Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania karnego, ustawy o prokuraturze oraz ustawy o ustroju sądów powszechnych
projekt dotyczy usprawnienia pracy prokuratury oraz sądów, przy równoczesnym, lepszym zabezpieczeniu podstawowych praw obywateli, w tym m.in. ograniczenie czasu trwania śledztwa do okresu nieprzekraczającego łącznie 4 lat; poszerzenie zakresu odpowiedzialności Skarbu Państwa za oczywiste niesłuszne postawienie zarzutów lub oskarżenia
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 379
- Data wpłynięcia: 2012-03-23
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
379
„§ 4a. Do orzekania w jednostkach, o których mowa w § 1 pkt 6, wyznacza się sędziów
wykazujących się szczególną znajomością problematyki śledczej oraz znajomością problematyki
działań operacyjno – rozpoznawczych”.
Art. 4
Postępowania przygotowawcze i dyscyplinarne wszczęte przed wejściem w życie niniejszej ustawy
prowadzone są na podstawie dotychczasowych przepisów.
Art. 5
Zastępcy prokuratora generalnego powołani przez Prezydenta Rzeczypospolitej mogą być odwołani
przez Prokuratora Generalnego w trybie przewidzianym w niniejszej ustawie.
Art. 6
Ustawa wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
I. Proponowana ustawa jest doraźną, kompleksową nowelizacją trzech ważnych ustaw: kodeksu
postępowania karnego, ustawy o prokuraturze oraz prawa o ustroju sądów powszechnych. Wszystkie
te zmiany mają na celu usprawnienie pracy prokuratury oraz sądów, przy równoczesnym, lepszym
zabezpieczeniu podstawowych praw obywateli.
II. W art. 310 kodeksu postępowania karnego wydłużono z 3 do 6 miesięcy instrukcyjny termin,
w którym powinno być ukończone śledztwo. Możliwość przedłużenia śledztwa przez prokuratora
przełożonego określono na czas oznaczony, nie dłuższy niż rok. W szczególnie uzasadnionych
wypadkach śledztwo może być przedłużone na kolejny okres, nie dłuższy niż dwa lata liczone od daty
wszczęcia postępowania. Tak więc śledztwo powinno się zakończyć nie później w okresie lat 2
od jego wszczęcia. Tylko w wyjątkowych, uzasadnionych przypadkach Prokurator Generalny mógłby
przedłużyć śledztwo o kolejne 2 lata.
Taka regulacja pozwoliłaby skończyć z praktyką śledztw ciągnących się latami. W obecnym stanie
prawnym nie ma ograniczeń czasu przedłużenia śledztwa, teoretycznie śledztwo może być
przedłużane i trwać w nieskończoność.
Ciągnące się latami śledztwo stanowi poważne zagrożenie dla zasad państwa prawa. W ramach
takiego śledztwa można pod rygorem odpowiedzialności karnej przesłuchiwać nieograniczoną liczbę
5
osób, sprawdzać ich bilingi, prowadzić rozmaite czynności dowodowe naruszające podstawowe
prawa obywateli.
Art. 310 w proponowanym brzmieniu ogranicza czas trwania śledztwa do okresu nieprzekraczającego
łącznie 4 lat.
Dotychczasowa praktyka pokazuje, iż mimo zmiany rządów, zmian oficjalnej polityki kryminalnej,
pomimo oddzielenia Prokuratury od bieżącej polityki poprzez rozdzielenie funkcji Prokuratora
Generalnego i Ministra Sprawiedliwości nie udało się zlikwidować instytucji tzw. „aresztów
wydobywczych” polegających na przetrzymywaniu podejrzanych, którym formalnie przysługuje
domniemanie niewinności, przez wiele miesięcy w aresztach bez przesłuchań, bez angażowania
ich do udziału w czynnościach procesowych. Także nadzór sądu nad tymczasowym aresztowaniem
okazał się niewystarczający dlatego też konieczna jest interwencja ustawodawcy.
Zresztą, nawet dla podejrzanych, wobec których nie zastosowano środka w postaci tymczasowego
aresztowania, utrzymujący się miesiącami, a nawet niekiedy latami, status podejrzanego jest nie
do pogodzenia z podstawowymi zasadami państwa prawnego i międzynarodowymi konwencjami,
których Rzeczpospolita jest stroną.
Osoba podejrzana, mimo że jest formalnie nie karana, że przysługuje jej domniemanie niewinności,
narażona jest na cały szereg negatywnych konsekwencji ekonomicznych, społecznych, politycznych,
a przede wszystkim moralnych. Najbardziej dotkliwą konsekwencją jest utrata zaufania i dobrego
imienia z wszystkimi tego skutkami.
Przepis art. 310a kodeksu postępowania karnego ogranicza czas, w którym można mieć status
podejrzanego. Faza postępowania przygotowawczego ad personam określona została w czasie.
Od momentu postawienia zarzutów z zasady okres ten trwać powinien nie dłużej niż 3 miesiące.
W tym okresie należy albo skierować akt oskarżenia do sądu albo postępowanie umorzyć. Wyjątki
od tej zasady określone są w § 2 i § 3 tego przepisu.
Tak więc podejrzanym z zasady nie można będzie być dłużej niż przez okres 3 miesięcy. Takie
rozwiązanie jest zgodne z zasadami konstytucyjnymi, w szczególności art. 41 oraz 45 Konstytucji RP
a także z duchem Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka i Obywatela (szczególnie art. 5, 8, 11),
Międzynarodowego Paktu Praw Obywatelskich i Politycznych (szczególnie art. 9), Europejskiej
Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności (w szczególności regulacje art. 5, 6).
Sam fakt niesłusznego podejrzenia i oskarżenia rodzi z reguły cały szereg negatywnych konsekwencji
dla niesłusznie podejrzanego czy też oskarżonego. Skutkuje szeregiem szkód tak w sferze materialnej
jak i niematerialnej. Zasada, że „szkoda musi być naprawiona” (jedno z praw naturalnych
wymienionych przez Grocjusza i powszechnie akceptowanych w cywilizowanym świecie) doznaje
w tej sytuacji uszczerbku. Skarb Państwa ponosi odpowiedzialność z tytułu ryzyka za oczywiście
niesłuszne skazanie, tymczasowe aresztowanie a nawet zatrzymanie natomiast dotąd nie ponosił
odpowiedzialności za oczywiście niesłuszne postawienie zarzutów lub oskarżenie.
6
Przedłożony projekt nowelizacji poszerza zakres odpowiedzialności Skarbu Państwa za oczywiście
niesłuszne postawienie zarzutów lub oskarżenie.
III. Rozdzielenie funkcji Prokuratora Generalnego i Ministra Sprawiedliwości było pierwszym krokiem
zmierzającym do oddzielenia Prokuratury od bieżącej polityki. Równocześnie w sposób istotny
zwiększono niezależność prokuratorów wewnątrz prokuratury. Niezależność zewnętrzna Prokuratury
nie jest jednak pełna. Prokuratura nie jest niezależna budżetowo, a fakt, że zastępców Prokuratora
Generalnego powołuje Prezydent na wniosek Prokuratora Generalnego powoduje, że po pierwsze,
apolityczny z założenia Prokurator zmuszony jest już na początku swej kadencji negocjować
personalia z Prezydentem a po drugie, na czele Prokuratury faktycznie stoją identycznie umocowani
(wszyscy mianowani przez Prezydenta) Prokurator Generalny i jego zastępcy.
Taka sytuacja utrudnia sprawne zarządzanie prokuraturą, a próba odwołania przez Prokuratora
Generalnego zastępcy pociąga za sobą kryzys polityczny.
Projekt przewiduje powoływanie i odwoływanie zastępców Prokuratora Generalnego przez samego
Prokuratora Generalnego, po zasięgnięciu opinii Ministra Sprawiedliwości i Krajowej Rady
Prokuratorów. Inny tryb opiniowania dotyczy zastępcy Prokuratora Generalnego, który jest
równocześnie Naczelnym Prokuratorem Wojskowym (powoływany i odwoływany po zasięgnięciu
opinii Ministra Sprawiedliwości i Ministra Obrony Narodowej) oraz zastępcy prokuratora
generalnego, którym jest równocześnie Dyrektor Głównej Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko
Narodowi Polskiemu (powoływany i odwoływany po zasięgnięciu opinii Ministra Sprawiedliwości
i Prezesa IPN).
Proponowana nowelizacja wzmacnia wyraźnie pozycję Prokuratora Generalnego wewnątrz
Prokuratury. Tylko on sam jest mianowany przez Prezydenta RP, to on powołuje na stanowiska
swoich zastępców. Wzmocnieniu ulega też jego władza dyscyplinarna. W wyjątkowych,
uzasadnionych wypadkach może on wymierzyć podległym prokuratorom najniższe kary
dyscyplinarne (upomnienie oraz naganę) bez przeprowadzenia postępowania dyscyplinarnego
w pierwszej instancji. Od tych kar nałożonych przez Prokuratora Generalnego ukaranym
prokuratorom przysługuje odwołanie do sądu dyscyplinarnego drugiej instancji.
Rozdzielenie funkcji Prokuratora Generalnego i Ministra Sprawiedliwości towarzyszyło także
zwiększenie niezależności prokuratorów wewnątrz prokuratury. Jednakże temu zwiększeniu
niezależności nie towarzyszyło zwiększenie odpowiedzialności za swoje działania. Wytworzyło
to sytuację, w której prokuratorzy praktycznie nie odpowiadają za swe błędne czy pochopne decyzje
niejednokrotnie godzące w ludzką godność i inne konstytucyjnie zagwarantowane prawa.
Ewentualne przewinienia dyscyplinarne prokuratorów z czasów śledztwa i w związku z jego
prowadzeniem ujawniają się zwykle dopiero w czasie rozprawy przed sądem. Biorąc pod uwagę to,
że delikty dyscyplinarne prokuratorów przedawniają się po 3 latach oraz biorąc pod uwagę czas
trwania spraw sądowych, delikty takie w momencie ujawnienia są już często przedawnione.
7
Sądownictwo dyscyplinarne prokuratorów jest faktycznie (podobnie zresztą jak w innych
korporacjach) sądownictwem koleżeńskim. Sądy dyscyplinarne nie tylko orzekają w sprawach
przewinień dyscyplinarnych, ale także w sprawach uchyleń immunitetów. Praktyka pokazuje,
że w sprawach o uchylenie immunitetu sądy dyscyplinarne nie ograniczają się do sprawdzenia,
czy w konkretnym przypadku, zachodzą okoliczności, przed którymi ma chronić immunitet,
ale oceniają dowody, winę etc., czyli faktycznie zastępują sąd w sprawowaniu wymiaru
sprawiedliwości. Ponadto rozprawy dyscyplinarne prokuratorów są niejawne.
Projekt zasadniczo zmienia odpowiedzialność dyscyplinarna prokuratorów. Delikty dyscyplinarne,
popełnione w związku z prowadzonym postępowaniem przygotowawczym, przedawniają się
po 3 latach, ale liczonych nie od daty popełnienia ale od daty ujawnienia. Sąd dyscyplinarny pierwszej
instancji jest nadal sądem złożonym z prokuratorów. Sądem drugiej instancji jest Sąd Powszechny.
Rozprawy dyscyplinarne są z zasady jawne (przepisy kpk stosuje się tu odpowiednio), co umożliwia
społeczną kontrolę nad takim postępowaniem.
IV. Sądy sprawują swoisty nadzór nad działalnością prokuratury. To one orzekają o wnioskowanym przez
prokuratora tymczasowym aresztowaniu, to one wydają zgodę na kontrolę operacyjną, to one
wreszcie na rozprawie weryfikują akt oskarżenia i wspierające go dowody.
Rzecz w tym, że przy obecnym stanie prawnym, nadzór nad postępowaniem przygotowawczym i nad
czynnościami operacyjno ‐ rozpoznawczymi jest często jedynie nominalny i z zasady rozmywa
odpowiedzialność. Sąd orzeka areszt, na odpowiedzialność prokuratora, który złożył wniosek,
prokurator za orzeczenie aresztu nie czuje się odpowiedzialny, bo w końcu on tylko wnioskował,
ale o areszcie zadecydował sąd.
Aby nadzór sądowy nad czynnościami postępowania przygotowawczego i nad czynnościami
operacyjno – rozpoznawczymi był realny, a nie jedynie nominalny, faktycznie fikcyjny, niezbędnie jest
zabranie tych spraw wydziałom karnym, stworzenie specjalnych wydziałów do nadzoru nad
postępowaniem przygotowawczym w sądach rejonowych, a nad postępowaniem przygotowawczym
i czynnościami operacyjnymi rozpoznawczymi w sądach okręgowych. Praca w takich wydziałach
pozwoli też sędziom, odciążonym od innych obowiązków, na dokładne rozpoznanie wniosków,
szczególnie o tymczasowe aresztowanie czy o zastosowanie kontroli operacyjnej. Pozwoli też
na wyspecjalizowanie się sędziów w tych sprawach.
V.
6 miesięczne vacatio legis jest niezbędne dla przeprowadzenia zmian organizacyjnych w sądach
i prokuraturach.
VI.
Ustawa jest zgodna z prawem europejskim. Wprowadzenie w życie ustawy pociągnie za sobą
koszty, które będą pokryte z budżetu wymiaru sprawiedliwości i prokuratury, bez przyznawania
im dodatkowych środków.
8
Warszawa, 2 kwietnia 2012 r.
BAS-WAPEiM-802/12
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania karnego, ustawy o
prokuraturze oraz ustawy o ustroju sądów powszechnych (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Andrzej Rozenek)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2012 r. poz. 32)
sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt zakłada zmianę art. 310 i 552 oraz dodanie art. 310a w ustawie z
dnia 6 czerwca 1997 – Kodeks postępowania karnego (Dz. U. Nr 89, poz. 555,
ze zmianami). Zmiana dotyczy: terminu, w którym powinno być ukończone
śledztwo, ograniczenia czasu, w którym osoba może mieć status podejrzanego
oraz odszkodowania za niesłuszne przedstawienie zarzutów albo oskarżenie. W
projekcie zaproponowano też zmiany w zakresie organizacji prokuratury oraz
odpowiedzialności dyscyplinarnej prokuratorów (zmiana art. 12, 68, 70, 72, 73,
76, 83 i 83a ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. o prokuraturze; Dz. U. z 2011 r.
Nr 270, poz. 1599, ze zmianami) oraz utworzenie wydziałów do spraw nadzoru
nad postępowaniami przygotowawczymi w sądach rejonowych i wydziałów do
spraw nadzoru nad postępowaniami przygotowawczymi i czynnościami
operacyjno-rozpoznawczymi w sądach okręgowych (zmiana art. 12 i 16 ustawy
z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych; Dz. U. Nr 98,
poz. 1070, ze zmianami).
Proponowana ustawa zawiera postanowienia przejściowe. Ustawa ma
wejść w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Kwestie stanowiące przedmiot projektu ustawy nie są regulowane
prawem Unii Europejskiej.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 379 › Pobierz plik