Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wprowadzenia licencji na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie pośrednictwa przy przewozie osób samochodem osobowym oraz przewozie osób taksówką, modyfikacji wymagań, których spełnienie jest konieczne dla otrzymania licencji, zasad wydawania wypisów z licencji, przesłanek cofnięcia licencji, zakresu pojęcia i zasad wykonywania przewozu okazjonalnego, uprawnień Inspekcji Transportu Drogowego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3913
- Data wpłynięcia: 2015-06-26
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3913
„17. 1. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, wzór
zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego oraz wypisu z tego
zezwolenia, licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie
przewozu osób samochodem osobowym oraz wypisu z tej licencji, licencji na
wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób taksówką
i wypisów z tej licencji oraz licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego
w zakresie pośrednictwa przy przewozie osób samochodem osobowym lub taksówką i
pośrednictwa przy przewozie rzeczy, a także rodzaje zabezpieczeń licencji
wspólnotowej, mając na uwadze ujednolicenie wzorów dokumentów i ich
zabezpieczenie przed fałszowaniem.”;
14) w art. 18 ust. 4a i 4b otrzymuje brzmienie:
„4a. Przewóz okazjonalny wykonuje się autobusem.
4b. Dopuszcza się przewóz okazjonalny:
1) pojazdami zabytkowymi,
2) samochodami osobowymi:
a) prowadzonymi przez przedsiębiorcę świadczącego usługi przewozowe
albo zatrudnionego przez niego kierowcę,
b) na podstawie umowy zawartej w formie pisemnej w lokalu przedsiębiorstwa,
c) po ustaleniu opłaty ryczałtowej za przewóz przed rozpoczęciem
tego przewozu; zapłata za przewóz regulowana jest na rzecz
przedsiębiorcy w formie bezgotówkowej; dopuszcza się wniesienie
opłat gotówką w lokalu przedsiębiorstwa
- będącymi wyłączną własnością przedsiębiorcy lub stanowiącymi
przedmiot leasingu tego przedsiębiorcy.”;
15) w art. 50 w pkt 1 lit. k otrzymuje brzmienie:
"k) przestrzegania czasu pracy:
– przedsiębiorców osobiście wykonujących przewozy drogowe, do których ma
zastosowanie rozporządzenie (WE) nr 561/2006 albo Umowa europejska dotycząca pracy
załóg wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe (AETR), sporządzona w
Genewie dnia 1 lipca 1970 r. (Dz. U z 1990 r. nr 94, poz. 1086, z 2008 r. nr 190, poz.
1479 i z 2014 r. poz. 408), zwana dalej „Umową AETR”,
– osób niezatrudnionych przez przedsiębiorcę, lecz osobiście wykonujących na
jego rzecz przewozy drogowe, do których ma zastosowanie rozporządzenie (WE)
nr 561/2006 albo Umowa AETR,”;
16) w art. 68 ust.1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
2) w art. 50 pkt 1 lit. k podlegają:
a) przedsiębiorcy osobiście wykonujący przewozy drogowe, do których ma
zastosowanie rozporządzenie (WE) nr 561/2006 albo Umowa AETR,
b) osoby niezatrudnione przez przedsiębiorcę, lecz osobiście wykonujące
przewozy drogowe na jego rzecz, do których ma zastosowanie rozporządzenie (WE)
nr 561/2006 albo Umowa AETR,
– zwani dalej "kontrolowanymi.";
17) w art. 87 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Podczas przejazdu wykonywanego w ramach transportu drogowego kierowca
taksówki jest obowiązany mieć przy sobie i okazać na żądanie organu uprawnionego do
kontroli, oprócz wypisu z licencji, identyfikator kierowcy taksówki lub inny dokument
wydany przez organ licencyjny potwierdzający spełnienie wymagań, o których mowa w art. 6
ust. 1.”;
18) art. 89 ust. 1 pkt 8 otrzymuje brzmienie:
„8) strażnicy straży gminnych (miejskich) – w odniesieniu do krajowych
przewozów drogowych, o których mowa w art. 6 oraz art. 18 ust. 4b.”;
19) w art. 93:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Decyzji, o której mowa w ust. 1, nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności,
z zastrzeżeniem ust. 2a.”,
b) dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. Dopuszcza się uiszczenie kary pieniężnej przez krajowego przedsiębiorcę
w terminie 21 dni od dnia nałożenia kary. W takim przypadku krajowy przedsiębiorca
obowiązany jest niezwłocznie przekazać dowód uiszczenia kary pieniężnej organowi,
który ją nałożył.”.
20) w załączniku Nr 1 do ustawy lp. 14 i lp. 15 otrzymuje brzmienie:
„14.1
Wykonywanie transportu drogowego z naruszeniem art. 18 ust. 4a
i 4b
500
14.2
Wykonywanie transportu drogowego z naruszeniem art. 18 ust. 5
1.000
Wykonywanie transportu drogowego taksówką przez kierowcę, który
2000
14.3
nie spełnia wymagań określonych w art. 6 ust. 1
15.
Przekroczenie tygodniowego wymiaru czasu pracy, o którym mowa
w art. 26c ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców,
przez osoby niezatrudnione przez przedsiębiorcę, lecz osobiście
wykonujące na jego rzecz przewozy drogowe, do których ma
zastosowanie rozporządzenie (WE) nr 561/2006 albo Umowa AETR:
1. do 2 godzin
50
2. powyżej 2 do 10 godzin
300
3. powyżej 10 godzin
500”
21) w załączniku Nr 3 do ustawy:
a) lp.1.2. otrzymuje brzmienie:
Wykonywanie transportu drogowego taksówką pojazdem 2.000 ”
„1.2.
niezgłoszonym do wypisu z licencji, z wyłączeniem sytuacji gdy
wykonujący transport drogowy taksówką wystąpił o nowy wypis
z licencji
b) po lp. 1.2 dodaje się lp. 1.2.1. w brzmieniu:
Wykonywanie
transportu
drogowego
taksówką
bez 500 za każdy
„1.2.1
wymaganych dokumentów, których mowa w art. 87 ust. 4
dokument ”
Art. 2. W ustawie z dnia z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz. U.
z 2012 r. poz. 1155, z późn. zm.) art. 1 pkt 1a, 1b i 3 otrzymują brzmienie:
„1a) czas pracy przedsiębiorców osobiście wykonujących przewozy drogowe, do których ma
zastosowanie rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15
marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do
transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE)
2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz. Urz. UE L 102
z 11.04.2006, s. 1, z późn. zm), zwane dalej „rozporządzeniem (WE) nr 561/2006” albo
Umowa europejska dotycząca pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe
przewozy drogowe (AETR) , sporządzona w Genewie dnia 1 lipca 1970 r. (Dz. U z 1999 r. nr
94, poz. 1086, z 2008 r. nr 190, poz. 1479 i z 2014 r. poz. 408), zwana dalej „Umową AETR”;
1b) czas pracy osób niezatrudnionych przez przedsiębiorcę, lecz osobiście wykonujących na
jego rzecz przewozy drogowe, do których ma zastosowanie rozporządzenie (WE) nr 561/2006
albo Umowa AETR;
1) zasady
stosowania norm dotyczących okresów prowadzenia pojazdów,
obowiązkowych przerw w prowadzeniu i gwarantowanych okresów odpoczynku,
określonych w rozporządzeniu (WE) nr 561/2006 albo Umowie AETR;”.
Art. 3. 1. Przedsiębiorcy, prowadzący do dnia wejścia w życie ustawy krajowy transport
drogowy w zakresie przewozu osób taksówką mogą ją nadal wykonywać w
dotychczasowym zakresie na podstawie dotychczasowych uprawnień, przez okres 1 roku
od dnia wejścia w życie ustawy. Nie później niż w terminie 6 miesięcy przed upływem
tego okresu przedsiębiorcy ci powinni wystąpić do organu udzielającego licencji, o
którym mowa w art. 7 ust. 4 pkt 3, z wnioskiem o wymianę uprawnień.
2. Za wymianę uprawnień, gdy nie ulegają zmianie dane dotyczące adresu lub
siedziby przedsiębiorcy, a także zmiany obszaru w przypadku wykonywania transportu
drogowego powodujących zmianę właściwości organu, pobierana jest opłata w wysokości
10 zł., bez względu na liczbę wydawanych wypisów z licencji.
Art. 4. 1. Przedsiębiorcę posiadającego licencję na wykonywanie krajowego transportu
drogowego osób pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu
powyżej 7 i nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą, uznaje się za posiadającego licencję na
wykonywanie transportu drogowego w zakresie przewozu osób samochodem osobowym, o
której mowa w art. 5b ust. 1 pkt 1.
2. W przypadku gdy przedsiębiorca złożył wniosek o wydanie wtórnika licencji na
wykonywanie
krajowego transportu drogowego osób pojazdem samochodowym
przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu powyżej 7 i nie więcej niż 9 osób łącznie z
kierowcą właściwy organ wydaje licencję zgodną ze wzorem określonym w dotychczasowych
przepisach.
3. W przypadku gdy przedsiębiorca złożył wniosek o wydanie dodatkowego wypisu z licencji
na wykonywanie krajowego transportu drogowego osób pojazdem samochodowym
przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu powyżej 7 i nie więcej niż 9 osób łącznie z
kierowcą, właściwy organ po sprawdzeniu spełnienia przez przedsiębiorcę wymogu zdolności
finansowej wydaje wypis z licencji zgodny ze wzorem określonym w dotychczasowych
przepisach.
Art. 5. Do postępowań administracyjnych w sprawach objętych przepisami niniejszej
ustawy, wszczętych a niezakończonych ostatecznie przed dniem jej wejścia w życie, stosuje się
dotychczasowe przepisy ustawy.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3913 › Pobierz plik