Poselski projekt ustawy o uznaniu za nieważne orzeczeń wydanych wobec byłych posłów na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej skazanych w procesie brzeskim za działalność na rzecz demokratycznego Państwa Polskiego
projekt dotyczy przywrócenia czci i godności posłom na Sejm II Rzeczypospolitej, represjonowanym za działalność na rzecz demokratycznej Polski poprzez rewizję wyroków tzw. procesu brzeskiego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 363
- Data wpłynięcia: 2012-04-25
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
363
Druk nr 363
Warszawa, 25 kwietnia 2012 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Pani
Ewa
Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o uznaniu za nieważne orzeczeń
wydanych wobec byłych posłów na Sejm
Rzeczypospolitej Polskiej skazanych w
procesie brzeskim za działalność na
rzecz demokratycznego Państwa
Polskiego.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Leszka Aleksandrzaka.
(-) Romuald Ajchler; (-) Leszek Aleksandrzak; (-) Marek Balt; (-) Anna
Bańkowska; (-) Jan Bury; (-) Jacek Czerniak; (-) Eugeniusz Czykwin;
(-) Tomasz Garbowski; (-) Marek Gos; (-) Dariusz Joński; (-) Tomasz
Kamiński; (-) Mieczysław Kasprzak; (-) Witold Klepacz; (-) Jan Łopata;
(-) Mieczysław Marcin Łuczak; (-) Krystyna Łybacka; (-) Mirosław
Maliszewski; (-) Zbigniew Matuszczak;
(-)
Leszek Miller; (-) Grzegorz
Napieralski; (-) Cezary Olejniczak; (-) Artur Ostrowski; (-) Mirosław
Pawlak; (-) Stanisława Prządka; (-) Józef Racki; (-) Marek Sawicki;
(-) Małgorzata Sekuła-Szmajdzińska; (-) Henryk Smolarz; (-) Zbigniew
Sosnowski; (-) Franciszek Jerzy Stefaniuk; (-) Andrzej Sztorc; (-) Tadeusz
Tomaszewski; (-) Jerzy Wenderlich; (-) Bogusław Wontor; (-) Stanisław
Wziątek; (-) Zbyszek Zaborowski; (-) Ryszard Zbrzyzny; (-) Stanisław
elichowski.
projekt
USTAWA
z dnia ………………… 2012 r.
o uznaniu za nieważne orzeczeń wydanych wobec byłych posłów na Sejm
Rzeczypospolitej Polskiej skazanych w procesie brzeskim za działalność
na rzecz demokratycznego Państwa Polskiego
Art. .
Uznaje się za nieważne orzeczenia wydane przez polskie organy wymiaru
sprawiedliwości wobec byłych posłów na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej w
procesie brzeskim w okresie od października
do stycznia
r.,
jeżeli czyn zarzucony lub przypisany był związany z działalnością na rzecz
demokratycznego Państwa Polskiego, w szczególności z wykonywaniem
demokratycznie uzyskanego mandatu poselskiego.
Art. .
. Nieważność orzeczenia stwierdza Sąd Okręgowy Warszawa‐Praga w
Warszawie.
. Stwierdzenie nieważności orzeczenia uznaje się za równoznaczne z
uniewinnieniem.
. Stwierdzenie nieważności orzeczenia nie pociąga za sobą obowiązku
odszkodowania od Skarbu Państwa.
Art. .
. Stwierdzenie nieważności następuje na wniosek Rzecznika Praw
Obywatelskich, Ministra Sprawiedliwości, prokuratora, krewnego
represjonowanego posła w linii prostej, a także minimum posłów na Sejm
Rzeczypospolitej Polskiej sprawujących mandat w dacie składania wniosku.
. Sąd orzeka na posiedzeniu na podstawie akt postępowania organu wymiaru
sprawiedliwości, który wydał orzeczenie, a w miarę potrzeby przeprowadza
dalsze postępowanie dowodowe.
. Na postanowienie w przedmiocie nieważności orzeczenia przysługuje
zażalenie podmiotom, o których mowa w ust. .
. Jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej, w postępowaniu o stwierdzenie
nieważności orzeczenia mają odpowiednie zastosowanie przepisy Kodeksu
postępowania karnego z tym, że udział prokuratora w posiedzeniu o
stwierdzenie nieważności jest obowiązkowy. W posiedzeniu ma prawo wziąć
udział osoba uprawniona do składania na jej korzyść środków odwoławczych,
a także reprezentant posłów, o których mowa w ust. , a ponadto za zgodą
sądu inne osoby. Z przebiegu posiedzenia sporządza się protokół.
Art. .
Stwierdzeniu nieważności nie stoi na przeszkodzie wykonanie kary,
zastosowanie amnestii lub abolicji, zatarcie skazania, akt łaski, przedawnienie,
zadośćuczynienie, śmierć osoby represjonowanej, której orzeczenie dotyczy.
Art. .
. Stwierdzając nieważność orzeczenia, sąd może orzec na wniosek podmiotów,
o których mowa w art. ust. , o podaniu treści postanowienia do publicznej
wiadomości w szczególny sposób.
. Na postanowienie przysługuje zażalenie podmiotom, o których mowa w art.
ust. .
Art. .
Sąd może zasądzić od Skarbu Państwa pokrycie w całości lub w części kosztów
symbolicznego upamiętnienia posłów na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej
niesłusznie represjonowanych, jeżeli represje te były skutkiem wykonania
orzeczenia uznanego za nieważne. Art. ust. stosuje się odpowiednio.
Art. .
Koszty postępowania w sprawach objętych ustawą ponosi Skarb Państwa.
Art. .
Ustawa wchodzi w życie po upływie dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
Celem ustawy jest pełne przywrócenie czci i godności posłom na Sejm ))
Rzeczypospolitej, represjonowanym za działalność na rzecz demokratycznej
Polski przez obóz sanacyjny. Wyrazem tych represji był tzw. proces brzeski
przywódców Centrolewu, przeprowadzony w dniach października
r. do
stycznia
r., w którym skazano posłów na Sejm RP na kary od , do
lat więzienia, po ich uprzednim aresztowaniu w nocy z / września
r.
Chodzi o następujących posłów: Wincentego Witosa, Kazimierza Bagińskiego,
Norberta Barlickiego, Adama Ciołkosza, Stanisława Dubois’a, Władysława
Kiernika, (ermana Liebermana, Mieczysława Mastka, Adama Pragiera oraz Józefa
Putka. Projekt ustawy jest wykonaniem historycznego, moralnego i prawnego
obowiązku demokratycznej ))) Rzeczypospolitej wobec tych posłów.
O bezpodstawności zarzutów stawianych przez obóz sanacyjny grupie
wymienionych posłów świadczy już sam fakt, że po klęsce wrześniowej, będącej
przede wszystkim klęską rządzącego obozu sanacyjnego, wywodzący się z tego
obozu Prezydent Rzeczypospolitej na uchodźstwie Władysław Raczkiewicz
wydał w dniu października
r. dekret o amnestii dla byłych więźniów
brzeskich Dz. U. Nr
, poz.
.
Dekretem tym Prezydent udzielił tym posłom „całkowitej amnestii oraz
przywrócił im wszystkie prawa obywatelskie, honorowe, godności, odznaczenia i
ordery”, a uczynił to – jak głosi dekret ‐ „celem zatarcia rozterek przeszłości oraz
dokonania pełnego zjednoczenia narodowego”. Wkrótce po tym niektórzy z nich
włączyli się do walki z hitlerowską ))) Rzeszą Niemiecką, w tym u boku gen.
Władysława Sikorskiego.
Fakt wydania tego dekretu, jako element zabiegów Prezydenta o „pełne
zjednoczenie narodowe” jednoznacznie poświadcza o bezpodstawności zarzutów
postawionych byłym posłom i o bezprawności wydanych wyroków. Jednak
sanacyjny Prezydent nie zdecydował się powiedzieć tego wprost, używając w
zamian eufemizmu o „zatarciu rozterek przeszłości”.
Projektowana ustawa nie jest precedensem w najnowszej historii
Rzeczypospolitej Polskiej. Poprzedziła ją ustawa z dnia
lutego
r. o
uznaniu za nieważne orzeczeń wydanych wobec osób represjonowanych za
działalność na rzecz niepodległego bytu Państwa Polskiego Dz. U. Nr , poz.
, z późn. zm. . Ustawa ta jest niejako pierwowzorem dla projektowanej
ustawy, gdyż reguluje podobną materię. Nadto przy opracowywaniu projektu
wzięto pod uwagę opinie Biura Analiz Sejmowych z dnia sierpnia
r. oraz z
dnia
lutego
r., a także orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego w
przedmiocie sprawy.
Ustawa nie przewiduje odszkodowań, więc nie wskazuje organów, które
miałyby orzekać w tej sprawie i procedury w tym zakresie. Ustawa może ale nie
musi generować wydatków ze strony budżetu państwa w przypadku
ewentualnego zasądzenia od Skarbu Państwa kosztów pokrycia w całości lub
części symbolicznego upamiętnienia posłów art. projektu ustawy . Byłyby to
wydatki rzędu kilku tysięcy zł.
Ustawa nie spowoduje innych wydatków z budżetu państwa poza wyżej
wymienionym.
Projekt nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Zgodnie z art.
ust. zdanie drugie projekt poselski nie wymaga
konsultacji przed złożeniem na ręce Marszałka Sejmu.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 363 › Pobierz plik