eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o podatku dochodowym

Poselski projekt ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o podatku dochodowym

projekt dotyczy wprowadzenia kompleksowej regulacji prawnej w zakresie podatku dochodowego, która ma zastąpić ustawy: z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 425
  • Data wpłynięcia: 2011-11-15
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 16 dnia 15-06-2012

425

przewidzianych w nowej ustawie o podatku dochodowym. Analogiczna sytuacja dotyczy również norm
szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej.

Art. 55
Przy obliczaniu kosztów uzyskania przychodów przy zbywaniu nieruchomości po 1 stycznia 2013 r.
podatnicy będą mogli uwzględnić koszty i nakłady poniesione na zbywaną nieruchomość na gruncie dotychczas
obowiązujących przepisów.

Art. 56
Podatkowe grupy kapitałowe utworzone do dnia 31 grudnia 2012 r., z zastrzeżeniem art. 57, muszą spełniać
warunki przewidziane w nowej ustawie o podatku dochodowym dla podatkowych grup kapitałowych, ażeby
pozostać podatnikami, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia…. o podatku dochodowym.

Art. 57
Kierując się zasadą ochrony praw nabytych w stosunku do podatkowych grup kapitałowych
zarejestrowanych przed 1 stycznia 1997 r. obowiązywać będą zasady wynikające z art. 1 a ust. 2 pkt 3 lit a
ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zachowując przywileje wynikające z art. 3 ustawy z dnia 21
listopada 1996 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. (Dz. U. z 1996 r. Nr 137, poz.
639), pod warunkiem, że będą spełniać pozostałe warunki przewidziane w ustawie z dnia…. o podatku
dochodowym.

Art. 58
Z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w niniejszej ustawie, dotychczasowi podatnicy podatku
dochodowego od osób pranych, którzy dokonali wyboru roku podatkowego innego niż kalendarzowy, nie muszą
ponownie składać oświadczenia w tym zakresie po dniu 31 grudnia 2012 r.

Art. 59
Podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych, którzy
dokonali wyboru metody bilansowej (rachunkowej) rozliczania różnic kursowych na gruncie, dotychczas
obowiązujących ustaw, nie muszą po dniu 31 grudnia 2012 r. ponownie składać oświadczenia o wyborze tej
metody.

Art. 60 i art. 61
Kierując się zasadą ochrony praw nabytych ustawa przewiduje zachowanie do dnia 31 grudnia 2025 r. lub
do dnia 2020 r. zwolnienia przewidzianego w art. 53a oraz art. 53 c ustawy o podatku dochodowym od osób
fizycznych.

Art. 62
Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z
2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.) dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy - w
Projekt ustawy przepisy wprowadzające ustawę o podatku dochodowym. Wersja z dnia 15 września 2011 r.
40

ramach zezwolenia - przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione
od podatku dochodowego na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób
prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponieważ ustawa o podatku
dochodowym nie przewiduje w katalogu zwolnień podatkowych dochodów uzyskiwanych z tytułu działalności
na terenie SSE, a definiuje tę ulgę jako prawo do obniżenia podstawy opodatkowania (art. 130 ust. 1 pkt 1),
należało wprowadzić w przepisach wprowadzających regulację tego zagadnienia. Ten artykuł odnosi się nie
tylko do ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, ale również do 14 rozporządzeń Rady Ministrów
wydanych na jej podstawie, ustanawiających poszczególne strefy ekonomiczne oraz rozporządzenia Rady
Ministrów w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na
prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych. Art. 62 ust. 1 i 2
wprowadza zatem możliwość – bez konieczności dokonywania zmian wspomnianych aktów prawnych –
korzystania przez podatników podatku dochodowego, którzy rozpoczęli działalność w strefie ekonomicznej po
dniu 1 stycznia 2013 r. na korzystanie z tych preferencji podatkowych.
Z kolei art. 62 ust. 3 stanowi wyjątek od przyjętej w ustawie zasady dyskontynuacji. Zgodnie z tym
przepisem podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku dochodowego od osób fizycznych,
którzy rozpoczęli działalność w SSE przed dniem 1 stycznia 2013 r. rozliczają nowy podatek dochodowy
według zasad przewidzianych odpowiednio w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku
dochodowym od osób prawnych albo na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o
podatku dochodowym od osób fizycznych.
Regulacja zawarta w art. 62 jest konkretyzacją zasady poszanowania praw nabytych wyrażonej w art. 31
ustawy. Ponadto z uwagi na rozwój gospodarczy w specjalnych strefach ekonomicznych zasadnym jest
kontynuowanie zwolnień podatkowych dla działalności strefowej - z uwzględnieniem przepisów o dopuszczalnej
pomocy publicznej dla przedsiębiorców.

Art. 63
W związku z sytuacją budżetu państwa ustawa przewiduje stopniowe dochodzenie do przewidzianego w art.
97 ust. 7 ustawy z dnia…..o podatku dochodowym limitu wysokości kosztów uzyskania przychodów docelowo
w wysokości maksymalnie 30% przychodów z tego źródła uzyskanych przez pracownika. W roku 2013 r. limit
ten ma wynosić 10% przychodów z tego źródła, w roku 2014 - 15%, a w roku 2015 – 20 %.

Art. 64
W związku z sytuacją budżetu państwa ustawa przewiduje stopniowe dochodzenie do docelowych
rozwiązań systemowych w zakresie przewidzianego w art. 121 ust. 1 ustawy z dnia…..o podatku dochodowym
limitu wysokości kwoty wydatków inwestycyjnych. Limit ten ma wynosić 20 % dochodu za rok 2013, 30 %
dochodu za rok 2014, a 40 % dochodu za rok 2015.

Art. 65
W związku z sytuacją budżetu państwa ustawa przewiduje, że kwota zmniejszenia podatku należnego z
tytułu opieki nad trzecim i kolejnymi dziećmi w wysokości docelowej – miesięcznie ¼ lub ½ kwoty
zmniejszającej podatek w pierwszym przedziale skali podatkowej będzie obowiązywała od dnia 1 stycznia 2015
Projekt ustawy przepisy wprowadzające ustawę o podatku dochodowym. Wersja z dnia 15 września 2011 r.
41

r. W okresie zaś od dnia 1 stycznia 2013 r. do dnia 31 grudnia 2014 r. wynosić ma miesięcznie 1/6 kwoty
zmniejszającej podatek w pierwszym przedziale skali podatkowej.

Art. 66
Zwolnienie jest konsekwencja implementowania przepisów prawa wspólnotowego zwłaszcza Dyrektywy
Rady 2003/49/WE w sprawie wspólnego systemu opodatkowania stosowanego do odsetek oraz należności
licencyjnych miedzy powiązanymi spółkami różnych Państwa Członkowskich. Przepis ten ma na celu
uwzględnienie harmonogramu wprowadzania rozwiązań wynikających z prawa wspólnotowego,
wypracowanych przez Rzeczpospolita Polską.

Art. 67
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2013 r. z wyjątkiem przepisu art. 29, czego celem jest
zapewnienie, iż dotychczasowi podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych nie będą w sposób sztuczny
przedłużać stosowania wobec siebie przepisów podatku dochodowego od osób prawnych.


























Projekt ustawy przepisy wprowadzające ustawę o podatku dochodowym. Wersja z dnia 15 września 2011 r.
42

OCENA SKUTKÓW WEJ CIA W YCIE PRZEPISÓW USTAWY


ń. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Ustawa skierowana jest do wszystkich podatników podatku dochodowego.

2. Konsultacje społeczne
Projekt nie został przedstawiony do konsultacji społecznych. Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o
działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 ze zm.) projekt zostanie
zamieszczony na stronach Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów – www.mf.gov.pl. Od tego
momentu każdy będzie mógł zgłosić zainteresowanie pracami nad projektem (art. 7 ust. 1 ustawy).

3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet pa stwa i jednostek
samorz du terytorialnego
Samo wejście w życie przepisów ustawy nie wywiera skutków bezpośrednich w zakresie budżetu państwa i
jednostek samorządu terytorialnego, skutki pośrednie zostały określone w uzasadnieniu do projektu ustawy o
podatku dochodowym. Wprowadzenie przepisów ma na celu uporządkowanie i uproszczenie systemu podatku
dochodowego i ma za zadanie umożliwić płynne przejście z całkowicie innego systemu podatkowego w obszar
regulacji, w którym na nowo definiuje się rolę i funkcje podatku dochodowego oraz określa się w sposób
precyzyjny prawa i obowiązki podatników działających w tym obszarze.

4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Ustawa nie będzie miała wpływu na rynek pracy w Polsce.

5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsi biorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsi biorstw
Wejście w życie przepisów ustawy nie wywiera skutków w zakresie konkurencyjności gospodarki i
przedsiębiorczości.

6. Wpływ aktu normatywnego na sytuacj i rozwój regionalny
Ustawa nie wpływa bezpośrednio na sytuację i rozwój regionalny.

7. Wst pna ocena zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.





Projekt ustawy przepisy wprowadzające ustawę o podatku dochodowym. Wersja z dnia 15 września 2011 r.
43


ROZPORZ DZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia ................ r.
w sprawie wzoru informacji sporz dzanej przez spółdzielnie mieszkaniowe oraz banki prowadz ce kasy
mieszkaniowe
(Dz. U. z dnia .................. r.)
Na podstawie art. 50 ust. 3 ustawy przepisy wprowadzające ustawę o podatku dochodowym (Dz. U. Nr ... poz....)
zarządza się, co następuje:
§ 1.
Wzór informacji o:
1) wysokości wycofanego wkładu budowlanego lub mieszkaniowego wniesionego do spółdzielni mieszkaniowej,
2) wysokości wycofanych lub przeniesionych na rzecz osób trzecich oszczędności z kasy mieszkaniowej
- stanowi załącznik do rozporządzenia.
§ 2.
Wzór określony w § 1 stosuje się do kwot wycofanych lub przeniesionych po dniu 31 grudnia 2012 r.

§ 3.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁ CZNIK
Wzór informacji o wysokości wycofanego ze spółdzielni mieszkaniowej wkładu budowlanego lub mieszkaniowego, o
wysokości wycofanych lub przeniesionych na rzecz osób trzecich oszczędności z kasy mieszkaniowej (INF-1).




1
Projekt rozporządzenia w sprawie wzoru informacji sporządzanej przez spółdzielnie mieszkaniowe oraz banki prowadzące kasy mieszkaniowe.
Wersja z dnia 15 września 2011 r.


strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10 . 11

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: