Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3663
- Data wpłynięcia: 2015-07-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
- data uchwalenia: 2015-08-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1586
3663
Druk nr 3663
Warszawa, 10 lipca 2015 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów
RM-10-66-15
Pani
Małgorzata Kidawa-Błońska
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy
- o zmianie ustawy - Prawo lotnicze.
Projekt ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister
Infrastruktury i Rozwoju.
Z poważaniem
(-) Ewa Kopacz
Projekt
U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy – Prawo lotnicze)
Art. 1. W ustawie z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2013 r. poz. 1393
oraz z 2014 r. poz. 768) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w art. 67d ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Koszty koordynacji w porcie lotniczym pokrywane są z opłat za koordynację
wnoszonych do budżetu koordynatora. W kosztach koordynacji rozkładów lotów
stanowiących podstawę ustalenia opłat za koordynację rozkładów lotów nie mogą być
uwzględniane kary pieniężne, o których mowa w ustawie.”;
2)
po art. 67f dodaje się art. 67fa w brzmieniu:
„Art. 67fa. 1. Na wniosek koordynatora lub zarządzającego lotniskiem, w którym
wprowadzono koordynację rozkładów lotów, podmiot zarządzający przepływem ruchu
lotniczego, o którym mowa w art. 2 pkt 5 rozporządzenia Komisji (UE) nr 255/2010 z
dnia 25 marca 2010 r. ustanawiającego wspólne zasady zarządzania przepływem ruchu
lotniczego (Dz. Urz. UE L 80 z 26.03.2010, str. 10, z późn. zm.), przedstawia
wnioskodawcy przyjęty plan lotu, który dotyczy tego lotniska, bez zbędnej zwłoki,
jednak nie później niż zostanie wykonany lot.
2. Koordynator lub zarządzający lotniskiem, w którym wprowadzono koordynację
rozkładów lotów, zapewnia dostęp do posiadanego planu lotu Prezesowi Urzędu,
podmiotom, o których mowa w art. 77 ust. 1, właściwym organom kontroli ruchu
lotniczego oraz użytkownikom statków powietrznych.”;
3)
w art. 68 w ust. 3 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
„1a) niezwłocznie zawiadamiać Prezesa Urzędu oraz instytucje zapewniające
służby ruchu lotniczego, zgodnie z wymaganiami określonymi w art. 8 rozporządzenia
nr 255/2010/UE, o wszystkich zdarzeniach mogących mieć wpływ na pojemność
kontroli ruchu lotniczego lub zapotrzebowanie ruchu lotniczego, ich przyczynach i
przewidywanym okresie trwania;”;
1)
Niniejsza ustawa zapewnia stosowanie rozporządzenia Komisji (UE) nr 255/2010 z dnia 25 marca 2010 r.
ustanawiającego wspólne zasady zarządzania przepływem ruchu lotniczego (Dz. Urz. UE L 80 z 26.03.2010,
str. 10, z późn. zm.).
– 2 –
4)
w art. 75 dodaje się ust. 6 w brzmieniu:
„6. W kosztach stanowiących podstawę ustalania przez zarządzającego lotniskiem
użytku publicznego opłat lotniskowych nie mogą być uwzględniane kary pieniężne,
o których mowa w ustawie.”;
5)
w art. 130 dodaje się ust. 12 w brzmieniu:
„12. W kosztach związanych z zapewnieniem służb żeglugi powietrznej
stanowiących podstawę ustalania opłat nawigacyjnych nie mogą być uwzględniane kary
pieniężne, o których mowa w ustawie.”;
6)
art. 209c otrzymuje brzmienie:
„Art. 209c. 1. Instytucja zapewniająca służby żeglugi powietrznej działająca z
naruszeniem obowiązków lub warunków wynikających z przepisów rozporządzenia
nr 550/2004/WE lub rozporządzenia nr 552/2004/WE podlega karze pieniężnej w
wysokości od 20 000 do 40 000 zł.
2. Kto działa z naruszeniem obowiązków lub warunków wynikających z przepisów
rozporządzenia nr 255/2010/UE, podlega karze pieniężnej w wysokości od 5 000 do
100 000 zł.
3. Wykaz naruszeń obowiązków lub warunków, o których mowa w ust. 1 i 2, oraz
wysokość kar pieniężnych za poszczególne naruszenia określa załącznik nr 3 do ustawy.
4. Uprawniony podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 1 rozporządzenia
nr 550/2004/WE, sprawujący swoją funkcję bez ważnego upoważnienia, podlega karze
pieniężnej w wysokości 40 000 zł.”;
7)
po art. 209u dodaje się art. 209ua–209uc w brzmieniu:
„Art. 209ua. Podmiot zarządzający przepływem ruchu lotniczego, o którym mowa
w art. 2 pkt 5 rozporządzenia nr 255/2010/UE, który narusza obowiązek określony w
art. 67fa ust. 1, podlega karze pieniężnej w wysokości do 50 000 zł.
Art. 209ub. Koordynator, o którym mowa w art. 67b, lub zarządzający lotniskiem,
który narusza obowiązek określony w art. 67fa ust. 2, podlega karze pieniężnej w
wysokości do 50 000 zł.
Art. 209uc. Zarządzający lotniskiem, który narusza obowiązek określony w art. 68
ust. 3 pkt 1a, podlega karze pieniężnej w wysokości do 50 000 zł.”;
8)
w art. 209w ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1. Kary pieniężne, o których mowa w art. 209a–209uc, nakłada Prezes Urzędu,
w drodze decyzji administracyjnej.
– 3 –
2. Nakładając kary pieniężne, o których mowa w art. 209c ust. 2 w zakresie
naruszeń, o których mowa w pkt 3.2–3.6, 3.9 i 3.10 załącznika nr 3 do ustawy, art. 209e,
art. 209f, art. 209l, art. 209m, art. 209s, art. 209t lub art. 209ua–209uc, Prezes Urzędu
bierze pod uwagę stopień naruszenia, okoliczności naruszenia oraz wielkość
przedsiębiorstwa.”;
9)
załącznik nr 3 do ustawy otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszej
ustawy.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem
art. 1 pkt 4 i 5, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.
Załącznik
do ustawy
z dnia …
(poz. …)
„Załącznik nr 3
Lp.
Wyszczególnienie naruszeń
Wysokość kary w zł
I
II
III
1
Naruszenia przepisów rozporządzenia (WE) nr 550/2004 Parlamentu Europejskiego
i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie zapewniania służb nawigacji lotniczej w
Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej
1.1
Utrudnianie przez instytucję zapewniającą służby
20 000
żeglugi powietrznej prac państwowej władzy
nadzorującej polegających na weryfikowaniu
spełniania
przez
tę
instytucję
wymogów
rozporządzenia
1.2
Naruszenie przez instytucję zapewniającą służby
40 000
żeglugi powietrznej obowiązku, o którym mowa
w art. 12 ust. 1
1.3
Naruszenie przez instytucję zapewniającą służby
40 000
żeglugi powietrznej obowiązku, o którym mowa
w art. 12 ust. 2
1.4
Naruszenie przez instytucję zapewniającą służby
20 000
żeglugi powietrznej obowiązku, o którym mowa
w art. 12 ust. 3
1.5
Naruszenie przez instytucję zapewniającą służby
20 000
żeglugi powietrznej obowiązku, o którym mowa
w art. 13 ust. 1
1.6
Naruszenie przez instytucję zapewniającą służby
20 000
żeglugi powietrznej obowiązku, o którym mowa
w art. 13 ust. 2
2
Naruszenia przepisów rozporządzenia (WE) nr 552/2004 Parlamentu Europejskiego
i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie interoperacyjności Europejskiej Sieci
Zarządzania Ruchem Lotniczym
2.1
Naruszenie przez instytucję zapewniającą służby
20 000
żeglugi powietrznej obowiązku, o którym mowa w
art. 6 ust. 2
3
Naruszenia przepisów rozporządzenia Komisji (UE) nr 255/2010 z dnia 25 marca
2010 r. ustanawiającego wspólne zasady zarządzania przepływem ruchu lotniczego
3.1
Naruszenie przez instytucję zapewniającą służby
żeglugi powietrznej obowiązku, o którym mowa
20 000
w art. 6 ust. 3
3.2
Naruszenie przez instytucję zapewniającą służby
żeglugi powietrznej obowiązku, o którym mowa
od 5 000 do 10 000
w art. 6 ust. 4
3.3
Naruszenie przez instytucję zapewniającą służby
żeglugi powietrznej obowiązku przekazania
którejkolwiek z informacji, o których mowa w art. 6
od 10 000 do 20 000
ust. 5
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3663 › Pobierz plik