eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o podatku dochodowym

Poselski projekt ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o podatku dochodowym

projekt dotyczy wprowadzenia kompleksowej regulacji prawnej w zakresie podatku dochodowego, która ma zastąpić ustawy: z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 425
  • Data wpłynięcia: 2011-11-15
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 16 dnia 15-06-2012

425

fizycznych, nie powodują powstania podatku należnego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku
dochodowym.

Art. 29
Wyjątkiem od zasady dyskontynuacji wyrażonej w art. 24 jest art. 29 ustawy, zgodnie z którym podatnicy
podatków określonych na podstawie ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., u których rok podatkowy jest inny niż rok
kalendarzowy i rozpoczął się przed dniem ogłoszenia niniejszej ustawy, stosują przepisy dotychczasowe
dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2012 r.
W ust. 2 tego artykułu wprowadza zakaz zmiany roku podatkowego przez podatników podatku
dochodowego od osób prawnych w okresie od dnia ogłoszenia niniejszej ustawy do dnia 31 grudnia 2012 r.
Przepis ten ma celu wyeliminowanie sytuacji, w której podatnicy dla osiągnięcia nieuzsadanionych korzyści
podatkowych związanych ze zmianą stanu prawnego, chcieliby przed wejściem w życie ustawy o podatku
dochodowym zmienić rok podatkowy.
Powyższa zasada ma zastosowanie również do podatników podatku dochodowego od osób prawnych,
którzy powstali w okresie od dnia opublikowania ustawy do dnia 31 grudnia 2012 r. lub którzy rozpoczęli
działalność w tym okresie obowiązani są stosować rok kalendarzowy jako rok podatkowy w rozumieniu ustawy
o podatku z dnia 15 lutego 1992 r. Przepis ten ma zapobiec sytuacji, w której tworzone byłyby sztuczne byty
prawne mające na celu osiągnięcie nieuzasadnionych gospodarczo korzyści ekonomicznych w związku ze
zmianami ustrojowymi w zakresie podatków bezpośrednich.

Art. 30
Przepisy art. 44 ust. 7a – 7k ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 21 ust. 6 – 14
ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
przewidywały dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą zwolnienie z obowiązku płacenia zaliczek na
podatek dochodowy od osób fizycznych (ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych). Podatnicy ci byli zaś
zobowiązani do zapłaty należnego podatku (ryczałtu) za rok objęty zwolnieniem w pięciu kolejnych latach
podatkowych w wysokości 20% należnego podatku (ryczałtu) wykazanego w zeznaniu za rok objęty
zwolnieniem. Przepis ten wprowadza obowiązek kontynuowania tych zasad rozliczania również na gruncie
nowego podatku dochodowego do końca roku 2018.

Art. 31
Art. 31 jest wyjątkiem od przyświecającej tej ustawie generalnej zasady dyskontynuacji. Przepis ust. 1 tego
artykułu formułuje zasadę, zgodnie z którą rozliczenie podatku dochodowego za okres, w którym obowiązywały
poprzednie regulacje, a następujące po zakończeniu roku podatkowego, będzie dokonywane na
dotychczasowych zasadach (tj. sprzed wejścia w życie nowej ustawy). Przepis ten odnosi się do wszelkich
obowiązków nałożonych na podatników uchylanymi przepisami wymienionymi w art. 1 ustawy. Dotyczy on
zatem obowiązku złożenia stosowanych deklaracji, informacji, prowadzenia ksiąg oraz zapłaty podatku
należnego wynikającego ze stosowania poprzednich przepisów.
Art. 31 ust. 2 stanowi przejaw konstytucyjnej zasady poszanowania praw nabytych. Zasadnym jest zatem
wprowadzenie zasady kontynuacji w stosunku do ulg i zwolnień podatkowych mających charakter wieloletni
Projekt ustawy przepisy wprowadzające ustawę o podatku dochodowym. Wersja z dnia 15 września 2011 r.
35

oraz czasowy. Zmiany w tym zakresie powinny być dokonywane z poszanowaniem zasady zaufania obywateli
do organów państwa. Jednym z bardziej istotnych zagadnień w tej materii jest określenie zakresu
bezpośredniego działania nowego prawa z uwzględnieniem orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego w tym
m.in. w orzeczenia TK z dnia 2 marca 1993 r. (K 9/92). Nie odmawiając ustawodawcy racji posługiwania się
zasadą bezpośredniego działania nowego prawa w określonych warunkach i w celu osiągnięcia stanu
pożądanego przez ustawodawcę, Trybunał stanął na stanowisku, że ta zasada ma istotną wadę z punktu widzenia
wymagań państwa prawnego. Jej stosowanie prowadzi bowiem do sytuacji zaskoczenia adresatów norm prawa
nową regulacją prawną, może bowiem radykalnie zmienić na niekorzyść ich dotychczasowe sytuacje prawne, nie
daje możliwości skalkulowania zadań, z którymi może zetknąć się adresat normy prawnej. W rezultacie może
zatem dojść do podważania zaufania obywateli do prawa jako elementu zasady demokratycznego państwa
prawnego, co stanowi w istocie jej złamanie. W ocenie Trybunału Konstytucyjnego sytuacja taka ma miejsce
wówczas, gdy bezpośrednie działanie nowych przepisów godzi w prawa słusznie nabyte. Dlatego też zasada
państwa prawnego wymaga, aby zmiana prawa dotychczas obowiązującego, jeśli pociąga za sobą niekorzystne
skutki dla sytuacji prawnej podmiotów, dokonywana była zasadniczo z zastosowaniem reguł stanowienia
przepisów przejściowych, a co najmniej odpowiedniego vacatio legis. Stwarzają one bowiem zainteresowanym
podmiotom możliwość przystosowania się do nowej sytuacji prawnej. Ustawodawca może zrezygnować ze
stanowienia przepisów przejściowych, decydując się na bezpośrednie (natychmiastowe) działanie nowego prawa
jedynie w sytuacji, kiedy przemawia za tym ważny interes publiczny, który jest ważniejszy niż interes jednostki
(K 9/92). Zasadnym jest więc wprowadzenie przepisów - w stosunku do ulg i zwolnień o charakterze czasowym
(wieloletnim) nabytych pod rządami „starych” ustaw podatkowych, które jeszcze nie wygasły – pozwalających
na ich kontynuację w nowym stanie prawnym.
Powyższe zasady stosują się odpowiednio do płatników oraz podatników podatku dochodowego od osób
prawnych, o których mowa w art. 29 ustawy.

Art. 32
Przepis ten ma na celu zachowanie na gruncie nowego podatku dochodowego zasad amortyzacji środków
trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oddanych do użytkowania przed wejściem w życie ustawy o
nowym podatku dochodowym, Przepis ten zachowuje więc wszystkie dotychczasowe zasady amortyzacji
obowiązujące na dzień 31 grudnia 2012 r. w stosunku do już amortyzowanych środków trwałych oraz wartości
niematerialnych i prawnych. Przepis ten również przeciwdziała „skutecznej” aktualizacji wartości początkowej
już amortyzowanych na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów środków trwałych, która w
przeciwnym wypadku musiałaby zostać dokonana z dniem wejścia w życie ustawy o nowym podatku
dochodowym.

Art. 33
Ustawa w art. 33 przyjmuje zasadę ochrony praw nabytych w zakresie możliwości uwzględnienia strat
powstałych pod rządami ustaw uchylanych, które dawały możliwość obniżenia dochodu w latach następnych.
Straty te również będą taką możliwość dawały – na warunkach dotychczasowych. Zgodnie bowiem z art. 33
stratą w rozumieniu art. 121 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym jest również strata określana na podstawie art.
Projekt ustawy przepisy wprowadzające ustawę o podatku dochodowym. Wersja z dnia 15 września 2011 r.
36

9 ust. 2 - 6 ustawy wymienionej ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. oraz strata w rozumieniu art. 7 ust. 2 – 5 ustawy z
dnia 15 lutego 1992 r. – tej w części, w jakiej nie została rozliczona na podstawie uchylanych przepisów.

Art. 34
W związku z ogólną zasadą dyskontynuacji podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, od osób
prawnych oraz zryczałtowanego podatku nie mogliby zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów na gruncie
nowego podatku kosztów poniesionych przed dniem 31 grudnia 2012 r., a które to na gruncie obowiązujących
przepisów byłyby kosztami w latach następnych. W celu zapobieżenia tej sytuacji do ustawy przejściowej
wprowadzono przedmiotowy przepis.

Art. 35
Przepis ten wprowadza zasadę, iż w ramach postępowań dotyczących zdarzeń powstałych na gruncie
obowiązywania dotychczasowych ustaw podatkowych, zdarzenia te będą oceniane przy zastosowaniu przepisów
obowiązujących na dzień powstania zdarzenia. Analogicznie również w przypadku spraw dotyczących ustalenia
wysokości podatku z tytułu nieujawnionych źródeł przychodów za okres przed 31 grudnia 2012 r. znajdować
będą zastosowanie przepisy dotychczasowe

Art. 36
Zgodnie z art. 20i Ordynacji podatkowej w sprawach o uznanie prawidłowości wyboru i stosowania metody
ustalania ceny transakcyjnej między podmiotami powiązanymi wydaje się decyzję, zwaną dalej "decyzją w
sprawie porozumienia". Art. 36 wprowadza zasadę, że decyzje wydane na podstawie powołanego wyżej przepisu
pozostają w mocy i stosuje się je odpowiednio do regulacji zawartych w ustawie o podatku dochodowym.
Ponieważ jako generalną zasadę przyjęto zasadę dyskontynuacji, konieczne jest wprowadzenie do ustawy
tego przepisu stanowiącego wyjątek od tej zasady. Stwierdzić bowiem należy, że postępowanie w sprawie
uznania prawidłowości i stosowania metody ustalania ceny transakcyjnej pomiędzy podmiotami powiązanymi
jest postępowaniem długotrwałym i niejednokrotnie bardzo kosztownym. Nie ma zatem uzasadnionych
powodów aby pozbawić mocy prawnej - wydanych na podstawie art. 20I Ordynacji podatkowej – decyzje w
indywidualnych sprawach. Wskazać przy tym należy, że co prawda przepisy prawne w zakresie stosunków
gospodarczych pomiędzy podmiotami powiązanym zawarte w ustawie o podatku dochodowym różnią się w
pewnym zakresie w stosunku do przepisów zawartych w uchylanych ustawach, to jednak różnice te nie mają
zasadniczego wpływu na zakres przedmiotowy wydawanych decyzji dotyczących porozumienia w sprawie
ustalenia cen transakcyjnych.

Art. 37 - 39
Kierując się zasadą ochrony praw nabytych kontynuuje się zasady opodatkowania określone w art. 9, 10
oraz art. 11 ustawy z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od
niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2010 r. Nr 226, poz. 1478 ze zm)
przewidziane dla przedmiotów wkładu wniesionego do spółki niemającej osobowości prawnej do dnia 31
Projekt ustawy przepisy wprowadzające ustawę o podatku dochodowym. Wersja z dnia 15 września 2011 r.
37

grudnia 2010 r. oraz dla składników majątku wchodzących w skład przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej
części nabytego w drodze wkładu niepieniężnego do dnia 31 grudnia 2010 r.


Art. 40
Kierując się zasadą ochrony praw nabytych kontynuuje się zasady opodatkowania umów najmu, podnajmu,
dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze zawarte w art. 7 ustawy z dnia 18 marca
2010 r.o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób
prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2010 r. Nr 75, poz. 473).

Art. 41
Kierując się zasadą ochrony praw nabytych kontynuuje się zasady opodatkowania odpłatnego zbycia
nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób
fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do
dnia 31 grudnia 2008 r., przewidziane w art. 8 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku
dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych
ustaw (Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1316 ze zm.).

Art. 42
Kierując się zasadą ochrony praw nabytych kontynuuje się zasady opodatkowania odpłatnego zbycia
nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a - c ustawy o podatku dochodowym od osób
fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie do dnia 31 grudnia 2006 r.,
przewidziane w art. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób
fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588 ze zm.).

Art. 43 i art. 45
Kierując się zasadą ochrony praw nabytych kontynuuje się na gruncie nowego podatku dochodowego
możliwość odliczania wydatków na spłatę odsetek od kredytu mieszkaniowego, odsetek od kredytu (pożyczki)
zaciągniętego na spłatę kredytu mieszkaniowego oraz odsetek od każdego kolejnego kredytu (pożyczki)
zaciągniętego na spłatę ww. kredytów (pożyczek) – czyli tzw. ulga odsetkowa - przewidzianą w art. 9 ustawy z
dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie
niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588 ze zm.). Z tym związane jest również odpowiednie
rozwiązanie spowodowane z utratą prawa do przedmiotowej ulgi (art. 45 ustawy).

Art. 44
W związku z zasadą ochrony praw nabytych kontynuuje się na gruncie nowego podatku dochodowego ulgę
przewidzianą w art. 11 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób
fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588 ze zm.).


Projekt ustawy przepisy wprowadzające ustawę o podatku dochodowym. Wersja z dnia 15 września 2011 r.
38

Art. 46
Kierując się zasadą ochrony praw nabytych na gruncie nowego podatku dochodowego kontynuuje się
zwolnienia z podatku przewidziane w art. 76 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o sporcie kwalifikowanym (Dz. U. z
2005 r. Nr 155, poz. 1298 ze zm.).

Art. 47
Kierując się zasadą ochrony praw nabytych kontynuuje się zasady opodatkowania w przypadku zbycia
udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną, albo wkładów w spółdzielniach, nabytych (objętych)
przed dniem 1 stycznia 2004 r., w zamian za wkład niepieniężny przewidziane w art. 17 ustawy z dnia 12
listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw
(Dz. U. z 2003 r. Nr 202, poz. 1956 ze zm.).

Art. 48, art. 49 i 50
Kierując się zasadą ochrony praw nabytych kontynuuje się możliwość odliczania na gruncie nowego
podatku dochodowego wydatków poniesionych na cele określone w art. 26 ust. 1 pkt 5 i 5a ustawy o podatku
dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 1997 r. (tzw. „ulga
budowlana”), zachowaną na podstawie art. 3 ustawy z dnia 21 listopada 2001 r. o zmianie ustawy o podatku
dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych
przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 134, poz. 1509 ze zm.). Z tym związane jest również
odpowiednie rozwiązanie spowodowane z utratą prawa do przedmiotowej ulgi (art. 49 i art. 50).

Art. 51
Kierując się zasadą ochrony praw nabytych kontynuuje się na gruncie nowego podatku dochodowego
możliwość odliczania wydatków na budowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego z przeznaczeniem
znajdujących się w nim lokali mieszkalnych na wynajem oraz wydatków na zakup działki pod budowę tego
budynku (tzw. „ulga na wynajem”), zachowaną na podstawie art. 7 ust. 12 i dalsze ustawy z dnia 9 listopada
2000 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
(Dz. U. Nr 104, poz. 1194 ze zm.).

Art. 52 i art. 54
Ustawa przewiduje, iż podatnik podatku dochodowego opodatkowany na gruncie dotychczasowych
przepisów opodatkowaniu kartą podatkową, będzie podlegał opodatkowaniu kartą podatkową w rozumieniu
ustawy wprowadzanej w życie, o ile nie zadeklaruje inaczej. Kontynuacja formy opodatkowania dotyczy
również osób duchownych opodatkowanych dotychczas w formie ryczałtu od przychodów osób duchownych.

Art. 53
Ustawodawca nie przewiduje podwyższenia obciążenia osób opodatkowanych w formie ryczałtu, dlatego
też obwieszczenia Ministra Finansów określające kwoty i stawki zryczałtowanych form opodatkowania podatku
dochodowego od osób fizycznych znajdują również zastosowanie do zryczałtowanych form opodatkowania
Projekt ustawy przepisy wprowadzające ustawę o podatku dochodowym. Wersja z dnia 15 września 2011 r.
39

strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9 ... 11

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: