestru podmiotów wykonujących działalno ć leczniczą, o którym mowa w art. 100
ustawy, o której mowa w art. 1, są wolne od opłat.
Art. 9. 1. Podmioty lecznicze wykonujące działalno ć leczniczą jako działalno ć okre loną
w art. 16 ust. 1a pkt 2 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą
ustawą, dostosują swoją działalno ć do przepisów tej ustawy, w terminie do dnia 1 lipca 2013
r. Wnioski w tym zakresie do rejestru podmiotów leczniczych wykonujących działalno ć, o
którym mowa w art. 100 ustawy, o której mowa w art. 1, są wolne od opłat.
2. Programy dostosowania przedstawione na podstawie art. 207 ust. 2 ustawy, o której
mowa w art. 1, organowi prowadzącemu rejestr podmiotów wykonujących działalno ć
leczniczą, o którym mowa w art. 100 ustawy, o której mowa w art. 1, stają się programami
dostosowania, o których mowa w art. 207 ust. 2 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu
nadanym niniejszą ustawą.
3. Kierownik podmiotu wykonującego działalno ć leczniczą dostosuje program, o którym
mowa w ust. 2, do wymagań o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 1,
11) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241, Nr 165, poz. 1316, z
2010 r. Nr 47, poz. 278 oraz z 2011 r. Nr 102, poz. 585, Nr 199, poz. 1175 i Nr 232, poz. 1378.
20
i przedstawi go organowi prowadzącemu rejestr podmiotów wykonujących działalno ć
leczniczą, o którym mowa w art. 100 ustawy, o której mowa w art. 1, w terminie do dnia 31
grudnia 2012 r. W tym przypadku opinia Państwowej Inspekcji Sanitarnej, o której mowa w
art. 207 ust. 2 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie jest
wymagana.
Art. 10. 1. Przepisy art. 17 ust. 1 pkt 4 lit. b, art. 25 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 oraz art. 108 ust. 1
pkt 3 w zakresie dotyczącym art. 17 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy, o której mowa w art. 1, oraz art.
17 ust. 1a – 1d ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą,
stosuje się od dnia 1 stycznia 2014 r.
2. W okresie do dnia 31 grudnia 2013 r. podmiot leczniczy prowadzący szpital może
zawrzeć umowę ubezpieczenia z tytułu zdarzeń medycznych okre lonych w przepisach o
prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. W takim przypadku przepis art. 25 ust. 3
ustawy, o której mowa w art. 1, stosuje się.
3. W przypadku okre lonym w ust. 1 obowiązek okre lony w art. 25 ust. 2 ustawy, o której
mowa w art. 1, powstaje z dniem 1 stycznia 2014 r.
4. Wszczęte przed dniem wej cia w życie niniejszej ustawy postępowania w sprawie
wykre lenia podmiotu leczniczego z rejestru podmiotów wykonujących działalno ć leczniczą
z powodu niespełnienia wymogu okre lonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy, o której
mowa w art. 1, podlegają umorzeniu z mocy prawa.
5. Do dnia 31 grudnia 2013 r. nie podlega odrzuceniu w postępowaniu w sprawie zawarcia
umowy o udzielanie wiadczeń opieki zdrowotnej oferta złożona przez oferenta
niespełniającego wyłącznie warunku okre lonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy, o której
mowa w art. 1.
Art. 11. Strony umów okre lonych w art. 27 ustawy, o której mowa w art. 1, zawartych
przed dniem wej cia w życie niniejszej ustawy, dostosują postanowienia tych umów do tre ci
art. 27 ust. 8 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, w
terminie do dnia 1 sierpnia 2012 r.
Art. 12. Akty wykonawcze wydane na podstawie art. 88 ust. 9 ustawy, o której mowa w
art. 1, oraz art. 67k ust. 11 ustawy, o której mowa w art. 6, zachowują moc do dnia wej cia w
życie aktów wykonawczych na podstawie art. 88 ust. 9 ustawy, o której mowa w art. 1, w
brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, oraz art. 67k ust. 11 ustawy, o której mowa w art. 6, w
brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej niż do dnia 1 lipca 2013 r.
21
Art. 13. Ustawa wchodzi w życie z dniem 30 czerwca 2012 r.
UZASADNIENIE
Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalno ci leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654, z późn.
zm.) weszła w życie z dniem 1 lipca 2011 r. Jednocze nie ustawodawca przewidział 12-
miesięczny okres na dostosowanie działalno ci podmiotów wykonujących działalno ć
leczniczą do nowych przepisów. Dotychczasowy okres obowiązywania ustawy pozwolił na
wstępną ocenę jej funkcjonowania, ujawnił też występujące trudno ci interpretacyjne oraz
nie cisło ci legislacyjne. Niniejszy projekt ma na celu ich usunięcie przed upływem okresu
dostosowawczego.
Projekt ustawy zawiera propozycje zmian służących jednoznacznemu rozstrzygnięciu
powstałych wątpliwo ci interpretacyjnych, jak również uwzględnieniu postulatów w zakresie
zmiany bądź uzupełnienia przepisów ustawy o działalno ci leczniczej. Projekt zawiera
ponadto zmiany o charakterze redakcyjnym i porządkującym. Taki charakter ma np. zmiana
w art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalno ci leczniczej, zwanej dalej
„uodl”, która polega na dostosowaniu definicji podmiotu wykonującego działalno ć leczniczą
w celu zapewnienia zgodno ci z przyjętą w ustawie koncepcją systemową. Z uwagi na
odstąpienie z odwołania do kodeksu cywilnego w definicji przedsiębiorstwa w przepisach
ustawy okre lenie firma przedsiębiorstwa zostało rozszerzone o okre lenie „lub nazwa”.
Jedna z istotnych zmian wprowadzonych w projekcie ustawy dotyczy działalno ci leczniczej
wykonywanej jako działalno ć pożytku publicznego. Uodl stanowi, że działalno ć lecznicza
jest działalno cią regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie
działalno ci gospodarczej. Powyższe rozwiązanie w zakresie podmiotów wykonujących
działalno ć leczniczą jako działalno ć pożytku publicznego, uwzględnia w istocie stan
prawny istniejący już od wrze nia 2006 r., kiedy to ustawa z dnia 30 sierpnia 1991 r. o
zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89, z późn. zm.) przesądziła, że
zakłady opieki zdrowotnej wykonują działalno ć gospodarczą. Także art. 9 ustawy z dnia 24
kwietnia 2003 r. o działalno ci pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr
234, poz. 1536, z późn. zm.) przewiduje, że działalno ć pożytku publicznego może mieć
charakter działalno ci odpłatnej, która w warunkach okre lonych w tym przepisie stanowi
działalno ć gospodarczą. Biorąc pod uwagę fakt, że znacząca większo ć podmiotów
wykonujących działalno ć leczniczą jako działalno ć pożytku publicznego, posiada umowy z
22
Narodowym Funduszem Zdrowia przewidujące wynagrodzenie za udzielane wiadczenia
opieki zdrowotnej, warunek wskazany w ww. art. 9, wydawał się być w sposób oczywisty
spełniony. Jednakże, już po wej ciu w życie ustawy, przedstawiciele tych podmiotów
wskazywali, że zgodnie ze statutami tych organizacji, prowadzona przez nie działalno ć ma
charakter nieodpłatnej działalno ci pożytku publicznego. Uwzględniając powyższe, proponuje
się wprowadzenie przepisu stanowiącego, iż działalno ć lecznicza wykonywana jako
działalno ć pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o
działalno ci pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536, z
późn. zm.), oraz działalno ć charytatywno-opiekuńcza, jeżeli przepisy odrębne przewidują
prowadzenie takiej działalno ci, nie stanowi działalno ci regulowanej (np. przepisy ustawy z
dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Ko cioła Katolickiego w Rzeczypospolitej
Polskiej (Dz. U. Nr 29, poz.154, z późn. zm.).
Wyłączenie to nie będzie dotyczyło sytuacji, kiedy działalno ć pożytku publicznego jest
działalno cią gospodarczą , zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalno ci
pożytku publicznego i o wolontariacie. Natomiast, zgodnie z proponowanym art. 16 ust. 2 do
tej działalno ci stosuje się przepisy dotyczące działalno ci regulowanej w rozumieniu ustawy
o swobodzie działalno ci gospodarczej. Warto w tym miejscu przywołać definicję
działalno ci regulowanej z ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalno ci
gospodarczej, która w art. 5 pkt 5 stanowi, iż działalno cią regulowaną jest działalno ć
gospodarcza, której wykonywanie wymaga spełnienia szczególnych warunków, okre lonych
przepisami prawa. Intencją autorów projektu było, aby do prowadzonej działalno ci
leczniczej zastosowanie znalazły przepisy dotyczące tej szczególnej działalno ci, bez względu
na podmiot, który ją wykonuje. W związku z tym działalno ć tych podmiotów, nie będzie
uznawana za działalno ć regulowaną, a jedynie stosować się będą do niej przepisy dotyczące
działalno ci regulowanej. Gwarantuje to, iż będzie ona mogła być wykonywana pod
warunkiem spełnienia okre lonych prawem wymagań, w szczególno ci w zakresie wpisu do
rejestru podmiotów wykonujących działalno ć leczniczą i możliwo ci przeprowadzania
kontroli.
W związku ze zgłaszanymi zarówno przez podmioty lecznicze, jak i organy prowadzące
rejestr podmiotów wykonujących działalno ć leczniczą wątpliwo ciami w zakresie
wyodrębnienia przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego proponuje się doprecyzowanie
definicji przedsiębiorstwa zawartej w art. 2 ust. 1 pkt 8 uodl. Dotychczasowa definicja nie
do ć jednoznacznie formułowała zasadę „jednorodzajowo ci” przedsiębiorstw podmiotów
wykonujących działalno ć leczniczą. W związku z powyższym w projekcie ustawy
zaproponowana została nowa definicja przedsiębiorstwa, zgodnie z którą jest to zespół
23
składników majątkowych za pomocą którego podmiot leczniczy wykonuje okre lony rodzaj
działalno ci leczniczej. Zaproponowana w projekcie definicja lepiej niż zawarta w kodeksie
cywilnym oddaje specyfikę przedsiębiorstw podmiotów leczniczych oraz jednoznacznie
wskazuje, że w jednym przedsiębiorstwie wykonywany jest jeden rodzaj działalno ci
leczniczej, co nie ogranicza możliwo ci wykonywania przez ten sam podmiot leczniczy
różnych rodzajów tej działalno ci (każdy rodzaj w odrębnym przedsiębiorstwie).
Również w celu uniknięcia wątpliwo ci interpretacyjnych dotyczących statusu
przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego proponuje się dodanie przepisu (ust. 3 w art. 2 uodl).
wskazującego, że przedsiębiorstwo jest jednostką lokalną podmiotu leczniczego, dla której
nie sporządza się odrębnego bilansu, chyba że podmiot leczniczy postanowi inaczej. Takie
brzmienie przepisu pozostawia samemu podmiotowi leczniczemu decyzję co do tego, czy
poszczególne przedsiębiorstwa będą sporządzały samodzielne bilanse, czy też rachunkowo ć
będzie wspólna dla całego podmiotu leczniczego. Informacja w tym zakresie będzie zawarta
w regulaminie organizacyjnym.
Z uwagi na fakt, iż w stanie prawnym sprzed dnia 1 lipca 2011 r. podmiotami tworzącymi
niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej były nie tylko stowarzyszenia, ale także ich jednostki
organizacyjne (oddziały, koła), które posiadają obecnie osobowo ć prawną, w projekcie
proponuje się zaliczenie ich wprost do kategorii podmiotów leczniczych, w celu umożliwienia
im kontynuowania dotychczasowej działalno ci (pkt 5a w art. 4 ust. 1 uodl).
Proponuje się również zmianę w art. 9 ust. 1 uodl, której celem jest umożliwienie zaliczenia
do katalogu stacjonarnych i całodobowych wiadczeń zdrowotnych innych niż szpitalne,
także innych wiadczeń niewymienionych w tym przepisie, a udzielanych w tym trybie, np.
wiadczeń udzielanych w sanatorium uzdrowiskowym czy wiadczeń z zakresu opieka
psychiatryczna i leczenie uzależnień, uwzględnionych w art. 2 ust. 1 pkt 12 uodl. Zamknięty
katalog wiadczeń oraz odpowiadających im rodzajów przedsiębiorstw, w których są one
wykonywane jest niewystarczający.
Projekt ustawy usuwa także wątpliwo ci, co do zakresu działalno ci, innej niż lecznicza, jaką
może wykonywać podmiot leczniczy niebędący przedsiębiorcą. Projekt przewiduje, iż będzie
mógł on prowadzić każdą działalno ć, nie tylko gospodarczą, o ile przewiduje to jego statut
(art. 55 ust. 1 pkt 2 uodl). Zatem jednoznacznie możliwe będzie prowadzenie np. działalno ci
o wiatowej, która nie jest działalno cią gospodarczą. Takiej samej zmiany dokonano w
zakresie działalno ci, jaka może być prowadzona w miejscu udzielania wiadczeń
zdrowotnych, pod warunkiem, iż nie jest ona uciążliwa dla pacjenta lub przebiegu leczenia
(art. 13 uodl).
24
Dokumenty związane z tym projektem:
- 449 › Pobierz plik