Rządowy projekt ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo działalności gospodarczej
projekt dotyczy wprowadzenia przepisów przejściowych wynikających z częściowego uchylenia ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (SDG), które zostaną zastąpione przepisami ustawy - Prawo działalności gospodarczej (PDG), a także z konieczności wprowadzenia licznych zmian w szeregu ustaw odrębnych będących konsekwencją PDG
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3808
- Data wpłynięcia: 2015-08-03
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3808
Druk nr 3808
Warszawa, 3 sierpnia 2015 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów
RM-10-82-15
Pani
Małgorzata Kidawa-Błońska
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy
- Przepisy wprowadzające ustawę -
Prawo
działalności
gospodarczej
z projektami aktów wykonawczych.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister
Gospodarki.
Z poważaniem
(-) Ewa Kopacz
Projekt
U S T A W A
z dnia
Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo działalności gospodarczej
Rozdział 1
Przepis ogólny
Art. 1. Ustawa z dnia … – Prawo działalności gospodarczej (Dz. U. poz. ...) wchodzi w
życie z dniem 1 stycznia 2016 r.
Rozdział 2
Zmiany w przepisach obowiązujących
Art. 2. W ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego
(Dz. U. z 2013 r. poz. 267, późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w art. 31:
a)
§ 1 otrzymuje brzmienie:
„§ 1. Organizacja społeczna może w sprawie dotyczącej innej osoby
występować z żądaniem:
1)
wszczęcia postępowania,
2)
dopuszczenia jej do udziału w postępowaniu,
jeżeli jest to uzasadnione celami statutowymi tej organizacji i gdy przemawia za
tym interes społeczny lub jest to uzasadnione celami statutowymi i przemawia za
tym interes jej członka, którego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy
postępowanie.”,
b)
po § 1 dodaje się § 1a i 1b w brzmieniu:
„§ 1a. Wystąpienie przez organizację społeczną z żądaniem wszczęcia
postępowania oraz dopuszczenia jej do udziału w postępowaniu uzasadnione
interesem jej członka, którego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy
postępowanie, wymaga uzyskania pisemnej zgody tego członka. Zgoda może być
w każdym czasie odwołana.
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2014 r. poz. 183 i 1195 oraz
z 2015 r. poz. 211 i 702.
– 2 –
§ 1b. Organizacja społeczna jest obowiązana do podejmowania w ramach
postępowania działań wyłącznie na korzyść członka, z uwagi na którego interes
bierze udział w postępowaniu.”;
2)
po Dziale IV dodaje się Dział IVa w brzmieniu:
„DZIAŁ IVA. NAKŁADANIE ADMINISTRACYJNYCH KAR PIENIĘŻNYCH
Art. 1891. Organ administracji publicznej, wymierzając administracyjną karę
pieniężną, bierze pod uwagę:
1)
wagę, okoliczności oraz czas trwania naruszenia obowiązków;
2)
częstotliwość naruszeń obowiązków w przeszłości;
3)
stopień przyczynienia się podmiotu, na który jest nakładana kara do powstania
naruszenia;
4)
wysokość osiągniętej korzyści, o ile została uzyskana;
5)
warunki osobiste podmiotu, na który jest nakładana kara, w przypadku osoby
fizycznej.
Art. 1892. § 1. Organ administracji publicznej może odstąpić od nałożenia
administracyjnej kary pieniężnej, w przypadku gdy:
1)
waga naruszenia obowiązku jest znikoma, a podmiot naruszający przepisy
zaprzestał naruszeń lub zrealizował obowiązek lub
2)
waga naruszenia obowiązku jest znikoma, a podmiot naruszający przepisy nie miał
wpływu na powstanie naruszenia lub naruszenie nastąpiło wskutek zdarzeń i
okoliczności, których podmiot nie mógł przewidzieć, lub
3)
podmiot został uprzednio ukarany za to samo naruszenie przez inny uprawniony
organ administracji publicznej;
4)
wystąpiła siła wyższa lub zaszła okoliczność wymagająca w szczególności ochrony
życia lub zdrowia, ochrony interesu społecznego, ochrony mienia w znacznych
rozmiarach lub ochrony ważnego interesu publicznego.
§ 2. W przypadku odstąpienia od wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej w
drodze decyzji administracyjnej, organ poucza o obowiązkach ciążących na podmiocie.
§ 3. Organ administracji publicznej może odstąpić od nałożenia kary, o której
mowa w § 1, jeżeli odstąpienie to:
1)
nie stanowi pomocy publicznej albo
– 3 –
2)
stanowi pomoc de minimis albo pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie,
udzieloną z uwzględnieniem warunków dopuszczalności tej pomocy, określonych
w przepisach prawa Unii Europejskiej, albo
3)
stanowi pomoc publiczną spełniającą warunki określone w przepisach wydanych
na podstawie § 5.
§ 4. Przy obliczaniu pomocy de minimis albo pomocy de minimis w rolnictwie lub
rybołówstwie, o której mowa w § 3, przyjmuje się najniższą stawkę administracyjnej
kary pieniężnej dla naruszenia, o której mowa w § 1, przewidzianą w przepisach
odrębnych.
§ 5. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki
odstąpienia od nałożenia administracyjnych kar pieniężnych, o których mowa w § 3 pkt
3, mając na uwadze konieczność zapewnienia zgodności z warunkami dopuszczalności
udzielania pomocy państwa określonymi przepisami prawa Unii Europejskiej.
Art. 1893. § 1. Administracyjna kara pieniężna nie może zostać nałożona, jeżeli
upłynęło 5 lat od naruszenia przepisów albo od wystąpienia skutków naruszenia.
§ 2. Administracyjna kara pieniężna nie podlega ściągnięciu, jeżeli upłynęło 5 lat
od dnia, w którym kara powinna zostać uiszczona.
Art. 1894. § 1. Bieg terminów przedawnienia nałożenia administracyjnej kary
pieniężnej przerywa ogłoszenie upadłości ukaranego. Po przerwaniu biegu terminu
przedawnienia biegnie on na nowo od dnia następującego po dniu uprawomocnienia się
postanowienia o ukończeniu postępowania upadłościowego.
§ 2. Bieg terminu przedawnienia nałożenia administracyjnej kary pieniężnej nie
rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu z dniem:
1)
wniesienia skargi do sądu administracyjnego bądź odwołania do Sądu Okręgowego
w Warszawie – Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na decyzję o nałożeniu
administracyjnej kary pieniężnej, a także wniesienia skargi kasacyjnej od
orzeczenia Sądu Apelacyjnego w sprawach dotyczących nałożenia
administracyjnej kary pieniężnej;
2)
wniesienia żądania ustalenia przez sąd powszechny istnienia lub nieistnienia
stosunku prawnego lub prawa;
3)
doręczenia zarządzenia zabezpieczenia w trybie przepisów o postępowaniu
egzekucyjnym w administracji, jeżeli przepisy odrębne przewidują możliwość
zarządzenia zabezpieczenia.
– 4 –
§ 3. Termin przedawnienia po zawieszeniu biegnie dalej, od dnia następującego po
dniu:
1)
stwierdzenia prawomocności orzeczenia lub ogłoszenia prawomocnego orzeczenia
sądu administracyjnego, a także ogłoszenia prawomocnego orzeczenia w
sprawach, w których właściwy do rozpoznania odwołania od decyzji dotyczącej
nałożenia administracyjnej kary pieniężnej jest Sąd Okręgowy w Warszawie – Sąd
Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jak również oddalenia skargi kasacyjnej lub
uchylenia przez Sąd Najwyższy zaskarżonego orzeczenia w sprawach;
2)
uprawomocnienia się orzeczenia sądu powszechnego w sprawie ustalenia istnienia
lub nieistnienia stosunku prawnego lub prawa;
3)
zakończenia postępowania zabezpieczającego w trybie przepisów o postępowaniu
egzekucyjnym w administracji.
Art. 1895. Od zaległej administracyjnej kary pieniężnej nalicza się odsetki za
zwłokę, jak dla zaległości podatkowej, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej.
Art. 1896. § 1. Bieg terminów przedawnienia ściągalności administracyjnej kary
pieniężnej przerywa ogłoszenie upadłości ukaranego. Po przerwaniu biegu terminu
przedawnienia biegnie on na nowo od dnia następującego po dniu uprawomocnienia się
postanowienia o ukończeniu postępowania upadłościowego.
§ 2. Bieg terminu przedawnienia ściągalności administracyjnej kary pieniężnej nie
rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega przerwaniu z dniem:
1)
zastosowania środka egzekucyjnego, o którym podmiot został zawiadomiony;
2)
doręczenia zarządzenia zabezpieczenia w trybie przepisów o postępowaniu
egzekucyjnym w administracji.
§ 3. Bieg terminu przedawnienia po każdym przerwaniu biegnie na nowo od dnia
następującego po dniu, w którym:
1)
zastosowano środek egzekucyjny, o którym podmiot został zawiadomiony;
2)
doręczono zarządzenie zabezpieczenia w trybie przepisów o postępowaniu
egzekucyjnym w administracji.
Art. 1897. § 1. Organ na wniosek ukaranego w przypadkach uzasadnionych ważnym
interesem tego ukaranego lub ważnym interesem publicznym, może:
1)
odroczyć termin uiszczenia lub rozłożyć na raty administracyjną karę pieniężną;
2)
odroczyć lub rozłożyć na raty zaległą administracyjną karę pieniężną;
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3808 › Pobierz plik