eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy - Prawo o zgromadzeniach

Rządowy projekt ustawy - Prawo o zgromadzeniach

projekt dotyczy kompleksowego uregulowania zasad i trybu organizowania oraz odbywania zgromadzeń, ze szczególnym uwzględnieniem standardów konstytucyjnych i międzynarodowych, w tym praw gwarantowanych przez Konwencję o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności.

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3518
  • Data wpłynięcia: 2015-06-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa - Prawo o zgromadzeniach
  • data uchwalenia: 2015-07-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1485

3518

Lp. Jednostka
Podmiot
Treść uwagi/wniosku
Sposób rozpatrzenia uwagi/uzasadnienie
redakcyjna,
zgłaszający
której dotyczy
uwagę
uwaga

procesie


stanowienia


prawa)


Partia Zieloni
- Projekt ustawy nie zawiera przepisu analogicznego do art. 2 Uwaga nieuwzględniona

obowiązującej ustawy, który dotyczy wszelkich zgromadzeń a nie Zgromadzenia w miejscu innym niż publiczne

tylko publicznych. Nowa ustawa powinna przywrócić ochronę nie podlegają przepisom ustawy.

organizowania zgromadzeń nie będących zgromadzeniami

publicznymi.


- Należy też przywrócić prawo do organizowania zgromadzeń w Uwaga uwzględniona

miejscu określonym uchwałą rady gminy bez potrzeby

wcześniejszego powiadomienia.
Uwaga nieuwzględniona

-Wydłużenie terminu konsultacji.
Termin na zgłaszanie uwag stanowi


konsekwencję daty wejścia w życie wyroku


TK w sprawie K 44/12 i kalendarzem


parlamentarnym.




-Zorganizowanie wysłuchania publicznego
Uwaga nieuwzględniona


Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca


2005 r. o działalności lobbingowej w procesie


stanowienia prawa po wniesieniu projektu


ustawy
do
Sejmu
może
zostać


przeprowadzone, na zasadach określonych w


regulaminie Sejmu, wysłuchanie publiczne


dotyczące tego projektu.



Kancelaria
- Zmiana kolejności rozdziału 2 i 3 lub zmiana kolejności definicji Uwaga uwzględniona
Administracyjna
zgromadzeń publicznych zawartych w art. 3 projektu. Zmiana
ORDO Sp. z o.o.
zwiększy logikę struktury ustawy.

(zgłoszenie w
- Wprowadzenie przepisu dotyczącego organizacji marszów w Uwaga nieuwzględniona
trybie przepisów nadzwyczajnych sytuacjach za zgodą komendanta powiatowego Możliwość organizowania zgromadzeń w

23
Lp. Jednostka
Podmiot
Treść uwagi/wniosku
Sposób rozpatrzenia uwagi/uzasadnienie
redakcyjna,
zgłaszający
której dotyczy
uwagę
uwaga

ustawy z dnia 7
(miejskiego) Policji zezwalającego na organizację marszu w nagłych sytuacjach została zagwarantowana w
lipca 2005 r. o
terminie krótszym niż minimalny określony czas, tj. 6 dni.
formie zgromadzenia stacjonarnego.
działalności
- Wprowadzenie przepisów związanych z organizacją dwóch Uwaga nieuwzględniona
lobbingowej w
zgromadzeń stacjonarnych w bezpośredniej bliskości.
Wprowadzenie takiego przepisu stanowiłoby
procesie

ograniczenie
możliwości
organizowania
stanowienia

zgromadzeń ad hoc w formie zgromadzeń
prawa)

stacjonarnych, a tym samym uniemożliwiło


spontaniczną reakcję na nagłe wydarzenie.




- Ujednolicenie kompetencji organu gminy i Policji. W Uwaga nieuwzględniona

przedstawionym projekcie kompetencje Policji w zakresie marszów Przyjęte różnice związane są z zamiarem

i zgromadzeń stacjonarnych różnią się od siebie. W pierwszym projektodawcy maksymalnego uproszczenia

przypadku funkcjonariusz ma jedynie możliwość zwrócenia się do organizacji zgromadzeń stacjonarnych.

przedstawiciela organu gminy z wnioskiem o rozwiązanie

zgromadzenia (art. 13 ust. 2), zaś w przypadku zgromadzeń

stacjonarnych ma prawo samodzielnie rozwiązać zgromadzenie

(art. 15 ust. 2). Jednocześnie pojawia się niespójność między

kompetencjami Policji i organu gminy w zakresie procedury

poprzedzającej zgromadzenie (w sytuacji marszu oraz

zgromadzenia stacjonarnego). Postulowane jest zatem ujednolicenie

kompetencji dla obu form zgromadzeń.


W szczególności wskazać należy, iż gmina (a nie Policja) jest

organizatorem transportu publicznego, wobec czego zgłoszenie

zamiaru organizacji zgromadzenia stacjonarnego właściwemu

komendantowi Policji nie musi wiązać się z przekazaniem

odpowiedniej informacji do przewoźników, co spowodować może

utrudnienia w ruchu pasażerskim. Organ gminy ma w tym

przypadku większe możliwości, gdyż w jego posiadaniu znajdują

się informacje o podmiotach wykonujących przewozy. Błędem

wydaje się zatem przekazywanie informacji o zamiarze organizacji

24
Lp. Jednostka
Podmiot
Treść uwagi/wniosku
Sposób rozpatrzenia uwagi/uzasadnienie
redakcyjna,
zgłaszający
której dotyczy
uwagę
uwaga


zgromadzenia z pominięciem organu gminy.


- Ustalenie zadań Policji. Przedstawiony projekt ustawy nie określa

obowiązków Policji w zakresie zgromadzeń. W ustawie wskazać

zatem należy, iż właściwy komendant Policji:


1.
obligatoryjnie zabezpiecza trasę lub miejsce zgromadzenia,

w szczególności poprzez kierowanie ruchem drogowym w rejonie

zgromadzenia,


2.
wspiera przewodniczącego zgromadzenia w zakresie

zapewnienia
porządku
i
bezpieczeństwa
uczestnikom

zgromadzenia, w szczególności poprzez egzekwowanie przepisów

karnych,


3.
współdziała ze strażą gminną, której może przekazać część

zadań.


Jako alternatywę dla przedstawionych rozwiązań proponuje się:


a.
wprowadzenie dwóch trybów zgłaszania zamiaru

organizacji zgromadzenia: zwyczajnego i nadzwyczajnego;


b.
ujednolicenie zwyczajnego trybu zgłaszania dla marszów i

zgromadzeń stacjonarnych (do organu gminy, w terminie 6-30 dni

przed datą zgromadzenia, zachowanie procedur związanych z

bezpośrednią bliskością innych zgromadzeń przewidzianych

obecnie dla marszów, ustalenie kompetencji Policji),


c.
wprowadzenie trybu nadzwyczajnego dla sytuacji o

charakterze nieprzewidzianym (zgłoszenie do 12 godzin, właściwy

komendant Policji przejmuje kompetencje organu gminy w zakresie

przyjmowania zgłoszeń, tryb postępowania w przypadku

bezpośredniej bliskości dwóch marszów lub zgromadzeń

stacjonarnych (np. według opisu zawartego w punkcie 3

niniejszego pisma)).








25
Lp. Jednostka
Podmiot
Treść uwagi/wniosku
Sposób rozpatrzenia uwagi/uzasadnienie
redakcyjna,
zgłaszający
której dotyczy
uwagę
uwaga

Rafał
Przywrócenie prawa do organizowania zgromadzeń w miejscu Uwaga uwzględniona
Zieleniewski
określonym uchwałą rady gminy bez potrzeby wcześniejszego
(zgłoszenie w
powiadomienia.

trybie przepisów Likwidacja obowiązku zawiadamiania o zgromadzeniach, w Uwaga nieuwzględniona
ustawy z dnia 7
których planowany jest udział mniej niż 15 osób.
Uwzględnienie postulatu byłoby sprzeczne z
lipca 2005 r. o
ideą projektu, który różnicuje procedurę w
działalności
zależności nie od liczebności uczestników
lobbingowej w
zgromadzenia, lecz od formy w jakiej będzie
procesie
odbywało się zgromadzenie (marsz lub
stanowienia
zgromadzenie stacjonarne).
prawa)
16.
Propozycje
Osoba fizyczna,
- Podział zgromadzeń według kryterium ich planowanej Uwagi nieuwzględnione
zmian
Partia Zieloni
liczebności.
Uwagi nie dotyczą materii uregulowanej w

Forum Związków - O czasie i miejscu zgromadzeń powinien rozstrzygać jeden organ projekcie, a stanowią postulaty wprowadzenia
Zawodowych
– gmina.
innych od proponowanych zmian.

- Przewodniczący powinien mieć zagwarantowane narzędzia do

zapewnienia pokojowego przebiegu zgromadzenia, w tym przede

wszystkim środki komunikowania się z uczestnikami

zgromadzenia. Przyjęcie zawiadomienia o planowanym

zgromadzeniu powinno być równoważne ze zgodą na nagłośnienie

dużej mocy, stosownie do planowanej liczby uczestników

NSZZ
Wprowadzenie zakazu uczestniczenia w zgromadzeniu osób j.w.
„Solidarność”
„zamaskowanych”.



26
Tabelaryczne zestawienie podmiotów zgłaszających zainteresowanie pracami
nad projektem ustawy – Prawo o zgromadzeniach.




Podmiot zgłaszający zainteresowanie pracami
Data zgłoszenia
1.
Kancelaria Administracyjna ORDO sp. z o.o.
9 kwietnia 2015 r.
2.
Rafał Zieleniewski
20 kwietnia 2015 r.

strony : 1 ... 10 ... 14 . [ 15 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: