eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawSenacki projekt ustawy o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych

Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych

projekt dotyczy wprowadzenia zwolnienia przedmiotowego w podatku od nieruchomości dla gruntów i budynków lub ich części, stanowiących własność gminy, z wyjątkiem zajętych na działalność gospodarczą lub będących w posiadaniu innych niż gmina jednostek sektora finansów publicznych oraz pozostałych podmiotów. Jest to realizacja postulatu zawartego w petycji skierowanej do Senatu przez wójta gminy Ostrów Mazowiecka.

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3581
  • Data wpłynięcia: 2015-06-16
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych
  • data uchwalenia: 2015-07-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1283

3581


Druk nr 3581


Warszawa, 15 czerwca 2015 r.
SEJM

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Marszałek Senatu




Pan

Radosław Sikorski

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej



Szanowny Panie Marszałku!

Zgodnie z art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. mam zaszczyt przekazać Panu Marszałkowi, podjętą przez
Senat na 76. posiedzeniu w dniu 12 czerwca 2015 r. uchwałę w sprawie
wniesienia do Sejmu projektu ustawy

- o zmianie ustawy o podatkach

i opłatach lokalnych.

wraz z projektem tej ustawy.
Jednocześnie pragnę poinformować, że Senat upoważnił senatora Piotra
Gruszczyńskiego do reprezentowania Senatu w dalszych pracach nad tym
projektem.

Z poważaniem

(-) Bogdan Borusewicz

U C H WA Ł A
S E N A T U R Z E C Z Y P O S P O L I T E J P O L S K I E J
z dnia 12 czerwca 2015 r.
w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o podatkach
i opłatach lokalnych
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia
1997 r., Senat wnosi do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie ustawy
o podatkach i opłatach lokalnych.
Jednocze nie upoważnia senatora Piotra Gruszczyńskiego do reprezentowania Senatu
w pracach nad projektem.




MARSZAŁEK SENATU



Bogdan BORUSEWICZ
projekt
U S T AWA
z dnia
o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych
Art. 1. W ustawie z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U.
z 2014 r. poz. 849 oraz z 2015 r. poz. 528, 699 i 774) w art. 7 w ust. 1 w pkt 14 kropkę
zastępuje się rednikiem oraz dodaje się pkt 15 w brzmieniuŚ
„15) grunty i budynki lub ich czę ci, stanowiące własno ć gminy, z wyjątkiem zajętych
na działalno ć gospodarczą lub będących w posiadaniu innych niż gmina jednostek
sektora finansów publicznych oraz pozostałych podmiotów.”.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.

U Z A S A D N I E N I E

1.
Potrzeba i cel uchwalenia ustawy
Projekt inicjatywy ustawodawczej ma na celu realizację postulatu zawartego w petycji
(P-8-21/14) skierowanej do Senatu przez wójta gminy Ostrów Mazowiecka.
Projekt ustawy wprowadza zwolnienie przedmiotowe w podatku od nieruchomo ci dla
gruntów i budynków lub ich czę ci, stanowiących własno ć gminy, z wyjątkiem zajętych na
działalno ć gospodarczą lub będących w posiadaniu innych niż gmina jednostek sektora
finansów publicznych oraz pozostałych podmiotów. Potrzeba wprowadzenia zwolnienia
sprowadza się do wyeliminowania tych przypadków, w których gmina występująca jako
podmiot prawa publicznego, pobiera podatek od „siebie samej”, czyli gminy jako podmiotu
cywilnoprawnego (wła ciciela nieruchomo ci). Za słuszne przyjąć należy stanowisko
wyrażone w Sprawozdaniu Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych z działalno ci
RIO i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego za 2013 r. (przywołane
przez autora petycji), zgodnie z którym podleganie obowiązkowi podatkowemu w podatku od
nieruchomo ci przez gminę będącą jednocze nie beneficjentem tego podatku, nie jest ani
uzasadnione ani celowe. Taka konstrukcja przepisów prowadzi bowiem do paradoksalnej
sytuacji, w której zobowiązanie podatkowe gminy wyraża się w zobowiązaniu jej do
zapłacenia, na swoją rzecz, podatku, z mienia stanowiącego jej własno ć.

2.
Rzeczywisty stan w dziedzinie, która ma być unormowana
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Ministra Finansów czę ć gmin opłaca
podatek z tytułu posiadania nieruchomo ci, czę ć za zwalnia z podatku posiadane
nieruchomo ci na mocy uchwały rady gminy (zgodnie z art. 7 ustawy o podatkach i opłatach
lokalnych). Jak dalej wskazuje Minister Finansów, niektóre gminy uważają, że nie są
podatnikami podatku od nieruchomo ci, a tym samym nie odprowadzają stosownego
podatku, ani nie wprowadzają zwolnień podatkowych dla posiadanego mienia.
Pogląd, zgodnie z którym gmina jest podatnikiem podatku od nieruchomo ci znajduje
odzwierciedlenie w orzecznictwie sądów administracyjnych (wyroki NSA z dnia 15 listopada
2012 r., sygn. akt II FSK 1755 i 1756/12).

– 2 –
3.
Różnica pomiędzy dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym
Zgodnie z nowelizowaną ustawą o podatkach i opłatach lokalnych (art. 3 ust. 1)
podatnikami podatku od nieruchomo ci są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki
organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowo ci prawnej, będąceŚ
1)
wła cicielami nieruchomo ci,
2)
posiadaczami samoistnymi nieruchomo ci,
3)
użytkownikami wieczystymi gruntów,
4)
posiadaczami nieruchomo ci stanowiących własno ć Skarbu Państwa lub jednostki
samorządu terytorialnego.
Na gruncie obowiązujących przepisów gminę uznaje się za podatnika podatku od
nieruchomo ci, w zakresie nieruchomo ci stanowiącej jej własno ć, nieprzekazanych
w posiadanie innych podmiotów i niepodlegających wyłączeniu lub zwolnieniu na mocy
ustawy lub na mocy uchwały rady gminy, co potwierdza przytoczone wcze niej orzecznictwo
sądów administracyjnych.
Katalog nieruchomo ci wyłączonych z opodatkowania podatkiem zawiera art. 2 ust. 2
i 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. W ród nieruchomo ci objętych wyłączeniem
znajdują się między innymi nieruchomo ci zajęte na potrzeby organów jednostek samorządu
terytorialnego oraz grunty zajęte pod pasy drogowe dróg publicznych.
Nieruchomo ci objęte zwolnieniem od podatku wymienia art. 7 ust. 1 ustawy
o podatkach i opłatach lokalnych (zwolnienia przedmiotowe). Podmioty zwolnione od
podatku wskazuje art. 7 ust. 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (zwolnienia
podmiotowe).
Przedkładany projekt ustawy wprowadza nowe zwolnienie przedmiotowe. Zwalnia od
podatku od nieruchomo ci grunty i budynki lub ich czę ci, stanowiące własno ć gminy,
z zastrzeżeniem, ze zwolnienie nie dotyczy przedmiotów opodatkowania zajętych na
działalno ć gospodarczą oraz będących w posiadaniu innych niż gmina jednostek sektora
finansów publicznych i pozostałych podmiotów.
Skutkiem przyjęcia planowanych rozwiązań będzie zniesienie obowiązku płacenia
podatku „samemu sobie” przez gminy, w zakresie stanowiących ich własno ć gruntów
i budynków lub ich czę ci, z wyjątkiem zajętych na działalno ć gospodarczą lub będących
w posiadaniu innych niż gmina jednostek sektora finansów publicznych oraz pozostałych
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: