eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy określenia podstaw prawnych, które umożliwią rozpoczęcie w 2015 r. realizacji rządowego programu finansowania społecznego budownictwa czynszowego, realizowanego w ramach polityki mieszkaniowej państwa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3586
  • Data wpłynięcia: 2015-06-24
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-09-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1582

3586

prowadzonej lokalnej polityki mieszkaniowej, wykorzystanie pozyskanych na obszarze gminy nowych
zasobów jako środka zapewniającego racjonalną alokację lokatorów w mieszkaniowym zasobie gminy
(proces tzw. łańcucha przeprowadzek), jak również – w ujęciu strategicznym – stworzenie lepszych
podstaw do działań racjonalizujących politykę mieszkaniową JST.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
4
5
10
Łącznie
(0-10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa








pieniężnym
sektor mikro-, małych i
(w mln zł,
średnich
-
450
450
450
450
450
450
4500
ceny stałe
przedsiębiorstw

z 2014 r.)
rodzina, obywatele oraz
-
-
-
-
-
-
-
-
gospodarstwa domowe
(dodaj/usuń)








W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
Poprawa sytuacji w zakresie mobilności na rynku pracy (wzrost zasobów
niepieniężnym
mieszkań na wynajem o umiarkowanym czynszu).
sektor mikro-, małych i
Uzyskanie możliwości kontynuowania nowej działalności inwestycyjnej w
średnich
zakresie społecznego budownictwa czynszowego, w przypadku gestorów
przedsiębiorstw
społecznego zasobu mieszkań czynszowych. Poprawa sytuacji w zakresie
mobilności na rynku pracy (wzrost zasobów mieszkań na wynajem o
umiarkowanym czynszu).
rodzina, obywatele oraz
Nowe możliwości zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych w docelowych grupach
gospodarstwa domowe
adresowania programu społecznego budownictwa czynszowego.
(dodaj/usuń)

Niemierzalne
(dodaj/usuń)

(dodaj/usuń)

Dodatkowe informacje, W obliczeniach wykorzystano analizy BGK w zakresie możliwych źródeł akcji kredytowej w
w tym wskazanie
ramach programu, kosztów obsługi programu oraz poziomu dotacji umożliwiającej preferencyjne
źródeł danych i
oprocentowanie kredytów oraz pokrycie kosztów związanych z programem.
przyjętych do obliczeń
założeń
Jak wskazano w przypisie nr 18 do tabeli, kwota 4,5 mld zł określa zakładany wolumen akcji
kredytowej w 10-letnim okresie realizacji programu. Bezpośrednią korzyścią dla kredytobiorcy
(sektor małych i średnich przedsiębiorstw) stanowiła będzie różnica między oprocentowaniem
kredytu udzielanego na warunkach rynkowych i oprocentowaniem kredytu udzielanego na
warunkach preferencyjnych.
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
X nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:

18) Dotyczy łącznej kwoty preferencyjnych kredytów udzielanych w ramach programu.
46
9. Wpływ na rynek pracy
Wzrost zasobów mieszkań na wynajem o umiarkowanym czynszu może pozytywnie oddziaływać na rynek pracy jako czynnik
kreujący lepsze warunki do poprawy mobilności pracowników (mieszkanie czynszowe w miejscu lub w pobliżu miejsca
zatrudnienia).
Ponadto uruchomienie programu wpłynie na powstanie nowych inwestycji mieszkaniowych. Zależność taka wystąpi
bezpośrednio, z uwagi na fakt objęcia programem społecznego budownictwa czynszowego inwestycji nieznajdujących
alternatywnych form podaży na rynku mieszkaniowym. Z efektem tym będzie związanych szereg pozytywnych oddziaływań
na rynek pracy, takich jak wzrost zatrudnienia w przedsiębiorstwach specjalizujących się w robotach budowlano-
-montażowych, produkcji i dystrybucji materiałów budowlanych czy wyposażenia mieszkań.
10. Wpływ na pozostałe obszary



środowisko naturalne
X demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Efekty projektowanej regulacji mogą pozytywnie oddziaływać na podejmowanie decyzji o
założeniu lub rozwoju rodziny – finansowane w ramach nowego programu mieszkania społeczne
czynszowe będą kierowane do gospodarstw domowych, w szczególności rodzin, które uzyskują zbyt
wysokie dochody, aby móc ubiegać się o lokal komunalny, a jednocześnie zbyt niskie, aby uzyskać
Omówienie wpływu
możliwość zaciągnięcia kredytu na zakup mieszkania na własność, nawet przy wykorzystaniu

programu „Mieszkanie dla młodych”. Ponadto zakłada, że wnioski o preferencyjny kredyt będą
podlegały ocenie BGK przeprowadzonej w oparciu o zestaw kryteriów uwzględniających istotne
aspekty dotyczące samego przedsięwzięcia – w dostępie do finansowania premiowane będą projekty
adresowane w większym zakresie do rodzin z dziećmi.

11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Planuje się, że proponowane rozwiązania wejdą w życie w III kw. 2015 r.

Jak wskazano obszernie w uzasadnieniu do projektu ustawy, zasadniczym celem regulacji będzie realizacja nowego
rządowego programu wsparcia społecznego budownictwa czynszowego. W tym zakresie przewiduje się uruchomienie naboru
wniosków kwalifikacyjnych przez BGK w IV kw. 2015 r. W kolejnych latach nabór wniosków będzie powtarzany w każdym
roku realizacji programu. Pierwsze efekty rzeczowe realizacji programu, w postaci mieszkań oddanych do użytkowania,
pojawią się najwcześniej w 2017 r. W każdym roku realizacji programu BGK będzie podpisywać umowy kredytowe, które
pozwolą na sfinansowanie budowy co najmniej 3 tysięcy mieszkań. W związku z tym w całym okresie realizacji programu
powinna być zakontraktowana budowa co najmniej 30 tysięcy mieszkań. Należy jednak podkreślić, że docelowy efekt
rzeczowy (co najmniej 30 tysięcy mieszkań oddanych do użytkowania) może zostać osiągnięty w 2026 r.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Zakłada się, że podstawowymi wskaźnikami ewaluacji programu będą mierniki oceny efektów rzeczowych (liczba
finansowanych mieszkań) oraz – w ramach oceny efektywności instrumentu wspierającego rodzinę – wskaźnik
odzwierciedlający udział lokali mieszkalnych, które po wybudowaniu są wynajmowane rodzinom z dziećmi, w łącznej liczbie
mieszkań czynszowych objęty programem wsparcia (informacja gromadzona operacyjnie przez BGK w oparciu o dane
inwestorów).

Efekty programu będą monitorowane przy wykorzystaniu narzędzi sprawozdawczych i analitycznych związanych z realizacją
przez BGK programów wsparcia mieszkalnictwa finansowanych w oparciu o środki dedykowanych funduszy, w tym Funduszu
Dopłat.

Podstawowym okresem oceny będzie roczna edycja programu. Zakłada się, że minister właściwy do spraw budownictwa,
lokalnego planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa, w terminie do dnia 31 marca każdego roku,
począwszy od 2017 r., będzie składać Radzie Ministrów sprawozdanie z realizacji rządowego programu popierania
budownictwa mieszkaniowego wraz z oceną wdrażania i rekomendacjami na kolejny rok. Po zakończeniu programu
przeprowadzona zostanie ewaluacja ex post – zakłada się, że po okresie realizacji 10-letniego pilotażu wnioski zostaną
wykorzystane przy określeniu nowego instrumentu wsparcia.

13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)




47
Projekt

ROZPORZ DZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia

w sprawie warunków i trybu udzielania kredytów oraz emisji obligacji w ramach
realizacji przez Bank Gospodarstwa Krajowego rz dowego programu popierania
budownictwa mieszkaniowego oraz minimalnych wymagań dotycz cych lokali
powstałych przy udziale tych kredytów oraz ze środków uzyskanych z emisji obligacji

Na podstawie art. 15b ust. 5 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach
popierania budownictwa mieszkaniowego (Dz. U. z 2013 r., poz. 255) zarządza się, co
następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne

§ 1. Rozporządzenie określa:
1) warunki i tryb udzielania przez Bank Gospodarstwa Krajowego, zwany dalej
„Bankiem”, finansowania zwrotnego, o którym mowa w art. 15a ustawy z dnia
26 października
1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa
mieszkaniowego, a także rodzaje dokumentów składanych przez kredytobiorców,
umożliwiających dokonanie oceny wniosków o udzielenie finansowania;
2) minimalne wymagania, jakie powinny spełniać lokale powstałe przy wykorzystaniu
finansowania, o którym mowa w art. 15a ustawy z dnia 26 października 1995 r.
o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego, w zakresie
wyposażenia technicznego.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 26 października 1995 r. o niektórych
formach popierania budownictwa mieszkaniowego;
– 2 –
2) przedsięwzięciu
inwestycyjno-budowlanym – należy przez to rozumieć
przedsięwzięcie, o którym mowa w art. 15a ust. 2 ustawy;
3) kredytobiorcy – należy przez to rozumieć towarzystwo budownictwa społecznego,
spółdzielnię mieszkaniową lub spółkę gminną, rozumianą jako spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością lub spółka akcyjna, w której gmina lub gminy dysponują
odpowiednio ponad 50% głosów na zgromadzeniu wspólników lub walnym
zgromadzeniu, nie będącą towarzystwem budownictwa społecznego;
4) rządowym programie popierania budownictwa mieszkaniowego – należy przez to
rozumieć finansowanie zwrotne udzielane na warunkach preferencyjnych kredytobiorcy
na przedsięwzięcia inwestycyjno-budowlane, na zasadach, o których mowa w rozdziale
2a ustawy oraz przepisach niniejszego rozporządzenia;
5) kredycie – należy przez to rozumieć kredyt udzielony przez Bank w ramach realizacji
rządowego programu popierania budownictwa mieszkaniowego;
6) emisji obligacji – należy przez to rozumieć organizację przez Bank, w ramach realizacji
rządowego programu popierania budownictwa mieszkaniowego, emisji obligacji
kredytobiorcy oraz nabycie tych obligacji przez Bank.
Rozdział 2
Warunki i tryb udzielania finansowania w ramach realizacji rz dowego programu
popierania budownictwa mieszkaniowego oraz wymagania dotycz ce wyposażenia
technicznego lokali finansowanych w ramach programu

§ 3. 1. Wnioski o udzielenie kredytu lub emisję obligacji, zwane dalej „wnioskami”, są
składane w Banku w okresie od 1 do 31 października każdego roku, nie później jednak niż do
31 października 2019 r.
2. Do wniosku dołącza się:
1) dokumenty potwierdzające wysokość kosztów realizacji przedsięwzięcia inwestycyjno-
-budowlanego;
2) informację na temat planowanej wysokości czynszów lub innych opłat za używanie
lokalu mieszkalnego i innych przychodów kredytobiorcy, zapewniających pełne
pokrycie kosztów eksploatacji i remontów budynku oraz terminową obsługę
zobowiązań względem Banku związanych z zaciągnięciem kredytu lub emisją obligacji;
3) propozycje zabezpieczenia spłaty kredytu lub zabezpieczenia obligacji;
– 3 –
4) zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego oraz właściwego oddziału
Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o niezaleganiu przez kredytobiorcę z opłacaniem
podatków, opłat oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne lub społeczne, a w przypadku
gdy inwestor uzyskał decyzję o umorzeniu, odroczeniu płatności, rozłożeniu na raty
zaległych płatności albo wstrzymaniu w całości wykonania decyzji naczelnika urzędu
skarbowego – odpowiednią decyzję naczelnika urzędu skarbowego;
5) odpis z Krajowego Rejestru Sądowego, umowę albo statut spółki albo statut spółdzielni;
6) dokumenty potwierdzające sytuację ekonomiczno-finansową kredytobiorcy, zgodnie
z informacją zamieszczoną w Biuletynie Informacji Publicznej Banku;
7) w przypadku przedsięwzięć inwestycyjno-budowlanych polegających na zakupie
nieruchomości wraz z budynkiem i zmianie sposobu użytkowania tego budynku lub
jego części na cele mieszkalne – odpis z księgi wieczystej, a w przypadku braku księgi
wieczystej inny dokument potwierdzający prawo własności nieruchomości;
8) dokumentację projektową wykonaną zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury
z dnia 2 września 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji
projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz
programu funkcjonalno-użytkowego (Dz. U. z 2013 r. poz. 1129), w tym projekt
architektoniczno-budowlany oraz projekt zagospodarowania terenu z wyraźnie
zaznaczonymi granicami nieruchomości, na której budowany jest budynek będący
przedmiotem przedsięwzięcia, przyłączami technicznymi oraz obiektami i urządzeniami
związanymi z budynkiem, a w przypadku gdy planowany zakres robót budowlanych nie
przewiduje pozwolenia na budowę – dokumentację wynikającą z przepisów art. 30
ust. 2–4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r. poz. 1409,
z późn. zm.1));
9) ostateczną decyzję o pozwoleniu na budowę, w przypadku, gdy przepisy ustawy z dnia
7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane wymagają pozwolenia na budowę do rozpoczęcia
robót budowlanych;
10) zgłoszenie właściwemu organowi wykonywania robót budowlanych, zgodnie
z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, w przypadku, gdy

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2014r. poz. 40, poz. 768,
poz. 882 oraz poz. 1133.
strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 ... 13

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: