Rządowy projekt ustawy - Prawo o zgromadzeniach
projekt dotyczy kompleksowego uregulowania zasad i trybu organizowania oraz odbywania zgromadzeń, ze szczególnym uwzględnieniem standardów konstytucyjnych i międzynarodowych, w tym praw gwarantowanych przez Konwencję o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3518
- Data wpłynięcia: 2015-06-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa - Prawo o zgromadzeniach
- data uchwalenia: 2015-07-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1485
3518
Podmiot
Treść uwagi/wniosku
Sposób rozpatrzenia uwagi/uzasadnienie
redakcyjna,
zgłaszający
której dotyczy
uwagę
uwaga
zostało uregulowane w art. 15 ust. 2, w którym
nie ma mowy o telefonicznym przekazywaniu
informacji.
Osoba fizyczna
Powiadomienie
telefonicznie
bez
uzyskania
pisemnego Uwaga uwzględniona częściowo
Partia Zieloni
potwierdzenia przekazanych informacji jest niewystarczające dla Rozszerzono
zakres
informacji
rozstrzygania wątpliwości np. podczas rozpatrywania odwołania w przekazywanych telefonicznie.
sprawie rozwiązania zgromadzenia.
Do przekazywania informacji w formie
telefonicznej dodano również możliwość
przekazywania informacji na adres poczty
elektronicznej.
Dodatkowo
wprowadzono
NSZZ
W sytuacji przekazywania informacji drogą telefoniczną brak jest przepis obligujący Policję do umieszczenia na
„Solidarność”
możliwości potwierdzenia wiarygodności takiej informacji, stronie podmiotowej w BIP informacji o
zwłaszcza szybkiego zidentyfikowania osoby zgłaszającej.
numerze
telefonu
oraz
adresie
poczty
elektronicznej, na które kieruje się informacje
o mającym odbyć się zgromadzeniu
stacjonarnym.
11.
art. 15 w zw. z
Fundacja
Zaproponowany przepis art. 17 skutkuje niemożliwością Uwaga nieuwzględniona
art. 17
Normalne Miasto
zorganizowania dużego zgromadzenia stacjonarnego w zgodzie z Organizator
powinien
zaplanować
Fenomen
intencją powstania tego typu zapisu (jako „zgromadzenia przeprowadzenie zgromadzenia stacjonarnego
spontanicznego”). Jeśli bowiem zostaną podjęte kroki celem w taki sposób, aby zapewnione było
zorganizowania zgromadzenia stacjonarnego (w odpowiedzi na przestrzeganie przepisów ustawy. Oznacza to,
nagłe wydarzenia/ decyzję/ sytuację społeczną/ kulturalną/ że jednym z najistotniejszych elementów jest
polityczną) i zgromadzenie takie zgromadzi dużą grupę wybór odpowiedniego miejsca dla odbycia
mieszkańców, którzy nie zmieszczą się na chodnikach, a ich liczna zgromadzenia.
obecność wymusi zmianę organizacji ruchu – zgromadzenie będzie
mogło być rozwiązane. Brak jest precyzyjnego wskazania w art. 17,
które przepisy dotyczące „marszy” dotyczą także „zgromadzeń
stacjonarnych powodujących zagrożenie bezpieczeństwa lub
porządku ruchu drogowego na drogach publicznych lub utrudnienia
dla ruchu drogowego”. Czy dotyczy to także terminu i miejsca
18
Lp. Jednostka
Podmiot
Treść uwagi/wniosku
Sposób rozpatrzenia uwagi/uzasadnienie
redakcyjna,
zgłaszający
której dotyczy
uwagę
uwaga
zgłaszania, posiadania identyfikatora przez organizatora, wskazania
środków bezpieczeństwa?.
Stowarzyszenie
Wykreślenie art. 15 i art. 17. Zgromadzenie, które odbywa się w
Rowerowy Toruń przestrzeni publicznej, i w którym bierze udział duża liczba osób
zawsze może powodować utrudnienia w ruchu drogowym.
Wskazane przepisy będą pozwalały funkcjonariuszom Policji na
rozwiązywanie
zgromadzeń
w
przypadku
dowolnie
interpretowanych utrudnień dla ruchu drogowego.
12.
art. 16
Fundacja
Proponowany przepis art. 16 jest bardzo liberalny w kontekście Uwaga nieuwzględniona
Normalne Miasto
organizatora zgromadzenia stacjonarnego, który musi podać Podawanie numeru PESEL ma zapobiec
Fenomen
jedynie dane kontaktowe na zgłoszeniu, nie ma obowiązku składaniu zawiadomień z powołaniem się na
posiadania identyfikatora (art. 12 ust. 5) ani pozostawać w dane innych osób. Przewodniczący ponosi
kontakcie z Policją (art. 12 ust. 4). Tym bardziej niezrozumiały jest odpowiedzialność przewidzianą w rozdziale 4
przepis o konieczności podawania przez organizatora i ustawy. Posiadanie numeru PESEL/dokument
przewodniczącego zgromadzeń typu „marsze” danych takich jak tożsamości w razie wszczęcia postepowania w
PESEL lub nr dowodu rejestracyjnego.
sprawie niewywiązania się z obowiązków już
po zakończeniu zgromadzenia umożliwi jego
identyfikację i kontakt z nim.
13.
art. 17
Forum Związków Przepis ten może stwarzać problemy interpretacyjne, szczególnie w Przepisy przeredagowano i doprecyzowano.
Zawodowych
zakresie rozumienia pojęcia „zagrożenie bezpieczeństwa”. Z
przepisu tego nie wynika kto będzie uprawniony do stwierdzenia,
czy zgromadzenie stacjonarne może zagrażać bezpieczeństwu lub
porządkowi publicznemu.
14.
art. 18
NSZZ
W odniesieniu do brzmienia art. 18 mogą być podnoszone Uwaga nieuwzględniona
„Solidarność”
wątpliwości natury konstytucyjnej związanej z zasada nullum Trybunał Konstytucyjny w sprawie K 44/12
crimen sine lege certa.
dokonując oceny art. 13a obowiązującej
ustawy stwierdził, że przepis ten jest zgodny z
art. 57 w zw. z art. 31 ust. 3 Konstytucji RP.
15.
Uwagi ogólne
Stowarzyszenie
- Recypowanie do treści projektu ustawy art. 11 pkt 2 Uwaga nieuwzględniona
19
Lp. Jednostka
Podmiot
Treść uwagi/wniosku
Sposób rozpatrzenia uwagi/uzasadnienie
redakcyjna,
zgłaszający
której dotyczy
uwagę
uwaga
Rowerowy Toruń obowiązującej ustawy - Prawo o zgromadzeniach lub Zagadnienia te regulują odrębne przepisy.
wprowadzenie przepisu podobnego, który gwarantowałby
zabezpieczenie przebiegu zgromadzenia przez Policję lub straż Dokonując wyboru organizacji, którym projekt
gminą na przykład na wniosek organizatora.
został
przekazany
do
zaopiniowania
- Udzielenie informacji wg jakiego kryterium wybrano organizacje, kierowano się ponadlokalnym zakresem
do których skierowano projekt ustawy do konsultacji oraz dlaczego działania oraz publikacjami przedstawicielami
na konsultacje projektu przeznaczono tak mało czasu.
organizacji z zakresu wolności zgromadzeń.
Termin na zgłaszanie uwag stanowi
konsekwencję daty wejścia w życie wyroku
TK w sprawie K 44/12 i kalendarzem
parlamentarnym.
Stowarzyszenie
Przedłużenie okresu konsultacji publicznych przedmiotowego Termin na zgłaszanie uwag stanowi
Kieleckie
projektu ustawy.
konsekwencję daty wejścia w życie wyroku
Inwestycje
TK w sprawie K 44/12 i kalendarzem
parlamentarnym.
Helsińska
- Nie wydaje się uzasadnione pominięcie art. 6 ust. 3 obowiązującej
Fundacja Praw
ustawy w nowej ustawie – Prawo o zgromadzeniach;
Człowieka
- W art. 3 projektu zdanie wstępne (przed wyliczeniem) powinno Przeredagowano art. 3 projektu ustawy oraz
uzyskać brzmienie „Zgromadzeniem jest:”;
doprecyzowano inne zapisy.
- W art. 5 w ust. 1 projektu po zakończeniu zdania brakuje kropki;
-Art. 9 pkt 2 projektu – dla zachowania spójności ze zdaniem
wstępnym oraz pkt 1 – powinien uzyskać brzmienie „jego odbycie
może zagrażać życiu lub zdrowiu ludzi albo mieniu w znacznych
rozmiarach.”;
- W art. 13 ust. 1 projektu bardziej czytelne byłoby wyliczenie
przyczyn rozwiązania marszu przez przedstawiciela organu gminy,
20
Lp. Jednostka
Podmiot
Treść uwagi/wniosku
Sposób rozpatrzenia uwagi/uzasadnienie
redakcyjna,
zgłaszający
której dotyczy
uwagę
uwaga
zamiast stosowania niejasnego opisu zawierającego liczne funktory
alternatywy zwykłej i rozłącznej. Przepis mógłby uzyskać
brzmienie: „Art. 13. 1. Marsz może być rozwiązany przez
przedstawiciela organu gminy, jeżeli jego przebieg:
1) zagraża życiu lub zdrowiu albo mieniu w znacznych rozmiarach
lub
2) narusza przepisy ustawy lub
3) narusza przepisy karne.”;
-Podobne uwagi co sformułowane wobec art. 13 projektu, należy
wskazać pod adresem art. 15 ust. 2 projektu.
Uwaga nieuwzględniona
Forum Związków - Ustawa nie odnosi się do zgromadzeń spontanicznych
W
ustawie
przewidziano
możliwość
Zawodowych
organizowania zgromadzeń stacjonarnych, nie
wymagających
uprzedniego
złożenia
zawiadomienie, a jedynie poinformowania
Policji o zamiarze jego odbycia. Przy czym
Policja nie będzie mogła wydać decyzji o
zakazie takiego zgromadzenia. Wydaje się, że
zgromadzenia
organizowane
po
poinformowaniu organu na 12 godzin naprzód
mogą mieć charakter spontaniczny.
Uwaga nieuwzględniona
- Ustawa nie reguluje kwestii przesunięcia terminu odbycia Procedura odwoławcza została ukształtowana
zgromadzenia w sytuacji, gdy środek odwoławczy zostanie w taki sposób, że organ odwoławczy wyda
rozpatrzony pozytywnie po planowanym terminie odbycia decyzję przed planowaną datą zgromadzenia.
zgromadzenia.
Uwaga nieuwzględniona
- Brak przepisu rozstrzygającego kolizje dwóch zgromadzeń Wprowadzenie takich przepisów nie jest
21
Lp. Jednostka
Podmiot
Treść uwagi/wniosku
Sposób rozpatrzenia uwagi/uzasadnienie
redakcyjna,
zgłaszający
której dotyczy
uwagę
uwaga
stacjonarnych.
możliwe, gdyż w projekcie nie została
przewidziana żadna procedura w sprawie
zgromadzeń stacjonarnych za wyjątkiem
poinformowania Policji o zamiarze jego
odbycia. Policja ma obowiązek przyjąć taką
informację, jednakże nie będzie mogła zakazać
zgromadzenia stacjonarnego.
Uwaga nieuwzględniona
Osoba fizyczna
- Projekt ustawy nie zawiera przepisu analogicznego do art. 2 Zgromadzenia w miejscu innym niż publiczne
obowiązującej ustawy, który dotyczy wszelkich zgromadzeń a nie nie podlegają przepisom ustawy.
tylko publicznych. Nowa ustawa powinna przywrócić ochronę
organizowania zgromadzeń nie będących zgromadzeniami
publicznymi.
Uwaga uwzględniona
- Należy też przywrócić prawo do organizowania zgromadzeń w
miejscu określonym uchwałą rady gminy bez potrzeby
wcześniejszego powiadomienia.
Uwaga nieuwzględniona
-Proponowane zmiany nie realizują dwu rzeczy oczekiwanych Projekt nie zawiera przepisu zakazującego
przez stronę społeczną:
organizowanie kontrdemonstracji.
-uchylenie zakazu kontrdemonstracji wprowadzonego ostatnią Projekt przewiduje sądową kontrolę decyzji
nowelizacją ustawy o zgromadzeniach;
wojewodów
wydanych
w
sprawie
Rafał
-brak sądowego nadzoru na prawem do organizowania zgromadzeń. zgromadzeń.
Zieleniewski
(zgłoszenie w
trybie przepisów
ustawy z dnia 7
lipca 2005 r. o
działalności
lobbingowej w
22
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3518 › Pobierz plik