eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy - Prawo o zgromadzeniach

Rządowy projekt ustawy - Prawo o zgromadzeniach

projekt dotyczy kompleksowego uregulowania zasad i trybu organizowania oraz odbywania zgromadzeń, ze szczególnym uwzględnieniem standardów konstytucyjnych i międzynarodowych, w tym praw gwarantowanych przez Konwencję o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności.

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3518
  • Data wpłynięcia: 2015-06-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa - Prawo o zgromadzeniach
  • data uchwalenia: 2015-07-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1485

3518

Lp. Jednostka
Podmiot
Treść uwagi/wniosku
Sposób rozpatrzenia uwagi/uzasadnienie
redakcyjna,
zgłaszający
której dotyczy
uwagę
uwaga



zostało uregulowane w art. 15 ust. 2, w którym


nie ma mowy o telefonicznym przekazywaniu


informacji.
Osoba fizyczna
Powiadomienie
telefonicznie
bez
uzyskania
pisemnego Uwaga uwzględniona częściowo
Partia Zieloni
potwierdzenia przekazanych informacji jest niewystarczające dla Rozszerzono
zakres
informacji

rozstrzygania wątpliwości np. podczas rozpatrywania odwołania w przekazywanych telefonicznie.

sprawie rozwiązania zgromadzenia.
Do przekazywania informacji w formie


telefonicznej dodano również możliwość


przekazywania informacji na adres poczty


elektronicznej.
Dodatkowo
wprowadzono
NSZZ
W sytuacji przekazywania informacji drogą telefoniczną brak jest przepis obligujący Policję do umieszczenia na
„Solidarność”
możliwości potwierdzenia wiarygodności takiej informacji, stronie podmiotowej w BIP informacji o

zwłaszcza szybkiego zidentyfikowania osoby zgłaszającej.
numerze
telefonu
oraz
adresie
poczty


elektronicznej, na które kieruje się informacje
o mającym odbyć się zgromadzeniu
stacjonarnym.
11.
art. 15 w zw. z
Fundacja
Zaproponowany przepis art. 17 skutkuje niemożliwością Uwaga nieuwzględniona
art. 17
Normalne Miasto
zorganizowania dużego zgromadzenia stacjonarnego w zgodzie z Organizator
powinien
zaplanować
Fenomen
intencją powstania tego typu zapisu (jako „zgromadzenia przeprowadzenie zgromadzenia stacjonarnego

spontanicznego”). Jeśli bowiem zostaną podjęte kroki celem w taki sposób, aby zapewnione było

zorganizowania zgromadzenia stacjonarnego (w odpowiedzi na przestrzeganie przepisów ustawy. Oznacza to,

nagłe wydarzenia/ decyzję/ sytuację społeczną/ kulturalną/ że jednym z najistotniejszych elementów jest

polityczną) i zgromadzenie takie zgromadzi dużą grupę wybór odpowiedniego miejsca dla odbycia

mieszkańców, którzy nie zmieszczą się na chodnikach, a ich liczna zgromadzenia.

obecność wymusi zmianę organizacji ruchu – zgromadzenie będzie

mogło być rozwiązane. Brak jest precyzyjnego wskazania w art. 17,

które przepisy dotyczące „marszy” dotyczą także „zgromadzeń

stacjonarnych powodujących zagrożenie bezpieczeństwa lub

porządku ruchu drogowego na drogach publicznych lub utrudnienia

dla ruchu drogowego”. Czy dotyczy to także terminu i miejsca

18
Lp. Jednostka
Podmiot
Treść uwagi/wniosku
Sposób rozpatrzenia uwagi/uzasadnienie
redakcyjna,
zgłaszający
której dotyczy
uwagę
uwaga


zgłaszania, posiadania identyfikatora przez organizatora, wskazania

środków bezpieczeństwa?.


Stowarzyszenie
Wykreślenie art. 15 i art. 17. Zgromadzenie, które odbywa się w
Rowerowy Toruń przestrzeni publicznej, i w którym bierze udział duża liczba osób

zawsze może powodować utrudnienia w ruchu drogowym.
Wskazane przepisy będą pozwalały funkcjonariuszom Policji na
rozwiązywanie
zgromadzeń
w
przypadku
dowolnie
interpretowanych utrudnień dla ruchu drogowego.
12.
art. 16
Fundacja
Proponowany przepis art. 16 jest bardzo liberalny w kontekście Uwaga nieuwzględniona
Normalne Miasto
organizatora zgromadzenia stacjonarnego, który musi podać Podawanie numeru PESEL ma zapobiec
Fenomen
jedynie dane kontaktowe na zgłoszeniu, nie ma obowiązku składaniu zawiadomień z powołaniem się na

posiadania identyfikatora (art. 12 ust. 5) ani pozostawać w dane innych osób. Przewodniczący ponosi
kontakcie z Policją (art. 12 ust. 4). Tym bardziej niezrozumiały jest odpowiedzialność przewidzianą w rozdziale 4
przepis o konieczności podawania przez organizatora i ustawy. Posiadanie numeru PESEL/dokument
przewodniczącego zgromadzeń typu „marsze” danych takich jak tożsamości w razie wszczęcia postepowania w
PESEL lub nr dowodu rejestracyjnego.
sprawie niewywiązania się z obowiązków już
po zakończeniu zgromadzenia umożliwi jego
identyfikację i kontakt z nim.
13.
art. 17
Forum Związków Przepis ten może stwarzać problemy interpretacyjne, szczególnie w Przepisy przeredagowano i doprecyzowano.
Zawodowych
zakresie rozumienia pojęcia „zagrożenie bezpieczeństwa”. Z
przepisu tego nie wynika kto będzie uprawniony do stwierdzenia,
czy zgromadzenie stacjonarne może zagrażać bezpieczeństwu lub
porządkowi publicznemu.
14.
art. 18
NSZZ
W odniesieniu do brzmienia art. 18 mogą być podnoszone Uwaga nieuwzględniona
„Solidarność”
wątpliwości natury konstytucyjnej związanej z zasada nullum Trybunał Konstytucyjny w sprawie K 44/12

crimen sine lege certa.
dokonując oceny art. 13a obowiązującej
ustawy stwierdził, że przepis ten jest zgodny z
art. 57 w zw. z art. 31 ust. 3 Konstytucji RP.
15.
Uwagi ogólne
Stowarzyszenie
- Recypowanie do treści projektu ustawy art. 11 pkt 2 Uwaga nieuwzględniona

19
Lp. Jednostka
Podmiot
Treść uwagi/wniosku
Sposób rozpatrzenia uwagi/uzasadnienie
redakcyjna,
zgłaszający
której dotyczy
uwagę
uwaga

Rowerowy Toruń obowiązującej ustawy - Prawo o zgromadzeniach lub Zagadnienia te regulują odrębne przepisy.

wprowadzenie przepisu podobnego, który gwarantowałby

zabezpieczenie przebiegu zgromadzenia przez Policję lub straż Dokonując wyboru organizacji, którym projekt

gminą na przykład na wniosek organizatora.
został
przekazany
do
zaopiniowania

- Udzielenie informacji wg jakiego kryterium wybrano organizacje, kierowano się ponadlokalnym zakresem

do których skierowano projekt ustawy do konsultacji oraz dlaczego działania oraz publikacjami przedstawicielami

na konsultacje projektu przeznaczono tak mało czasu.
organizacji z zakresu wolności zgromadzeń.


Termin na zgłaszanie uwag stanowi


konsekwencję daty wejścia w życie wyroku


TK w sprawie K 44/12 i kalendarzem


parlamentarnym.






Stowarzyszenie
Przedłużenie okresu konsultacji publicznych przedmiotowego Termin na zgłaszanie uwag stanowi
Kieleckie
projektu ustawy.
konsekwencję daty wejścia w życie wyroku
Inwestycje

TK w sprawie K 44/12 i kalendarzem


parlamentarnym.






Helsińska
- Nie wydaje się uzasadnione pominięcie art. 6 ust. 3 obowiązującej
Fundacja Praw
ustawy w nowej ustawie – Prawo o zgromadzeniach;

Człowieka
- W art. 3 projektu zdanie wstępne (przed wyliczeniem) powinno Przeredagowano art. 3 projektu ustawy oraz

uzyskać brzmienie „Zgromadzeniem jest:”;
doprecyzowano inne zapisy.

- W art. 5 w ust. 1 projektu po zakończeniu zdania brakuje kropki;


-Art. 9 pkt 2 projektu – dla zachowania spójności ze zdaniem

wstępnym oraz pkt 1 – powinien uzyskać brzmienie „jego odbycie

może zagrażać życiu lub zdrowiu ludzi albo mieniu w znacznych

rozmiarach.”;


- W art. 13 ust. 1 projektu bardziej czytelne byłoby wyliczenie

przyczyn rozwiązania marszu przez przedstawiciela organu gminy,

20
Lp. Jednostka
Podmiot
Treść uwagi/wniosku
Sposób rozpatrzenia uwagi/uzasadnienie
redakcyjna,
zgłaszający
której dotyczy
uwagę
uwaga


zamiast stosowania niejasnego opisu zawierającego liczne funktory

alternatywy zwykłej i rozłącznej. Przepis mógłby uzyskać

brzmienie: „Art. 13. 1. Marsz może być rozwiązany przez

przedstawiciela organu gminy, jeżeli jego przebieg:


1) zagraża życiu lub zdrowiu albo mieniu w znacznych rozmiarach

lub


2) narusza przepisy ustawy lub


3) narusza przepisy karne.”;


-Podobne uwagi co sformułowane wobec art. 13 projektu, należy

wskazać pod adresem art. 15 ust. 2 projektu.






Uwaga nieuwzględniona
Forum Związków - Ustawa nie odnosi się do zgromadzeń spontanicznych
W
ustawie
przewidziano
możliwość
Zawodowych

organizowania zgromadzeń stacjonarnych, nie


wymagających
uprzedniego
złożenia


zawiadomienie, a jedynie poinformowania


Policji o zamiarze jego odbycia. Przy czym


Policja nie będzie mogła wydać decyzji o


zakazie takiego zgromadzenia. Wydaje się, że


zgromadzenia
organizowane
po


poinformowaniu organu na 12 godzin naprzód


mogą mieć charakter spontaniczny.





Uwaga nieuwzględniona

- Ustawa nie reguluje kwestii przesunięcia terminu odbycia Procedura odwoławcza została ukształtowana

zgromadzenia w sytuacji, gdy środek odwoławczy zostanie w taki sposób, że organ odwoławczy wyda

rozpatrzony pozytywnie po planowanym terminie odbycia decyzję przed planowaną datą zgromadzenia.

zgromadzenia.



Uwaga nieuwzględniona

- Brak przepisu rozstrzygającego kolizje dwóch zgromadzeń Wprowadzenie takich przepisów nie jest

21
Lp. Jednostka
Podmiot
Treść uwagi/wniosku
Sposób rozpatrzenia uwagi/uzasadnienie
redakcyjna,
zgłaszający
której dotyczy
uwagę
uwaga


stacjonarnych.
możliwe, gdyż w projekcie nie została


przewidziana żadna procedura w sprawie


zgromadzeń stacjonarnych za wyjątkiem


poinformowania Policji o zamiarze jego


odbycia. Policja ma obowiązek przyjąć taką


informację, jednakże nie będzie mogła zakazać


zgromadzenia stacjonarnego.








Uwaga nieuwzględniona
Osoba fizyczna
- Projekt ustawy nie zawiera przepisu analogicznego do art. 2 Zgromadzenia w miejscu innym niż publiczne

obowiązującej ustawy, który dotyczy wszelkich zgromadzeń a nie nie podlegają przepisom ustawy.

tylko publicznych. Nowa ustawa powinna przywrócić ochronę

organizowania zgromadzeń nie będących zgromadzeniami

publicznymi.
Uwaga uwzględniona

- Należy też przywrócić prawo do organizowania zgromadzeń w

miejscu określonym uchwałą rady gminy bez potrzeby

wcześniejszego powiadomienia.
Uwaga nieuwzględniona

-Proponowane zmiany nie realizują dwu rzeczy oczekiwanych Projekt nie zawiera przepisu zakazującego

przez stronę społeczną:
organizowanie kontrdemonstracji.

-uchylenie zakazu kontrdemonstracji wprowadzonego ostatnią Projekt przewiduje sądową kontrolę decyzji

nowelizacją ustawy o zgromadzeniach;
wojewodów
wydanych
w
sprawie
Rafał
-brak sądowego nadzoru na prawem do organizowania zgromadzeń. zgromadzeń.
Zieleniewski


(zgłoszenie w


trybie przepisów

ustawy z dnia 7


lipca 2005 r. o


działalności


lobbingowej w



22
strony : 1 ... 13 . [ 14 ] . 15

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: